Jump to content

Hjälp, magproblem! Erfarenheter/råd?

Rainbow

Recommended Posts

Ska givetvis till läkare också, men undrar om någon har liknande erfarenheter och råd!

Har ätit LCHF ca en månad nu.
Jag har tidigare fått veta att jag ev. har IBS, det var illa ett tag med mkt stress men inga större problem det senaste halvåret. …för en vecka sedan fick jag åka till akuten med starka magsmärtor, men inget gjordes för det verkade inte akut. (ej i behov av operation)
Denna vecka har jag mått bättre och sämre igen och haft feber och inte feber, men konstant matt och haft magsmärtor/besvär. Mest fått hålla mig hemma. Ätit mer kolhydrater och det verkar ha gått bra förutom att jag kommit ur ketos och fått negativa effekter av det - är sockerberoende och blir vrålhungrig av kolhydrater + mer nedstämd.

Idag mådde jag sämre igen och var tvungen att stanna i sängen mest.
Frukost/lunchen var köttfärsröra stekt i smör, lite sallad, te med lite kokosolja. Kokosolja ska ju vara nyttigt. Men nu läste jag på nätet att den kan ge magont också?
Har svullen mage, haft lätt illamående, ständiga toabesök, känner mig väldigt sjuk och matt men ingen direkt feber. Konstigt.

Undrar ju vad i hela fridens namn man kan våga äta? Mer kolhydrater = jag blir mer deprimerad och får större ångest, (mådde väldigt bra i ketos) + kan börja hetsäta
Mer fett igen = det blir antingen mjölkprodukter, som kan vara dåligt för magen? Kokosolja, som kan ge magont?

Mjölkprodukter kan ge problem med magen om man har svårt att smälta mjölkproteinerna eller om man inte klarar laktosen. Jag skulle utesluta när du känner dig så dålig (fundera även över smör).

Undvik stekt mat.

Kokosolja kan vara för starkt (dvs man måste dosera försiktigt) om magen är i obalans. Jag tror det är pga av kaprylsyran. Så om du vill använda ta bara en halv till en tsk i början.

Mest lättsmält är animaliska protein (kött, fisk, ägg). Koka grönsakerna. Undvik nötter.

Animaliska fetter är också snällast mot magen.

• Like 2

Kokt fisk med smör tål de flesta. Börja med det och lägg till livsmedel efter livsmedel och se vad du klarar att äta. Jag tycker att äggröra är väldigt skonsamt, även yoghurt. Kött överlag brukar inte vara några problem såvida det är inte hårt stekt. Undvik fibrer i alla dess former (även sallad) till och börja med. Jag hade tagit det försiktigt med kokosoljan också, introducera den stegvis.

• Like 2

Tack för svar!! Hade som tur var fisk hemma som jag ska koka och äta.

Johanna07, när du säger att animaliska fetter menar du fett som finns i köttet (fläsk och lax tex)

Robb, mjölkprodukter åt jag en del av innan jag fick problem så jag vet inte om det är bra eller dåligt! Tyvärr är enda sättet att veta att pröva.

margaretha, jag har gjort avsteg ifrån LCHF nu när jag haft värk och svårt att äta. Inte innan det skedde. Folk har köpt mat till mig också, svårt att säga nej då. Det har vart potatis, ris, frukt och mörk choklad.

Johanna07, när du säger att animaliska fetter menar du fett som finns i köttet (fläsk och lax tex)

Robb, mjölkprodukter åt jag en del av innan jag fick problem så jag vet inte om det är bra eller dåligt! Tyvärr är enda sättet att veta att pröva.

margaretha, jag har gjort avsteg ifrån LCHF nu när jag haft värk och svårt att äta. Inte innan det skedde. Folk har köpt mat till mig också, svårt att säga nej då. Det har vart potatis, ris, frukt och mörk choklad.

Ja då fattade jag fel lycka till och upp på banan igen.

Ja, men också ankfett eller gåsfett (finns på lchf butiken). Enklast för dig är väl kanske att göra ghee om inte smör funkar. 

Magen kan ha svårt att smälta proteiner ifrån tex nötter och mejeriprodukter (kanske även äggvita). 

Det kan vara så att du måste använda tex ghee temporärt och att du sedan, när magen är bättre, kan börja med smör igen. Avokado är också ett bra sätt att få i sig fett, äggula ett annat (om det går bra för din mage). Fundera även på att göra benbuljong, det innehåller bra saker för magen.

• Like 1

Du skriver att du har haft feber till och från. Kopplar du samman det med magbesvären eller tror du att det är något annat ? Om du har en infektion av något slag så kan ju magen krångla, speciellt om du är känslig sedan tidigare - gissar jag. Kanske blir magen bråkig om man övergå till kolhydratskost igen - tycker mig ha läst om det. Prova med "snäll" mat - dvs enligt råden ovan. Krya på dig:-)

• Like 1