Popular Post sjal Posted February 11, 2014 Popular Post Share Posted February 11, 2014 Hej på er! Vi är en familj på fyra personer (pappa, mamma, 3-åring och 2-åring); här på forumet är det jag (mamman) som skriver, då mannen inte är mycket för forum. Känner jag mig själv rätt är det här med dagbokstänk en lysande idé för mig, då blir det mer av ett projekt och jag älskar projektformatet. Vi lade om kosten för ett litet tag sedan. Det började med att mannen fick tips om LCHF av en kollega efter att vi ägnat år åt att försöka lindra hans IBS. Jag tror han testat sisådär 15 olika kosthållningar utan någon som helst förbättring. Han bestämde sig för att göra ett sista försök, och med LCHF blev han symptomfri på ungefär 40 timmar. Vi trodde inte det var möjligt. Äntligen slipper han ha ont, vara sjukskriven flera dagar/månad och ligga och gny i soffan. Hurra! Mest för enkelhetens skull började jag också äta som han. Först blev jag jättetrött och tänkte att det här går ju inte. Sedan vände det och jag blev piggare än någonsin förr. Jag har aldrig haft några magproblem eller dylikt, men har däremot ätit alldeles för mycket socker och väger därför mer än jag skulle önska. Nu går jag förbi de hyllorna på affären utan att ens reflektera över det - den förändringen har verkligen gått snabbt. Har 3-åringen till hjälp, han skriker "ägg! ägg! ägg!" genom hela butiken och är en utmärkt påminnelse. Just nu klurar vi mycket kring hans och lillebrorsans mathållning. Lillebror väger för mycket och vi har fått gå på en del dietistbesök där det bara förespråkats light-produkter. Det har vi aldrig anammat (känns väldigt bra nu). Barnen har aldrig druckit saft/läsk eller ätit godis, så vi misstänker att sonen skulle må bra av att äta mindre pasta/ris/potatis/bröd. Han har visat sig älska LCHF-grejer vi infört, som gräddiga såser och kokt broccoli. Tanken är nu att minska kolhydraterna de får i sig - vi har redan märkt skillnad såtillvida att de är mätta längre efter huvudmålen. Tidigare var det ständiga mellanmål och fikor för alla familjemedlemmar, och vi kunde inte fatta varför vi ständigt var hungriga när vi tyckte vi åt jämt. I denna tråd kommer jag skriva vad som händer med oss, vad vi tänker och känner under vår kostresa. Välkomna att hänga på! 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 Idag har jag vabbat med sjuka barn. Har ätit: frukost: turkisk yoghurt med några hallon, en kopp "grädde med kaffe".lunch: svampomelett, gurkbitar, keso. mellanmål: turkisk yoghurt med pumpafrön, kaffe. middag: kassler stroganoff, kokt broccoli, tomat och gurka. kvällsmål: testade kokosgröt för första gången. oväntat gott! Det som slagit mig är framförallt två saker: 1. Att det tar en stund efter att jag ätit innan jag känner mig mätt. Så har det varit från dag 1. Förr blev jag ju mätt direkt, men också hungrig snabbt igen. Nu låter mättnadskänslan vänta på sig, men håller i sig längre. 2. Vilket gör att jag äter så väldigt regelbundet nu. Inte en massa småätande "i farten" för att orka med. Inte en massa blodsockerfall (saknar dem inte).Mannen har ätit ungefär som jag. Han mår prima ikväll igen. Barnen har ätit förhållandevis bra mat idag. Mycket kokt broccoli, kasslerstroganoff och sallad. Lillebror ammar och påstår att min mjölk ändrat smak på sistone, nu smakar den "mej bjoccoli". Nu ska jag gå och sova gott. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Har slut på gilla, men det låter underbart med broccolismak på mjölken. Heja heja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Grattis till ert nya liv! Jag har också en man som eftermånga år med IBS blev besvärsfri efter två dagar med LCHF, så jag kan känna igen glädjen och lättnaden! Vi har kört drygt ett halvår nu och är helnöjda. Han har gått ner ca 10 kg som bonus. Jag har gått upp ett par kg men hade ingen övervikt när jag började, och nu verkar det plana ut. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Härligt att höra om hälsovinsterna så långt Lill-brorsan kommer säkert att äta sig till normalvikt helt odramatiskt framöver när det blir mindre spannmål 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Vilken härlig berättelse - tack för att du delar med dig! Jag har 4 barn och bloggar, så om du vill kanske du kan hitta inspiration till familjemat hos mig http://luafilosoferar.wordpress.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Alltså... jag har inte fyra bloggar Jobbigt för en svensklärare att upptäcka syftningsfel hos sig själv 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Tack för uppmuntran och tips! Ätit idag Frukost: turkisk yoghurt, lite rivet äpple, gräddkaffe. Lunch: Liten svampomelett med keso, var knappt hungrig men behövde äta inför utflykt. Mellanmål: Äggsallad, två skivor brieost. Middag: Köttfärssås, kokad broccoli, sallad. Kvällsmål: Yoghurt med kanel. Dagens positiva överraskning var hur barnen slukade maten. Till och med äggskeptiske sonen åt äggsallad så det stod härliga till. Yngste åt köttfärssås och broccoli i mängder. Kul! De efterfrågar heller inte mellanmål på samma sätt som förr. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Måste ju heja lite extra på dig, stoscha. Av ditt "namn" att döma är vi (ursprungligen) från samma landskap. /Annan republikan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 En fråga har uppkommit som väl främst gäller mig: det känns som om jag äter så lite? Jag äter när jag är hungrig och avslutar måltiden när jag börjar känna mig mätt (sedan tar det en kvart innan jag får en mer "total" mättnadskänsla). Men jag blir ju inte hungrig på flera, flera timmar sen. Förstår ju att detta är själva "knepet" inom LCHF, men bör man oroa sig för att man eventuellt äter FÖR lite? Eller reglerar kroppen det där själv? Räknar inga kalorier, men det är uppenbart att jag inte är i närheten av de mängder jag åt förr (då åt jag förvisso för mycket). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Måste ju heja lite extra på dig, stoscha. Av ditt "namn" att döma är vi (ursprungligen) från samma landskap. /Annan republikan Republiken Jamtland..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Republiken Jamtland..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 funderar på om tvååringen går på dagis? Hur löser ni det isf? Där är det ju väldigt poppis med mackor och margariner etc. Annars lär han nog växa ikapp sig snart, de rör ju mkt på sig samtidigt som de växer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Måste ju heja lite extra på dig, stoscha. Av ditt "namn" att döma är vi (ursprungligen) från samma landskap. /Annan republikan Jajamen, fast jamtlandstaus i förskingringen. Har emigrerat och blivit Stor-Svensk och jobbar mitt i "Fjollträsk" (uttryck från Svartlien, vad?) Men det är roligare att vara trädgårdsnörd här i Syden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Barnen går på förskola och... det är ett kapitel i sig. För det första är ju maten ett skämt. För det andra tycker personalen att 2-åringen beter sig så konstigt och aldrig visar att han blir mätt. Han bara äter och äter (lunch). Det är ett beteende vi inte alls känner igen hemifrån, visst är han matglad men också väldigt tydlig med när det räcker. Jag har inte riktigt fått pusselbitarna på plats förrän nu: klart han inte blir mätt på den där maten! Personalen har löst det hela genom att begränsa hans matintag, något jag nu känner är helt bakvänt. Då är han ju kinkig vid mellanmålet och får äta en massa nyponsoppa, sirapslimpa och Lätta. Och när jag hämtar kl 15 är han och brorsan hungriga igen... AAARRGGH! (Inget ont om personalen, problemet ligger ju högre upp i organisationen.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Dagens mat: Frukost: 2 skivor bacon, gräddkaffe. Inte alla en bra frukost, jag är i den delen av månaden då jag mår illa på morgnarna. Lunch: min nya favorit igen - purjolöksomelett, lite yoghurt, gurka. Mellanmål: turkisk yoghurt med grovrivet äpple och kanel, 3 nötter. Middag: kokt broccoli/blomkål, kyckling, gräddsås. Kvällsmål: yoghurt med bär, några skivor rostbiff. Dagens lärdom: ät rejäl frukost! Att slarva med den gav ett blodsockerfall som återkom under dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Oj, 3-åringen äter ägg, bacon och fet yoghurt till frukost. Jag tror inte mina ögon! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Det är så tragiskt att de inte kan fatta vilken mat som är bra för barn :/ Nu får de förvisso iaf hemlagad mat på min sons dagis, även om det är mkt polarbröd och skit till mellis så har de iaf Bregott på mackan och är ganska sockerstrikta (förutom att de inte fattar att det där polarbrödet är typ bara socker)Försöker iaf få i ungen en rejäl frukost, men han är ingen frukostmänniska och äter ganska lite. Kanske ska börja ge honom korv eller nåt till frukost som jag vet att han älskar Fast han gillar när jag blandar ihop turkisk yoghurt med vispgrädde och bär/frukt, jag råkade kalla det för glass så han tjatar alltid om glass Du kanske kan hitta en lchf-vänlig läkare/dietist som kan skriva ett intyg på vad din son ska äta och ge till dagis? Det är ju för hans hälsas skull ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Hur hittar man en sådan? "Glass"... bra idé där! Jag funderar på att göra egna glasspinnar med fet yoghurt och grädde. Det borde de ju gilla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Imorse vaknade jag med en konstig känsla av att vara bakfull. Högst märkligt för en nykterist. Kanske var det vätskebrist som spökade, för de senaste nätterna har jag varit uppe och kissat och kissat. Nu tycker jag det börjar kännas på allvar att något händer i kroppen, och det är -får man säga det?- lite läskigt. Fast mest skönt. Storögt tittar jag på vad andra handlar på affären och vad andra äter, det känns konstigt att jag åt sådär alldeles nyss utan att reflektera över det. Idag har jag ätit riktigt bra mål. Till middag åt jag broccoli, köttbit och gräddsås. Sedan stod jag mig i 7h. Nu har jag efter att ha storstädat kåken fått i mig en skål yoghurt med bär och ett kokt ägg med en klick majonäs. Barnen fick ett ordentligt LCHF-mellanmål och ville knappt ha middag sen, de var "mjätta jetelänge, magen kujjar inte". Har, bortsett bakfyllekänslan på morgonen, varit en fantastisk dag. Att slippa blodsockerfallen... varje dag dansar jag som på små moln. Och ikväll har jag och 2,5-åringen dansat (lekandes att vi deltog i OS-konståkningen på TV) och jag orkade hur mycket som helst. Spännande, jag som brukar börja flåsa direkt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Har du koll på att du får i dej tillräcligt med salt? Saltbrist kan ge dimhjärna och huvudvärk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Måste börja tänka mer på det där med saltet! Jag känner bara av det på morgnarna, och när jag dricker ett stort glas vatten försvinner besvären.Idag har det varit en riktigt bra dag matmässigt. Den började med att båda barnen åt kokt ägg, bacon och oliver (matkombination á la småbarn) till frukost. Det hade vi inte fått i dem för bara några veckor sedan. Till lunch bestämde jag att vi skulle testa LCHF-pannkakor för första gången. Var inställd på att barnen skulle vägra äta dem, men tji fick jag. De verkade tycka det var lika gott som "vanliga" pannkakor, enda skillnaden var att de blev mätta snabbare. Till mellanmål fick de smörgåsar gjorda på ljust bröd, vips sa det så var de sådär speedade. Det verkar vi slippa när de äter samma mat som vi vuxna nu. Middagen blev kokt broccoli och lök/bacongryta. Barnen åt lite pasta också. Det har verkligen "släppt" för barnen. Nu äter de massor med saker de inte åt innan. De är inte lika sugna på mellanmål längre heller. Eftersom de är friska igen väntar förskola imorgon och jag lider lite när jag tänker på vad de kommer få äta där. Tur det bara är lunch och mellanmål. Frukosten kan vi ju styra över, liksom middagar och kvällsmål (ikväll ville de inte ha något sådant, de var mätta efter middagen).Jag känner inget sug efter sött längre. Mannen tycker det är jobbigare och får anstränga sig mer på den punkten. Samtidigt vet han vad som händer om han slarvar: han blir liggandes i plågor. Och... jag tycker det är SKITKUL att laga ny mat (det gör mannen också, för den delen)! LCHF-pannkakor var ju riktigt gott. Imorgon blir det hemlagade köttbullar, om jag hinner med det efter jobbet.Nu: kvällsfika bestående av omelettmuffins (det kan inte vara annat än gott?!). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Det är så inspirerande att läsa här! Jag har ju ätit LCHF länge så jag får lite av en nytändning av det du skriver Ha en fin dag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Vad kul! Jag börjar känna att det flyter på nu. När mannen blev symptomfri efter 2 dygns lågkolhydratkost fick jag mitt i glädjen lite panik. 1. Vad sjutton ska vi äta framöver? 2. Vi kommer ruinera oss på smör! Framför mig såg jag såklart att vi skulle äta lika stora mängder som förr. Nu har jag inga problem med att modifiera recept och tycker det är jättekul att leta upp nya (omelettmuffinsen igår blev kanon). Och nu vet jag att vi inte alls går minus ekonomiskt på LCHF, för alla dessa smörgåsar med pålägg, alla kakor, all glass är ju ett minne blott eftersom vi är mätta mellan huvudmålen. Känner dessutom av en helt ny energi. Idag hade vi en uuuutdragen morgon då barnen var tvärtemot och ville klä på dockor istället för att göra sig iordning. Jag orkade med det på ett nytt sätt (javisst, vi kom 30 minuter sent men dem jobbade jag ikapp på en kvart sedan eftersom jag är så effektiv). Vart tog den där orkeslösa typen som drog benen efter sig och var jättelättirriterad jämt vägen?Kul idag är att det är första dagen jag ser mig i badrumsspegeln på morgonen och ser en viss skillnad på magen. Dessutom - var är min månatliga PMS? Jag känner av den, men den är inte på långa vägar så jobbig som den brukar vara. Är det placebo eller ger verkligen den här kostomläggningen så många positiva bieffekter? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjal Posted February 19, 2014 Author Share Posted February 19, 2014 Usch, igår kom PMS-hungern. Har alltid ätit massor de dagarna i månaden (någon slags kompensation för att jag sedan får magont och noll matlust?). Bestämde mig för att tillåta mig att äta några nötter med chokladöverdrag (det hjälper ju inte mot hunger, när man tänker efter). Det gör jag nog inte om - efter 4 nötter blev jag illamående. Mycket suspekt. Idag tycks jag vara på banan igen. Testade fettkaffe till frukosten. Kan inte påstå att det var gott, men om jag höll för näsan när jag drack gick det ned. Stod mig ovanligt bra under förmiddagen, så det kanske får bli min grej att sitta med en klädnypa på näsan vid frukostbordet framöver. LCHF-köttbullarna blev en succé hos 3-åringen, tallriken var renskrapad och han gick runt med utputande mage och skrattade. Ikväll får det bli kycklinggryta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag hade framgång med jättenattljusolja mot PMS på den tiden jag hade lingonvecka. Framför allt med humöret, men även med godistrollet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts