Jump to content

Lågkolhydratbröd - vi behöver din åsikt!

Annipannan

Recommended Posts

Hej Kostdoktorn och alla dess besökare! Vi är två studenter som gör vårt examensjobb just nu där vi undersöker möjligheterna att utveckla ett lågkolhydratbröd för brödmarknaden. Vi skulle verkligen uppskatta om vi skulle kunna få hjälp av så många som möjligt att svara på en enkät vi har gjort. Det är 11 enkla frågor, så det tar bara några minuter, och enkäten är anonym. Klicka på länken nedan! Tack så hemskt mycket för er hjälp!

Tack för alla era svar! Vi har fått in enormt många svar så därför behöver vi avsluta enkäten nu, men tack så hemskt mycket för all respons!

Fortsätt gärna diskutera lågkolhydratbröd här ändå, vi kommer följa tråden och se om ni har fler värdefulla åsikter och kommentarer!

Edited by Annipannan

Ursäkta, men jag tycker ni gör ett tankefel. Om man nu beslutar sig för att inte äta kolhydrater, dvs inget spannmål osv - VARFÖR ska man då hålla på med substitut? personligen har jag aldrig begripit mig på varför det ska finnas så många recept på bakverk inom LCHF, likaså varför man gör korvar och ostar av soja osv som substitut för kött åt veganer...vill man inte äta vissa livsmedel - låt bli!

Ett lågcarbbröd kommer alltid att exponeras i den delen av affärerna som hyser de största riskfaktorerna för "snedsteg". Varför utsätta sig för det? 

IMHO

• Like 4

Men det är väl ett jättebra exjobb då, att undersöka möjligheten? Möjligheten att introducera ett sådant bröd kanske visar sig vara en dålig idé? Jag antar att exjobbet inte är att verkligen introducera ett sådant bröd, utan just som de skriver, UNDERSÖKA möjligheten...?

Ser inte riktigt problemet?

• Like 3

Dom flesta av oss undviker dessutom spannmål så ekvationen blir svår att få ihop

Det måste bli något baserat på nötter och stabila icke processade fetter ägg och mejerier om det ska falla oss Lchf:are på läppen

Alternativ anpassar ni er mot paleohållet istället och gör ett bröd baserat på "safe starches" och låter kolhydratandelen dra iväg lite

• Like 1

Tack LottaJ för stödet :)

Jag förstår era åsikter, men det är ingen som tvingar er att äta substitut eller lowcarbprodukter. Jag vet att många (inklusive mig själv) har önskemål om ett bra lågkolhydratbröd på marknaden. Vi vill ju som sagt få veta vad folk vill ha genom denna enkät.

Jag äter LCHF för att jag inte vill äta stärkelse, socker och gluten, men varför skulle det vara fel av mig att fortfarande vilja ha något annat att lägga mina goda pålägg på? Bröd är en bekväm vara att ha hemma. Det är lätt att använda, och passar perfekt för de tillfällen tiden inte räcker till. Jag tycker det är lätt att vara utan skräpmat, godis, pasta osv, men bröd har jag svårast att vara utan. Dels för att det är gott med en smörgås ibland, dels för att det är snabbt och bekvämt.

Dessutom, varför måste detta bröd vara full av onödiga tillsatser eller andra dåliga ingredienser? Brödet skulle kanske rent av bara innehålla hälsosamma ingredienser som fiber och allt annat som uppskattas av LCHFare? Kan väl smått avslöja att det är den vägen vi vill gå i vårt exjobb..:)

För att ni ska attrahera LCHF:are måste produkten vara helt spannmålsfri och helt glutenfri. Lägg er inte i något mellanläge utan kör fullt ut! Vi är världsbäst på att läsa innehållsförteckningar. Och vi både risar och rosar produkter hejvilt! Ett tacksamt släkte som blivit besvikna både en och två gånger tidigare.

• Like 5

För att ni ska attrahera LCHF:are måste produkten vara helt spannmålsfri och helt glutenfri. Lägg er inte i något mellanläge utan kör fullt ut! Vi är världsbäst på att läsa innehållsförteckningar. Och vi både risar och rosar produkter hejvilt! Ett tacksamt släkte som blivit besvikna både en och två gånger tidigare.

Håller med, lika bra att köra helt spannmålsfritt så bli de rätt från början.

• Like 2

Primaten i Uppsala kör panel och de hade valnötsbröd och morotsbröd. Jag prövade men kör lika gärna en PUMa (pålägg utan macka). Enda gångerna jag har svårt att vara utan bröd är när jag är riktigt hungrig, t ex gatloppet i tunnelbanan efter en fastedag. Då gäller det att gå fort

• Like 3

Primaten i Uppsala kör panel och de hade valnötsbröd och morotsbröd. Jag prövade men kör lika gärna en PUMa (pålägg utan macka). Enda gångerna jag har svårt att vara utan bröd är när jag är riktigt hungrig, t ex gatloppet i tunnelbanan efter en fastedag. Då gäller det att gå fort

Paleo ska det vara. Telefonen stavar själv

• Like 1

Jag kikade på frågorna, men tycker att enkäten inte berör mig eftersom det uttryckligen handlar om mindre kolhydrater, men inte mera fett. Fråga fem är också konstig, jag äter ju LCHF för att jag anser det hälsosamt, att tvingas välja mellan alternativen går ju inte. :)

Bröd äter jag, men jag bakar det själv och vet alltså att det bara innehåller ingredienser som hör hemma inom LCHF. Köpebröd skulle jag knappast våga mig på, det förekommer alldeles för mycket fusk i branschen.

Min sambo äter LCHF och fick bukt på sin IBS. Gick ner 10 kg som bonus. Han hänger aldrig på några forum. Verkar inte heller oroa sig för e-ämnen eller andra tillsatser. Han överraskade mig och hela vår bekantskapskrets genom att baka LCHF-bröd några gånger i början, men sen hittade han CarbZones lowcarbbröd i affären och nu är han lycklig med det. Tror han struntar högaktningsfullt i vad hans kosthållning kan tänkas kallas - han mår bra och är nöjd. Det räcker för honom. Tror det finns fler som han. Så jag tror definitivt det finns en marknad för lowcarbbröd.

Hej Kostdoktorn och alla dess besökare! Vi är två studenter som gör vårt examensjobb just nu där vi undersöker möjligheterna att utveckla ett lågkolhydratbröd för brödmarknaden. Vi skulle verkligen uppskatta om vi skulle kunna få hjälp av så många som möjligt att svara på en enkät vi har gjort. Det är 11 enkla frågor, så det tar bara några minuter, och enkäten är anonym. Klicka på länken nedan! Tack så hemskt mycket för er hjälp!

https://docs.google.com/forms/d/17ueZ8KjBk80H22qohIykxoHdtj6EM_6MfS_eNjYM4Qk/viewform

Får man fråga om xjobbet är tänkt att leda till ett verkligt bröd på marknaden eller om det lixom är en "övning"?

Det är en del diskussioner på forumet om vikten av att bryta helt med sin förra kosthållning etc. Jag har inget behov av det utan VILL leva som förut med vissa undantag. Jag kan inte tänka mig äta ägg och bacon på morgonen eller något annat som luktar. Urk!

Mina tidigare två mackor, ett glas mjölk och en kopp the, har nu reducerats till en pytteliten hembakad lchf-macka med mycket smör och pålägg samt mjölk och the. Tidigare var jag vrålhungrig på morgonen - det är jag inte längre utan hade säkert klarat mig utan men älskar ändå frukostrutinen och vill inte vara utan den. Skulle jag tvinga mig att ta en fettkaffe på stående fot och rusa iväg så tror jag att jag hade brutit med denna kosten efter ett tag. Som det fungerar nu så vill jag fortsätta länge - om inte för alltid.

Så- med det sagt så tycker jag att ni ska fortsätta ert exjobb - så det finns bra alternativ för oss som vill äta bröd. Om ni på ett bra bröd så lovar jag att prova! Lycka till!

Tack för alla era svar! Vi har fått in enormt många svar så därför behöver vi avsluta enkäten nu, men tack så hemskt mycket för all respons!

Fortsätt gärna diskutera lågkolhydratbröd här ändå, vi kommer följa tråden och se om ni har fler värdefulla åsikter och kommentarer!

• Like 1

Hur gör du om du tar med en puma (kul namn :) ) t ex på utflykt eller som matlåda? Det är framför allt då jag blir lite ställd.

Man kanske kan lasta ihop allt i en låda och käka med gaffel..

• Like 2

Hur gör du om du tar med en puma (kul namn :) ) t ex på utflykt eller som matlåda? Det är framför allt då jag blir lite ställd.

Man kanske kan lasta ihop allt i en låda och käka med gaffel..

Kommer inte ihåg om det var Zepp eller Tiny Tom som skrev det i en tråd i höstas. Jag gillade det så jag sprider det vidare :-)

En hoprullad ostskiva med smör på... En rullad skinkskiva med vitlökssmör och ost... Rökt hästkött med pepparrotssmör.. Ta bara pålägget och gör en rulle av. Allt funkar ju. Det är lite stökigt att behöva äta med bestick på resa.

En favve på tåget är kalla ugnsstekta portabellohattar med salt, nötter och mozzarella. Funkar precis som macka.

56kilos kesoplättar är också toppen att äta kalla med pålägg

• Like 1

e de nån som provat lidl:s proteinbröd? jag köpte 2 bröd idag och det va sååå gott men e det e bra bröd månne?

Innehållsförteckningen står på hyllan som brödet ligger i. Här kommer det iallafall Proteinfralla. Proteinhalt 26,7 %.

Ingredienser: vatten, linfrön 17,1 %, veteprotein, sojamjöl, fullkornsvetemjöl, sesamfrön 4,5 %, pressrester från soja, solrosfrön 3,6 %, vetekli, havrefiber, jäst, salt, gurkmeja.Kan innehålla spår av nötter, mjölk och ägg.

Näringsvärde per 100g:

Energie: 1194 kJ / 286 kcal

Protein: 26,7 g

Kolhydrater: 8,5 g (varav socker: 0,5 g)

Fett: 13,4 g (varav mättade fettsyror: 0,4 g)

Kostfiber: 12,4 g

Salt: 0,99 g

Jag skulle tyvärr kalla det ett mycket dåligt bröd pga att det innehåller vete. Du får både stärkelse från mjölet samt gluten som definitivt skadar tarmväggen på alla människor och andra veteproteiner som också är potentiellt skadliga. Soja anses av många också innehålla skadliga proteiner som inte är så bra för tarmen. Soja liksom spannmål betraktas också som icke LCHF, alltså vetet samt havret i detta bröd. Men jag kan tänka mig att det var gott...

• Like 3