Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Doc, lista gärna några av dina största förebilder/profiler du har med LCHF anknytning. Vilka har du lärt dig mest av, vilka har gjort bra forskning, vilka har haft bra föreläsningar, vilka är bra på hjälpa andra inom LCHF?Gärna några historiska och nyare, Några från utlandet, och några från sverige.Skickar även frågan till er andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Oj. Det kan bli ett långt svar. Men till att börja med Gary Taubes, Robert Lustig, Robert Atkins. Vad säger ni andra? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jonas Colting: triatlet, föreläsare, m.m. Lyssnade på hans föreläsning för ett par veckor sedan och det var fantastiskt bra. Engagerande och informativt. Sågade definitivt de fördomar som ett par hade med sig till föreläsningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Ann Fernholm är mycket bra på att argumentera och ha belägg för det hon säger, på ett sätt som inte (för mig i alla fall) förefaller provokativt för de som är av en annan uppfattning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Anka Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Jimmy Moore Mark Sisson. (Iofs paleo, men mycket bra blogg.) (Bàda har bra bloggar, som kommer upp om man googlar.) Elaine Cantin (Har botat sin bròstcancer med modifierad ketogen kost, och gett ut bok samt intervjuats i media om detta.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalle Anka Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Margareta Lundstròm. Mycket kunnig med òver 10(?) àrs erfarenhet och har informativ blogg: www.sunsoft.se Annika Dahlstròm: Informativ blogg och tar fortfarande upp nya och kontroversiella ròn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 För mig står definitivt Sten-Sture Skaldeman överst på den listan. Sten-Sture är tätt följd av Annika och Monique. På utlandssidan gillar jag Taubes och Lustig samt John Briffa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NinaM Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jeg vil også nævne Taubes, men derudover er jeg også inspireret af Dr. Eric Westman og Anna Hallén. . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Förebilder mina, ja... jag får väl fjäska litet. De är självaste Kostdoktorn med sitt vältaliga budskap och forumets moderator Tommy med gula T-tröjan med 50% på ...och så klart Sten-Sture också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Aha, tack. Eric Westman glömde jag ju bort... Jag får nog inte glömma Sofie Hexeberg heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Här är en lång tråd på "LCHF-gruppen" i Facebook om profiler - för de som är medlemmar.http://www.facebook.com/groups/LCHFG/permalink/10151215933525519/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ska man nämna några kändisar utan koppling till vetenskap och lchf specifikt men som ryktas köra eller ha kört low carb, hur det är med fettkonsumtionen är lite oklart, har vi Nigella Lawson (matgudinna) och Dawn French (Ab Fab) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icey Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Min största förebild är Gary Taubes, utan tvekan. Han har egenhändigt vänt upp och ned på synen kring kost och hälsa, och väckt debatter som kanske aldrig hade kommit till liv annars. En annan stor förebild för mig är Dr. Michael Rothman. Ingen kändis direkt, men en av dom vettigaste och mest pålästa läkare jag lyssnat på. Här är en av alla hans mycket inspirerande föreläsningar; . Dr. John Briffa är skitbra också. Och rolig. Tom Naughton har gjort många bra saker - inte minst filmen "Fathead" som jag rekommenderar alla att se. Svenska förebilder inkluderar Andreas Eenfeldt (som är den som först fick in mig på LCHF) och Jonas Bergqvist. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 De ni nämnt tidigare, men även dessa: Dr. Stephen Phinney Jeff Volek Dr. Mary Vernon Fan, det blir många när man verkligen börjar tänka på saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindborgskan Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Den som fick mina ögon att öppnas från första början var Anna JD Jacobsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majoren Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 På Svensk mark står helt klart Sten Sture Skaldeman i en klass för sig som tidig pionjär tillsammans med Lars-Erik Litsfelt. Ingen kan dock ta ifrån Annika Dahlqvist titeln som LCHF-murbräcka, vi hade aldrig kommit så här långt utan henne! Inte heller kan någon ta ifrån Andreas Eenfeldt äran av att genom sin utmärkta hälsoblogg och bok Matrevolutionen ha gjort LCHF allmänt känt på riktigt bred front. Sedan kommer alla andra, och det är en hel d..jvla drös duktiga människor! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loket Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Min förebild är Martina =) http://www.primalscienista.com/ Stor inspirations källa med snygg vältränad kropp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Annika Dahlqvist förstås men även Dr Eades och han som har bloggen Hyperlipid. Min första inspirationskälla var annars Kif... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Oj, här var det många kommentarer som jag gillade. För många tydligen, eftersom min dagens "gilla kvot" blev uppfylld! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Annika är de första på min lista, sedan Andreas och Sten-Sture. Barry Groves, Gary Taubes, William Davies John Yudkin är några andra som inspirerat mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Gary Taubes har betytt riktigt mycket, inte minst för att få perspektiv på hur länge vi haft kunskap om näringsfysiologi och alla märkliga turer kring de nya kostråden för några decennier sedan. Fredrik Nyströms lilla bok "Ät upp till bevis" är bra. Ralf Sundberg. Med mitt "paleo-perspektiv" har Loren Cordain och Staffan Lindeberg betytt oerhört mycket också. Jörg Spitz om D-vitamin. Väldigt nyttiga för mig har Doc's föreläsningar på nätet och inte minst alla intressanta intervjuer - jag tror jag sett alla tre gånger Väntar nu på Robert Lustigs bok som skulle dimpa ner snart hoppas jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag har tittat och lyssnat mycket på Sean Croxton på Underground Wellness. Men Kostdoktorn, Annika Dahlqvist, Anna Halle´n förstås... och till alla "nyintresserade" länkar jag intervjun med Skaldeman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag tillhör dem som avfärdade Annika Dahlqvist eftersom jag inte läste mer än rubrikerna och sen tog det många år innan jag i våras fick ögonen för Matrevolutionen. Tipset om boken kom från ett lite oväntat håll, jag undervisade Anna Halléns son i historia på gymnasiet och av någon anledning så började vi prata om kost och då tipsade han mig om denna eminenta bok. Så för att svara på frågan så ser min lista ut som följer: Doc Anna Hallén Annika Dahlqvist (efter att jag började läsa vad hon skrev och inte vad andra skrev om henne) Skaldeman Gary Taubes Jimmy Moore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 16, 2013 Author Share Posted June 16, 2013 Tar fram denna tråd igen. Vilka personer har betytt mycket för er inom LCHF och liknande?Edit: Skriv gärna lite varför oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Tierry Wahls, läkare som drabbades av MS, började läsa allt hon kunde komma över angående kost och läste om grunderna i läkarutbildningen för att få en ide om hur hon skulle bekämpa sin MS. Hon utvecklade en kostmodell hon kallar the Wahls protocol som är en paleo kost. Idén är att äta en så näringstät föda som möjligt för att hjälpa kroppen läka, men också en mat designad för att läka magen, dvs man undviker all mjölmat, legymer och mjölkprodukter. Hon är INTE fettskrämd. Ska komma ut med en bok till hösten som innehåller hennes tankar kring the Wahls protocol. Tierry försöker forska i kostens inverkan på bla MS via the Wahls foundation http://www.terrywahls.com/the-wahls-foundation/research Vad jag vet är hon en av de få läkare som aktivt använder kost i sina behandlingar. Sarah Ballantyne, bloggerska bakom paleomom. Jag tror hon var forskare inom medicin innan hon fick barn och började jobba med sin blogg. Skriver om paleo kost mot autoimmuna sjukdomar. Hon kommer ut med en bok i höst som heter the paleo protocol. Jag tror inte Sarah är fettskrämd heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Min första inspirationskälla var annars Kif... Vem är detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Jag är mer praktiker än teoretiker och de som betytt mycket är alla de som återvunnit sin sin hälsa samt nått sina viktmål genom LCHF. Ingen nämnd... ingen glömd. Alla ni har sporrat mig vidare nå mina egna mål... ett jättestort tack allesammens !. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Svenska: Andreas Eenfeldt med Matrevolutionen - den första boken jag läste om low carb, a revelation! Annika Dahlquist - en riktig pionjär! Vilken fantastisk människa! Hon har tagit så mycket s**t och står fortfarande upprätt. Tack vare personer som henne går evolutionen vidare. Hon borde få blommor varje dag för det hon gjort för att få igång en diskussion om vad vi äter. Tack Annika! Ann Ferholm - Ett sötare blod. Brilliant! Martin Ingvar och Gunilla Eldh - Hjärnkontroll på vikten. Varför svältdieter inte fungerar och annat intressant om hur kropp och psyke lägger krokben. Utländska: Dr Robert Lustig. Hans föreläsning (se Youtube) om socker väckte ett nytt intresse hos mig, och socker är nu mitt "pet hate". Gary Taubes. Why we get fat. Superb bok, lättförståligt presenterad vetenskap som ger tillräckligt med kött på benen för att diskutera med läkare. Kanon! Dr Malcolm Kendrick. The great cholesterol con. Krossar myten om kolesterolets fara och avslöjar vad som egentligen får oss att leva bättre. Läs! John C. Parkin. F**k it. "To stop struggling and finally do what you fancy: to ignore what everyone's telling you and go your own way feels just great." Jag tror de flesta av oss som valt en annan väg an den av staten utstakade kommer gilla den här boken Alla som bidragit till forumet. Vilken informationsskatt och empati det finns bland medlemmarna! Helt fantastiskt, och att alla vill dela med sig av sitt kunnande samt att forumet efter ett halvår fortfarande håller huvudet högt med en fin etik. Blir man sån av att äta LCHF månne? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Tack för svaren. Någon mer ovanlig profil ni ser upp till? Som kanske inte nämnts här innan. Gärna mer utländska profiler. Vilka kända LCHF motståndare har vi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts