Jump to content

Kalorier är det enda som spelar roll?

Eric

Recommended Posts

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index.html

Intressant får jag säga.

Visst, det är nog inte hälsosamt men ett intressant experiment ändå. Han åt alltså i princip bara godis var 3:e timme och gick ändå ner ~12.2 KG. Detta bevisar ju att man i princip kan gå ner i vikt på vad som helst, sålänge man äter mindre kalorier än man förbrukar, och att man står ut med eventuell hunger.

Också intressant tyckte jag detta var "

Haub's "bad" cholesterol, or LDL, dropped 20 percent and his "good" cholesterol, or HDL, increased by 20 percent. He reduced the level of triglycerides, which are a form of fat, by 39 percent."

Hur svarar Kostdoktorn på denna artikel?

Om man ser på hur många som gått ner och hållt vikten på t.ex Viktväktarna i jämförelse med samma på low-carb så tror jag vi har en vinnare - Kalorimetoden. Det har ju fungerar för miljoner människor, också i längden, så förstår inte varför man så lätt säger att "VV fungerar inte, man går bara upp igen när man slutar" Ja - om man äter mer än vad man gör av med så gör man ju uppenbarligen det, men då är det ens eget fel.

Vad är det för mening med att äta en kost som garanterat kommer att leda till allvarliga bristsjukdomar?

Att säga att antalet kalorier inte spelar någon roll...är ungefär lika dumt som att säga...en kalori är en kalori oavsett nä

ringskälla...ekvationen är mer komplicerad än så...det trodde jag att alla visste?! ;-)

• Like 6

Jamen massor av oss vet ju hur VV funkar. Jag har kört den och pulverdieter och flygvärdinnedieten och Köpenhamns rikshospitalsdiet och.. You name it. Hade jag fortsatt hade jag varit lika död nu som alla på min fars sida där ingen överlevde till sin 60-årsdag.
Tack vare LCHF håller jag på att bli helt frisk helt utan mediciner

• Like 5

Det är ju lätt att vräka i sig fett när ingen vet hur det påverkar kroppen på sikt säg om 30 år. Men det är ju lätt att kasta sten i glashus om man är LCHFare i Sverige.

Det handlar inte om att vräka i sig fett.

Om jag äter en bit entrecote på säg 125 gram, en klick vitlökssmör och lite grönsaker är det att vräka i sig fett?

• Like 2

Däremot finns det många som känner till sockrets skadliga effekterna "på säg 30 år". Lycka till att övertyga någon om annat här...

Det farligaste är energiöverskott och tomma kalorier men en sak undrar jag över när det gäller fettet. Det finns studier som visar att för stor andel mättat fett under lång tid ger stelare cellmembran.

Det farligaste är energiöverskott och tomma kalorier men en sak undrar jag över när det gäller fettet. Det finns studier som visar att för stor andel mättat fett under lång tid ger stelare cellmembran.

Jag tror att det farligaste är när våra kroppar hamnar i "inflammationsmode" dvs det blir microinflammationer överallt i kroppen

Det gör att blodkärlen slammar igen

Först de små och sedan allt större och det blir allt mer kärlpålagringar tills högt blodtryck alzheimers kärlsjukdom etc manifesterar sig.

Socker + spannmål + pufa sitter på de anklagades bänk och inte mättat fett som är stabilt och icke-inflammerande

Det med cellmembranen kan man även vända på och fråga sig

Är det meningen att vi med omega-6 rika fetter ska skaffa oss "sladdriga cellmembran"

Mättat fett kanske ger oss den nödvändiga stabilitet som ska finnas i kroppen och bibehåller de barriärer som ska finnas mellan tarm och blod eller blod och hjärna

Sladdriga cellmembran kan vara orsak till autoimmuna sjukdomar som ALS alzheimers diabetes ms etc etc

Det kan även bidra till mer spridning av metastaser genom kroppen om man har olyckan att bli drabbad av en cancer

• Like 7

Jag tror att det farligaste är när våra kroppar hamnar i "inflammationsmode" dvs det blir microinflammationer överallt i kroppen

Det gör att blodkärlen slammar igen

Först de små och sedan allt större och det blir allt mer kärlpålagringar tills högt blodtryck alzheimers kärlsjukdom etc manifesterar sig.

Socker + spannmål + pufa sitter på de anklagades bänk och inte mättat fett som är stabilt och icke-inflammerande

Det med cellmembranen kan man även vända på och fråga sig

Är det meningen att vi med omega-6 rika fetter ska skaffa oss "sladdriga cellmembran"

Mättat fett kanske ger oss den nödvändiga stabilitet som ska finnas i kroppen och bibehåller de barriärer som ska finnas mellan tarm och blod eller blod och hjärna

Sladdriga cellmembran kan vara orsak till autoimmuna sjukdomar som ALS alzheimers diabetes ms etc etc

Det kan även bidra till mer spridning av metastaser genom kroppen om man har olyckan att bli drabbad av en cancer

Lagom är kanske bäst.

Om man ser på hur många som gått ner och hållt vikten på t.ex Viktväktarna i jämförelse med samma på low-carb så tror jag vi har en vinnare - Kalorimetoden. Det har ju fungerar för miljoner människor, också i längden, så förstår inte varför man så lätt säger att "VV fungerar inte, man går bara upp igen när man slutar" Ja - om man äter mer än vad man gör av med så gör man ju uppenbarligen det, men då är det ens eget fel.

Ditt sätt att resonera visar tydligt att du inte fattat ett skvatt! Känns dessutom meningslöst att försöka förklara för en sån som dig. Det stämmer, för de flesta, som du säger att om man äter färre kalorier än man gör av med så går man ner i vikt. Men frågan är vad du ska äta för att det inte ska bli en daglig kamp mellan dig och din hunger så att du äter lagom mycket.

Men jag ska ändå försöka göra ett försök att förklara. Det är sant att vv och andra kaloribegränsande metoder fungerar så att man går ner i vikt. Men jag har aldrig hört talas om någon, som normalt är överviktig, som lyckats behålla den lägre vikten någon längre tid. Brukar se mina tidigare vv-"fröknar" på stan och det är knappt så jag känner igen dem i plus 20 kilo eller mer. Inte ens de som lärde ut vv till mig lyckas hålla den lägre vikten i längden. För personer som av någon anledning (ex. graviditet) är tillfälligt överviktiga kan kaloribegränsning under en period fungera.

Du kan aldrig vinna över din hunger. När motivationen försvinner som den gör efter ett tag (toppmotivation tror jag kan vara på max kanske ett år) ger alla efter för hungern. Efter det går alla upp i vikt igen.

Tanken med LCHF är att kroppen ska komma i balans så att du får kontakt med dina mättnadssignaler. Det blir lättare om du inte äter så mycket av det som är hungerdrivande (kolhydrater). När du fått kontakt med dina mättnadssignaler är det lättare att gå ner i vikt eller att behålla en lägre vikt. Du behöver inte kämpa mot din hunger!

• Like 7

Eh. Den rosa elefanten i badrummet är väl VARFÖR man äter mer?

Scenario A: kaloriräkning, medveten kaloribegränsning alltså. Been there, lågfett och viktväktat. Jag gick ner i vikt. Så duktig så. Men samtidigt började min långa, långa (och ultimat förlorade kamp) mot sötsuget. Så jag gick upp alla kilona igen och de tog med sig kompisar. Jag var hungrig JÄMT och ville ha godis HELA TIDEN. Fy tusan.  :wacko:

Scenario B: Omedveten kaloribegränsning. I mitt fall LCHF. Jag räknade inte kalorier men jag tog stickprov. Jag var MÄTT på färre kalorier än mitt beräknade dagsbehov! :wub:  Så länge min kropp ansåg att hon hade råd att ta av reserverna höll jag mig mätt på 15-1700 kcal. helt utan att jag behövde neka mig, begränsa mig, vara sugen, förhandla med mig själv (om jag äter si nu så låter jag bli så sen).  

Vi är inte riktigt överens, jag och min kropp, om vad jag borde väga. Hon vill vara tyngre än jag egentligen vill. När jag nådde "rätt" (enligt min kropps signaler) vikt ökade min aptit en smula och jag slutade gå ner i vikt. 

De som pallar scenario A är väl bara att gratulera. Jag gör det inte. Kalla det vad man vill; lathet, omoral, bristande ambition eller nåt annat. Jag klarar inte av det.

• Like 3

Jag vet inte NÄR ni gick på Viktväktarna, men det måste ha varit innan det nya systemet. Jag har provat det, gick ner i vikt och hade så många propoints att jag inte visste var jag skulle göra av dom, och detta kommer från en som hetsäter. Så hunger fanns där ingen över huvud taget, tror jag fick närmre 50 points + 46 (tror jag det var) i veckobonus samt Aktivitetspoints om man tränade. Jag vet att förr fick man väldigt lite points och att då många led av hunger. Men idag är det inte så. Och viktväktarna förespråkar faktiskt en form av low-carb (eller,i alla fall, lägre carb) i form av quinoa, råris, etc. Så jag tror att många fördommar här är just... fördommar. Faktiskt. Tyvärr. Sen att dom ibland har jävligt löjliga reklamer med kanelbullar är en annan sak, men det visar bara på att man fortfarande KAN äta det, dock inte alltid och hur mycket som helst. Allt handlar om val. Precis som med allt annat här i livet.

Allt handlar om val. Precis som med allt annat här i livet.

Bra att det funkar för dig! Det har det gjort för mig med. Flera gånger :). En gång lyckades jag till och med hålla uppe motivationen i 3,5 år. Jag tror jag innehar rekordet. Återkom gärna om 5 år och berätta hur det gått för dig!

Missförstå mig rätt. Jag önskar verkligen att du hittat ett sätt att förhålla dig till mat och ätande så att din kamp mot vikten är över. Jättebra av Viktväktarna att anpassa sina råd så att fler har möjlighet att lyckas livslångt.

(Helt off-topic - fördomar stavas med ett m.)

Jag vet inte NÄR ni gick på Viktväktarna, men det måste ha varit innan det nya systemet. Jag har provat det, gick ner i vikt och hade så många propoints att jag inte visste var jag skulle göra av dom, och detta kommer från en som hetsäter. Så hunger fanns där ingen över huvud taget, tror jag fick närmre 50 points + 46 (tror jag det var) i veckobonus samt Aktivitetspoints om man tränade. Jag vet att förr fick man väldigt lite points och att då många led av hunger. Men idag är det inte så. Och viktväktarna förespråkar faktiskt en form av low-carb (eller,i alla fall, lägre carb) i form av quinoa, råris, etc. Så jag tror att många fördommar här är just... fördommar. Faktiskt. Tyvärr. Sen att dom ibland har jävligt löjliga reklamer med kanelbullar är en annan sak, men det visar bara på att man fortfarande KAN äta det, dock inte alltid och hur mycket som helst. Allt handlar om val. Precis som med allt annat här i livet.

Även på den tiden jag gick på Viktväktarna (90-talet, till nån gång efter 2000) fanns det människor som tyckte att åh, hur ska man klara att äta upp alla de där pointsen? Inga som helst problem med hunger, det var ju så mycket mat! Och det enda jag minns är min ständiga undran: när får jag äta nästa gång?

• Like 1

Även på den tiden jag gick på Viktväktarna (90-talet, till nån gång efter 2000) fanns det människor som tyckte att åh, hur ska man klara att äta upp alla de där pointsen? Inga som helst problem med hunger, det var ju så mycket mat! Och det enda jag minns är min ständiga undran: när får jag äta nästa gång?

Precis. Första gången var det så - oj, vad mycket jag får äta! Men sen, när man skulle hålla den nya vikten på de där 23 pointsen som var kvar efter "jämvikten", då kom hungern mer och mer. och jag som aldrig gillat sötsaker förut blev mer och mer "kakmonster"! Jag höll väl vikten i ca 3 år, sen provade jag en omstart, men det fanns inte en chans att jag skulle klara mig inom pointsen den gången. Då blev tänket bara "när får jag äta nästa gång???" Och jag öste på med "fria" grönsaker och frukt...och motionerade för att kunna få äta lite mer (och blev än mer hungrig), men man fick inte tjäna ihop så många points i alla fall.....sen gick viktkurvan sakta uppåt för att sen gå spikrakt upp när jag pga av ett diskbråck hindrades att träna... Maten jag åt var väl mer åt GI-hållet. Mycket fibrer skulle det vara, för det blev man mätt av länge.... Jaja, om jag idag gör en koll på vad jag åt så låg jag kalorimässig runt 1500 kcal per dag och lägre och inte gick jag ner för det. Men jag byggde flitigt ner mina muskler...

Jag började med VV runt 1999/2000, då hade man gröna, gula och röda prickar. Sen gjorde jag omstart runt 2005 med points. 

• Like 1

Detta är min tanke. En av anledningarna varför LCHF kan förhindra jojobantning är att man utesluter en stor del av maten som finns tillgänglig. När man håller på med Viktväktarna får man väl äta alla typer av mat, men du minskar bara intaget?

När du utesluter exempelvis kolhydrater har du ett "regelverk" att hålla dig inom, och du kommer förmodligen inte att köpa skräpmat på stan. Det är ungefär samma sak att vara vegan, du utesluter automatiskt en massa onyttiga saker som finns lättillgängliga i samhället.

En annan aspekt till varför folk håller sig till LCHF är att många börjar må dåligt när de äter kolhydrater. Kroppen vänjer sig vid fettdieten, och när man äter kolhydrater blir effekten orolig mage, gas, värk osv. Gäller såklart inte alla, men det är nog ganska vanligt.

Sen tror jag en annan viktig sak är själva gemenskapen. T ex forum och känslan att vara inblandad i något speciellt (t ex att man äter "artegen kost" etc). Med Viktväktarna finns risken att engagemanget och effekterna försvinner så fort man slutar gå på möten och sånt.

• Like 2

Sen tror jag en annan viktig sak är själva gemenskapen. T ex forum och känslan att vara inblandad i något speciellt (t ex att man äter "artegen kost" etc). Med Viktväktarna finns risken att engagemanget och effekterna försvinner så fort man slutar gå på möten och sånt.

Ligger nog något i detta, och dessutom är det mycket lätt att vara ellsehåeffare i gemenskapen utan att det kostar nånting. VV var rätt dyrt har jag för mej, det är ju därför folk slutar.

Jag var med i 2 olika omgångar... nångång andra halvan 90-talet och 04/05. SÅ himjla stor skillnad på upplägget var det inte

En annan aspekt till varför folk håller sig till LCHF är att många börjar må dåligt när de äter kolhydrater. Kroppen vänjer sig vid fettdieten, och när man äter kolhydrater blir effekten orolig mage, gas, värk osv. Gäller såklart inte alla, men det är nog ganska vanligt.

Kan ju vara att man slutar må dåligt när man slutar äta kolhydrater, också. Åtminstone vissa.

Och gemenskapen ska man väl ha på Viktväktarna också. En gång Viktväktare, alltid Viktväktare. Man ska ju fortsätta gå på möten även när man nått målvikten, och det kostar inget - så länge man inte går upp i vikt igen.

Kan ju vara att man slutar må dåligt när man slutar äta kolhydrater, också. Åtminstone vissa.

Och gemenskapen ska man väl ha på Viktväktarna också. En gång Viktväktare, alltid Viktväktare. Man ska ju fortsätta gå på möten även när man nått målvikten, och det kostar inget - så länge man inte går upp i vikt igen.

Mmm.. men man fick inte bestämma målvikten själv. Jag föreslog en vikt som jag tyckte skulle vara normal på mej, men konsulenten sa att det kan ju vara bra som delmål. Vaffan! Bara för att jag inte VILLE ha kropp som en tonåring när jag var en medelålders tvåbarnsmamma.

Tacka 17 för att de kan erbjuda gratis då när man uppnått sin målvikt... I mitt fall var den helt orealistisk. Skulle jag väga 52 skulle jag se död ut. Jag föreslog 58 då, och idag skulle jag tycka 65 vore toppen.

Mmm.. men man fick inte bestämma målvikten själv. Jag föreslog en vikt som jag tyckte skulle vara normal på mej, men konsulenten sa att det kan ju vara bra som delmål. Vaffan! Bara för att jag inte VILLE ha kropp som en tonåring när jag var en medelålders tvåbarnsmamma.

Tacka 17 för att de kan erbjuda gratis då när man uppnått sin målvikt... I mitt fall var den helt orealistisk. Skulle jag väga 52 skulle jag se död ut. Jag föreslog 58 då, och idag skulle jag tycka 65 vore toppen.

Jaa...det vet jag inte. Jag kom aldrig så långt med Viktväktarna att vi överhuvudtaget diskuterade målvikt. Men det här var ju bara ett exempel på att det finns andra (mat)gemenskaper än LCHF-fora om nu gemenskap hjälper till att förhindra jojobantning (vilket låter rimligt) :)

Finns det inte vv forum som vi kan gå in och påverka i  ;)

Ja visst är det underligt att det inte verkar finnas några VV-forum där folkmassorna sjunger sitt lov över den fantastiska dieten, diskuterar hur den funkar rent fysiologiskt, och hur de fått hälsan tillbaka (botad IBS, botade allergier, osv) genom att följa VVs kostråd.  :rolleyes:

• Like 3

Ja visst är det underligt att det inte verkar finnas några VV-forum där folkmassorna sjunger sitt lov över den fantastiska dieten, diskuterar hur den funkar rent fysiologiskt, och hur de fått hälsan tillbaka (botad IBS, botade allergier, osv) genom att följa VVs kostråd.  :rolleyes:

Jodå, de finns, men på den tiden jag hängde där så fick man vara medlem för att kunna gå in där. Fast huruvida de diskuterar mer än vikt där kan jag inte säga.

Detta liknar mer och mer någon slags sekt och det är därför jag nu starkt funderar på att överge LCHF. Man litar blint på Kostdoktorn så som om hans ord var lag och vägrar att ta till sig någonting annat. Skrämmande.

Detta liknar mer och mer någon slags sekt och det är därför jag nu starkt funderar på att överge LCHF. Man litar blint på Kostdoktorn så som om hans ord var lag och vägrar att ta till sig någonting annat. Skrämmande.

Jag litar mer på de som fått ett helt annat liv med LCHF det är ju bara läsa vad vi har fått för hälsovinster. Det fick jag defenitivet inte med vv.

• Like 4

Sen tror jag en annan viktig sak är själva gemenskapen. T ex forum och känslan att vara inblandad i något speciellt (t ex att man äter "artegen kost" etc).

Jo, du har så rätt, så rätt :) Jag börjar själv bli allt mer intresserad av att komma med på något "läger", typ kryssningen. Men det är så tokigt att först åka till Stockholm för att sen kryssa hit till Finland... och tillbaka till Stockholm och så hem igen. Dubbelkryssning alltså.

• Like 1

Det finns ju när det gäller andra "dieter" eller vad man skall kalla det för att inte få pisk :P

Välkommen till gemenskapen! greenroomsverige.com är ett forum som riktar sig till dig som är intresserad av raw food. Att låta raw food, eller råkost vara en del av ditt liv kan öka ditt välbefinnande. Hur mycket bestämmer du. Vi är här för alla intresserade. Ät det som lever och det kommer ge dig liv!

Med kärlek och känsla

http://greenroomsverige.ning.com/

Jag kan tänka mej att det finns fora för alla olika sorter som är genuint intresserade av kost och hälsa.

Finns även grupper som struntar i hälsa och bara kör sitt race. Jag deltog i FB-grupp för periodisk fasta i somras, men det hade inget alls med hälsa att göra, men mycket pepp till varandra och mycket snack om vad manskulle vräka i sej efter fastan.

VV har ju inget med hälsa att göra heller. Där är ju fokus enbart på vikt, inte på hur man mår under tiden...

Det är väl därför vi här blir fler och fler och är så aktiva. Vi gillar att må bra och hjälper varandra till att må vårt bästa.

• Like 2