Jump to content

Kan LCHF påverka Depression negativt?

Kajsa576

Recommended Posts

Jodå.. utan sockerkickar får man inte sin dopaminkick!

Det är en del av omställningsbesvären.. och får man inte sina dopaminkickar så känner man sig låg!

Det är en del i beroendeproblematiken.

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

Men om det är en del av omställningsbesvären, så borde det vara övergående ganska snart, väl?

Beror ju på individen.. om mat varit en del av självbehandlingen för depressionen kan det antagligen ta längre tid!

Sen så.. när man mår riktigt dåligt så har man heller inget att ta till längre.

Sen så.. igen.. lider man av deppresion så blir det ofta både si o så med mathållningen.. komma då och lägga upp ett nytt dietkoncept kan ju snurra till det för en som inte är deprimerad!

• Like 3

Fick mail av en gammal kompis idag, som tidigare har varit LCHF:are, men slutade pga att hon upplevde att hon blev deprimerad och skrev även att hon kände till fler som hade påverkats Negativt pga LCHF, blir "låga".

Vet man om det finns belägg för det? 

Det framgår inte hur länge din kompis var LCHF:are. Omställningsbesvär drabbar en del, och vissa får dras med dessa under en tid, men mig veterligen så går det över.

Belägg för att LCHF skulle få folk deprimerade eller låga har inte jag stött på. Tvärtom, så blir folk pigga, glada och friska. Man får ha tålamod, då ett tidigare liv med socker inte putsas av i en handvändning...

• Like 2

Kolhydrater höjer serotoninnivån också. Det är därför många deprimerade (med otillräckliga nivåer av serotonin) "självmedicinerar"/"knarkar" med kolhydrater/socker/godis, många överäter helt åt helsike för mycket. Kicken man får går snabbt över dock, så det är ingen hållbar lösning. LCHF är nog hälsosammare på sikt även för psyket (hoppas jag). Det finns många grepp att ta till mot depression, och ett sätt kanske kan vara att öka på kolhydraterna och äta en relativt liberal LCHF. Nog värt att prova om man tydligt upplever att man blir extra låg av strikt LCHF.

• Like 2

Givetvis kommer folk må sämre i början av LCHF - omställningsbesvär och om du är sockerberoende en riktig avgiftning, högst otrevligt.

Vad jag upplevde är att efter att ha stått ut ca 3 veckor är att mådde jag bättre psykiskt än på mycket länge! Att vara i ketos och ha stabilt blodsocker verkar verkligen hjälpa.

Kolhydrater/socker är lurigt, ger tillfällig lindring, sen mår en sämre...

• Like 3

Nuförtiden har man börjat släppa serotonin-hypotesen till förmån för idéer om inflammationsnivå. Depression menar man nu hänger samman med graden av inflammation i kroppen, vilket ju hänger samman i sin tur med en kost som ger höga blodsockernivåer. Sedan hänger ju deppighet samman med andra mekanismer, tex inlärt beteende, brist på D-vitamin etc.

Att släppa serotoninhypotesen innebär rimligtvis att en miljardindustri, nämligen ssri-tillverkningen, kommer att upphöra. Det har vi inte sett några tecken på ännu förstås! Deras reklamavdelningar har kopplat läkarna i ett fast grepp...

• Like 2

Depression kan ju ha många rötter även om "blomman" av sjukdomen ser likadan ut.

Själv har jag lidit i Helvetets förgårdar med djupa vinterdepressioner hela mitt vuxna liv (djupa, med dagliga självmordsfantasier över de mörkaste månaderna och hela köret).

Inget hjälpte även om medicin tog udden av de och senare lärde jag mig överleva vintern med ljusterapi och motion istället för medicin men glad var jag inte.

Är nu inne på min 4:e vinter utan depression. Sammanföll exakt med att jag började skära ner på kolhydraterna. För mig är socker rena giftet. Första julen åt jag julgodis och efter tre dagar ville jag inte gå upp ur sängen, jag ville bara gråta. På den vägen är det.  :)

• Like 4