Jump to content

Magens reaktion

erlnor
 Share

Recommended Posts

Jag har provat LCHF ett halvår får 2 år sen (2012). Har börjat igen nu vid årsskiftet (2014). Båda gångerna kände jag när jag började dieten kramp just under mellangärdet. 2012 kände jag också av gallan lite. Men efter ett tag tycker jag (vad jag kommer ihåg) att magen stabiliserades. Men nu (2014) har jag hållit på i 1.5 månader och har varje morgon nästan diarré. Hinner äta frukost och dricka kaffe sen är det dags. Kommer inte ihåg att jag hade samma problem förra gången. Enda skillnaden i övrigt är att jag motionerar mycket mer nu än då (då jag hade en skada). Är detta naturligt? Ska jag minska fettintag? Är inte extrem när det gäller fettintag. Kanske äter jag något mer fett denna gång än 2012. Då åt jag kanske mer "inga/lite kolhydrater" och fett + protein. Ju längre jag höll på blev det nog mindre fett och mer protein.

Äter du kokosolja? Många får rävmage av den i början eller om de överdoserar.

Kör du mycket mejerier? Prova att dra ner lite på dem ett tag i så fall och se om det blir skillnad.

Är det jättejobbigt kan du ta en matsked hela vitpepparkorn. De stoppar upp

• Like 2

Äter du kokosolja? Många får rävmage av den i början eller om de överdoserar.

Kör du mycket mejerier? Prova att dra ner lite på dem ett tag i så fall och se om det blir skillnad.

Är det jättejobbigt kan du ta en matsked hela vitpepparkorn. De stoppar upp

Jag äter inte kokosolja. Men en hel del mejerivaror. Har faktiskt tänkt på att det kan vara ett problem. Är laktosintolerant (så jag tar laktosfritt) + glutenintolerant. Ska minska mejerivarorna under en vecka. Jag kan lägga till att normalt har jag inga magproblem i övrigt. Allt är bättre än de sista månaderna med gluten. 

Jag äter inte kokosolja. Men en hel del mejerivaror. Har faktiskt tänkt på att det kan vara ett problem. Är laktosintolerant (så jag tar laktosfritt) + glutenintolerant. Ska minska mejerivarorna under en vecka. Jag kan lägga till att normalt har jag inga magproblem i övrigt. Allt är bättre än de sista månaderna med gluten. 

Tänk även på att en glutenallergi kan korsreagera med lite olika födoämnen, till exempel kaffe.

Personligen tål jag ibland kaffe väldigt dåligt och får gräsliga nysanfall och även magknip efter kaffe. Men det lustiga är att det är olika dagar, ibland nyser jag inte en endaste gång efter morgonkaffet och ibland nyser jag ungefär femtio gånger.

Fördelen med nysattackerna är väl att resten av familjen vaknar :P när jag tycker att det är dags för dem att stiga upp.

• Like 2

Tänk även på att en glutenallergi kan korsreagera med lite olika födoämnen, till exempel kaffe.

Personligen tål jag ibland kaffe väldigt dåligt och får gräsliga nysanfall och även magknip efter kaffe. Men det lustiga är att det är olika dagar, ibland nyser jag inte en endaste gång efter morgonkaffet och ibland nyser jag ungefär femtio gånger.

Fördelen med nysattackerna är väl att resten av familjen vaknar :P när jag tycker att det är dags för dem att stiga upp.

Innan jag slutade med gluten tålde jag knappt kaffe. Men sen jag slutade har jag tidvis inga gränser för hur mycket jag kan dricka. Så kaffe tror jag inte är problemet, hellre mejerivaror. Jag har kanske "nästan" mjölkproteinproblem?!