MKJ Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Många har ju erfarit att dom blivit av med både krämpor och småsymptom sedan dom börjat med LCHF. Finns det något som först blev sämre och sedan blev bättre efter ett tag? Huvudvärk kanske kan vara ett exempel? Har någon t ex blivit av med migrän? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Jag fick ont i huvudet de första dagarna blev av med diabetes typ 2 har bara haft migränanfall 2 ggr sedan jag började mad LCHF 2006. Min artros i handleder och fingrar nästan borta iallafall värken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Jag fick ont i huvudet de första dagarna blev av med diabetes typ 2 har bara haft migränanfall 2 ggr sedan jag började mad LCHF 2006. Min artros i handleder och fingrar nästan borta iallafall värken. Fick du någon försämring av artrosen i början eller blev det bättre med en gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Jag tycker mig fått lite mera värk i nacken på sistone. Det var en sån sak som helt tydligt försvann när jag började med LCHF. Men nacken är absolut i mycket bättre skick än förr. Och ryggskotten är borta - helt borta. Sen måste man tänka att jag går och bär på en ettåring minst en timme om dagen och dessutom sover hon i min säng hela natten. Så jag kan inte riktigt vila kroppen som jag skulle behöva. Jag har också stillasittande arbete och får pga natt-ammandet inte riktigt tillräckligt med sömn. Så om jag fick sova ut varje natt och rörde på mig aningen mera tror jag ryggen också skulle vara kärnfrisk. Men ändå, jag hade inga ryggproblem alls i ett par år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Fick du någon försämring av artrosen i början eller blev det bättre med en gång? Bättre efter några veckor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Hmm... har faktiskt inte tänkt på det förut, men innan jag började med LCHF fick jag ont i knälederna några gånger per år. Ibland var det så illa att jag måste använd kryckor och fick gå baklänges nedför trappor för att klara av det. Lade om kosten för snart tre år sedan och har inte haft de problemen sedan dess. Man anar ett samband... Däremot hade jag inga problem när jag började. Men jag gjorde min kostomläggning lite försiktigt, bara utifall att. Ville ju inte riskera att falla död ned i fettorsakad hjärtinfarkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Jag tycker mig fått lite mera värk i nacken på sistone. Det var en sån sak som helt tydligt försvann när jag började med LCHF. Men nacken är absolut i mycket bättre skick än förr. Och ryggskotten är borta - helt borta. Sen måste man tänka att jag går och bär på en ettåring minst en timme om dagen och dessutom sover hon i min säng hela natten. Så jag kan inte riktigt vila kroppen som jag skulle behöva. Jag har också stillasittande arbete och får pga natt-ammandet inte riktigt tillräckligt med sömn. Så om jag fick sova ut varje natt och rörde på mig aningen mera tror jag ryggen också skulle vara kärnfrisk. Men ändå, jag hade inga ryggproblem alls i ett par år. Blev du bättre i rygg och nacke med en gång vid kostomläggningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Orken! Första tiden på LCHF var jag klen som en kattunge, sen kom orken och energin tillbaka många gånger om Sömnen är mycket bättre än innan, men den blev aldrig sämre i omställningsfasen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Innan jag i april 2007 gick över till LCHF, så hade jag tampats med värk i hela kroppen. Jag besökte läkare som inte kunde ge ett vettigt svar, och jag misstänkte att jag var på väg att få någon form av reumatism eller fibromyalgi. Sex dagar in på LCHF, så mådde jag som en prins. Pigg som en lärka och helt befriad från all värk. Jag såg ut som en fågelholk, häpen som jag var över förändringen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Orken! Första tiden på LCHF var jag klen som en kattunge, sen kom orken och energin tillbaka många gånger om Sömnen är mycket bättre än innan, men den blev aldrig sämre i omställningsfasen. Ja det har ju många berättat. Gick det inte trögt att tänka också? Lättirriterad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Innan jag i april 2007 gick över till LCHF, så hade jag tampats med värk i hela kroppen. Jag besökte läkare som inte kunde ge ett vettigt svar, och jag misstänkte att jag var på väg att få någon form av reumatism eller fibromyalgi. Sex dagar in på LCHF, så mådde jag som en prins. Pigg som en lärka och helt befriad från all värk. Jag såg ut som en fågelholk, häpen som jag var över förändringen... Märkte du ingen försämring av ryggontet i början? 6 dagar är ju ganska kort tid. Började du strikt med en gång? Vad åt du innan du började med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Jag hade inga särskilda övergångsbesvär vad jag minns. Det jag märker nu på sistone är att min kärlkramp har lindrats så pass så jag kan nästan småspringa till tåget om det behövs. Tack vare kosten har jag ju vågat slänga mina mediciner och jag misstänker att mina betablockerare höll mej kvar som krympling. Det är bara några veckor som jag varit helt utan så jag vet inte... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Blev du bättre i rygg och nacke med en gång vid kostomläggningen? Jag vet inte. Jag hade dom problemen hela tiden. Också som normalviktig tonåring. Och det blev värre och värre hela tiden. En period när jag promenerade mycket (rask stavgång 50 min 3 gånger i veckan alla veckor) var det bättre. Jag minns när jag som knappa 30-åring fick ryggskott flera gånger. Inte ischias, utan helt enkelt muskelkramp. Sen började jag med LCHF när andra dottern var någon månad gammal (våren 2010). Och 1,5 år senare insåg jag att jag inte haft ont i nacke och rygg på väldigt länge trots att jag fått en stillasittande dagssyssla och sitter flera timmar per dag vid dator och skrivbord. Första gången jag hade ont igen var när jag var gravid, under 2012. Men då var det bara sporadiskt. Nu har jag inte heller lika ont som då tidigare. Bara lite mera, lite som när jag var gravid...hmmm . Men jag får som sagt inte riktigt vilat kroppen på nätterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Märkte du ingen försämring av ryggontet i början? 6 dagar är ju ganska kort tid. Började du strikt med en gång? Vad åt du innan du började med LCHF? Nej, jag märkte ingen försämring i början. Jag har kontinuerligt följt med i Doc´s blogg, och sedan här på forumet, men inte sett någon annan som fått ett så snabbt positivt resultat. Det var nog bara tur att det råkade bli så. Efter ca två månader provade jag att gå tillbaka till min gamla kosthållning, och fick genast alla besvär tillbaka. Sedan dess har jag inte stoppat i mig en endaste pastabit. På den tiden tränade jag på gym, och åt kopiösa mängder gröt, pasta och baljväxter. Jag började inte strikt med LCHF, utan behöll baljväxterna i ett par år, men eftersom jag gick över till fettdrift, så blev portionerna av de inte så stora. Baljväxterna tog jag bort 2010, då jag vid avhållsamhet mådde bättre utan. Idag kör jag strikt LCHF, alternerar mellan simning och stavgång, och behöver ständigt stoppa mig själv, då kroppen inte visar trötthetssymptom efter hårda pass... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 I vår familj är vi nybörjare på LCHF, men min man blev av med sin IBS (som han haft i över 20 år) på mindre än två dygn. Vi är fortfarande i något slags chocktillstånd här. Själv blev jag klen och trött den första veckan, sedan började jag känna hur energin återvände. Kan ju erkänna att dag 6 var jag på god väg att ge upp. Nu tycker jag att jag blir piggare för varje dag (kan förvisso hänga ihop med att jag börjat sova mycket bättre på nätterna). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Jag vet inte. Jag hade dom problemen hela tiden. Också som normalviktig tonåring. Och det blev värre och värre hela tiden. En period när jag promenerade mycket (rask stavgång 50 min 3 gånger i veckan alla veckor) var det bättre. Jag minns när jag som knappa 30-åring fick ryggskott flera gånger. Inte ischias, utan helt enkelt muskelkramp. Sen började jag med LCHF när andra dottern var någon månad gammal (våren 2010). Och 1,5 år senare insåg jag att jag inte haft ont i nacke och rygg på väldigt länge trots att jag fått en stillasittande dagssyssla och sitter flera timmar per dag vid dator och skrivbord. Första gången jag hade ont igen var när jag var gravid, under 2012. Men då var det bara sporadiskt. Nu har jag inte heller lika ont som då tidigare. Bara lite mera, lite som när jag var gravid...hmmm . Men jag får som sagt inte riktigt vilat kroppen på nätterna. Det där med "inte lika ont som tidigare, bara lite mera" lät lite kryptiskt. Har du alltså fått tillbaka värken efter att ha kört LCHF i nästan 4 år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 I vår familj är vi nybörjare på LCHF, men min man blev av med sin IBS (som han haft i över 20 år) på mindre än två dygn. Vi är fortfarande i något slags chocktillstånd här. Själv blev jag klen och trött den första veckan, sedan började jag känna hur energin återvände. Kan ju erkänna att dag 6 var jag på god väg att ge upp. Nu tycker jag att jag blir piggare för varje dag (kan förvisso hänga ihop med att jag börjat sova mycket bättre på nätterna). Ja det måste vara en stor lättnad att bli av med ibs efter så många år. Så roligt att höra! Kör ni strikt LCHF eller vilken variant kör ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Nej, jag märkte ingen försämring i början. Jag har kontinuerligt följt med i Doc´s blogg, och sedan här på forumet, men inte sett någon annan som fått ett så snabbt positivt resultat. Det var nog bara tur att det råkade bli så. Efter ca två månader provade jag att gå tillbaka till min gamla kosthållning, och fick genast alla besvär tillbaka. Sedan dess har jag inte stoppat i mig en endaste pastabit. På den tiden tränade jag på gym, och åt kopiösa mängder gröt, pasta och baljväxter. Jag började inte strikt med LCHF, utan behöll baljväxterna i ett par år, men eftersom jag gick över till fettdrift, så blev portionerna av de inte så stora. Baljväxterna tog jag bort 2010, då jag vid avhållsamhet mådde bättre utan. Idag kör jag strikt LCHF, alternerar mellan simning och stavgång, och behöver ständigt stoppa mig själv, då kroppen inte visar trötthetssymptom efter hårda pass... Intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Jag hade inga särskilda övergångsbesvär vad jag minns. Det jag märker nu på sistone är att min kärlkramp har lindrats så pass så jag kan nästan småspringa till tåget om det behövs. Tack vare kosten har jag ju vågat slänga mina mediciner och jag misstänker att mina betablockerare höll mej kvar som krympling. Det är bara några veckor som jag varit helt utan så jag vet inte... Så bra, annars kan ju kärlkramp lätt ge onda cirklar eftersom man inte kan vara så fysiskt aktiv. Det stärker dessutom både hjärta och kärl när man kan utföra lite pulshöjande aktiviteter. Grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Ja det måste vara en stor lättnad att bli av med ibs efter så många år. Så roligt att höra! Kör ni strikt LCHF eller vilken variant kör ni? Jag har fått en ny man! Och han har fått, tja, en ny sig själv! Vi vuxna kör (antar jag att det skulle anses som) strikt LCHF nu, vi har insett att vi är alldeles för mycket för att "slira iväg" om vi tillåter oss det. Dock försvann mannens IBS direkt, med en mer "nybörjarmisstagskost". Det var helt klart ett ordentligt neddrag av kolhydrater han behövde. Barnen har vi nog bestämt oss för att köra en liberal LCHF med på hemmaplan och så får de äta som vanligt på förskolan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Ja det har ju många berättat. Gick det inte trögt att tänka också? Lättirriterad? O ja! Kände mig helkorkad, det gick så trögt att läsa och sen hade jag ändå glömt bort vad jag hade läst så fort jag lade ifrån mig boken. Var så tankspridd så jag t ex la in telefonen i kylskåpet efter avslutat samtal . Gissa om min man blev förvånad när det ringde från kylen Gick till fel busshållplats, det är väl nästan rekord! Lättirriterad är bara förnamnet.. Till slut var jag på väg att ge upp, det är inte försvarbart i längden att fräsa åt barnen bara för att man vill gå ner i vikt, liksom.. Då vände det, efter ungefär fyra veckor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Det där med "inte lika ont som tidigare, bara lite mera" lät lite kryptiskt. Har du alltså fått tillbaka värken efter att ha kört LCHF i nästan 4 år? Jag hade inget nackont alls (förutom lite som gravid) i tre år sen jag började med LCHF. Nu har jag senaste året haft en aning ont. Mera än under de tre åren. Men mycket mindre än före kostombytet. Jag kan inte mera säga att nacksmärtorna är helt borta. Men klart bättre är nacke och rygg ändå nu jämfört med när jag var yngre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 O ja! Kände mig helkorkad, det gick så trögt att läsa och sen hade jag ändå glömt bort vad jag hade läst så fort jag lade ifrån mig boken. Var så tankspridd så jag t ex la in telefonen i kylskåpet efter avslutat samtal . Gissa om min man blev förvånad när det ringde från kylen Gick till fel busshållplats, det är väl nästan rekord! Lättirriterad är bara förnamnet.. Till slut var jag på väg att ge upp, det är inte försvarbart i längden att fräsa åt barnen bara för att man vill gå ner i vikt, liksom.. Då vände det, efter ungefär fyra veckor. Telefonen i kylskåpet, ja den var kul och så att den ringde också... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Trögtänkheten i mitt fall gick över på en månad ungefär. Inte bara över en natt utan successivt och det känns numera att hjärnan min fungerar snabbare och kvickare än någonsin innan. Gissar på att det hela hade med avvänjningsperioden att göra. Totaltiden för hela övergångsprocessen var flera månader för min del. Huvudvärket satte igång efter en månad och berodde på att jag inte fick i mig tillräckligt med mineraler. Magen kajkade ur ett par tre gånger under det första halvåret och gikten som jag lider av just nu trots mediciner... gissar jag... är också en del av omställningsprocessen. Det går liksom inte lägga om på kort tid efter årtionden av sockermissbruk. Men...abstinensen minskar varje dag som går och målet närmar sig. Sedan räknar jag kallt med fortsatta olika små överraskningar, men i minskande omfång. Det vore dumt att tro att kroppen inte skulle fortsätta att reagera. Jag hoppas dock att kulmen är nådd nu och att kroppen börjar inse vart vi är på väg samt att protestplakaterna tas fram mer sällan. Evolution i miniatyr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jag fick en starkt giktliknande smärta i en av mina tår när jag började med LCHF/Paleo. Gick bort efter 10 månader... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts