Jump to content

Recommended Posts

Doc, lista gärna några av dina största förebilder/profiler du har med LCHF anknytning.

Vilka har du lärt dig mest av, vilka har gjort bra forskning, vilka har haft bra föreläsningar, vilka är bra på hjälpa andra inom LCHF?

Gärna några historiska och nyare, Några från utlandet, och några från sverige.

Skickar även frågan till er andra.

Min största förebild är Gary Taubes, utan tvekan. Han har egenhändigt vänt upp och ned på synen kring kost och hälsa, och väckt debatter som kanske aldrig hade kommit till liv annars.

En annan stor förebild för mig är Dr. Michael Rothman. Ingen kändis direkt, men en av dom vettigaste och mest pålästa läkare jag lyssnat på. Här är en av alla hans mycket inspirerande föreläsningar;

.

Dr. John Briffa är skitbra också. Och rolig.

Tom Naughton har gjort många bra saker - inte minst filmen "Fathead" som jag rekommenderar alla att se.

Svenska förebilder inkluderar Andreas Eenfeldt (som är den som först fick in mig på LCHF) och Jonas Bergqvist.

• Like 1

På Svensk mark står helt klart Sten Sture Skaldeman i en klass för sig som tidig pionjär tillsammans med Lars-Erik Litsfelt.

Ingen kan dock ta ifrån Annika Dahlqvist titeln som LCHF-murbräcka, vi hade aldrig kommit så här långt utan henne!

Inte heller kan någon ta ifrån Andreas Eenfeldt äran av att genom sin utmärkta hälsoblogg och bok Matrevolutionen ha gjort LCHF allmänt känt på riktigt bred front.

Sedan kommer alla andra, och det är en hel d..jvla drös duktiga människor!

• Like 6

Gary Taubes har betytt riktigt mycket, inte minst för att få perspektiv på hur länge vi haft kunskap om näringsfysiologi och alla märkliga turer kring de nya kostråden för några decennier sedan. Fredrik Nyströms lilla bok "Ät upp till bevis" är bra. Ralf Sundberg. Med mitt "paleo-perspektiv" har Loren Cordain och Staffan Lindeberg betytt oerhört mycket också. Jörg Spitz om D-vitamin.

Väldigt nyttiga för mig har Doc's föreläsningar på nätet och inte minst alla intressanta intervjuer - jag tror jag sett alla tre gånger :)

Väntar nu på Robert Lustigs bok som skulle dimpa ner snart hoppas jag!

Jag tillhör dem som avfärdade Annika Dahlqvist eftersom jag inte läste mer än rubrikerna och sen tog det många år innan jag i våras fick ögonen för Matrevolutionen. Tipset om boken kom från ett lite oväntat håll, jag undervisade Anna Halléns son i historia på gymnasiet och av någon anledning så började vi prata om kost och då tipsade han mig om denna eminenta bok.

Så för att svara på frågan så ser min lista ut som följer:

Doc

Anna Hallén

Annika Dahlqvist (efter att jag började läsa vad hon skrev och inte vad andra skrev om henne)

Skaldeman

Gary Taubes

Jimmy Moore

• 5 months later...

Tierry Wahls, läkare som drabbades av MS, började läsa allt hon kunde komma över angående kost och läste om grunderna i läkarutbildningen för att få en ide om hur hon skulle bekämpa sin MS. Hon utvecklade en kostmodell hon kallar the Wahls protocol som är en paleo kost. Idén är att äta en så näringstät föda som möjligt för att hjälpa kroppen läka, men också en mat designad för att läka magen, dvs man undviker all mjölmat, legymer och mjölkprodukter. Hon är INTE fettskrämd. Ska komma ut med en bok till hösten som innehåller hennes tankar kring the Wahls protocol. Tierry försöker forska i kostens inverkan på bla MS via the Wahls foundation http://www.terrywahls.com/the-wahls-foundation/research

Vad jag vet är hon en av de få läkare som aktivt använder kost i sina behandlingar.

Sarah Ballantyne, bloggerska bakom paleomom. Jag tror hon var forskare inom medicin innan hon fick barn och började jobba med sin blogg. Skriver om paleo kost mot autoimmuna sjukdomar. Hon kommer ut med en bok i höst som heter the paleo protocol. Jag tror inte Sarah är fettskrämd heller.

Jag är mer praktiker än teoretiker och de som betytt mycket är alla de som återvunnit sin sin hälsa samt nått sina viktmål genom LCHF. Ingen nämnd... ingen glömd. Alla ni har sporrat mig vidare nå mina egna mål... ett jättestort tack allesammens !. 

Svenska:

Andreas Eenfeldt med Matrevolutionen - den första boken jag läste om low carb, a revelation!

Annika Dahlquist - en riktig pionjär! Vilken fantastisk människa! Hon har tagit så mycket s**t och står fortfarande upprätt. Tack vare personer som henne går evolutionen vidare. Hon borde få blommor varje dag för det hon gjort för att få igång en diskussion om vad vi äter. Tack  Annika!

Ann Ferholm - Ett sötare blod. Brilliant!

Martin Ingvar och Gunilla Eldh  - Hjärnkontroll på vikten. Varför svältdieter inte fungerar och annat intressant om hur kropp och psyke lägger krokben.

Utländska:

Dr Robert Lustig. Hans föreläsning (se Youtube) om socker väckte ett nytt intresse hos mig, och socker är nu mitt "pet hate".

Gary Taubes. Why we get fat. Superb bok, lättförståligt presenterad vetenskap som ger tillräckligt med kött på benen för att diskutera med läkare. Kanon!

Dr Malcolm Kendrick. The great cholesterol con. Krossar myten om kolesterolets fara och avslöjar vad som egentligen får oss att leva bättre. Läs!

John C. Parkin. F**k it. "To stop struggling and finally do what you fancy: to ignore what everyone's telling you and go your own way feels just great."

Jag tror de flesta av oss som valt en annan väg an den av staten utstakade kommer gilla den här boken ;)

Alla som bidragit till forumet. Vilken informationsskatt och empati det finns bland medlemmarna! Helt fantastiskt, och att alla vill dela med sig av sitt kunnande samt att forumet efter ett halvår fortfarande håller huvudet högt med en fin etik. Blir man sån av att äta LCHF månne?

• Like 1