Jump to content

Ode till lever

Johanna07
 Share

Recommended Posts

Liver: nature’s most potent superfood

The chart below lists the micronutrient content of apples, carrots, red meat and beef liver. Note that every nutrient in red meat except for vitamin C surpasses those in apples and carrots, and every nutrient—including vitamin C—in beef liver occurs in exceedingly higher levels in beef liver compared to apple and carrots. In general, organ meats are between 10 and 100 times higher in nutrients than corresponding muscle meats. (That said, fruits and vegetables are rich in phytonutrients like flavonoids and polyphenols that aren’t found in high concentrations in meats and organ meats, so fresh produce should always be a significant part of your diet.)

A popular objection to eating liver is the belief that the liver is a storage organ for toxins in the body. While it is true that one of the liver’s role is to neutralize toxins (such as drugs, chemical agents and poisons), it does not store these toxins. Toxins the body cannot eliminate are likely to accumulate in the body’s fatty tissues and nervous systems. On the other hand, the liver is a is a storage organ for many important nutrients (vitamins A, D, E, K, B12 and folic acid, and minerals such as copper and iron). These nutrients provide the body with some of the tools it needs to get rid of toxins.

Remember that it is essential to eat meat and organ meats from animals that have been raised on fresh pasture without hormones, antibiotics or commercial feed. Pasture-raised animal products are much higher in nutrients than animal products that come from commercial feedlots. For example, meat from pasture-raised animals has 2-4 times more omega-3 fatty acids than meat from commercially-raised animals. And pasture-raised eggs have been shown to contain up to 19 times more omega-3 fatty acids than supermarket eggs! In addition to these nutritional advantages, pasture-raised animal products benefit farmers, local communities and the environment.

http://chriskresser.com/natures-most-potent-superfood?kme=CK.com%20AR%2FThe%20Most%20Nutrient-Dense%20Food%20You%27re%20Probably%20Not%20Eating

• Like 2

Det låter ju väldigt bra, men har för mig att det ska smaka rätt så icke-aptitligt...

Kan någon rekommendera ett gott recept med lever?

Om du inte är van vid lever, då rekommenderar jag kycklinglever. Den är mild i smaken, och är lätt att tillaga.

Fräs en hackad lök i smör, släng i 500 gr kycklinglever. Krydda med salt och peppar. Häll i grädde och ev vatten om det blir för krämigt ;).

Servera med säsongens grönsaker. Såsom broccoli, smörfräst vitkål, spenat eller råkostsallad vid sidan om.

• Like 1

Hur länge steker man kycklinglever och på vilken värme?
Den levern är väl ljusbrun på insidan när den är klar, eller?

:blink:

Det är gott men jag minns inte hur man gör, det var längesen sist men nu blev jag sugen!

Kycklinglever med bacon, sallad, och pepparrotsost utblandad med lite grädde så att det blir en god sås.... schlöörp  :P

• Like 1

Låter ju nästan gott med kycklinglever ;) Måste absolut prova nån gång.

Visst är det märkligt att det är mer ovanligt att äta inälvskött nuförtiden fastän det är de nyttigaste bitarna.

Det tycker jag du ska göra! 

Lever är bland det nyttigaste du kan äta. Och gott är det.

Jag vet inte varför inälvsmat har fallit i glömska...kanske att det klassades som fattigmansmat????

Det är ingen dum ide att blanda i fläsk- eller köttfärs i leverpastej eller leverbiff, särskilt inte om man är lite ovan vid lever. Leverpastej: Grislever, malt fett sidfläsk, späck, grädde, ägg, smör, lök, ansjovis, kryddor. Späck smälter inte ut lika lätt som smör, man kan blanda men mer späck än smör tycker jag. Behändigt att ha en köttkvarn till detta, det räcker med en gammal handdriven som hittar för en ringa peng på loppis. Se till att malskivor i olika grovlek bara.

Frys det som inte ska ätas direkt rått, blir mycket bättre att baka dem efter upptining än att frysa dem tillagade.

• Like 2

Det är ingen dum ide att blanda i fläsk- eller köttfärs i leverpastej eller leverbiff, särskilt inte om man är lite ovan vid lever. Leverpastej: Grislever, malt fett sidfläsk, späck, grädde, ägg, smör, lök, ansjovis, kryddor. Späck smälter inte ut lika lätt som smör, man kan blanda men mer späck än smör tycker jag. Behändigt att ha en köttkvarn till detta, det räcker med en gammal handdriven som hittar för en ringa peng på loppis. Se till att malskivor i olika grovlek bara.

Frys det som inte ska ätas direkt rått, blir mycket bättre att baka dem efter upptining än att frysa dem tillagade.

Jamen det här börjar ju bli riktigt intressant!

Kan du tänka dig att ange mängderna? Och baktid och temperatur? Till oss som inte är någon fantom i köket ;)

Och varför malskivor i olika storlekar?

Har kollat över forumets recepttråd, men inte hittat nåt på leverpastej, så du gör inte bara mig en tjänst :)

• Like 1

från Zetterstrands kokbok (1915)

för varje 200 gram lever tas

100 g fläsk

1 ägg

1 tsk mjöl (kan uteslutas vet jag av erfarenhet)

1 msk grädde

1 ansjovis (brukar jag skippa och smaksätter med lite konjak istället )

1 mycket liten bit lök

salt och peppar

Lägg levern i mjölk i några timmar innan så får du en mildare leversmak. Kalvlever är mildare än nötlever och svinlever. Har man en kvarn maler man fläsk, lever och ev anjovis med finaste hålen, sedan blandar man ihop resten. Provstek eller koka lite. Klä en form med späck, lägg i smeten och täck med späck. Baka i ugn i vattenbad i ca 1,5 timme. Låt kallna i formen. 

Jag brukar göra denna till jul

• Like 1

det går säkert, men då behöver man antingen mala ner späck i smeten eller tillsätta smör eftersom de är magrare. Har man köttkvarn så är fett sidfläsk bra istället för färs. Jag har gjort utan kvarn vid ett tillfälle, går bra att finhacka för hand för en grövre pastej alt köra i matberedaren så det blir en smet. 

Jag har alltid trott att jag inte gillar lever. Men när jag ändå bestämde mig för att prova att göra levergryta för att hjälpa upp mina låga järnvärden, insåg jag att det var jättegott. Jag hade väl helt enkelt dömt ut lever utan annan erfarenhet än skolans levergryta och leverbiffar. Dumt, när jag tänker efter. :P

Levergryta har alltså blivit en återkommande rätt. Härom dagen provade jag att göra egen leverpastej och rackarns vad gott det blev!

Läste lite olika recept och modifierade sedan efter eget huvud. Gillar köksexperiment.

Recept:

150 gram kycklinglever

2 äggulor

1/2 finhackad gul lök

1 finhackad vitlöksklyfta

75 gram smör

1 deciliter vispgrädde

Svartpeppar och salt "efter behag"

Smält en klick av smöret och låt lök och vitlök mjukna på svag värme. Lägg i resten av smöret, låt smälta och tillsätt grädde, Låt det hela koka ihop tills det blir som lös stuvning. Mixa levern, äggulorna och kryddorna. Bland ihop de båda rörorna väl, häll i ugnsfast form. Täck med aluminiumfolie, picka några hål i den. Grädda i nedre delen av ugnen, 45 minuter i 175 grader. (Tiden får man väl anpassa efter hur tjock pastej man gör. Min var ganska tunn) Låt svalna väl.

Jag ska leka vidare med receptet genom att testa olika kryddningar, men så här första gången ville jag bara grund-krydda.

Det blev en bredbar pastej, ska jag säga. Frös en del av den, men har inte testat än hur det blev. Men jag tror att det ska fungera.

• Like 2

Jamen det här börjar ju bli riktigt intressant!

Kan du tänka dig att ange mängderna? Och baktid och temperatur? Till oss som inte är någon fantom i köket ;)

Och varför malskivor i olika storlekar?

Har kollat över forumets recepttråd, men inte hittat nåt på leverpastej, så du gör inte bara mig en tjänst :)

Du har en del bra recept med proportioner här ovan.

Jag maler först på en grövre skiva, sen på en finare. Det blir bättre så.

Jag tror att det recept jag brukar köra är ca 0,5 kg svinlever, 2 hg färs, man kan ju ta precis vilket kött man vill till färsen, 2 hg späck, 3 ägg, 2-3 dl vispgrädde.ca 1 hg gul lök, man kan ju ta vitlök också. Ansjovis och spad, mejram, salt, peppar.

Alltid bra att göra ett stekprov för att kolla konsistens och kryddning.

• Like 1

det går säkert, men då behöver man antingen mala ner späck i smeten eller tillsätta smör eftersom de är magrare. Har man köttkvarn så är fett sidfläsk bra istället för färs. Jag har gjort utan kvarn vid ett tillfälle, går bra att finhacka för hand för en grövre pastej alt köra i matberedaren så det blir en smet. 

Det är just fläskköttet överlag som är problemet :P

Recept:

150 gram kycklinglever

2 äggulor

1/2 finhackad gul lök

1 finhackad vitlöksklyfta

75 gram smör

1 deciliter vispgrädde

Svartpeppar och salt "efter behag"

Jag ska prova detta recept nästa gång, men med kokosgrädde istället för grädde (om inte någon annan har en bättre idé?). Jag gillar att ha i persilja, mejram och timjan.