Mattias Nordahl Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Tänkte skriva ett litet inlägg om hur mitt fasteblodsocker börjar närma sig prediabetes... Jag skrev ett inlägg på min blogg, försökte kopiera in texten här men det gick inte tyvärr! Kolla gärna in på min blogg och dela med er av era erfarenheter här!Någon som har prediabetes, hur och när fick ni det? Har ni kommit till rätta med det?Min pappa fick hjärtinfarkt när han var 43 år, och jag är 40 år nu.. Han fick även typ 2-diabetes med alla dess effekter innan han dog i lungcancer innan han fyllt 61 år 2000! Jag är övertygad om att socker, kolhydrater och dåligt fett låg bakom detta! Som sagt, ett längre inlägg på min blogg.. Länk i min signatur nedan. Tacksam för era erfarenheter... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ditt postprandiala blodsocker säger nog mer.. dvs en glukosprovokationstest! Dels hur högt det stiger, dels hur snabbt det sjunker.. är det nere på normalt efter två timmar så är det inget problem. Grejen med arv av gener för diabetes är att det oftast tar längre tid att dels reagera på högt blodsocker och sen sänka det. Har man högt fastesocker.. ja då har det redan gått väldigt långt.. men då pratar vi ofta om 10 eller högre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ingen av min fars syskon upplevde sin 60-årsdag, och jag är 57 nu. För 6 år sedan hade jag så grav kärlkramp så jag kunde inte gå ett kvarter utan att vila. Jag opererades och fick en kasse piller. Med LCHF har jag kastat varenda piller (nästan) och börjar närma mej normala värden. Jag räknar med att kunna förklara mej som frisk om ett halvår 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ska jag vara ärlig tror jag du gör bättre i att leta runt i forskningslitteraturen än att fråga här, förutsatt att du verkligen vill ha ett så objektivt och ärligt svar som möjligt (och inte bara en klapp på axeln att du bör fortsätta som du gör nu). Ingen här på forumet kommer att tala om att högfettdieter vanligtvis försämrar insulinkänslighet. Speciellt verkar animaliskt fett vara problematiskt. Här är resultatet av en nordisk studie: Results. Insulin sensitivity was significantly impaired on the saturated fatty acid diet (-10 %, p = 0.03) but did not change on the monounsaturated fatty acid diet ( + 2 %, NS) (p = 0.05 for difference between diets). Conclusions/interpretation. A change of the proportions of dietary fatty acids, decreasing saturated fatty acid and increasing monounsaturated fatty acid, improves insulin sensitivity but has no effect on insulin secretion. A beneficial impact of the fat quality on insulin sensitivity is not seen in individuals with a high fat intake ( > 37E %). [Diabetologia (2001) 44: 312–319]http://link.springer.com/article/10.1007/s001250051620 Viktnedgång har visserligen visat sig vara positivt för insulinkänsligheten, men det är ju såklart förutsatt att du kontinuerligt går ner i vikt. Folk kommer som vanligt att protestera och hävda att studierna inte undersökte LCHF (eller något annat). Jag orkar inte ge mig in i ngn lång diskussion om detta i den här tråden. Men som sagt, kolla runt på google scholar med sökorden "high fat insulin resistence" eller "insulin sensitivity diet". Det finns relativt mycket matnyttigt i litteraturen. Ett annat intressant forskningsområde är "intramyocellular lipids" som verkar spela roll i försämrad insulinkänslighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ska jag vara ärlig tror jag du gör bättre i att leta runt i forskningslitteraturen än att fråga här, förutsatt att du verkligen vill ha ett så objektivt och ärligt svar som möjligt (och inte bara en klapp på axeln att du bör fortsätta som du gör nu). Ingen här på forumet kommer att tala om att högfettdieter vanligtvis försämrar insulinkänslighet. Speciellt verkar animaliskt fett vara problematiskt. Här är resultatet av en nordisk studie: Viktnedgång har visserligen visat sig vara positivt för insulinkänsligheten, men det är ju såklart förutsatt att du kontinuerligt går ner i vikt. Folk kommer som vanligt att protestera och hävda att studierna inte undersökte LCHF (eller något annat). Jag orkar inte ge mig in i ngn lång diskussion om detta i den här tråden. Men som sagt, kolla runt på google scholar med sökorden "high fat insulin resistence" eller "insulin sensitivity diet". Det finns relativt mycket matnyttigt i litteraturen. Ett annat intressant forskningsområde är "intramyocellular lipids" som verkar spela roll i försämrad insulinkänslighet. "Palmitofake"-inlägget på Hyperlipid. En riktig klassiker i sammanhanget. Läs och njut! http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2009/09/physiological-insulin-resistance-and.html 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Ska jag vara ärlig tror jag du gör bättre i att leta runt i forskningslitteraturen än att fråga här, förutsatt att du verkligen vill ha ett så objektivt och ärligt svar som möjligt (och inte bara en klapp på axeln att du bör fortsätta som du gör nu). Ingen här på forumet kommer att tala om att högfettdieter vanligtvis försämrar insulinkänslighet. Speciellt verkar animaliskt fett vara problematiskt. Här är resultatet av en nordisk studie: Viktnedgång har visserligen visat sig vara positivt för insulinkänsligheten, men det är ju såklart förutsatt att du kontinuerligt går ner i vikt. Folk kommer som vanligt att protestera och hävda att studierna inte undersökte LCHF (eller något annat). Jag orkar inte ge mig in i ngn lång diskussion om detta i den här tråden. Men som sagt, kolla runt på google scholar med sökorden "high fat insulin resistence" eller "insulin sensitivity diet". Det finns relativt mycket matnyttigt i litteraturen. Ett annat intressant forskningsområde är "intramyocellular lipids" som verkar spela roll i försämrad insulinkänslighet. "A beneficial impact of the fat quality on insulin sensitivity is not seen in individuals with a high fat intake ( > 37E %)" Gäller bara vid lågt intag med andra ord, då fettintaget bara är en liten del av energiintaget.. under 37E%.. dvs ett ganska normalt intag för en lågfettare. Och vad äter man mer när man äter 37E% fett eller lägre.. man måste ju få energi från något? Läser du inte studierna du referear till? Slutsats.. vid en högkolhydratkost spelar det roll vad för fett du äter.. men inte på en högfettkost.. kan vi vara överens om den slutsatsen? Sen så gör du dig lite löjlig när du tror att inte Mattias känner till allt om fettskräcken och all snar och bråd som man skall drabbas utav efter åtminstone två år! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 "Palmitofake"-inlägget på Hyperlipid. En riktig klassiker i sammanhanget. Läs och njut! http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2009/09/physiological-insulin-resistance-and.html Okej, jag har läst. Vet inte riktigt vad författaren vill att läsaren ska få ut av artikeln, eller hur detta tillämpas på en person som lever i den moderna världen? Menar skribenten att vi måste gå igenom perioder av fasta för att undvika att bli insulinresistent? Det är nog exakt som han säger att detta är en överlevnadsmekanism som var oumbärlig i en värld där svältdöden låg bakom krönet. Men detta scenario är ju inte så aktuellt idag. Sist jag kollade åt de flesta svenskar regelbundna måltider ett par gånger om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 "A beneficial impact of the fat quality on insulin sensitivity is not seen in individuals with a high fat intake ( > 37E %)" Gäller bara vid lågt intag med andra ord, då fettintaget bara är en liten del av energiintaget.. under 37E%.. dvs ett ganska normalt intag för en lågfettare. Om du läser studien så ser du att de skriver följande: At a high total-fat intake, the positive effects of MUFA contra SAFA seem to be lost with regard to insulin sensitivity, even if the proportion or total intake of SAFA is low. This finding is a strong argument for present nutrition recommendations underlining the importance not only of the fatty acid composition, but also the proportion of total fat in the diet. De skriver också i diskussionen att det anses svårt att få ner andelen fett till under 30 procent (som rekommenderas), och att ersätta mättat fett med enkelomättat är en bra kompromiss. Dock är det ju underförstått att de anser att det är ännu bättre ifall du kan hålla ditt fettintag lägre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Om du läser studien så finner du att det inte var någon signifikant skillnad mellan grupperna! De hade inte ens någon kontrollgrupp, blodsockret och insulinet var lika dant. Det är främst skillnaden mellan ingånsvärdena och slutvärdena de framhåller.. och utan kontrollgrupp kan det vara beroende av lite vad som helst.. tex vackert väder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Okej, jag har läst. Vet inte riktigt vad författaren vill att läsaren ska få ut av artikeln, eller hur detta tillämpas på en person som lever i den moderna världen? Menar skribenten att vi måste gå igenom perioder av fasta för att undvika att bli insulinresistent? Det är nog exakt som han säger att detta är en överlevnadsmekanism som var oumbärlig i en värld där svältdöden låg bakom krönet. Men detta scenario är ju inte så aktuellt idag. Sist jag kollade åt de flesta svenskar regelbundna måltider ett par gånger om dagen. Det som är huvudpoängen är det som skrivs i versaler i (nästan) slutet: " PALMITIC ACID CAUSES INSULIN RESISTANCE. YOU WOULD BE DEAD WITHOUT IT. IT'S ADAPTIVE." Dvs att prata om att mättat fett ger insulinresistens som om det vore en risk eller något dåligt är poänglöst och missvisande. Motsatsen skulle nämligen ha dödliga effekter. (Palmitic acid = den mättade fettsyra som sitter i mitten på alla triglycerider av mättat-fett-karaktär.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Tänkte skriva ett litet inlägg om hur mitt fasteblodsocker börjar närma sig prediabetes... Jag skrev ett inlägg på min blogg, försökte kopiera in texten här men det gick inte tyvärr! Kolla gärna in på min blogg och dela med er av era erfarenheter här! Någon som har prediabetes, hur och när fick ni det? Har ni kommit till rätta med det? Min pappa fick hjärtinfarkt när han var 43 år, och jag är 40 år nu.. Han fick även typ 2-diabetes med alla dess effekter innan han dog i lungcancer innan han fyllt 61 år 2000! Jag är övertygad om att socker, kolhydrater och dåligt fett låg bakom detta! Som sagt, ett längre inlägg på min blogg.. Länk i min signatur nedan. Tacksam för era erfarenheter... Det är säkert påverkbart. Vad äter du en vanlig dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Läs Annika Dahlqvist blogg hon skriver om fastesockret jag har lite förhöjt fastesocker fast jag äter strikt LCHF kallas gryningsfenomenet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Be att få göra ett glukostoleranstest, då ser du hur blodsockret reagerar. Det är tydligen inte ovanligt med autoimmun diabetes som debuterar i vuxen ålder, även om det förstås är mycket ovanligare än typ 2. Värt att kolla upp i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Oj, det vart många svar här! Jag har käkat strikt lchf i perioder i snart två år, men halkat dit på godis och skräpmat alldeles för ofta! Jag stressar, tränar för lite och sover alltid dåligt! Det kan ju vara en orsak, och jag ska ta itu med det nu! Nu är det stopp med kolhydraterna och strikt lchf som gäller! Igår åt jag max 20-30g kh, åt inget efter 18.00. Imorse låg blodsockret på 6,7 (!) och ketonvärdet på 0,4. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 5,7 efter middagen idag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 5,7 efter middagen idag. Kan det ha varit gryningsfenomenet? För 5,7 efter middagen är väl alldeles okej 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 5,7 efter middagen idag. 5,7 postprandialt är snarare lågt.. det är ett hyfsat fastevärde! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Jag hoppas det! Testade ju efter mat idag igen, och inte över 6 ens... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Sant, men varför ligger jag över 6 på mornarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 På morgonen kan det vara Dawn Phenomenon.. dvs då gör din dygnsrytm att kortisol ökar och höjer blodsocker.. för att du skall vakna.. pigg och allert för att ta tag i dagens vedermödor. Jag kunde ha både 6 och/eller 4 på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Det är nog tyvärr ganska meningslöst att testa efter mat...om man inte medvetet t ex vill testa hur ett äpple påverkar blodsockret...då mäter man typ en gång i kvarten efter intag och får en "kurva"...morgonvärden kan vara lite höga...så mäta 4-5 timmar efter matintag senare på dagen eller kvällen ger sannolikt ett lägre värde. Problemet med att lite "slumpmässigt" mäta en stund efter mat är att man kan också kan få ett för lågt värde... Tittar man på ökade risker för CVD börjar de redan på mycket måttliga fastevärden typ runt 5,5 -6 har jag för mig. Den trista sanningen kan vara precis som det nog också gäller för mig att det blivit för mycket läsk, godis, juice och andra dåliga kolhydrater som gör att man ligger på gränsen till prediabetes... Det positiva är ju att det inte har gått jättelångt och att man har alla möjligheter i världen att stanna upp utvecklingen genom att börja äta rätt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Tror ni att jag skött mig i veckan då!!?? Zzzzz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Självklart...hälsan framförallt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts