Tessan

LCHF- dopamin, serotonin

Recommended Posts

När jag äter lchf har jag en tendens att bli deppig. 

Hur ser studierna ut på dopamin- och  serotonin nivån i hjärnan när man äter lchf?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inga studier på ämnet, men erfarenheten säger tvärt om mot vad du upplever. Har du precis börjar upplever man ofta övergångsbesvär som säkert kan upplevas som aningen "deppiga" då man blir trött och orkeslös (En bit ned på denna sida pratar Kostdocktorn om övergångsbesvär: http://www.kostdoktorn.se/lchf/ ).

Läs gärna Martin Ingvars bok "Hjärnkoll på vikten" (och även hans andra bok "Hjärnkoll på värk och smärta) där pratar han om dina frågor vill jag minnas. Det är för övrigt en mycket läsvärd och lättläst bok även om den inte faller under kategorin "strikt LCHF")

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
När jag äter lchf har jag en tendens att bli deppig. 

Hur ser studierna ut på dopamin- och  serotonin nivån i hjärnan när man äter lchf?? 

Omställningsbesvär brukar ofta inträffa, det kan vara alltifrån depression till huvudvärk till illamående. Men det är bara fortsätta att kämpa på! så kommer det förmodligen att gå över! D vitamin tillskott och Omega 3 (högkvalitativt) sådant brukar vara bra mot nedstämdhet och sådant i allmänhet. Välmåendet förbättras på LCHF utan tvekan..

ketonkropparna (På LCHF) brukar kompensera för välmåendet som Serotonin bland annat ger på kolhydrater, serotonin kickar får du främst utav kolhydrater, Serotonin ger ett lugn och välbehag hos dig, problemet är att kolhydratsmängden måste succesivt ökas upp för att man ska känna samma välbehag och få de här serotonin kickarna! och mycket kolhydrater ger ju = Fetma = Sjukdom.

en riktig belöningsdrog helt enkelt för att äta mycket kolhydrater tills man till slut behöver äta massor!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla ni för era svar :) då fortsätter jag att kämpa på med min lchf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tack snälla ni för era svar :) då fortsätter jag att kämpa på med min lchf!

Lycka till!:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig gick "deppigheten" inte över på strikt lchf. Jag tar liiite kh på kvällen t.ex te med tsk honung, lite frukt, potatis etc och DET gör skillnad. För mig iaf. Gå in på kolhydrater i fokus och läs "Räddad av en potatis". Vi är alla olika... http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7145e4b9cb46222d05a18d-raddad-av-en-potatis

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Inte ett svar på din fråga, men en personlig erfarenhet; jag har tidigare försökt att ställa om till lchf-kost och då bara klarat av 2 veckor pga. rejäl deppighet, noll ork, var fast i tankar och i konstant "sorg" över att jag aldrig igen skulle få äta kolhydrater och framförallt socker som jag är beroende av (Detta visar ju också på hur pass mycket jag behöver lchf!). Med facit i hand vågade jag då inte äta tillräckligt med fett utan bytte ut kolhydratskällorna mot mer sallad och protein etc. Nu kör jag med mycket fett och det går galant och jag är gladare och stabiliare än någonsin! För min del har mindsetet varit viktigt också, jag har läst på mycket denna gång och framförallt tagit det lugnt i början, låtit det växa fram så att säga. Har gjort några misstag och det har fått varit okej, jag har inte gett ut utan kört på. Och framförallt så tänker jag att kolhydraterna finns kvar där om jag någongång skulle få för mig att ändra mig.

Hur ser din deppighet ut?

Stort lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej! Inte ett svar på din fråga, men en personlig erfarenhet; jag har tidigare försökt att ställa om till lchf-kost och då bara klarat av 2 veckor pga. rejäl deppighet, noll ork, var fast i tankar och i konstant "sorg" över att jag aldrig igen skulle få äta kolhydrater och framförallt socker som jag är beroende av (Detta visar ju också på hur pass mycket jag behöver lchf!). Med facit i hand vågade jag då inte äta tillräckligt med fett utan bytte ut kolhydratskällorna mot mer sallad och protein etc. Nu kör jag med mycket fett och det går galant och jag är gladare och stabiliare än någonsin! För min del har mindsetet varit viktigt också, jag har läst på mycket denna gång och framförallt tagit det lugnt i början, låtit det växa fram så att säga. Har gjort några misstag och det har fått varit okej, jag har inte gett ut utan kört på. Och framförallt så tänker jag att kolhydraterna finns kvar där om jag någongång skulle få för mig att ändra mig.

Hur ser din deppighet ut?

Stort lycka till!

Jag har kört lchf ca 6 månader tidigare och tappade ca 7 kg, upplevde hela kostomställningen som jobbig! 

Nu har jag fått tillbaka dessa kg och tänkte att jag kör lchf igen och då kommer deppigheten direkt! 

Jag blir låg och vill inte göra någonting, vill helst ligga kvar i sängen och allt blir jobbigt! Jobbigt att duscha, städa, leka med barnen och värst är att jag får svårt att äta så det blir flera små portioner under dagen men ibland bara frukost... och då är det ju inte konstigt att man tappar nåt kg.

Men precis som du fast i tankar om att jag aldrig med får äta socker! 

Jag har svårt att äta oavsett om det är kolisar eller lchf, tillhör dom som gärna skippar måltider och tar två sockerbitar istället. Misstänker att jag helt klart är sockerberoende. Men att det ska ta sån tid att bli av med är väldigt ansträngande!!! Jag tror inte att jag blev "frisk från socker" på min förra resa, så nu är det väldigt gruvsamt. Händerna skakar som om man vore alkoholist. 

Ska försöka få in mer fett! 

jaja- det är bara att bita ihop! Nu ska jag köra lite längdskidor så kanske det känns bättre :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För er som vill förkovra er mer kan jag även tipsa om Mia Lundins bok ”Kaos i kvinnohjärnan”. Hon förklarar hur dessa substanser samvarierar med andra hormoner men också hur man kan behandla med mat och kosttillskott.  Den blev utnämnd till årets bästa hälsobok i Amerika 2010.

http://www.mialundinshop.se/bok-c-52.html

Dessutom har jag nyligen läst Peter Wilhelmssons bok ”Friskare liv” om vitaminer och mineraler. Jag reflekterade då hur viktiga b-vitaminerna är för omsättning av fett och protein, och tänkte att b-vitaminbrist kan vara en bidragande orsak till problem med LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För mig gick "deppigheten" inte över på strikt lchf. Jag tar liiite kh på kvällen t.ex te med tsk honung, lite frukt, potatis etc och DET gör skillnad. För mig iaf. Gå in på kolhydrater i fokus och läs "Räddad av en potatis". Vi är alla olika... http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7145e4b9cb46222d05a18d-raddad-av-en-potatis

Fast frukt och honung och det som du äter, låter som något som skulle kunna bryta ketosen, och ketosen är ju hela syftet med LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med honungen läste jag på en amerikans paleosite- honung har visst en annan påverkan på kroppen än andra kolhydrater. Jag kommer i ketos morgonen därpå ändå, man kanske är olika känslig. Men jag har ingen direkt övervikt utan äter lchf mot min ibs och sötsug. Det jag tror den extra lilla kh på kvällen gör att levern får lite avlastning i glykogenproduktionen samt att serotoninproduktionen får sig en skjuts pga den LILLA insulinpuffen. Jag sover iaf bättre och blir lite piggare/gladare. Kanske inbillning men hellre inbillad glad än deppad hahaha. Här fick jag tipset. Läs kommentaren längst ner, där finnt ytterligare länk. http://www.sunsoft.se/?p=1427

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har kört lchf ca 6 månader tidigare och tappade ca 7 kg, upplevde hela kostomställningen som jobbig! 

Nu har jag fått tillbaka dessa kg och tänkte att jag kör lchf igen och då kommer deppigheten direkt! 

Jag blir låg och vill inte göra någonting, vill helst ligga kvar i sängen och allt blir jobbigt! Jobbigt att duscha, städa, leka med barnen och värst är att jag får svårt att äta så det blir flera små portioner under dagen men ibland bara frukost... och då är det ju inte konstigt att man tappar nåt kg.

Men precis som du fast i tankar om att jag aldrig med får äta socker! 

Jag har svårt att äta oavsett om det är kolisar eller lchf, tillhör dom som gärna skippar måltider och tar två sockerbitar istället. Misstänker att jag helt klart är sockerberoende. Men att det ska ta sån tid att bli av med är väldigt ansträngande!!! Jag tror inte att jag blev "frisk från socker" på min förra resa, så nu är det väldigt gruvsamt. Händerna skakar som om man vore alkoholist. 

Ska försöka få in mer fett! 

jaja- det är bara att bita ihop! Nu ska jag köra lite längdskidor så kanske det känns bättre :)

Hej igen!

Låter verkligen som det är jobbigt för dig! Men som du skriver, du måste ju se till att äta (men det förstår du ju förstås ;) ), själv blir jag alltid superlåg och deppig om jag inte äter ordentligt (oavsett kosthållning). Vad gäller sockret, så ja, det är lurig grej som kommer vara med en hela livet. Apropå boktips, kan jag instämma i ovan att boken "hjärnkoll på vikten" är riktigt bra och beskriver bl.a. vad som händer i belöningscentrat när man äter. Också "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson rekommenderas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg