Jump to content

Crock pot

Recommended Posts

Är också intresserad. Själv har jag lergryta och en stor gjutjärnsgryta som jag bara älskar att göra mat med men finns det fördelar med en crock pot i jämförelsevis eller är det bara modesak om inte har annat till långkok..det är väl det den används som mest till eller.. mest funderat som present till dotter istället för en rejäl gjytjärnsgryta..

• Like 1

Förelarna är att det känns tryggare att lämna ett långkok i crocken än i ugnen under 10-12 timmar

Den är även mycket energisnålare och anpassad så den knappast kan bli för varm eller koka torr

Jämfört med ugnen är den dessutom väldigt enkel att göra ren efteråt

Nackdelen är väl att man får ytterligare en stor pjäs som ska förvaras nånstans :D

• Like 5

Jag använder tryckkokare istället. Jag blev ju lite nyfiken på crock pot men jag undrar hur mycket fukt den avger. Vi har ingen mekanisk ventillation och att vädra ut ångan är ju energislöseri. Samtidigt är det ibland så fuktigt ute så att det inte går så bra att göra det.

Frågan är dock hur mycket ånga dom avger. Hur mycket sjunker vattennivån vid ett långkok?

Om man måste tillsätta extra vatten så ser man kanske inte det men då kan man ju mäta hur mycket vatten man tillsätter.

Jag men min lilla kök får nog avstå för vem vill förvara en sådan i källare.. :) nej men tycker det går bra med gjytjärnsgryta på spisen med.. den lagrar ju och håller sin värme även på minsta steg på plattan.. puttrar rätt bra så.

Tryckkokare är perfekt. Jag kokade långkokskött i den i torsdags. 45 minuter på låg värme och sedan fick den stå kvar på plattan tills trycket gått ner. Ca 15 minuter men längre om man har mycket i.

Köttet blev supermört.

Tidigare trodde någon att buljongen inte skeléade sig efter så kort tid men den blev så skeléig så när det stått i kylen hade jag nog kunnat vända skålen upp och ner utan att något hade åkt ut.

Tryckkokare är perfekt. Jag kokade långkokskött i den i torsdags. 45 minuter på låg värme och sedan fick den stå kvar på plattan tills trycket gått ner. Ca 15 minuter men längre om man har mycket i.

Köttet blev supermört.

Tidigare trodde någon att buljongen inte skeléade sig efter så kort tid men den blev så skeléig så när det stått i kylen hade jag nog kunnat vända skålen upp och ner utan att något hade åkt ut.

Du behöver långkok (24-72 timmar) för att få ut alla godsakerna ur benen. Cock-pot är ett bra sätt att just göra dessa långkok som kräver flera timmar  :)

• Like 1

Du behöver långkok (24-72 timmar) för att få ut alla godsakerna ur benen. Cock-pot är ett bra sätt att just göra dessa långkok som kräver flera timmar  :)

Har du några diagram eller siffror på det? Det skulle vara intressant att få se hur kurvorna ser ut och vilka mängder det handlar om.

Har du några diagram eller siffror på det? Det skulle vara intressant att få se hur kurvorna ser ut och vilka mängder det handlar om.

Nej bara egen erfarenhet. Jag har ätit stockpots buljonger i några veckor, de är kokta på krav kyckling/oxkött och jag tror de kokar mellan 1-6 timmar. De är goda men inte allt lika "potenta" som min egen benbuljong. Jag tycker det är självklart att du inte får ut lika mycket mineraler etc ur en buljong du har kokat i en timme mot en som har kokats i 48 timmar. Om alla behöver en 48-timmar buljong är en annan sak. För mig fungerar det som super mineraltillskott i alla fall. :)

Nej bara egen erfarenhet. Jag har ätit stockpots buljonger i några veckor, de är kokta på krav kyckling/oxkött och jag tror de kokar mellan 1-6 timmar. De är goda men inte allt lika "potenta" som min egen benbuljong. Jag tycker det är självklart att du inte får ut lika mycket mineraler etc ur en buljong du har kokat i en timme mot en som har kokats i 48 timmar. Om alla behöver en 48-timmar buljong är en annan sak. För mig fungerar det som super mineraltillskott i alla fall. :)

Är du säker på att det är samma koncentration på deras buljong?

Intressant i alla fall att dom börjat sälja krav-märkt buljong och att dom börjat sälja hönskött. Finns mest i Stockholmstrakten än så länge tyvärr. Jag har ju jagat höna i hur många år som helst.

Är du säker på att det är samma koncentration på deras buljong?

Intressant i alla fall att dom börjat sälja krav-märkt buljong och att dom börjat sälja hönskött. Finns mest i Stockholmstrakten än så länge tyvärr. Jag har ju jagat höna i hur många år som helst.

Deras buljong är fastare än min, men återigen, jag tror inte du får samma mineralhalt om du kokar 1 timme gentemot 48 timmar. Kycklingben är i och för sig mer mjukare.

@MKJ

"Frågan är dock hur mycket ånga dom avger. Hur mycket sjunker vattennivån vid ett långkok?"

Inte mycket alls

Det blir droppar på locket men det är välvt så det rinner tillbaka ner i koket

Har aldrig fyllt på nåt vatten trots 12 timmarskok

Tryckkokare är också en jättebra sak i köket

Att crocka ellr trycka är ju lite varandras motsatser 

Har man plats hemma är båda riktigt bra verktyg :)

• Like 2

Deras buljong är fastare än min, men återigen, jag tror inte du får samma mineralhalt om du kokar 1 timme gentemot 48 timmar. Kycklingben är i och för sig mer mjukare.

Det beror ju på om man kokar en timme på vanligt sätt eller i tryckkokare. Det är i alla fall tillräckligt för att få geléeffekten. Att deras buljong är fastare behöver ju inte betyda att det är lika koncentrerad när det gäller allting.

Är det kycklingbuljong du kokar hemma också? Det går nog inte att jämföra kycklingbuljong med oxbuljong. Fast var det inte höna förresten?

Du har ju dock märgben när du kokar oxbuljong och det har du ju inte med höns.

Om man funderar på att köpa en crock-pot kan det vara bra att köpa en utan teflon emalj. Dom nya från crock-pot har en sådan emalj :(

Ja teflon vill jag inte ha i alla fall. Vad emaljen är gjord av vet jag inte men det kanske du vet?

Vad är det på insidan av din?

Det beror ju på om man kokar en timme på vanligt sätt eller i tryckkokare. Det är i alla fall tillräckligt för att få geléeffekten. Att deras buljong är fastare behöver ju inte betyda att det är lika koncentrerad när det gäller allting.

Är det kycklingbuljong du kokar hemma också? Det går nog inte att jämföra kycklingbuljong med oxbuljong. Fast var det inte höna förresten?

Du har ju dock märgben när du kokar oxbuljong och det har du ju inte med höns.

Nej jag kokar inte kycklingbuljong och den får geleeffekten tidigare än vanlig. Jag tror inte tryckkokare spelar någon roll i detta fall, en timme kan inte göra vad 48 timmar kan.

• Like 1

Vad är det för skillnad på emalj och glasyr?

Företaget kallar den nya beläggningen för teflonemalj, vet inte vad det är förrutom att jag inte vill ha det. Non-stick yta. Själva grytan är gjord av stengodslera så den ska tåla temperatureväxlingar bra.

Det finns andra märken som gör crock-pot utan den här emaljen.

Nej jag kokar inte kycklingbuljong och den får geleeffekten tidigare än vanlig. Jag tror inte tryckkokare spelar någon roll i detta fall, en timme kan inte göra vad 48 timmar kan.

Man bör beakta att cirka 100 grader Celsius inte nödvändigtvis kan åstadkomma vad cirka 130 grader kan, eller 10 grader för den delen. Man brukar säga att buljongkok skall starta vid låg temperatur och sakta koka upp. Det sker olika saker vid olika temperaturer helt enkelt, så det är inte bara tiden som spelar roll. 

"Calcium levels were significantly (P = 0.0001) lower in stocks

cooked at 99◦ C (9.3 and 10.1 mg/L in CS99 and HS99, re-
spectively), compared to 16.6 and 17.5 mg/L in CS85 and HS85,
respectively. Iron was significantly (P = <.0001) higher in CS85
(1.33 mg/L), lower in HS99 (0.84 mg/L), and present in nearly
equal amounts in HS85 (0.97 mg/L) and CS99 (0.98 mg/L).
Cooking treatment did not have a significant effect on the other
minerals analyzed in the stocks (P, K, Na, Zn, and Cu)."

-Effects of Cooking Temperatures on the Physicochemical Properties and Consumer Acceptance of Chicken Stock
Mark Krasnow, Tucker Bunch, Charles Shoemaker, and Christopher R. Loss

[Här betyder CSXX, kall start vid temperatur XX grader, HSXX är varm start vid XX grader. Man kokade kycklingbuljon i fyra timmar, cirka sex kilogram kyckling i cirka tio liter vatten.]

[...]Jag tycker det är självklart att du inte får ut lika mycket mineraler etc ur en buljong du har kokat i en timme mot en som har kokats i 48 timmar. Om alla behöver en 48-timmar buljong är en annan sak. För mig fungerar det som super mineraltillskott i alla fall.  :)

Jag inte kunnat finna mätningar på att buljong skulle innehålla några större mängder av just mineraler. Andra godsaker verkar dock förekomma.

M.v.h.

OO

Företaget kallar den nya beläggningen för teflonemalj, vet inte vad det är förrutom att jag inte vill ha det. Non-stick yta. Själva grytan är gjord av stengodslera så den ska tåla temperatureväxlingar bra.

Det finns andra märken som gör crock-pot utan den här emaljen.

Teflonemalj... jo jag tackar jag, dom hittar på alla möjliga namn på teflon för att det skall låta bättre. Jag köpte dyra stekpannor som sades ha titanbeläggning men efter att jag använt dom i 10 år fick jag reda på att det ändå var en teflonvariant. Sedan dess är jag myyycket misstänksam.

Man bör beakta att cirka 100 grader Celsius inte nödvändigtvis kan åstadkomma vad cirka 130 grader kan, eller 10 grader för den delen. Man brukar säga att buljongkok skall starta vid låg temperatur och sakta koka upp. Det sker olika saker vid olika temperaturer helt enkelt, så det är inte bara tiden som spelar roll. 

Jag inte kunnat finna mätningar på att buljong skulle innehålla några större mängder av just mineraler. Andra godsaker verkar dock förekomma.

M.v.h.

OO

Jag tror man har jämfört med näringsvärdet för benmjöl för att få en indikation på vad det innehåller. Det finns en studie också men jag har inte länken nu, och jag vet inte hur länge de kokade buljongen. 

Jag tror man har jämfört med näringsvärdet för benmjöl för att få en indikation på vad det innehåller. Det finns en studie också men jag har inte länken nu, och jag vet inte hur länge de kokade buljongen. 

Man kan ju ta ett ben när det kokat rent och väga det och sedan väga det igen när man kokat färdigt.

Det är för att dra ut mineralerna ur benen man lägger till äppelcidervinäger när man kokar dom.

Ja det har jag läst.

Det kanske finns helt andra ämnen i buljongen också som ingen har kollat. Hälsoinverkan kan ju också bero på en massa ämnen tillsammans. Det kan ju ändå inte vara några så värst höga mineralhalter så det borde ju inte bero enbart på mängden mineraler. Fria aminosyror gör väl också att mineralerna tas upp lättare i kroppen.

Hur doserar du intaget av buljong?

Ja det har jag läst.

Det kanske finns helt andra ämnen i buljongen också som ingen har kollat. Hälsoinverkan kan ju också bero på en massa ämnen tillsammans. Det kan ju ändå inte vara några så värst höga mineralhalter så det borde ju inte bero enbart på mängden mineraler. Fria aminosyror gör väl också att mineralerna tas upp lättare i kroppen.

Hur doserar du intaget av buljong?

Jag tar en kopp på morgonen och en på kvällen, tillsammans med en tsk tomarpuré från kung markatta. Förut tog jag 1 kopp per dag.

Ãr inte så erfaren m h t långkokning av buljong....men de jag har gjort blev mkt goda  :P

Min absolutta no 1 favorit all times: benen av fermenterat lamm !  Lammen ska hänga i speciella "torkhus" i 2-3 månader - sen kan de både kokas, stekas och även ätas råa skivade  :wub:   Sen när festen är över skal benen i stora potten o kokas över natten..... oh du gudar...vilken dryck!

En fråga: vet någon om det skulle vara bra att krossa benen i småstycker?  Kanske få fler nyttigheter ut ur benen?

"Den frågar som inte vet"  ;)

Forsöker bifoga bild av fermenterat lamm

post-501-0-54688300-1391880097_thumb.jpg

• Like 1

Jag vet dom som krossar benen om dom kan. Finns även dom som äter/gnager på tex kycklingben efter att de har kokats. Mina senaste buljonger har varit gjorda på renben :)

I Stockholm kan man köpa lammben, nötben eller kycklingskrov på tex eat (kravbutik) som är gräsbetat/kravodlade.

Jag köpte till slut en crockpot. 

Det blir ingen vattenånga alls - den kokar på så låg temperatur, inget lämnar grytan! 

Jag har också en tryckkokare.

Jag upplever att skillnaden är att maten i tryckkokaren visserligen blir snabbt klar, men smakerna kommer inte fram. Örtkryddor är helt bortkastade i tryckaren. Starka smaker som peppar och chili däremot tar gärna överhand. 

Sen är det hanteringen. Visst, det går fort, men man får vara med och passa. Överkokt mat är ingen hit! 

Men den är suverän att ha till att koka bönor...på den tiden jag åt sådant....

Crockpotten passar mig för den kan jag lägga i sakerna på morgonen, åka iväg en hel dag eller göra annat och när jag kommer hem/in är maten klar utan att jag behöver göra så mycket mer. Dvs ingen passning under tiden (om inte man har något recept där man t ex ska lägga till grönsaker senare). Maten kokar inte sönder och den långa koktiden ger en fantastiskt arom..... 

Så i mitt kök har crockpotten använts flitigt under vintern, medan tryckkokaren har fått damma i skåpet...än har jag liksom inte hittat något där jag hellre tar tryckkokaren nu när jag har "potten". Men det kan ju komma andra tider igen.

Plats ja, det tar den. Men vet ni vad? Jag kom på att jag hade förr ett helt skåp full med mjöl, pasta, ris, bönor...ni vet, sånt som åkte ut . DÄR får potten fin plats! :D

• Like 3

Jag vet dom som krossar benen om dom kan. Finns även dom som äter/gnager på tex kycklingben efter att de har kokats. Mina senaste buljonger har varit gjorda på renben :)

I Stockholm kan man köpa lammben, nötben eller kycklingskrov på tex eat (kravbutik) som är gräsbetat/kravodlade.

Tugga sönder kycklingben kanske man skall vara lite försiktig med. Man skall ju inte ge ben från fågel till hundar och jag har hört att det kan beror på att det kan bli vassa benbitar som hamnar i magen. Om det stämmer vet jag inte.

När det gäller ren så är det ju bra om man vet att den kommer från ett område som inte är kontaminerat med nedfall från Tjernobyl. Dom mäter ju cesium i köttet men det kanske kan finnas mer i benen. Vet ju inte säkert men jag skulle försöka ta reda på mer omkring det innan jag kokade renben eller åt renkött regelbundet.

Man kan även "återanvända" benen och koka benbuljong på dom igen. Buljongen blir inte lika fet andra gången, och smakar lite mildare, men jag tror den har lika mycket mineraler i sig.

Det kunde ju vara intressant att väga benen men man behöver ju en noggrann våg förstås.

Här är artikeln om buljong. Det verkar som de kokade i 4-9 timmar, i 100 grader?

http://adc.bmj.com/content/9/52/251.full.pdf

Jag har läst den studien vid ett tidigare tillfälle och vill minnas att de kom fram till att tillsatt syra inte bidrog till ökade halter av mineraler. Vidare menade de, om jag minns rätt, att man fick en mineralrikare buljong om man först lät benen ligga många timmar i kallt vatten och sedan kokade för att få ut andra ting från benen.

[...]

[...]

Precis, det är helheten som är intressant.

M.v.h.

OO

• Like 1

Jag köpte en slow cooker för ngr månader sedan och använder den snudd på jämt Ffa kokar jag buljong men gör även en del grytor. När jag kokar buljong så häller jag av vätskan en gång per dag och häller på nytt vatten. De första två dygnen ger mest gelatin men jag brukar koka tills benen är alldeles porösa och faller sönder. Man kan säkert äta kvarvarande ben men jag tycker att det verkar lite osmakligt så jag ger resterna till hunden o katterna. de är då så porösa så jag oroar mig inte för vassa flisor. Gör likadant med alla ben.

Under tiden jag kokar benen tillsätter jag lite olika ingredienser för att få lite olika smak på buljongen under kokandets gång exempelvis lök, vitlök, färsk ingefära, färsk gurkmeja, morötter, rotselleri mm mm.

Jag hade gärna sett att det hade varit möjligt att  ställa in gradantalet lite mer exakt. Innan när jag gjorde min buljong i ugnen så satte jag temperaturen på ca 90 grader och det tycker jag blir bättre än att det småkokar hela tiden. Nu är min slow cooker en billig variant så kanske att jag med tiden ser mig om efter en med lite fler inställningsmöjligheter.

I viket fall är det för en gångs skull en köksapparat som inte bara samlar damm utan används mycket flitigt :)

• Like 3

• 6 months later...

Jag tycker det är självklart att du inte får ut lika mycket mineraler etc ur en buljong du har kokat i en timme mot en som har kokats i 48 timmar.   :)

Hastigheten för kemiska reaktioner (t ex urlakning av mineraler ur ben) ökar med temperaturen. En grov tumregel är att hastigheten fördubblas för varje extra 10 grader Celsius i temperatur, se t ex

http://www.chemguide.co.uk/physical/basicrates/temperature.html

As you increase the temperature the rate of reaction increases. As a rough approximation, for many reactions happening at around room temperature, the rate of reaction doubles for every 10°C rise in temperature.

Det betyder att urlakningen bör gå cirka 3 gånger fortare vid 130 grader jämfört med 100 grader, dvs att 48 timmars kokande i crock pot bör motsvara 16 timmar i tryckkokare.

Nu är jag inte säker på att crock pots verkligen håller 100 grader, så se min beräkning som ett exempel.

I manualer till tryckkokare kan man hitta informationen att koktiden reduceras till "mindre än hälften" i en tryckkokare jämfört med vanlig kokning. Detta stämmer rätt väl med överslaget ovan.

• Like 1

Min man räknade ut hur mycket det skulle kosta att koka benbuljong på spisen i 48 tim. Kommer inte ihåg summan, men det var alldeles för mycket, så då köpte jag en crock-pot (den kostnaden går på ett annat konto :)). Den ska dra el ungefär som en 60W glödlampa, alltså en helt annan kostnad.

Så även om det går betydligt fortare i en tryckkokare, så är det en inte oväsentlig kostnad i alla fall.

• Like 1

Jag såg en länk häromdan till hur man kokar benbuljong i en tryck-kokare, ska se om jag hittar den.

Googlade runt lite och tycker att denna är värd att dela:

http://zenbellycatering.com/2013/03/03/how-i-make-bone-broth/

Det finns några saker som kan gå fel när man gör buljong. En är att lägga i kålväxter och låta dessa koka med från början (dvs länge). Detta gör buljongen bitter. Kanske finns fler typer av grönsaker som också ska undvikas (t ex tomater, paprika, citron). Lösningen är att lägga i grönsaker i slutet, i samband med att man reducerar ner buljongen (se receptet ovan).

Om man rostar benen (och grönsakerna/rotfrukterna) i ugnen innan blir buljongen godare, enligt en annan sida. Samma instruktion har jag hittat i gammaldags kokböcker.

Ja, jag har hört samma. Och man ska inte ha i grönkål. Lök, selleri och morot verkar vara standard. När jag kokar i crockpot brukar jag inte koka grönsakerna i 48-timmar, utan bara sista timmen. Tips är att lägga i alger. Brukar också rosta benen.

• Like 2

Min man räknade ut hur mycket det skulle kosta att koka benbuljong på spisen i 48 tim. Kommer inte ihåg summan, men det var alldeles för mycket, så då köpte jag en crock-pot (den kostnaden går på ett annat konto :)). Den ska dra el ungefär som en 60W glödlampa, alltså en helt annan kostnad.

Så även om det går betydligt fortare i en tryckkokare, så är det en inte oväsentlig kostnad i alla fall.

Jag tänkte köra 3 timmar cirka i tryckkokare (verkar ok efter lite googlande). Det passar bra med det övriga schemat - att låta saker stå och puttra över natten ligger inte för mig. Den står på ettan i princip hela tiden, utom just när man kokar upp den då man kör maxvärme i kanske 15 minuter. Sen tänkte jag reducera den i någon timme. Då ska den nog stå på knappt medelvärme. Benen går att återanvända så totalt sett kanske varje ben blir kokat i 10-20 timmar.

Jag har nässlor i (stora med grova stjälkar och blommorna kvar... orkade inte finlira) som fått vara i från början. Det ska bli spännande att se om detta blir ätbart eller bara bittert och vidrigt.

Om det är kalciet man är ute efter, så är kalciumhalten faktiskt högre i grönsaksbuljong (kokt på grönkål, nässlor osv) än benbuljong ( http://www.thehealthyhomeeconomist.com/bone-broth-calcium/ ), och den ska inte koka alls lång tid.

• Like 1