Jump to content

Fasta eller äta lite?

aristo322

Recommended Posts

Hej!

Bordet inte vara bättre att äta lite - ca 800-1000 kcal per dag, än att ett par dagar i veckan äta ingenting. Om jag i stort sett dagligen äter följande:

Morgon: havregrynsgröt med lite äppelmos

Lunch: apelsin, banan eller kesella

Middag: Omelett med grönsaker

skulle det bli 6-800 kcal

Att äta ÄNNU mindre än det ett par dagar i veckan känns ju fel, och därtill äta mycket mer andra dagar.

mvh

Hej!

Bordet inte vara bättre att äta lite - ca 800-1000 kcal per dag, än att ett par dagar i veckan äta ingenting. Om jag i stort sett dagligen äter följande:

Morgon: havregrynsgröt med lite äppelmos

Lunch: apelsin, banan eller kesella

Middag: Omelett med grönsaker

skulle det bli 6-800 kcal

Att äta ÄNNU mindre än det ett par dagar i veckan känns ju fel, och därtill äta mycket mer andra dagar.

mvh

Nu är du på ett LCHF forum och frågar äter du så lite går kroppen ner i svält och du går inte ner ivikt. Havregryn äpplemos apelsin banan äter vi inte läs på om kosten så förstår du varför

• Like 3

Att äta så lite är nedbrytande och muskelförstörande

Jag antar att det är 5:2 dieten du spekulerar runt??

Enligt forskarna så får man lika stort gensvar på hälsomarkörer för kroppen med 2-dagars fasta än att ständigt ligga på gränsen till kaloriunderskott

Ett kaloriunderskott för de flesta är om man ligger under 2000kcal

800-1000kcal under längre perioder är ren svält

• Like 3

Nu är du på ett LCHF forum och frågar äter du så lite går kroppen ner i svält och du går inte ner ivikt. Havregryn äpplemos apelsin banan äter vi inte läs på om kosten så förstår du varför

Tack för svar. Har i och för sig redan gått ned 8-9 kilo, på 6 veckor. mvh

Att äta så lite är nedbrytande och muskelförstörande

Jag antar att det är 5:2 dieten du spekulerar runt??

Enligt forskarna så får man lika stort gensvar på hälsomarkörer för kroppen med 2-dagars fasta än att ständigt ligga på gränsen till kaloriunderskott

Ett kaloriunderskott för de flesta är om man ligger under 2000kcal

800-1000kcal under längre perioder är ren svält

Tack för svar! Men 2000 kcal ger matematiskt inte lika mycket kaloriunderskott som 1000 kcal, och jag har gått ned 8-9 kilo redan på 6 veckor.

I mitten av 40-talet gjordes en studie som kallas Minnesota Starvation Experiment. Där inducerades svält vid drygt 1500 kalorier per dag.

Din idé att äta 800-1000 kcal per dag kommer att förstöra din ämnesomsättning och leda till allmänt låg vitalitet, och i det långa loppet sannolikt även bristsjukdomar.

Tack för svar! Förstår det, men tänkt återgå till 2-2500 kcal vid återställd normalvikt, om ett par månader. Och jag ser till att inte gå omkring hungrig utan ha något i magen även mellan måltiderna. Skulle hypotetiskt kunna stoppa i mig 1000 kcal till, i form av choklad men det verkr ju inte mer hälsosamt.

Tack för svar! Förstår det, men tänkt återgå till 2-2500 kcal vid återställd normalvikt, om ett par månader. Och jag ser till att inte gå omkring hungrig utan ha något i magen även mellan måltiderna. Skulle hypotetiskt kunna stoppa i mig 1000 kcal till, i form av choklad men det verkr ju inte mer hälsosamt.

Jag tycker det verkar som sån här jojobantning som majoriteten av oss redan har testat och som har gjort oss sjuka.

När du inte lyckas hålla din normalvikt igen är du välkommen hit så ska vi guida dej hur man lever ett helt liv med bra och närande mat som kroppen tycker om och behöver

• Like 3

Jag föreslår att du äter dina 2000-2500 kalorier redan nu som lågkolhydratkost och låter kroppen gå sakta neråt i egen takt. varför ha brotteom ? Då vänjer du dig vid den mängden mat som du ska sedan äta resten av ditt liv.Dvs. inget bantande och absilt inget hunger, utan mätt och välmående hela tiden.

• Like 2

I mitten av 40-talet gjordes en studie som kallas Minnesota Starvation Experiment. Där inducerades svält vid drygt 1500 kalorier per dag.

Din idé att äta 800-1000 kcal per dag kommer att förstöra din ämnesomsättning och leda till allmänt låg vitalitet, och i det långa loppet sannolikt även bristsjukdomar.

Detta är mycket intressanta experiment som alla bantare borde läsa om. Något år efter studien hade deltagarna lagt på sig mer kroppsfett än de hade när studien började, men muskelmassan de förlorat var mycket svårare att få tillbaka. 

Man kan äta ännu mindre utan att förlora muskelmassa men då måste makronutrientfördelningen se helt annorlunda ut. Havregrynsgröt och äppelmos kommer inte göra någon vare sig fit eller smal, men om du låter energin komma från mättat fett och protein kan det fungera.