Jump to content

Soja och amning

Nummerskivan

Recommended Posts

Man läser ju här och var hur sojaprodukter till barn, kan framkalla för tidig pubertet. Men hur är det om ett barn ammas av en mamma som baserar mycket stor del av sin kost på sojaprodukter? Vegetarian alltså, men som äter mycket av sojakorvar, sojarfärs, sojabiffar, och mycket lite av blandade baljväxter.

Och vad finns det för andra risker att bli ammad av vegetarian som inte tänker så mycket på brister eller bra sammansättning av kosten (handlar en hel del om att bara ta bort kött, byta mot sojaprodukter, ibland quorn eller grillost, sällan eller aldrig baljväxter från grunden). Ägg äts, men bara om man blir bjuden på det i form av sockerkaka, alltså inte som en del av kosten.

Personen har alla de vegetarianproblem som beskrivs i bloggen Perfekt hälsa om vegankost och rawfood, och är inte intresserad av att äta bättre eftersom den tror stenhårt att vegetarisk kost per definition är bäst, oavsett hur man lägger upp den.

Jag tror själv inte alls på vegetariska varianter utom vid vissa tillstånd eller under perioder som en del av att variera för sitt system (lite som fastans funktion), däremot att om man gör en genomtänkt vegetarisk kost, så är det milsvid skillnad mot att bara ta bort kött och lägga till industriprodukter och grillost.

Det är tveklöst så att de ämnen som finns i mammans kost går över till barnet och att eventuella brister hon har även påverkar fostrets utveckling

Man blir ledsen i ögat av såna berättelser

Hon gör förmodligen så gott hon kan eller förstår.

Hoppas du kan guida henne lite eller åtminstone så ett frö till eftertanke  :)

• Like 1

Finns det några siffror/studier på att barnet påverkas av att ha ammat sojabröstmjölk sitt första år eller två eller hur länge det nu ska ammas (det är i alla fall ingen mamma som ammar så kort som möjligt)?

Det går inte heller att tala tillrätta, utan tyvärr blir det alltid så när jag talar med vegetarianer, att de vänder på det till att de får äta hur de vill, jag är ohälsosam, de får kalla min mat äcklig, men jag får inte säga något om deras. De ska inte behöva se kött eller en kniv ha rört kött, men jag ska se bröd och få knivar som nuddat soja. De steker inte i min köttpanna, men slänger gärna sin mat i vilken panna som helst som jag sedan ska använda. Lite så där. Jag upplever det mycket svårt att tala med dem.

Och det är också känsligt med just det här. Jag har talat med några nära personer runt, och det är INTE populärt att ens nämna en sådan sak, det blir "angrepp" och oartigt.

Har ingen aning om hur man framför några råd.

• Like 2

Det bästa du kan göra är nog att få in henne på nyttigare veggokäk. Soja är inte så illa som vissa vill få det att framstå. Men det finns givetvis nyttigare grejor än halvfabrikat och fejkkött. Uppenbarligen är hennes val av vegetarianism av etiska skäl, och förmodligen något hon tycker är viktigt.

Det finns säkert hundratusentals vegetarianer i Sverige, och garanterat många som har fött upp barn utan problem.

Jag vet inte hur länge hon varit vegetarian, men nya vegetarianer brukar ju ofta förlita sig på fejkkött och liknande eftersom de fortfarande är fast i samma tallriksmodell som förut. Med tiden kanske hon börjar experimentera mer med bättre grejor.

Hon är inte nybörjare. Har varit vegan för länge sedan, och gick sedan över till lakto-ovo för att det var för jobbigt när man blev bjuden annars (lite märkligt när man nålar in sig så, eftersom hon väl då inte behöver äta ost till vardags, det går väl att vara vegan alltid utom när man blir bjuden på sockerkaka eller grillad ost kan jag tänka, man skriver ju inte på ett kontrakt om vilken vegetarisk gren man tillhör).

Personen tror dock att vegetariskt per definition är nyttigare än varje köttbaserad kost. Jag ser det verkligen inte så, och jag tror ju inte ens på vegetarisk kost som hållbar, utom möjligen för de som har varit vegetarianer i generationer, de verkar ha anpassat sig och då kunnat föda upp friska barn, och så rullar det på. Annars ser jag tyvärr mycket med kass hår, hud och mycket av nedstämdhet och hypothyreos. Lite samma som hälsokostbutikshälsofreaks som äter fettsnålt och en massa omega6-oljor till allt (en hälsokostsarbetare såg helt chockat äcklad ut när jag frågade efter gelatin och absolut inte ville ha pektin eller agar LOL).

Ja, halvfabrikat kan man ju diskutera, men min fundering var mest om mängden soja, oavsett kvalitet (ingen tempeh eller annat fermenterat dock) kan hormonpåverka en ammad bebis negativt och som håller i sig när pubertet inträder o.s.v.

Snubblade över denna review artikel om sojabaserad måltidsersättning för barn. Har inte läst själv.

Soy isoflavones are phytoestrogens with potential hormonal activity due to their similar chemical structure to 17-β-estradiol. The increasing availability of soy isoflavones throughout the food supply and through use of supplements has prompted extensive research on biological benefits to humans in chronic disease prevention and health maintenance. While much of this research has focused on adult populations, infants fed soy protein based infant formulas are exposed to substantial levels of soy isoflavones, even when compared to adult populations that consume a higher quantity of soy-based foods. Infant exposure, through soy formula, primarily occurs from birth to one year of life, a stage of development that is particularly sensitive to dietary and environmental compounds. This has led investigators to study the potential hormonal effects of soy isoflavones on later reproductive health outcomes. Such studies have included minimal human data with the large majority of studies using animal models. This review discusses key aspects of the current human and animal studies and identifies critical areas to be investigated as there is no clear consensus in this research field.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257624/

• Like 1