Jump to content

Lamm med blomkålsmos

Angua

Recommended Posts

Ingredienser:

Lammet:

• Billiga lammdelar. Jag använde bog och rygg med ben kvar då vi köper lådor med hela lamm, men tror koklamm och liknande fungerar bra, liksom lammstek så klart. 
  • Hela vitlöksklyftor, 4-8 st efter smak
  • Torkade örtkryddor oregano, rosmarin och mynta (myntan går att byta mot timjan eller utesluta om man inte har det)
  • Olivolja
  • Salt

Blomkålsmos

• Blomkålshuvud
  • 3-4 hela vitlöksklyftor
  • örtsalt (alt vanligt salt)
  • oregano
  • timjan
  • kokosolja, 3-4 msk

Lägg köttet  i en stekpåse med olivolja, hela vitlöksklyftor och torkad mynta, oregano och rosmarin samt salt och gegga runt så bitarna blir ordentligt insmorda. In i ugnen på 125 grader i, tja, ett par timmar nånting :) Det är inte så exakt med tiden, men minst 1,5 timme skulle jag säga behövs, mitt får ofta stå uppemot tre timmar och bli så mört att det faller sönder av sig själv.Väldigt smidigt att slänga in i ugnen och sen gå en långpromenad med hunden eller vad man nu vill göra.

När det drar ihop sig till att äta så ångkoka ett litet blomkålshuvud och tre-fyra hela klyftor vitlök. När det är mjukt så låt ånga av och mixa sedan blomkål och vitlök tillsammans med lite örtsalt, timjan, oregano efter smak och kokosolja. Blomkålsmoset går snabbt att fixa, det är färdigkokt på 5-10 min och att mixa ihop det går i ett nafs. Har man ingen ångkokarinsats så funkar det så klart bra att koka också. 

En sallad till med blandade gröna blad, lite gurka och oliver rundar av fint! Oljan från stekpåsen kan bli en "sås" om man vill då det blir mycket smaker i den så det är gott att hälla över lite. Köttet blir gott kallt också, som restmiddag dagen efter tex.

• Like 2