Jump to content

Alkohol fråga, varför reagerar kroppen som den gör?

Pernilla

Recommended Posts

Hej alla,

jag måste få ställa en fråga, jag har surfat runt men hittar inget svar.

Jag har ätit LCHF i över 3 år nu, jag och min man tar ev ett eller två glas rödvin på helgerna - som vi alltid gjort. Jag känner en skillnad i berusning nu från innan jag började med lchf. Man är mer lätt påverkad.

Inget konstigt med det men jag har alltid älskat bubbel och igår tog jag ett glas bubbel, Rotari.

Sen på natten, oj oj oj snacka om magknip, illamående, kallsvettig om vartannat, sov så himla oroligt.

Fick lov att gå upp på natten och göra nr 2 och sen på morgonen var jag så där bakis som man var förr när man hade varit ute en hel natt.

Min man sa att så hade han oxå blivit en gång när han drack ett surt vin. Mumlade något om att levern innehåller inte lika mycket fett som tidigare..... bla bla bla

Det som jag har märkt att man reagerar på är:

Öl - går inte att dricka blir uppsvälld som bara den. Funkar inte - synd för jag gillade öl.

Rött vin funkar kanon

Vitt vin - nja funkade inte innan heller  :D

Bubbel - funkade förut för ca 1 år sedan men nu är det tvär nit tydligen, vågar nog inte testa igen efter denna natt.

Men min fråga är, varför reagerade kroppen så?

Hoppas det finns någon förklaring eller att fler stött på detta.

Ha en bra kväll/dag.

Min första tanke var att du hittat ett vin med hög sockerhalt

Bubbelviner kan nämligen variera rejält i sockerhalt (3-50 gram/liter)

Rotari har inte speciellt mycket tillsatt socker (8 gram/liter) så frågan är om det kan vara förklaringen?

Det är dock 3 ggr så mycket socker som det är i rödvinsboxen jag har stående i köket :)

• Like 1

Jag har läst att levern prioriterar alkohol framför fettförbränning. En del uttrycker det som att alkohol stänger av fettförbränningen och det kanske inte funkar så bra ihop med LCHF...

Det kan naturligtvis finnas andra orsaker också, det var bara det första jag kom att tänka på.

• Like 2