Totto Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jaha, då har jag genomgått en glukosbelastning. Enligt instruktioner från andra med erfarenheter har jag ätit lite mer normalkost sedan slutet av förra veckan. Fastevärdet 5,7. Sen intag av några glas vämjeligt sötslisk. Bad att få kolla också efter en timme, inte bara efter två. 1 h 20,6. Syster häpnade. 2 h 13,8 Syster bekymrad. Jag med. Men hur kommer det sig att jag har utvecklat diabetes under de tre år jag har kört lågkolhydratkost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Det har du inte. Annica Dahlqvist skriver om detta i sin blogg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Skillnaden är att hon hade Hba1c på 30. Mitt från i höstas låg på 46, har inte fått det senaste resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Läs följande tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/4286-prediabetes-%C3%A4r-jag-p%C3%A5-v%C3%A4g-att-f%C3%A5-diabetes/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Om fastevärdet är högt har man gått med diabetes i flera år! Postprandialt värde säger mer om kolhydrattollerans, insulinresistens och ofta även första insulinutsöndingen. "Om man inte har diabetes brukar HbA1c ligga under 42 mmol/mol fram till 50 års ålder. Är man äldre än 50 bör det ligga på högst 46 mmol/mol." http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/HbA1c/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jaha, då har jag genomgått en glukosbelastning. Enligt instruktioner från andra med erfarenheter har jag ätit lite mer normalkost sedan slutet av förra veckan. Fastevärdet 5,7. Sen intag av några glas vämjeligt sötslisk. Bad att få kolla också efter en timme, inte bara efter två. 1 h 20,6. Syster häpnade. 2 h 13,8 Syster bekymrad. Jag med. Men hur kommer det sig att jag har utvecklat diabetes under de tre år jag har kört lågkolhydratkost? Vet du att du har utvecklat diabetes under de tre senaste åren? Har du gamla blodsockertester från tiden strax innan som befinner sig inom normalintervall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jaha, då har jag genomgått en glukosbelastning. Enligt instruktioner från andra med erfarenheter har jag ätit lite mer normalkost sedan slutet av förra veckan. Fastevärdet 5,7. Sen intag av några glas vämjeligt sötslisk. Bad att få kolla också efter en timme, inte bara efter två. 1 h 20,6. Syster häpnade. 2 h 13,8 Syster bekymrad. Jag med. Men hur kommer det sig att jag har utvecklat diabetes under de tre år jag har kört lågkolhydratkost? Din upplevelse verkar vara ganska exakt vad Annika Dahlqvist upplevde. Jag kan strax lugna dig med, att trots samma upplevelse som du - så hade hon inte diabets. Jag hittar inte riktigt en samlad historia på Annika´s blog, men här på Andreas´s blog finns bra sammanfatning & links http://www.kostdoktorn.se/?s=annika+dahlqvist&submit.x=0&submit.y=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Jag har haft koll på mitt blodsocker hela mitt vuxna liv, i alla fall sett till att det tagits ett prov om året eller så. För ganska precis ett år sen visade ett slumpprov lite åt det höga hållet, för att vara mig. Så max två år med ökande blodsocker. Och jag har kört lågkolhydrat sen våren 2011. Har aldrig varit sockertorsk. För fem år sen hade jag 4,7 en timme efter måltid då min diabetiska kompis hade 15. Vanligt fastesocker har varit kring 4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Din upplevelse verkar vara ganska exakt vad Annika Dahlqvist upplevde. Jag kan strax lugna dig med, att trots samma upplevelse som du - så hade hon inte diabets. Jag hittar inte riktigt en samlad historia på Annika´s blog, men här på Andreas´s blog finns bra sammanfatning & links http://www.kostdoktorn.se/?s=annika+dahlqvist&submit.x=0&submit.y=0 Men hon hade ett Hba1c på 30. Det har inte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Men hon hade ett Hba1c på 30. Det har inte jag. 30 i Hba1c är i lite under normalvärdet. Vad var ditt värde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Ett prov i höstas på 46, det senaste som togs för två veckor sen har jag inte sett än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Ja men, 46 är normalt.....30 är faktisk ett streck under det normala, men kan säkert sägas att vara oerhört bra. Så vad är skillnaden på dig och Annika i detta??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 I helvete heller att HbA1c på 46 är normalt när man käkar lågkolhydratkost! Och gränsen för att använda HbA1c vid diabetesdiagnostik ligger på 48. Enligt min vårdcentral är normalt upp till 42. Och ett värde på 20,6 en timme efter glukosbelastning, är det normalt? Eller 13,8 efter två timmar? Jag skulle kalla 7,8 normalt men där går också gränsen för prediabetes. För att undvika att få felvärden p.g.a. lågkolhydratkost hade jag, till skillnad från Annika Dahlquist, faktiskt ätit normal mat i nästan en vecka innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jag tror att jag tittar på en annan skala än den som används i Sverige. Därav troligen ett misförstånd. Annars säger Kostdoltorn här att 46 är övre gräns för normal HbA1c. http://www.kostdoktorn.se/har-annika-dahlqvist-diabetes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Du har hur som helst förhöjt långtidsocker.. iallalfall i höstas! Dessutom kan man konstatera att du är kolhydratintollerant.. trots tillvänjningen. Och om ditt fastesocker ligger normalt så är det postprandialt socker som gör hela skillnaden. "- För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt. - Vi har sett att den första fasen av insulinfrisättning är dämpad både hos diabetiker och de med försämrad glukostolerans jämfört med de infarktpatienter som hade en normal glukosbelastning, säger Anna Norhammar." http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 Jaha, då har jag genomgått en glukosbelastning. Enligt instruktioner från andra med erfarenheter har jag ätit lite mer normalkost sedan slutet av förra veckan. Fastevärdet 5,7. Sen intag av några glas vämjeligt sötslisk. Bad att få kolla också efter en timme, inte bara efter två. 1 h 20,6. Syster häpnade. 2 h 13,8 Syster bekymrad. Jag med. Men hur kommer det sig att jag har utvecklat diabetes under de tre år jag har kört lågkolhydratkost? Något är uppenbarligen inte som det ska men det behöver inte vara för alltid. Har du fått något nytt mätvärde på kalium? Kollade dom ditt insulinsvar vid glukosbelastningen? Har du ägnat dig åt någon form av pulshöjande motion under dom åren du ätit LCHF? Jag tror att du kan bli frisk igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 12, 2014 Author Share Posted February 12, 2014 Tack Zepp, jag ska läsa arikeln ordentlig imorgon. Vad som förbryllar mig är att jag har så högt både HbA1c och belastningstest efter att lågkarbat, förlåt anglicismen, i tre år. Es ferbryllt mich eller vad det kan heta på tyska. Något är uppenbarligen inte som det ska men det behöver inte vara för alltid. Har du fått något nytt mätvärde på kalium? Kollade dom ditt insulinsvar vid glukosbelastningen? Har du ägnat dig åt någon form av pulshöjande motion under dom åren du ätit LCHF? Jag tror att du kan bli frisk igen. Nä, vi har sparat nya elktrolyprover till nästa provtagning. Insulinsvar? Aldrig hört talas om, men jag ska be om att få kolla C-peptid och antikroppar. Vad gäller pulshöjande motion, nja, nä, jag jobbar. Sen promenerar vi en del, mer nu sen min man inte tar statiner längre och alltså inte har värk så fort han gör nåt. Men mest jobbar vi, ofta pulshöjande. Vi är lantbrukare. Och ja, jag ska fortsätta att vara frisk. Nu blir det strikt LCHF hädanfter och då kommer jag att klara mig bra tills vi har rett ut vad det handlar om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 GLP1 är oxå en viktig faktor.. det är ett inkretinhormon som skickas från magen till bukspottkörteln för att tala om att nu kommer det snart glukos.. var beredd! Det höjer känsligheten för glukos och ger rätt första insulinutsöndring! Den första är viktig.. för annars stiger blodsióckret för mycket och det krävs mer insulin för att sänka blodsockret till lämplig nivå. http://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Tack Zepp, jag ska läsa arikeln ordentlig imorgon. Vad som förbryllar mig är att jag har så högt både HbA1c och belastningstest efter att lågkarbat, förlåt anglicismen, i tre år. Es ferbryllt mich eller vad det kan heta på tyska. Nä, vi har sparat nya elktrolyprover till nästa provtagning. Insulinsvar? Aldrig hört talas om, men jag ska be om att få kolla C-peptid och antikroppar. Vad gäller pulshöjande motion, nja, nä, jag jobbar. Sen promenerar vi en del, mer nu sen min man inte tar statiner längre och alltså inte har värk så fort han gör nåt. Men mest jobbar vi, ofta pulshöjande. Vi är lantbrukare. Och ja, jag ska fortsätta att vara frisk. Nu blir det strikt LCHF hädanfter och då kommer jag att klara mig bra tills vi har rett ut vad det handlar om. Jag skrev ju i en av dina andra trådar om detta att det var viktigt att dom kollade din egen insulinproduktion. Du svarade aldrig så jag vet ju inte om du såg det. Det är viktigt att göra det samtidigt som glukosbelastningstestet för att se om det är en absolut eller relativ insulinbrist. Jag funderar på eventuella orsaker till problemen och undrar om det hänt ofta att du gjort avsteg från LCHF så som du beskrev i en annan tråd. Var det Thaimat? Eftersom glukosupptaget är hämmat när man äter LCHF så kanske avsteg kan öka insulinresistensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Se till att få en rejäl utredning om vad som är fel. Hur äter du? Mycket omega-6? (Fläskkött, ägg, majonnäs etc?) Lite magnesium? Andra brister? Lite fibrer? Mycket olika sorters grönsaker är bra för tarmfloran. Jag skulle rekommendera rotfrukter och frukt också, men det är ju knepigt när du redan har så dålig blodsockerkontroll. Prova resistent stärkelse/ rått potatismjöl, läs tråden här. Annat- motion har ju nämnts, stress och sömn är ju andra viktiga pusselbitar. Striktare kost är ju inte säkert lösningen, det kan ju ge mer brister, sämre tarmflora, etc. Man kan ju inte komma till mer än 0g kolhydrater, vad gör man om problemet finns kvar då? http://www.ursprungsliv.nu/2013/09/att-mala-in-sig-i-ett-horn/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Jag äter mycket grönsaker, det kommer sig liksom naturligt eftersom vi är ekologiskt certifierade grönsaksodlare och det blir en del rotfrukter också men äpplen har jag insett att jag får skippa just nu i alla fall. Jag har skaffat mig en blodsockermätare så att jag kan kolla vad jag reagerar på. Fastesockret är ju inget problem, 4,4 imorse. Jag kommer att låta mätaren bestämma vad jag äter. Och jag tror inte att jag behöver nolla, bara kolla. Rotselleri istället för potatis funkar fint, men lägger jag till mer än en halv morot kommer jag ibland uppåt 6 efter två timmar. Inget alarmerande men eftersom jag kan vara insulinresisten vill jag hålla nere insulinproduktionen och hålla blodsockerkurvan jämn. Fett fett fett! Ska strax testa att så lite rättika i växthuset för egen konsumtion. Jag käkar mineraler så man snart kan öppna en gruva i mig. Selen, zink och magnesium i alla fall. Plus D-vitamin. Min läkare är förargligt nog sjuk idag, men nån annan läkare ska ringa under dagen för att vi ska kunna börja planera. Jag har ett gäng prover jag tänker föreslå, sen får vi se vad jag får gehör för. Elektrolyter, C-peptid, antikroppar, fasteinsulin som MKJ föreslår, kolesterol vill de väl kolla förstås. Andra förslag? Sen vill jag ha remiss till de där sakerna som man ska kolla hos diabetiker, ögon, njurar nerver etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Jag äter mycket grönsaker, det kommer sig liksom naturligt eftersom vi är ekologiskt certifierade grönsaksodlare och det blir en del rotfrukter också men äpplen har jag insett att jag får skippa just nu i alla fall. Jag har skaffat mig en blodsockermätare så att jag kan kolla vad jag reagerar på. Fastesockret är ju inget problem, 4,4 imorse. Jag kommer att låta mätaren bestämma vad jag äter. Och jag tror inte att jag behöver nolla, bara kolla. Rotselleri istället för potatis funkar fint, men lägger jag till mer än en halv morot kommer jag ibland uppåt 6 efter två timmar. Inget alarmerande men eftersom jag kan vara insulinresisten vill jag hålla nere insulinproduktionen och hålla blodsockerkurvan jämn. Fett fett fett! Ska strax testa att så lite rättika i växthuset för egen konsumtion. Jag käkar mineraler så man snart kan öppna en gruva i mig. Selen, zink och magnesium i alla fall. Plus D-vitamin. Min läkare är förargligt nog sjuk idag, men nån annan läkare ska ringa under dagen för att vi ska kunna börja planera. Jag har ett gäng prover jag tänker föreslå, sen får vi se vad jag får gehör för. Elektrolyter, C-peptid, antikroppar, fasteinsulin som MKJ föreslår, kolesterol vill de väl kolla förstås. Andra förslag? Sen vill jag ha remiss till de där sakerna som man ska kolla hos diabetiker, ögon, njurar nerver etc. Eftersom fastesockret nu är ok så är det inte säkert att du får ut så mycket av fasteinsulin. Det är bra att kolla ändå eftersom alla ledtrådar är bra att ha. Det som är ännu mer intressant är om du har en över eller underproduktion av insulin när kroppen tillförs kolhydrater. Alltså att se hur högt insulinet ligger när du samtidigt har högt blodsocker i förhållande till vad som är normalt. Det hela kompliceras naturligtvis av att du äter LCHF. Du nämner äpplen och kanske har du helt enkelt ätit för mycket kolhydrater samtidigt som du gått på LCHF. Har du gått uppåt eller neråt i vikt det senaste halvåret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Ja, vi får se vad doktorn säger hen ringer. Viktstabil senaste året, har gått en del före det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Har du provat kålrabbi? Vet inte om det går att odla, men jag tycker det är en förträfflig grönsak som potatisalternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Om det går att odla kålrabbi.. det växer värre än ogräs! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Ja, vi får se vad doktorn säger hen ringer. Viktstabil senaste året, har gått en del före det. Du kan ju prova att lägga dig på ett litet underskott energimässigt. Det kan minska insulinresistensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Om det går att odla kålrabbi.. det växer värre än ogräs! Undrar om jag ska pröva lite i sommar då. Är urusel kå att odla grönt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Undrar om jag ska pröva lite i sommar då. Är urusel kå att odla grönt. Då skall du göra som med rädisor.. plantera med lite olika tidsintervall.. för blir de för gamla blir de träiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Jaha, så här närmare en vecka efter testet har jag fått träffa doktorn. Han beställde antikroppstest, njurtest, elektrolyter, fler fasteglukos och kolesterol. I det senare fallet sa han att det är ju det vanliga att vi sätter in diabetiker på simvastatin. Patienten innan var en polare till mig som han suckade lite över när labbsyster bröt in i rummet och sa att patienten hade glömt att hon vill kolla kolesterol, onödigt test som bara-för-att-kolla, sa doktorn. Man måste veta vad man vill göra av svaret. Sen återgick han till mig och talade simvastatin, varvid jag svarade att om du vill kolla mitt kolesterol i syfte att sätta in statiner kan du stryka det från listan, för det gör jag inte. Men han kollar i alla fall, helt ok. Vi kom överens om att vänta med metformin så länge, men det blir remiss till ögon och lite annat. Men någon glukosmätare fick jag inte. Det kunde inte han ge mig, och diabetessköterskan hade sagt att det bara är insulinbehandlade som ska ha. Då sa jag att Till dess att jag får en glukosmätare tänker jag inte äta en enda kolhydrat, inte ens en halv morot, ett kvarts äpple, inget alls! Jag tänker bara äta smör, ost ägg och kött. Jag kommer att äta en EXTREMT STRIKT LCHF om jag inte får en mätare, tycker du att det är bra? Va? Nä, det tyckte han väl inte och noterade hotet på sitt block. Vi får väl se vad syster säger. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Sa han inget om åtgärder som skulle kunna få glukoshanteringen normal igen utan läkemedel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Nej, diet tror jag man talar med diabetessköterskan om. Jag har haft henne i telefon nu, efter att jag talade in ungefär samma meddelande som till doktorn. Det hade viss effekt, hon uttryckte sin förfäran och jag får en mätare på torsdag. So far so good. Sen ska vi boka en tid för att gå igenom annat i lugn och ro. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Vad är din egen strategi för att bli frisk igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Gissa! Du får tre gissningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Gissa! Du får tre gissningar. Du äter ju redan LCHF och blodsockerproblemen har ju kommit efter att du började med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Bra att du får en blodsockermätare.. ta och kolla ditt socker efter maten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Du äter ju redan LCHF och blodsockerproblemen har ju kommit efter att du började med LCHF. Jag har nog varit en mer liberal lågkolhydratare än regelrätt LCHF, men det blir det ändring på nu. Med tanke på min tämligen tunga ärftliga belastning vad gäller diabetes misstänker jag att det inte är fråga om vanlig insulinresistens. Vi får se vad proven visar. Blodsockermätare, yay! Men frågan är ju hur många stickor jag får. Om jag inte får vad jag behöver ska jag BRÅKA tills jag får dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Har de tagit något nytt HbA1c? Det du hade i höstas var inte perfekt om man säger som så och frågan är om det förändrats? Det borde egentligen vara lägre på även en liberal lågkolhydratkost? Bra att de tar mer prover.. då kan du jämföra ditt intag och blodsocker och så småningom kanske komma fram till något om vad det handlar om. Vet de diabetiker som får högre blodsocker på LCHF, då handlar det för det mesta om antingen inkretinhormoner eller nedsatt förmåga att utsöndra lämplig mängd insulin.. i bland handlar det om att lära om vad gäller insulindos till protein/kolhydrat-mängd. Sen så skall vi alldrig bortse från att det kan vara en engångsföreteelse.. fast HbA1c tyder på att det inte är en engångs! Finns en massa andra saker som kan ge konstiga engångsvärden, typ förkylning, stress, psykisk påfrestning.. osv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Jag har aldrig haft höga fastevärden, men har fått indikationer att jag haft lite höga pp-glucos sista året. Senaste Hba1c var 42, så det går åt rätt håll. Just nu läser jag in mig på diabetesvarianten MODY, verkar intressant. Den är dominant ärftlig. Far hade diabetes, liksom alla sina syskon. Flera av dem medicinerade ibland men inte alltid, vet inte med vilka preparat och jag vet heller inte om nån mer än far började med insulin innan de dog, vanligen inte särskilt gamla. Men det måste inte ha med diabetes att göra, deras livsstilar var inte alltid vad som rekommenderas. Men roliga var de! Farmor hade diabetes, vet inget om hennes tidigare släkt för då är vi långt ner på artonhundratalet - far var född 1912. En hel del av mina kusiner på fars sida har diabetes men ingen av dem är fet. Jag vet inget om debutålder för dessa diabetesfall, men tycker att det verkar i alla fall vara stark ärftlighet. Misstänker att brorsan har diabetes han med, han dricker vatten i stor mängd men vägrar att gå till doktorn, nånsin. Och kör HCLF, stackarn. Det intressanta med MODY, som för övrigt förefaller vara starkt underdiagnosticerat, är att flera former är lindriga, medför inte insulinresitens, kan inte behandlas med metformin men med väldigt låg dos av insulinfrisättande preparat. Vissa kräver insulin, andra ingen behandling alls. Kan debutera upp till 50-55 års ålder. Det finns nu elva olika typer av MODY konstaterade och fler kommer säkert. Problemet är att för att vara säker på diagnosen måste man gentesta och det är svindyrt, inte konstigt att det är underdiagnostiserat. Vi får se vad antikropparna visar. Om negativt vill jag i alla fall få göra ett fC-peptidtest. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Grejen är att diabetes är flera olika sjukliga tillstånd där mest symptomen är gemensamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Grejen är att diabetes är flera olika sjukliga tillstånd där mest symptomen är gemensamma. Precis! Förutom Diabetes Insipidus, som inte har med blodsocker att göra, verkar det finnas ett otal fomer där i alla fall inte jag kände till mer än typ 1 som barn får och typ 2 som vuxna får, och att de är helt skilda sjukdomar med det enda gemensamt att de leder till högt blodsocker, men nu har jag insett att det är djungel av genetiska, immunologiska, endokrina etc faktorer och att typ 2 förlorar sina betaceller successivt av för högt blodsocker, medan ettorna gör det genom autoimmun attack och att typ ettor kan få insulinresitens de också. Sen finns det LADA, som är en vuxendebuterande autoimmun variant, ofta feldiagnostiserad som typ 2. Och förstås MODY, som är mest känd som debuterande i ungdomen men utan antikroppar och som sällan diagnostiseras för den är dåligt känd och svår att diagnostisera. Plus ett halvt uppslagsverk med ytterst sällsynta slag av diabetes. Dit har jag inte kommit än. Der är spännande, det här, utom när de börjar rabbla gener, då faller mina ögon snabbt ihop. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 I det här programmet (kan ses ngr dagar till) tar Mosley upp hur man på ett "enkelt" sätt kan öka sin insulinkänslighet med högintensiv träning 3x20 sek tre ggr i veckan. http://www.svtplay.se/medicin-med-mosley 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Totto Posted February 20, 2014 Author Popular Post Share Posted February 20, 2014 Jaha, det var diabetessköterskan det. Jag ska nog kunna få ordning på henne, även om hon sa "riktlinjer" minst tio gånger under vår halvtimme och jag kontrade med att fråga om forskningen bakom dem. Jag frågade om det fanns någon safe upper limit för blodsocker, men det fanns inte. Nähä, då vet jag. Men riktlinjerna säger att jag ska inte gå över 10 mml två timmar efter mat. Nä det är nog ingen risk. Tie! jag tror att de är alldeles vrickade som säger det, och jag hittar det i alla fall inte på Socialstyrelsens hemsida om riktlinjer vid diabetes. Hon har mot riktlinjerna skrivit ut 100 teststickor, det var snällt och jag tackade henne för det. Jag tror hon var lite omtumlad efter vårt besök. Tydligen är det vanligare att man är tvärtom, sitter och gråter för att man inte får svulla kakor medan jag frejdigt kräver att få hålla mitt blodsocker på friska nivåer med kost. Hon verkade först lite tveksam men höll sedan med om att spannmål ofta höjer blodsockret ordentligt. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Jaha, det var diabetessköterskan det. Jag ska nog kunna få ordning på henne, även om hon sa "riktlinjer" minst tio gånger under vår halvtimme och jag kontrade med att fråga om forskningen bakom dem. Jag frågade om det fanns någon safe upper limit för blodsocker, men det fanns inte. Nähä, då vet jag. Men riktlinjerna säger att jag ska inte gå över 10 mml två timmar efter mat. Nä det är nog ingen risk. Tie! jag tror att de är alldeles vrickade som säger det, och jag hittar det i alla fall inte på Socialstyrelsens hemsida om riktlinjer vid diabetes. Hon har mot riktlinjerna skrivit ut 100 teststickor, det var snällt och jag tackade henne för det. Jag tror hon var lite omtumlad efter vårt besök. Tydligen är det vanligare att man är tvärtom, sitter och gråter för att man inte får svulla kakor medan jag frejdigt kräver att få hålla mitt blodsocker på friska nivåer med kost. Hon verkade först lite tveksam men höll sedan med om att spannmål ofta höjer blodsockret ordentligt. De vill ju bara vara snälla.. för det e ju synd när folk inte kan svulla socker o kakor som friska! Samma debatt i amerikansk TV.. en representant från diabetsförbundet.. och Dr Bernstein, själv diabetiker, författare och diabetesläkare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Äter du några tillskott? Du ligger ju lågt i kalium och mineraler och vitaminer kan påverka varandra om man inte tar dom i rätt proportioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 Selen, magnesium, zink och vitamin D. När jag kommer ihåg att ta dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Andra träffen med diabetessköterskan. Hon tar sig. Trots att hon är lite bekymrad över att jag inte vill äta frukt accepterar hon att vitkål och sånt kan vara ett fullgott lågkolhydratalternativ. Hon är också lite bekymrad över mitt intag av smör, tur att hon inte vet riktigt hur mycket smör jag verkligen stoppar i mig. Annars verkar hon positiv och jag underströk vilket avgörande verktyg blodglukosmätaren är. Att det är viktigt för mig att undvika spannmål var hon med på, för jag kan ju knappast dra ner på sockret eftersom jag äter inte något. Vi tittade på mina prover, främst kolesterol, och hon var bekymrad över mitt LDL på 4,0. Det är inte jag, sa jag, inte med HDL på 1,8 och triglycerider på 1. Så det så! Sen ville jag veta om man kan vara säker på att jag är insulinresistent, typ 2 alltså, för antikropparna var negativa. Jag önskar alltså att få utrett om det handlar om resistens eller om brist på insulin och hon lovade att ta upp det med doktorn. Jag hade med mig "Ett sötare blod" som hon inte hade läst, funderar på om jag skulle låna ut den till henne. När jag skulle gå utbrast hon: Oh, vad det är roligt med intresserade och pålästa kunder! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 underbar inställning hon har, som gillar pålästa personer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts