Jump to content

Mineraler och vitaminer - en jämförelse före och efter lchf

Gladan

Recommended Posts

Har roat mig med att kolla min näringsstatus på matkalkylen (matkalkyl.se), bara för jag var nyfiken hur de två kosthållen står sig i jämförelse. Jag har alltid lagat mat från grunden och sällan använt färdigprodukter mer än tomater på burk, typ. Har inte heller varit någon godisråtta, sällan ätit choklad, chips och sånt, gillar inte heller läsk - men bjöds det på bullar/kakor och sånt på jobbet har jag inte kunnat motstå de sista åren....(det känns inte svårt alls numera!). 

Före LCHF åt jag ungefär så här, tagit en "normaldag" som exempel (siffran bakom  är gram per dag). 

Frukost:

Yoghurt naturell fett 3 % 100

Lättyoghurt naturell fett 0,5% 100

Svarta vinbär 60

Jordgubbar 60

Ägg konventionellt kokt 55

Mellanmål:

Päron 100

Äpple m skal 100

Kaffe med "vitt" på jobbet (innehåller veg fett och olika sockerarter..)

Lunch/Middag (båda målen ihop, gjorde ofta grytor av något slag med antingen kött eller bönor i)):

”grönsaker” (mest rotfrukter och kål, squash, aubergine) 250

”Kött” (kött, fisk)  100

Pasta fullkorn okokt 55

Bönor kokt 150

Jasminris okokt 55

Rapsolja 10

Numera äter jag mer såhär: (kör mejerifritt för tillfället)

Frukost

2 ägg 110

Bacon 35

Smör/kokosfett 15

Något grönt (paprika) 30

Mellanmål:

Fettkaffe m smör/koksfett 30

"Nötter" (paranötter, mandel, hassel) 30

Lunch/middag (räknat ihop båda)

”Kött” (kött, fisk) 200

”grönsaker” (kål, ovanjordgrönsaker) 200

”fett” (smör, olivolja, rapsolja, kokosfett) 130-150

Intaget av vitaminer och mineraler ser med denna kosthållning ut ungefär så här:

Ämne                 Enhet           RDI           Kosten före LCHF  % av RDI          kosten med LCHF       % av RDI

innehöll                                           innehåller

Folat                  mg                300                  333                     111                          300                          100

Vit A                  mg                 700                1089                     156                       1099                           157

B1                       mg                 1,1                    0,7                    60                             0,7                          64

B2                       mg                 1,3                    1,0                    73                             1,2                          95

B3                       mg                15                      9,8                    66                            13                            84

B6                       mg                 1,2                    1,4                  117                             1,3                        108

B12                     mg                  2                       2,8                 140                              1,2                          95

C                         mg               75                   238                    317                          124                           165

D                         mg                 7,5                    1,2                    16                             4,6                           61

E                          mg                8                    10                      122                           20                            247

K                         mg                                      149                                                     145                         

Fosfor                mg                600                  917                    153                          1046                          174

Jod                     mg                150                    59                       39                           149                          100

Järn                    mg                  9                       9                     100                              7,9                          87

Kalcium              Mg               800                  565                       71                           394                            49

Kalium                mg             3100                2307                       74                         2072                            67

Magnesium        mg               280                  206                        74                          175                            63

Natrium              mg                                       858                                                    2240                       

Selen                 mg                 40                    28                        72                            76                           189

Zink                    mg                 7                       9                     133                            12                            165

Numera äter jag vitamin D och magnesiumtillskott, men det går inte att lägga in.

Faktiskt blev jag lite förvånad över att det mesta klarar sig ganska bra med LCHF jämfört med innan, men

det som bekymrar mig är att kalcium och kalium är så lågt - det var låg även före LCHF, men nu är det ju ännu mindre.

Har även provat att lägga dit ost i LCHF-kalkylen osv, men det ger inte så stor utslag i alla fall. 

Bör jag äta tillskott (kalcium, kalium)?

Summan av kardemumman - det här gjorde jag för att se om det fanns skillnader och det är ju rätt roligt att kunna bekräfta att bytet från spannmål och bönor till fett i alla fall inte påverkar själva intaget. sen förstår jag nu att spannmål och bönor innehåller ämnen som hindrat upptag av näringsämnen istället, så även om det fanns i maten så kom det kanske inte kroppen tillgodo fullt ut då, men det kan det göra nu.

Däremot fyller maten inte alla behov om man går enligt RDI varken innan eller nu. (Ok, nu var det en exempeldag på "före", men ca två veckors genomsnitt på LCHF.)

Jag kan konstatera att jag förr ofta hade vita fläckar på naglarna, vilket ju ska indikerar någon brist - numera har jag aldrig såna fläckar längre. Naglarna är också starkare, bryts inte lika lätt. 

• Like 2