Jump to content

Förtärande trötthet

stoscha

Recommended Posts

Hej alla kloka...
Min dotter släpar sej fram som i en dimma, har gjort det väldigt länge. Först trodde vi det var efterdyningar av förlossning och amning. Hon fick dessutom hypothyrios under graviditen som har varit svårinställd.
Men pojken är 2,5 år nu och hon är fortfarande som en trasa.
Hon har ett mindre hjärtfel men har fått göra arbetsprov och det var fullt tillfredsställande. Kardiologen trodde det kunde vara efterdyningar av en körtelfeber för 1,5 år sedan. Hon har bara fått rådet att motionera... Inte så lätt med heltidsjobb och småbarn.

Jag har lite försiktigt föreslagit att ta bort bröd, tagit dit LCHF-bakböcker och nöt/kokosmjöl. Men hon bor i Belgien som är ett mycket kolhydratsdrivet land, så först måste hon i så fall kämpa för att stå för sin egen kost (vet inte ens om viljan finns) och sen är det inte lätt att fylla på med mera mjöl när det tar slut. Jag åker ju inte dit så ofta.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt

Det är ju väldigt svårt att ge andra råd om dom inte är mottagliga för det. Det finns ju också en risk att det blir ännu värre om man ökar fettet utan att minska tillräckligt på kolhydraterna.

Det första steget är nog att försöka övertyga henne om att näringsintag och motion har en avgörande betydelse för hälsan. Hur man sedan gör för att få någon intresserad av det är en knepigare nöt att knäcka. Min erfarenhet är att folk ofta stänger öronen helt om man man vill berätta något om hur livsstilsval påverkar hälsan.

Man måste nog vara väldigt ödmjuk och försiktig för att väcka intresse men hur? Var står hon idag på den punkten?

• Like 3

Jag hade inte de sjukdomsbekymmer din dotter har, men annars kunde det där ha varit jag!

Särskilt efter barn nummer två. Inte direkt efter, för då var jag mer "normaltrött" efter att ha fött och ammat och råddat med två små, utan när han var året ungefär. Det är också något som kommit och gått under åren innan LCHF, en förlamande trötthet som gör att man orkar det man måste men inte ett dugg mer. Ibland orkade jag inte det jag måste heller, satt bara och grät av trötthet. Usch ja, det är inte roligt att tänka på.. :(

Efter att jag började äta liberal LCHF har jag aldrig känt av det där igen, tvärtom. Jag har otroligt mycket mer energi och ork än innan! Även "trötta" perioder (hade en sån innan jul), när det kör ihop sig ordentligt, kan  jag hantera det mycket bättre.

Berätta gärna det här för din flicka! Visst, det är bara en anekdot, och hon kanske inte tycker att det passar in på hennes situation.. Men å andra sidan, vad har hon att förlora?

• Like 3

Hypotyreos är ett besvärlig sjukdom. Det du skulle kunna prata med henne är att undvika sk goitrogeener, kålväxter, växtoljor etc. Höga insulinnivåerna stör också styrning av sköldkörteln genom leptinresistens, så lchf hjälper ofta genom att normalisera hormonnivåerna. Det är bra om man orkar röra sig men om man är sjuk så behöver man ta det varsamt för att inte skada sig mer.

Men vuxna människor gör egna val, om hon inte verkar lyssna det kanske är bäst att vänta tills hon är intresserad.

• Like 1

Hej alla kloka...

Min dotter släpar sej fram som i en dimma, har gjort det väldigt länge. Först trodde vi det var efterdyningar av förlossning och amning. Hon fick dessutom hypothyrios under graviditen som har varit svårinställd.

Men pojken är 2,5 år nu och hon är fortfarande som en trasa.

Hon har ett mindre hjärtfel men har fått göra arbetsprov och det var fullt tillfredsställande. Kardiologen trodde det kunde vara efterdyningar av en körtelfeber för 1,5 år sedan. Hon har bara fått rådet att motionera... Inte så lätt med heltidsjobb och småbarn.

Jag har lite försiktigt föreslagit att ta bort bröd, tagit dit LcHF-bskböcker och nöt/kokosmjöl. Men hon bor i Belgien som är ett mycket kolhydratsdrivet land, så först måste hon i så fall kämpa för att stå för sin egen kost (vet inte ens om viljan finns) och sen är det inte lätt att fylla på med mera mjöl när det tar slut. Jag åker ju inte dit så ofta.

Tips och erfarenheyer mottages tacksamt

Jag tror också att din dotter skulle ha mycket att vinna på en kostomläggning, och det är ju i och för sig normalt att vara trött när man har småbarn, men vad är normal trötthet?

Det jag tänker på när du skriver att "hon släper sig fram i en dimma" låter det mer än normalt. Jag tror att du har skrivit i en tidigare tråd att ni har gensjukdomen Hemokromatos i familjen. be henne testa sig för det, då för mycket järn i kroppen kan ge en gräslig trötthet. Jag hörde om en man här om dagen som somnade mellan tuggorna vid middagen innan han fick diagnos och behandling.

Fast varken du eller hennes pappa har den diagnosen, så kan hon ha ärvt en genuppsättning för Hemokromatos från en av er vardera, och kan då utveckla sjukdomen.

Tyvärr är nog inte läkarna i Belgien så kunniga om denna gensjukdom då den är vanligast här i Norden, så det bästa vore nog om hon har möjlighet att testa sig hemma i Sverige :)

En annan åkomma som kan bidra till en fruktansvärd trötthet är en överproduktion från bisköldkörtlarna, vilket ger hög kalk i blodet, inte alls lika vanligt som sjukdom i sköldkörteln, men en åkomma som man ska ha i åtanke vid onormal trötthet (det kan även ge en hel massa andra symtom) (Hyperparatyreodism) kanske speciellt efter graviditet då det inte är ovanligt att hormoner i kroppen hamnar i obalans.

Kan vara värt att kolla upp (om inte läkarna redan gjort det) om detta fortsätter. En genomgången körtelfeber kan ju också ställa till det lite på det hormonella planet i kroppen, då det är körtlar som angrips av detta virus, och det kan ibland ta mycket lång tid att återhämta sig efter körtelfeber.

• Like 2

Jag har erfarenhet av att vara trött och slut tvåbarnsmamma som efter några månader började med LCHF och såg en enorm skillnad. När tredje barnet föddes började jag studera universitetsmatematik när hon var en och en halv vecka gammal. (Studierna hade ingen paus. Jag fick lov att hänga på. Dottern föddes på jullovet.). Det skulle aldrig gått med andra barnet. Men med tredje gick det. Jag klarade kursen nätt och jämnt men vad gör det. Kraven var höga och jag klarade det.

Enorm skillnad. Numera piggnar jag till också efter sämre nätter. Huvudet klarar svår matematik ungefär alla dagar utom i medeltal en per månad. En gång i månaden är jag lite för trött, ungefär.

Hälsa henne från mig! Minstingen fyllde just ett.

Tack alla för tipsen. ,

Jag har vidare befordrat dem så får hon ta ställning själv.

Som tur är har hon en himla bra husläkare (med försäkring så har de bättre sjukvård än vi. ).

Hon har inte förhöjd ferritinnivå. Det kollade hon på min begäran redan i höstas.

• Like 1

Hon har svarat mej :-)

"Intressant att lasa vad manniskorna sager. Men jag vill inte ata brodfritt och pastafritt och sockerfritt, da utesluter jag ju typ 99% av allt atbart i Belgien :-p"

Vi ska vara himla glada att vi bor i Norden där det finns alternativ. Vlaamje frietjes är ju en nationalrätt där (stora sladdriga pommes frites) och de sockrar sina popcorn och flinghyllan i våra mataffärer är rena hälsokosten jämfört med deras. Där har allt tillsatt socker och jordgubb eller chokladsmak... det nyttigaste som finns är väl Kelloggs småflingor.

Jag tror att hennes grundproblem mycket väl kan vara hypotyreos eller annan autoimmun sjukdom. Hon hade graviditetshypotyreos eller hur? Och sen körtelfeber? Det är inte ovanligt att körtelfeber i vuxen ålder kan trigga hypotyreos.

Som tur är anses ett TSH över 2,5 i Belgien som suspekt, till skillnad från i större delen av västvärlden där alla med THS under övre referens anses vara friska eller som i Storbritannien där man helst ska ett TSH på över 10 för att bli tagen på allvar.

Säg till henne att hon ska se till att få de fria sköldkörtelhormnerna (FT3, FT4) testade tillsammans med antikroppar. Gärna ett EKG och testa kolesterol. Att alla järnvaärden inklusiv ferritinmättnad är kollade utgår jag ifrån.

Det måste väl finnas ägg kött och fisk och smör att köpa och laga maten sjölv. LCHF är vad man vill.

Med två heltidsarbetande, långa pendlingstider och småbarn är det kanske inte så att man vill laga 2 olika rätter.

Svenska smaker är inte särskilt populära hos pappan... även om de förmodligen äter bättre än de flesta belgiska familjer, eftersom dottern har rensat ut de allra värsta avarterna.

Er hjälp har gått hem lite i alla fall :-)

"Jag struntade i mackorna jag hade med mig och kopte en sallad till lunch istallet. Kan ju prova att dra ner pa mackor och pasta aven om jag inte vill/kan sluta helt. Det maste val i alla fall vara lite battre an att inte prova?"

Ett steg i taget :-) De lever ju på mackor där, alla har med sej mackor till lunch och de äter mackor till frukost.

• Like 2

Nu är jag inte mycket för LCHF substitut men det finns många brödrecept son hon kan ersätta med. Vrapps med fyllning är ju jättegott det verkar som det ska vara kall mat egen gjord aioli.

Jo, problemet är ju att det lär vara svårt att få tag på kokosmjöl och nötmjöl. Men jag föreslog att hon skulle hålla utkik efter dinkel, för det är väl det bästa mjölet som finns om man nu måste äta mjöl. Sånt KANSKE finns nånstans.

Jag brukar ha resväskan full med svensk mat när jag åker, (torskar nästan på övervikt varje gång), men nästa gång är den full med grejor till barnbarnet.

Men nu går det ju mot varmare tider och är lättare att äta sallad.

Jo, problemet är ju att det lär vara svårt att få tag på kokosmjöl och nötmjöl. Men jag föreslog att hon skulle hålla utkik efter dinkel, för det är väl det bästa mjölet som finns om man nu måste äta mjöl. Sånt KANSKE finns nånstans.

Jag brukar ha resväskan full med svensk mat när jag åker, (torskar nästan på övervikt varje gång), men nästa gång är den full med grejor till barnbarnet.

Men nu går det ju mot varmare tider och är lättare att äta sallad.

Jag är känslig mot spannmål MEN jag klarar råg riktigt hyggligt och jag får mindre besvär om brödet t.ex. är riktigt surdegsbröd. (Ont i magen men gny inte av magsmärtor om du förstår.  :P )

Jag misstänker också att jag skulle ha mindre besvär av dinkel än vanligt frankenwheat. Om hon rör sig i den riktningen (t.ex. kolla upp Weston Price) så kan hon säkert vinna en hel del bättre mående. 

• Like 1

ett alternativ är ju att beställa hem ex mandel och kokosnötsmjöl. Finns på amazon bla, vet inte om lchfbutiken eller liknande skickar utomlands. 

Sen blir det ju en ond cirkel, är man helt slut så är det inte "bara" att byta vanor heller, särskilt inte när man inte har familjen med sig i det. Det behövs lite ork för att sätta sig in i något nytt och ändra sina gamla vanor. 

Spelt/dinkel är en variant, sen går det att baka mycket bra med bovete, havre och rismjöl också, de är naturligt glutenfria Finns en hel del bra och enkla recept här http://nillaskitchen.com/2013/09/17/naturligt-glutenfritt-brod-recept/ Lättbakat och behöver inte knådas, man blandar degen och lägger ut på plåt, så får det jäsa. 

Pasta går ju att byta mot något nyttigare/näringstätare alternativ och att lägga till mer grönsaker är ju inte heller någon jätteförändring. Blomkåls och broccolimos är ju väldigt gott oavsett vilken mat man äter. 

Fler tips är gröna smoothies, finns mängder med recept om man googlar. Jag baserar gärna på avocado och sen bladgrönt och lite citron som blir gott och uppfriskande. Enkelt att få i sig mer nyttigt bladgrönt och mättar bättre och längre än att äta det i salladsform. 

• Like 2

ett alternativ är ju att beställa hem ex mandel och kokosnötsmjöl. Finns på amazon bla, vet inte om lchfbutiken eller liknande skickar utomlands. 

Sen blir det ju en ond cirkel, är man helt slut så är det inte "bara" att byta vanor heller, särskilt inte när man inte har familjen med sig i det. Det behövs lite ork för att sätta sig in i något nytt och ändra sina gamla vanor. 

Spelt/dinkel är en variant, sen går det att baka mycket bra med bovete, havre och rismjöl också, de är naturligt glutenfria Finns en hel del bra och enkla recept här http://nillaskitchen.com/2013/09/17/naturligt-glutenfritt-brod-recept/ Lättbakat och behöver inte knådas, man blandar degen och lägger ut på plåt, så får det jäsa. 

Pasta går ju att byta mot något nyttigare/näringstätare alternativ och att lägga till mer grönsaker är ju inte heller någon jätteförändring. Blomkåls och broccolimos är ju väldigt gott oavsett vilken mat man äter. 

Fler tips är gröna smoothies, finns mängder med recept om man googlar. Jag baserar gärna på avocado och sen bladgrönt och lite citron som blir gott och uppfriskande. Enkelt att få i sig mer nyttigt bladgrönt och mättar bättre och längre än att äta det i salladsform. 

Gröna smoothies tycker jag är ett bra tips. Det finns många som återfått energin med dom, speciellt om dom inte ätit tillräckligt grönt tidigare. Kokosnötsmjöl är jag däremot tveksam till om man inte äter LCHF. Jag är blandkostare och provade att äta kokos men det blev jag vissen av. Jag är över huvud taget känslig för mättat fett så man kanske behöver minska kolhydraterna ordentligt om man skall må bra av det.