Jump to content

Antidepressiv medicin ger viktökning eller.....?

Bullälskare
 Share

Recommended Posts

67-årig latmask med massor av mediciner mot högt blodtryck samt antidepressiv medicin (Mirtazapin)som tyvärr påstås ta bort mättnadskänslan har gett viktökning om 10-15 kg på tre år) behöver råd. Jag har ett BMI på 30  (180 cm lång, 98-100 kg tung). Jag vågar inte ta bort den antidepressiva medicinen - minns med stor fasa min senaste panikångest för tre och ett halvt år sedan. 

Jag har läst om det "gröna kaffet" vilket tydligen gör underverk men enligt vissa rekommendationer ska det INTE användas av äldre. Vad vet vetenskapen om detta underverk till kaffe?

Tyvärr är det så att mitt bästa botemedel mot depression är kanelbullar, semlor och annat oförskämt underbart gott "kaffebrödsgodis".

Jag har vägt mitt BMI mot panikångest och BMI har segrat hittills men det gröna kaffet verkar intressant men jag vill gärna ha ett expertutlåtande innan jag försöker.

Även om det gröna kaffet kan tänkas ha en liten påverkan på ämnesomsättningen, så är det inget jämfört med att ta bort all mjölmat och socker ur kosten. Jag skulle gissa att om du tog bort dessa, så skulle du efter en omställningsperiod komma ut på andra sidan som en ny människa. Omställningsperioden kan klart vara jobbig, men för de flesta rör det sig om en till några veckor. Därefter kommer resten av livet, ju  :)

• Like 3

67-årig latmask med massor av mediciner mot högt blodtryck samt antidepressiv medicin (Mirtazapin)som tyvärr påstås ta bort mättnadskänslan har gett viktökning om 10-15 kg på tre år) behöver råd. Jag har ett BMI på 30  (180 cm lång, 98-100 kg tung). Jag vågar inte ta bort den antidepressiva medicinen - minns med stor fasa min senaste panikångest för tre och ett halvt år sedan. 

Jag har läst om det "gröna kaffet" vilket tydligen gör underverk men enligt vissa rekommendationer ska det INTE användas av äldre. Vad vet vetenskapen om detta underverk till kaffe?

Tyvärr är det så att mitt bästa botemedel mot depression är kanelbullar, semlor och annat oförskämt underbart gott "kaffebrödsgodis".

Jag har vägt mitt BMI mot panikångest och BMI har segrat hittills men det gröna kaffet verkar intressant men jag vill gärna ha ett expertutlåtande innan jag försöker.

Tillverkarna av antidepressiva mediciner vill inte att du ska bli frisk. De vill att du ska fortsätta äta medicinerna så länge du har råd att köpa de...

Även om det gröna kaffet kan tänkas ha en liten påverkan på ämnesomsättningen, så är det inget jämfört med att ta bort all mjölmat och socker ur kosten. Jag skulle gissa att om du tog bort dessa, så skulle du efter en omställningsperiod komma ut på andra sidan som en ny människa. Omställningsperioden kan klart vara jobbig, men för de flesta rör det sig om en till några veckor. Därefter kommer resten av livet, ju  :)

Hejsan Kjell och tack för ditt svar. Jag undrar vilka svårigheter jag har att vänta med din kostförändring? Hur kan jag systematisera var sockret och mjölmaten finns? 

Tillverkarna av antidepressiva mediciner vill inte att du ska bli frisk. De vill att du ska fortsätta äta medicinerna så länge du har råd att köpa de...

Jag tycker du ska läsa Anna Halens blogg hon skrev härom dagen just om depression.

Hej Maggan och tack för dit svar. Var finner jag Anna Halens blogg?

Det är troligt att du även kommer att ha mindre depression om du tar bort allt mjöl, plus att du får bättre hälsa och kanske lägre vikt... Bara du tar dej igenom övergångsfasen

Hej Stoscha och tack för ditt svar. Alla svar talar om "övergångsfasen" vilken tycks bli en stötesten. Med depressionen ständigt hängande över axlarna och minnet av panikångesten är en övergångsfas/lärofas det sista man behöver. Det innebär en ännu större belastning på ett psyke redan nedkört, om inte i botten, så långt nere.

En underlig fråga kanske, men vad blir kvar om du tar bort socker och mjöl? Kommer maten att smaka något?

Hej Stoscha och tack för ditt svar. Alla svar talar om "övergångsfasen" vilken tycks bli en stötesten. Med depressionen ständigt hängande över axlarna och minnet av panikångesten är en övergångsfas/lärofas det sista man behöver. Det innebär en ännu större belastning på ett psyke redan nedkört, om inte i botten, så långt nere.

En underlig fråga kanske, men vad blir kvar om du tar bort socker och mjöl? Kommer maten att smaka något?

Gör en försiktig övergång, dvs var generös med grönsaker och kanske tom nötter/bär. Du kan vara mer strikt längre fram om du vill. Jag tror du vinner mycket på att försöka utesluta framförallt all spannmål.

• Like 2

(Jag är inte en professionell person), men ta inte bort den antidepressiva medicinen rakt av, du måste trappa ner i långsam takt. Om du tar 1 st så trappa ner till 3/4 under en vecka eller två, därefter till en halv,... osv. Låt det ta flera månader.

• Like 1

@bullälskaren. Oja, maten smakar ännu bättre när du har fett som smakbärare. Och ju längre du är borta från socker och stärkelse desto bättre smaksinne kommer du att få. Jag tyckte precis allting smakade sött i början när jag var i ketos, men nu har jag vant mej. Men tycker inte om sött längre, eftersom det blir för sliskigt. Så man ändrar preferenser. Och du kan mycket väl unna dej något LCHF-bakverk som tröst nångång... Inte så ofta om viktnedgång är prio efter frihet från depression, men hallon och grädde är en god lördagsefterrätt t ex och jag bakar tårtor och kakor som alla kan äta när vi har gäster (blir ju ävn bra för glutenallergiker då). Fredagsmys kan vara lite macadamianötter, eller festa loss riktigt på en näve saltade mandlar och riktigt mörk choklad.

Äggmjölk är en dryck som går smaksäta med kakao och/eller vaniljpulver (inte vsniljsocker utan riktig vanilj) och får lite godisstuk

• Like 1

Även om du fortsatt behöver medicin mot ångesten så finns det alternativ. Fluoxetin tex kan ge viktminskning som biverkan och används även mot bulimi. Jag har ätit den mot ångest själv, ihop med psykologsamtal och fungerade mycket bra. Åt den i fem månader. Har du försökt sätta ut medicinen nån gång under de år du ätit den? Är ju ganska länge. Har du fått någon annanhjälp mot ångesten så du har något mer att luta dig mot, vid utsättning kan ju problem dyka upp igen, om än övergående.

Som andra skrivit så gör en sak i taget. Jag äter medicin mot smärta som ökar aptiten, men går långsamt ned i vikt utan svält då jag ser till att ha bra saker tillhands att äta med gott samvete. Skynda långsamt och se det som en livsstilsändring med att få in goda matvanor, gärna motion också (för hälsan, inte viktnedgång), vet inte om du tränar något idag, men lugna saker som simning, promenader och yoga är bra för själen också. Yoga med fokus på andning är avstressande och för många uppiggande och med fokus på djupa andetag lugnande vid ångestkänningar för många.

Sockermonstret, eller bullmonstret är vi många här som gått ronder mot, det finns ett gäng trådar om det som jag kanrekommendera att du läser, finns många tips på vad man kan göra när frestelsen sätter in för semlor, bullar och annat godis.

Lycka till!

• Like 6

Jag skrev inte ta bort kolhydrater, jag skrev ta bort mjöl. Det finns ju gott om justare kolisar att äta... T ex nötter om man vill baka bröd ändå.

Jag sa inte du skrev ta bort kolhydrater jag menade att vissa får deppression av att ta bort kolhydrater

Hej Maggan och tack för dit svar. Var finner jag Anna Halens blogg?

Goggla anna halen hon skrev om det 8 februari Många blir bra av LCHF vissa mår mycket dåligt så gå in där och läs.

Det finns många alternativ bland läkemedlen. Jag är ingen expert men vad jag förstår ges Mirtazapin främst mot depression och insomningssvårigheter, inte panikattacker/-ångest. Vid sådana besvär så brukar patienten ges bensodazepiner som är lugnande medel mot ångest (ibland i kombination med antidepressiva medel, men inte alltid). Preaparat som SSRI ska ses som en kur, en dos om dagen under en viss tid, t ex 1 år, men bensodiazepiner ska såvitt jag vet brukas när besväret uppstår, som en Treo som man tar när väl huvudvärken sätter in - inte varje dag i något slags förebyggande syfte (som en del tyvärr gör med Treo men det är en annan historia).

Det är nog bra att diskutera saken med läkare. Det som vissa skriver här i tråden kan du nog ta med en stor skopa salt, men det är bra att fråga så att du får lite nya idéer och perspektiv. Kanske kan du tala med din läkare om möjligheten att sätta ut de antidepressiva medlen och istället på sikt ta lugnande medel (bensodiazepin) när eller om du känner av tillfällig stark ångest. Mitt tips är att du skriver ner alla tankar och frågor du har och tar med det till din läkare - så att du vet vilka alternativ som finns. Det finns bra hjälp att få, men ibland måste man prova sig fram, och det kan ta en stund. Ge inte upp! :)

• Like 2

Hejsan Kjell och tack för ditt svar. Jag undrar vilka svårigheter jag har att vänta med din kostförändring? Hur kan jag systematisera var sockret och mjölmaten finns? 

Här http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2013/03/LCHF-f%C3%B6r-nyb%C3%B6rjare-2013.pdf kan du läsa Kostdoktorns broschyr, som beskriver precis vilken mat man ska äta samt undvika. Hoppas det kommer fungera för dig!

• 2 weeks later...

Den bistra sanningen är nog att om du vill bra långsiktigt så är det bort med raffinerade kolhydrater och mer rörelse som gäller. Varför inte långa promenader i bekväm takt nu när våren kommer och fåglarna kvittrar?

• 2 months later...

ang antidepressiv medicin

jag vill dela med mig av mitt STORA misstag så att ni som äter antidepr. med. inte gör om mitt misstag.

Jag har under 14 år pga utbrändhet ätit 5 x 25 mg av olika preparat nu senast anafranil. Jag har senaste två åren ätit två tabl x 25 mg per dag efter att jag lyckats minska 3 tabl på eget initiativ.

Min läkare är helt överens med mig om att nu är det dags att sätta ut de sista två tabletterna. Jag har gruvat och gruvat men i dec så tänkte jag bära eller brista nu gör jag det. Jag tog bort 1 tabl väntade två veckor och tog sedan bort den andra ... precis enligt läkarens instruktioner.

Men INGEN förberedde mig på dessa utsättningsbesvär eller abstinensbesvär ...

Så i mitten av januari med alla dessa utsättningsproblem så slog jag till igen och jag och min man gick tvärt över till LCHF kost........

Ja jag vet ... det är inte klokt. Men jag trodde ju på sjukvården som sa att utsättningen skulle vara klar på en månad

I helgen hittade jag en grupp på facebook bestående av förtvivlade människor som försökte minska sin medicin. Det genomgående rådet där  var sätt ut dom ytterst långsamt ...låt det gärna ta ett år eller mer beroende på mängd och hur länge du ätit dom.  En del av medl på forumet hade gett upp och återgått till medicinering eftersom dom inte klarade av utsättningen. Så där står jag nu .... I dag ringde jag till psyk och berättade om mina besvär med utsättningen och ville få råd hur jag skulle hantera det ... och det svar jag fick var ..... nämen det har vi aldrig hört förut att någon haft problem i 5 månader efter utsättningen.

Så vad du/ni än gör läs på lite innan utsättningen och ta det mycket mycket lugnt......

30 år av djupa vinterdepressioner (vi pratar om dagliga självmordsfantasier under vinterhalvåret..) försvann som genom ett trollslag när jag lade om kosten. Socker är mitt kryptonit. Och som jag åt mitt kryptonit innan!

Varje vinter gick jag upp ca 10 kilo och så gick jag ner över sommaren (tyvärr inte allt så till slut kånkade jag runt på 40+ kilos övervikt när det var som värst..)

Jag var som en termit med ALLT sött. Jag tröståt bullar, kex, godis..  :(

Andra saker som hjälpte mig:

Aldrig blanda koffein och socker.

Dagsljuslampa.

Motion. I mitt fall promenader eller simning, 20-30 minuter, varje morgon. Det gäller att hitta något man kan finna njutning i. 

Hösten 2010 hittade jag LCHF och har varit HELT depressionsfri sedan dess. HELT. Det är som ett mirakel. Jag kan inte beskriva det. Jag har ett liv, hela året. Jag slipper ägna 6 månader åt att försöka överleva en dag till och de nästa 6 månaderna att samla kraft och mod för att ta mig igenom de nästa 6 månaderna. 

Jag önskar dig all lycka.