LinnéaKP Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 God kväll allesammans, ca 4 veckor in på LCHF och har det gott. Är inte lika sockersugen och hungrig längre och det är så jävla skönt att ha annat att tänka på. MEN..jag mår inte bra på alla mjölkprodukter! Min mage är arg, uppspänd och öm. Jag har aldrig varit en mjölk-människa så det är kanske en vanegrej men jag pallar inte tvinga i mig en massa mejerier bara för att. Det är ju fettet jag vill åt dessutom! Så nu tänker jag paleo. Vill verkligen fortsätta leva sunt med lågkolhydratskost så tror att det blir ett bättre alternativ för mig. Vad har ni för erfarenheter? Någon som har lite vettiga tips som jag bör tänka på och så vidare. Ha en trevlig helg på Er! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Mjölkprodukter kan vara en njutning - om man tål dem. Det funkar utmärkt för många att äta LCHF utan mjölkprodukter. Jag använder ost, grädde och cf i matlagning, och det är inte varje dag. Smör däremot vill jag ha, och de flesta brukar tåla det (inte alla). Fett kan man få i sig på många sätt. Olja på sallad, kryddsmör på kött/fisk/fågel, majonnäs, sås på smör/äggula, kokosfett i te/kaffe, Bregott på ägg, etc. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 *räcker upp en hand* Jag äter paleo/LCHF. Går jättebra. Tycker inte man behöver oroa sig så mycket över att äta lite rotfrukter, bär och nötter om man inte får i sig några kolhydrater via mejeriprodukter. Ofta kan man behålla smöret i kosten, men annars använder man kokosgrädde. Tål man inte heller smör, kan man göra ghee. Bra recepttips finns här http://www.ceciliafolkesson.se/receptlista-paleo/ http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/ http://undervarttak.blogspot.se/p/paleoskafferiet.html 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Själv har jag egentligen inga problem med mejeriprodukter, men försöker ändå minska lite på dem för att komma åt de sista kilona jag vill tappa. Olja på sallad är ett knep, kött med mycket fett likaså. I LCHF-butiken finns både gås- och ankfett att steka i. Provar precis min första burk ankfett och tycker att det är riktigt gott. Arlas koncentrerade smör som är en ren smörolja, tar min affär hem åt mig. Kokosfett i kaffet tycker jag är gott. Ägg, avokado och fet fisk är inte heller dumt. Några snabba tankar så här på kvällskvisten, kanske några kan passa dig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Jag äter mer Paleo-likt än LCHF. Jag äter mest grönsaker, sedan lite kött och ägg. De enda mejeriprodukter jag äter är smör som jag steker i samt ibland vällagrad ost som smaksättning. Jag har inga problem med rotfrukter och lite potatis. Jag tar mig till och med en frukt ibland. Jag bekymrar mig inte heller om att få i mig "tillräckligt med fett", däremot är jag inte fettskrämd. Fullfett smör och kallpressad kokosolja blir det i princip dagligen. Ibland lite olivolja på en sallad. Däremot äter jag enbart ekologiskt nuförtiden. Det är lättare än man tror om man ser till att få en bra grund. Själv får jag en låda med ekologiska grönsaker levererad till husdörren från www.Årstiderna.com en gång i veckan. Ofta beställer jag extra varor som kravfångad fisk eller ekologiskt kött. Från min lokala CityGross köper jag ekologiska ägg, smör och kokosolja. Ekologiska kryddor beställer jag från nätet. Känn efter vad din kropp trivs bra med, det är inte så stora skillnader på paleo-liknande föda och LCHF. Framförallt är båda lågkolhydrat om man jämför med vad de flesta andra människor trycker i sig idag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LinnéaKP Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Tack allesammans, har varit inne och kikat lite på olika hemsidor och känner ju att paleo är värt att prova. Det verkar som många ofta kombinerar paleo-kost med träning. Är det något Ni också gör? Jag har inte haft ork att träna och dragit ner på mina promenader nu vid koständringen till LCHF. Men känner att ny energi är på väg och iom att hungern har lagt sig känner jag att jag orkar mer än förut. Kan inte ni som käkar paleo ge mig lite exempel på hur en mat-dag kan se ut. Skulle vara intressant! Ha det gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Va.. varför en massa mejerier.. det e ju inget som rekomenderas alls på strikt LCHF!?!? Tvärtom.. uteslut mejerier åtminstone under omställningen förutom smör och en del ost till matlagningen. Som laktosintollerant så tål jag inte mycket mejerier.. dessutom i sina renaste oförädlade former är deras främsta syfte att barn och kalvar skall växa och lägga på sig vikt! Inte helt optimalt vid viktnedgång/diabetes/metabolt syndrome och liknande! I övrigt så brukar man säga att de innehåller en massa näring för förut nämnda kategorier! Att fokusera på mejerier är typiska nybörjarmisstag.. visar att man inte släppt det gamla paradigmet.. (mejerier = fett).. det är de inte.. de är high fat, high protein, high carb.. sett ur närinssynpunkt ur energi perspektiv. Och det gamla paradigmet är något man bör göra sig av med fortare än kvickt.. och landa på jorden! Det mesta fettet finns i din mat.. tex ägg.. cirka 60E% fett! Likaså fet fisk, avokado, fett kött.. osv! Läs rådet från "greven".. kolla om du missat något, testa! http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LinnéaKP Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Tack! Ja, jag kanske har fokuserat mycket på mejerier nu i början då jag har haft det rätt svårt att bli mätt eller nöjd rättare sagt. Men märkt senaste veckan att jag behöver mindre och kan fokusera mer på rent fett. Dock letar jag efter alternativ till mjölkfritt när jag väl ska äta något i form av sås eller dylikt. Har testat några dagar nu med paleo och använde bara kokosfett men har blivit tvungen att lägga till smör igen då jag inte håller mig mätt på samma sätt. Men jag är med på ditt resonemang, jag försöker vara hitta en hållbar lösning som passar mig:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jemma Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Tack! Ja, jag kanske har fokuserat mycket på mejerier nu i början då jag har haft det rätt svårt att bli mätt eller nöjd rättare sagt. Men märkt senaste veckan att jag behöver mindre och kan fokusera mer på rent fett. Dock letar jag efter alternativ till mjölkfritt när jag väl ska äta något i form av sås eller dylikt. Har testat några dagar nu med paleo och använde bara kokosfett men har blivit tvungen att lägga till smör igen då jag inte håller mig mätt på samma sätt. Men jag är med på ditt resonemang, jag försöker vara hitta en hållbar lösning som passar mig:) Hej! Jag äter själv rättså mycket mjölkprodukter men har också börjat intressera mig mer för paleo. Det är dock något jag tänkt att jag kanske ska tillåta mig på helgen eller när jag har nått mitt mål. I vilket fall som helst så hittade jag en väldigt spännande sida igår! Du kanske kan titta på deras veckomeny för lite inspiration - www.eatevolve.com Jag bor i London så det kan vara ganska svårt att hitta LCHF/Paleo-alternativ här men Paleo har brett ut sig ganska snabbt det senaste året verkar det som. Under "About us" finns det en video där kockarna lagar mat. En sak jag tyckte såg jättegott ut var kycklingen med hasselnötssås. De gjorde såsen bara genom att mixa pocherade(?) hasselnötter med kycklingbuljong. Sen blev jag visserligen lite förundrar då de hade ärtor till.. men såsen såg i alla fall god ut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Ni som äter mejerifritt! Jag funderar på vad som kan vara bra osöta mellanmål när man äter mejerifritt? Jag brukade alltid äta en ostbit, eller keso eller vispad grädde med bär, eller yoghurt. Det som är bra med dessa mål är att de är milda och ganska neutrala och inte så matiga som makrill i tomat eller korv tex, men heller inte söta. Passar bättre att diskret ta fram på mötet eller på tåget, då makrill skulle kännas lite hänsynslöst att langa upp Skulle kunna vara något man gör i förväg och lagrar i kylen. Ägg! säger ni nu, Ja visst, men mer då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Avokado kanske? Nötter? Jag gjorde förut ofta en kaffedrink på kaffe, kokosolja och ett ägg som jag hade i en termos. Mättar jättebra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Avokado-soppa med kokosgrädde, inspirerat av http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/sval-avokadosoppa-med-kokosmj%C3%B6lk/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jättebra småsnacks är oliver. Kärnfria är väl att föredra på resande fot. Svarta oliver är ju milda i smaken och vill du ha lite mer sting finns många olika fyllda gröna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Avokado kanske? Nötter? Jag gjorde förut ofta en kaffedrink på kaffe, kokosolja och ett ägg som jag hade i en termos. Mättar jättebra. Måste våga testa detta snart! Det låter superpraktiskt. Har inte vågat för att jag tror det ska smaka som man tappat en omelett i kaffekoppen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Tack för spännande tips. Alla ska testas strax! Tar gärna emot fler idéer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Måste våga testa detta snart! Det låter superpraktiskt. Har inte vågat för att jag tror det ska smaka som man tappat en omelett i kaffekoppen. Har inte provat själv men många smaksätter ju äggmjölk med kakao eller vanilj. Då lär det ju inte smaka omelett. Inte heller om du tar en rejäl shot med kaffe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Avokado-soppa med kokosgrädde, inspirerat av http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/sval-avokadosoppa-med-kokosmj%C3%B6lk/ Detta är inget mellanmål men jag måste dela med mig av min standrard lunch. Jag tar 125 gr fryst broccoli och 125 gr fryst spenat. Kokar i en halv burk kokosgrädde (samt benbuljong om man har det). Lägg i en avokado och mixa. Smaksätt med salt och kryddor. Till detta så tar jag och smular ned rökt makrillfilé. Denna måltid är en näringsbomb. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Detta är inget mellanmål men jag måste dela med mig av min standrard lunch. Jag tar 125 gr fryst broccoli och 125 gr fryst spenat. Kokar i en halv burk kokosgrädde (samt benbuljong om man har det). Lägg i en avokado och mixa. Smaksätt med salt och kryddor. Till detta så tar jag och smular ned rökt makrillfilé. Denna måltid är en näringsbomb. Lysande! Låter mkt gott. Blir det som soppa eller som röra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Lysande! Låter mkt gott. Blir det som soppa eller som röra? Jag brukar göra den så konsistensen blir som en lite tjockare soppa. Vill man ha den tunnare kan man späda med kokosmjölk eller vatten. Vill man att den ska bli mer mättande har man i lite kokosolja. Men med kokosgrädde, avokado och makrill så är denna måltid ganska fet redan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Min strategi för att nå minst RDI av alla näringsämnen under en dag inkluderar denna soppa och grönkålschips. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Oj! Så du har räknat ut en meny som täcker rdi alltså? Hur många dagskombinationer har du gjort? Grönkål är mitt favoritlivsmedel! Saknar den färska nu på sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Oj! Så du har räknat ut en meny som täcker rdi alltså? Hur många dagskombinationer har du gjort? Grönkål är mitt favoritlivsmedel! Saknar den färska nu på sommaren. Det blir en del improviserande, men om jag gör denna soppa och chips av ett paket svartkål (200 gr) så brukar jag ligga väldigt bra till. Jag får jobba lite extra då jag inte äter nötter eller ägg. Förutom detta så försöker jag hålla att en av måltiderna ska innehålla fisk, en ska innehålla kött. Ungefär tre ggr i veckan äter jag lever/hjärta. Plus gärna lite bacon för B1. Man kan också mixa i lite alger i grönsakssoppan, märks inte efter att man har mixat den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Det blir en del improviserande, men om jag gör denna soppa och chips av ett paket svartkål (200 gr) så brukar jag ligga väldigt bra till. Jag får jobba lite extra då jag inte äter nötter eller ägg. Förutom detta så försöker jag hålla att en av måltiderna ska innehålla fisk, en ska innehålla kött. Ungefär tre ggr i veckan äter jag lever/hjärta. Plus gärna lite bacon för B1. Man kan också mixa i lite alger i grönsakssoppan, märks inte efter att man har mixat den. Bra ideer. Du gör väl grönkålschipsen och svartkålschipsen av färsk kål antar jag? Bara tänkte om du hittat ett sätt att göra dem på fryst grönkål för det är ju den enda man hittar så här års. Hur mycket lever äter du då när du äter så ofta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Macadamianötter brukar jag pilla i mig om det kniper. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 God kväll allesammans, ca 4 veckor in på LCHF och har det gott. Är inte lika sockersugen och hungrig längre och det är så jävla skönt att ha annat att tänka på. MEN..jag mår inte bra på alla mjölkprodukter! Min mage är arg, uppspänd och öm. Jag har aldrig varit en mjölk-människa så det är kanske en vanegrej men jag pallar inte tvinga i mig en massa mejerier bara för att. Det är ju fettet jag vill åt dessutom! Så nu tänker jag paleo. Vill verkligen fortsätta leva sunt med lågkolhydratskost så tror att det blir ett bättre alternativ för mig. Vad har ni för erfarenheter? Någon som har lite vettiga tips som jag bör tänka på och så vidare. Ha en trevlig helg på Er! Jag upplevde samma sak, men eftersom jag blir dålig av socker (och därför ej kan äta frukt) så kör jag en fruktfri Paleo/Mjölkfri LCHF. Klarar dock getmjölk/getost då det verkar vara just Kaseinet i komjölken som jag inte tål. För att få tillräckligt med fett (utan att använda mejerier) så använder jag mycket majonnäs. Lagar min egen majonnäs, det är enkelt om man har en hushållsassistent =). Istället för vispgrädde använder jag kokosgrädde (det tjocka i kokosmjölken). Inte lika mycket fett, men det funkar =). Avokado har ju också mycket fett annars =). Smör kan jag äta eftersom de i princip inte innehåller något Kasein, men klarar du inte smör så använd kokosfett istället (tyvärr mycket dyrt dock!) Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Bra ideer. Du gör väl grönkålschipsen och svartkålschipsen av färsk kål antar jag? Bara tänkte om du hittat ett sätt att göra dem på fryst grönkål för det är ju den enda man hittar så här års. Hur mycket lever äter du då när du äter så ofta? Här i Stockholm har det funnits färsk svartkål fram tills nu. Har flängt runt som en tok denna vecka utan att hitta, kanske är slut på säsongen. Om jag inte hittar färsk så får jag tänka ut något sätt att använda fryst. Jag brukar slänga i lite i den soppa jag gör men grönkål är inte gott i stora mängder. Kanske något smoothie, men det är samma problem med mängden. Chipsen är hur enkelt som helst att äta 200 gr, supergoda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Kaseinet i komjölk har en annorlunda molekylstruktur än get och fårmjölk. Vissa anser att man därför tål get/fårost bättre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Lever blir totalt 300-400 gr i veckan, kanske ca 100-125 gr per gång. Ett annat mycket bra tips är att göra pannbiffar på en del färs, en del lever och en del bacon. Superkombo för näringsämnen, och baconet tar bort leversmaken. Lever ska förståss ätas med lingon, som innehåller resveratrol, också bra för hjärnan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Smart idé med biffarna. De kan säkert även ätas av de som inte gillar lever. Jag tycker mkt om kycklinglever nu sedan en tid. Brukar steka den med rödlök och champinjoner, supergott. Men antar att jag frå försöka utveckla min smak även för nötlever, och då passar dessa biffar nog bra. Menar att det ju ska vara mer nyttigheter i nötlever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Här i Stockholm har det funnits färsk svartkål fram tills nu. Har flängt runt som en tok denna vecka utan att hitta, kanske är slut på säsongen. Om jag inte hittar färsk så får jag tänka ut något sätt att använda fryst. Jag brukar slänga i lite i den soppa jag gör men grönkål är inte gott i stora mängder. Kanske något smoothie, men det är samma problem med mängden. Chipsen är hur enkelt som helst att äta 200 gr, supergoda. Hemköp Hornstull brukar ha svartkål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Hemköp Hornstull brukar ha svartkål. Har du sett det denna vecka? Jag undrar om dom har gått ur säsong... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Smart idé med biffarna. De kan säkert även ätas av de som inte gillar lever. Jag tycker mkt om kycklinglever nu sedan en tid. Brukar steka den med rödlök och champinjoner, supergott. Men antar att jag frå försöka utveckla min smak även för nötlever, och då passar dessa biffar nog bra. Menar att det ju ska vara mer nyttigheter i nötlever. Jag brukar äta lamm, kyckling, kalv och renlever. Har också svårt för nöt men kanske om man blandar i det i biffar. Välsorterade affärer brukar ha kalvlever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Jag brukar äta lamm, kyckling, kalv och renlever. Har också svårt för nöt men kanske om man blandar i det i biffar. Välsorterade affärer brukar ha kalvlever. Hur gör du för att blanda lever, bacon och köttfärs? Mixar eller hackar eller vad? Och var hittar du alla dessa fina leversorter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Hur gör du för att blanda lever, bacon och köttfärs? Mixar eller hackar eller vad? Och var hittar du alla dessa fina leversorter? Lammlever har jag lyckats få från gröna gårdar när dom slaktade inför påsken, kycklinglever köper jag från eko direkt i Stockholm (KRAV), ren lever köpte jag från någon som sålde renkött, ska se om jag hittar info. Kalvlever finns i de flesta stora affärer och då ser jag bara till att den är svensk. Har även sett att vissa affärer säljer ungnötslever, har inte testat, men det borde funka. Jag kör lever och baconet i en vanlig hushålsapparat/mixer (inte mixerstav, den är för svag). Vissa hushållsmaskiner har en köttkvarn som tillbehör men jag har inte det. Vill man göra pannbiffarna extra nyttiga så kan man även ha i en del hjärta. Eller om man hittar så köper man rökt renhjärta som pålägg, smakar som en bättre skinka. Provade göra chips på savoykål igår och det går bra, men det har inte samma näringsinnehåll som svart/grönkål. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Lammlever har jag lyckats få från gröna gårdar när dom slaktade inför påsken, kycklinglever köper jag från eko direkt i Stockholm (KRAV), ren lever köpte jag från någon som sålde renkött, ska se om jag hittar info. Kalvlever finns i de flesta stora affärer och då ser jag bara till att den är svensk. Har även sett att vissa affärer säljer ungnötslever, har inte testat, men det borde funka. Jag kör lever och baconet i en vanlig hushålsapparat/mixer (inte mixerstav, den är för svag). Vissa hushållsmaskiner har en köttkvarn som tillbehör men jag har inte det. Vill man göra pannbiffarna extra nyttiga så kan man även ha i en del hjärta. Eller om man hittar så köper man rökt renhjärta som pålägg, smakar som en bättre skinka. Provade göra chips på savoykål igår och det går bra, men det har inte samma näringsinnehåll som svart/grönkål. Superbra! Jag har en blender så får testa med den. Och savojkål är en annan av mina kålfavoriter, så chips blir kul att testa. 150 grader? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Superbra! Jag har en blender så får testa med den. Och savojkål är en annan av mina kålfavoriter, så chips blir kul att testa. 150 grader? Jag brukar ha 100 grader, men savoy kålen var lite segare, så kanske lite högre värme. Annars 100 grader i 1-2 timmar (svartkål tar bara en timme). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Man kan också göra chips av rödbetor, det är väldigt gott. Man skär dom i skivor med en madolin, blandar med olivolja och lite salt och lägger sedan på en plåt. Torka i 100 grader 2-3 timmar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Har du sett det denna vecka? Jag undrar om dom har gått ur säsong... Nej jag har inte varit där på nån vecka men de har haft hela våren vet jag. Ring och fråga, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Ghee funkar ju också om du inte tål smör kom jag på =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Nu har jag gjort Johannas lever/kött/baconbiffar. De blev verkligen mycket goda! Så mycket smakrikare än vanlig köttfärsbiff också. Frös in en hel laddning nu så jag kan äta lever lite oftare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Jag gick och frågade på Ica varför svartkålen var slut denna vecka. Det visade sig att de funderar att inte ta in den någon mer, som det är någon som liksom jag älskar denna svartkål så maila och fråga var den tog vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Nytt test idag eftersom svatkålen var slut. Gjorde en smoothie på fryst grönkål istället, blev helt okej. 100 gr fryst grönkål 50 gr frysta lingon (resveratrol) En halv burk kokosgrädde En skvätt kokosolja Kardemumma/Kanel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts