superannas Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Hej hej där ute!! Hoppas på att någon kan förstå vad jag gör för fel... Har sedan 4 veckor kört lchf kost. Har tidigare ätit lätt/light produkter och även fått i mej en del godis och snacks på kvällarna. Har alltså nu i fyra veckor ätit lchf, inte fuskat alls och ätit som man bör. Men då till min fråga... varför har jag i te gått ner ett endaste gram? Borde ju tappa vätska om inte annat.... Men tycker att min kropp borde tappa vikt eftersom min kost är betydligt bättre dessa veckor!! Någon som varit med om liknande? Börjar bli desperat men vill inte ge upp!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Hejsan! Jag har ätit LCHF sedan i september och jag tappade genast en massa vatten och många cm:ar runt midjan. Har inte vägt mig eftersom det känns onödigt. Däremot började jag för nån månad sen förstå att kolla av mitt proteinintag med ett kostverktyg (kostbevakningen men det finns andra). Jag åt för mkt proteiner och det kan hämma viktnedgången. Man ska äta i gram per dag vad man vill väga. Jag vill väga runt 60 kg så jag försöker få i mig runt 60 gr protein per dag. Detta är mitt första inlägg i forumet. Spännande! :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
superannas Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Kanske ska kolla in det då men tycker ändå att kroppen borde tappa en del från början eftersom skillnaden på kosten är stor. Har dock tappat några cm iaf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted February 11, 2014 Popular Post Share Posted February 11, 2014 För vissa kan det vara så att det kan ta många veckor till månader innan man tappar någon vikt. Många gånger beror det på hur ofta och hur mycket man har bantat tidigare och utsatt kroppen för svält, det gäller att få kroppen att bli trygg och lita på att den verkligen får mat och inte behöver spara för framtiden. Det kan också vara så att man har låg ämnesomsättning, och även det kan ta några månader för kroppen att justera på LCHF, innan den ökar förbränningen igen. Ge inte upp, det ger sig när din kropp förstår att den slipper lättprodukter, och att den istället får riktig mat 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
superannas Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Å tack för ditt svar Syster!!! Behövde jag höra Då kan jag kämpa på tror jag!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Kanske ska kolla in det då men tycker ändå att kroppen borde tappa en del från början eftersom skillnaden på kosten är stor. Har dock tappat några cm iaf Söta rara vännen. Du säger precis som alla andra nykomlingar... Har du inte läst deras trådar? För det första så hänger det på hur mpnga kilon som ska väck. För det andra beror det på hur mycket du har misshandlat din kropp innan. För det tredje kan det bero på din ålder... Och hormonsvängningar. Du kommer förmodligen inte att tappa ett gram förrän du har en trygg kropp som vet att det inte kommer ett nytt oår då svälten står för dörren... Kroppen är ju så finurlig så den lagrar för kommande tider om den tror att den måste. Men kilon är ju inte enda måttet. Jag som är en rultig klimakteriehäxa tappade inte ett gram på 3 år men gick ner 2 storlekar. Det är väl ett bättre mått? Efter 3 år började jag experimentera lite och har tappat både kilon och centimeter sista halvåret. MEN det är alldeles för tidigt än för dej att experimentera! Ge det ett par månader till innan du kan börja skruva på att utesluta än det ena än det andra. Börjar du för tidigt kan du missa hela målet, edtersom du kommer att göra din kropp ännu mer otrygg 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Ge inte upp! För mig tog det tre månader innan viktnedgången startade! Det är högst individuellt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Jag är också Nybörjare, började 7 januari, inte heller någon skjuts på vikten, men ändå 9 centimeter i midjan mindre och 1 kg mindre… Jag har Jojo bantat i princip hela mitt liv, nu sätter jag min tillit till dessa goa, fina människor här på forumet. De är kloka och vet vad de pratar om. Så jag har bestämt mig för att inte ge upp, för att det kan ta sin tid för vissa. Men ibland blir jag otålig, typ varannan dag men då känns det så skönt att skriva lite och sedan få de trevliga och goda råden. Lycka till nu! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
superannas Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Okej, jag får ge det lite tid helt enkelt!! Tack för svar!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 För mig tog det oxå tre månader.. men det var huvudet som satt ivägen till största delen! Ställa om kroppen är enkelt.. ändra på knoppen är det svåra! Sen så beror det ju på vilka förutsättningar du kommer in med.. om de var dåliga kan kroppen prioritera ombyggnad reparation.. då kan du minska i fett medans muskler och interna organ ökar. Här har du en enkel beskrivning/råd.. skadar inte att läsa på, få nya synvinklar. http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joh@n Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Nu har jag ingen våg hemma, men vägde mig i oktober nån gång när jag var hem till morsan och hälsade på, men ser inte i spegeln någon större skillnad på mig själv, rent storleksmässigt. Men har tappat 10 cm i midjan och jag mår riktigt bra och visst märks det på kläderna att något hänt. Det verkar ta lite olika lång tid för oss allihopa, och det har säkert att göra med hur olika vi misshandlat våra kroppar. Jag lade om livsstilen efter 13-helgen Ta det lugnt och fortsätt i samma anda, tror inte att du äter något fel utan det handlar helt enkelt om tiden. Jag tror inte att det här är någon "quickfix" utan något långsiktigt, varaktigt och väldigt bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jag tycker det är både lite häftigt och lite läskigt att se hur det viscelära fettet minskar så samtidigt som jag fått mer muskler (som ju väger mer) och jag är ändå kvinna och 50 år. Men roligt och spännande att förstå hur kroppen fungerar. Har tagit det väldigt lugnt med träningen sedan jag ställde om kosten. Främst nästan ingen hetsig spnning alls men däremot lite mer yoga, vilket också är ett led i att jag försöker hålla stressnivåerna nere. Man får lite annan syn på ganska mycket i livet med LCHF. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts