Jump to content

Ledvärk

evadal0708
 Share

Recommended Posts

Hej vänner!

Igår blev jag väldigt glad!

Det började med att jag kom att tänka på att jag inte gradvis rätar ut mej när jag stiger upp på morgonen.

Det har jag annars gjort i många år. Nu går jag bara upp och är inte det minsta stel någonstans. Tidigare har jag varit stel och haft lite ont ryggen, fotlederna och framförallt i knäna.

Men jag hade inte tänkt på det förrän nu eftersom det ju inte är något problem att inte ha ont . . . 

När jag kommit så långt i mina tankar kom nästa tanke: ska jag prova att sitta på huk? Det är det värsta jag vet eftersom jag inte kan komma ända ner, plus att det då verkligen gör ont i knäna och lite i ryggen. Har lyckats sitta ordentligt på huk på åtminstone 15 år.

Så jag provade såklart huksittandet, Det gick utmärkt! Jag satt ihopvikt som fällkniv och det kändes helbra! Jag är 59 år och har ätit LCHF-kost i drygt 2 månader plus D-vitamin i 1 månad.

Det verkar kanske inte som en jättegrej för er men för mej är det det!

Min fasa har varit att få det som min mamma. Hon fick problem med sina knän och och fotleder. Det ledde till att hon så småningom blev stillasittande och fick låg livskvalitet de sista åren av sitt liv.

Jag är ledsen att jag inte visste om LCHF när min mamma blev dålig. Men nu ska i alla fall jag undvika detta "lilla" problem!

Kanske du som läser detta också blir inspirerad att prova den härliga LCHF-maten?

Eva

• Like 2

Hej vänner!

Det började med att jag kom att tänka på att jag inte gradvis rätar ut mej när jag stiger upp på morgonen.

Det har jag annars gjort i många år. Nu går jag bara upp och är inte det minsta stel någonstans. Tidigare har jag varit stel och haft lite ont ryggen, fotlederna och framförallt i knäna.

Men jag hade inte tänkt på det förrän nu eftersom det ju inte är något problem att inte ha ont . . . 

När jag kommit så långt i mina tankar kom nästa tanke: ska jag prova att sitta på huk? Det är det värsta jag vet eftersom jag inte kan komma ända ner, plus att det då verkligen gör ont i knäna och lite i ryggen. Har lyckats sitta ordentligt på huk på åtminstone 15 år.

Så jag provade såklart huksittandet, Det gick utmärkt! Jag satt ihopvikt som fällkniv och det kändes helbra! Jag är 59 år och har ätit LCHF-kost i drygt 2 månader plus D-vitamin i 1 månad.

Min fasa har varit att få det som min mamma. Hon fick problem med sina knän och och fotleder. Det ledde till att hon så småningom blev stillasittande och fick låg livskvalitet de sista åren av sitt liv.

Jag är ledsen att jag inte visste om LCHF när min mamma blev dålig. Men nu ska i alla fall jag undvika detta "lilla" problem!

Kanske du som läser detta också blir inspirerad att prova den härliga LCHF-maten?

Eva

Har precis samma erfarenhet som du mycket rörligare är 62 år rejält överviktig har tyvärr inte gott ner så som jag hoppas men många andra hälsovinster. 

Hej vänner!

Eva

Hej Evadal.

Jag har samma erfarenhet vad gäller ledvärk. Har artros i mina båda tummfästen (diagnostiserad med röntgen), hade jätteont, särskilt på nätterna, åt antiinflammatoriska tabletter, som inte hjälpte. Sedan, efter bara 2-3 månader med LCHF, försvann värken. Jag har inte gjort någon ny röntgen av tummarna, så jag vet  inte om artrosen är kvar, men symptomen är i alla fall borta. Knogarna på mina fingrar blev också mindre, så jag kan åter ha mina ringar, som jag inte kunnat ha under många år. Så nog finns det hälsovinster med LCHF.  Stelheten i övriga artikulationer blev också mycket mindre, jag rör mig ledigt även när jag precis kommit upp ur sängen. Har inte provat sitta på huk med hälarna på golvet, mmen skall göra ett försök, så får vi se. Är snart 65 år gammal, ej övervikt.

Hmmm... jag har tidigare periodvis haft rejält ont i lederna, ibland så pass att jag inte kunnat arbeta. Men det har faktiskt inte hänt sedan jag började med LCHF. Har inte tänkt på det tidigare, eftersom det gått ett eller ett par år mellan tillfällena. Nu har jag ätit LCHF i ca 1,5 år. Det ska bli spännande att se vad som händer på den här fronten framöver...

Nu är jag "bara 25" men har trillat av många hästar genom åren och trasat sönder de flesta lederna i kroppen förutom knäna typ. Sedan jag var 14 har jag haft konstant ont i nacke och rygg, senare år var höfterna och ländryggen värst. + fingrarna var alltid svullna och ömma under vintern. Knaprade smärtstillande mest hela tiden och gick till naprapaten typ jämt.
Efter ca 2-3 månader på lchf insåg jag att jag inte hade ont i lederna. Händerna gjorde inte ont trots att det var vinter och kallt! Nu har jag inte sett min naprapat på ett år =D

• Like 1

Vitamin D Relieves Musculoskeletal Pain in RCT

25(OH)D has to be AT or ABOVE 125nmol/l = 50ng/ml to ensure maximum anti-inflammatory action from vitamin D. 

It's only when 25(OH)D, Calcidiol,  levels get ABOVE  50ng/ml that we can measure VITAMIN D3 ( as separate from Calidiol) reserves in significant amount in tissue Image comes from a Bruce HOLLIS paper.from some years ago.
It was to sort out my chronic pain that I first got into researching Vitamin D.
While my 25(OH)D remained under 40ng/ml 100nmol/l I still experienced pain and repeat UTI infections. Only when I increased daily intake so 25(OH)D stayed at or above 125nmo/l 50ng/ml was I able to forget about the pain and the worry and stress of always having repeat UTI's. 
vitamindstorageby25OHDleveljpeg.jpg

Vitamin D Relieves Musculoskeletal Pain in RCT

25(OH)D has to be AT or ABOVE 125nmol/l = 50ng/ml to ensure maximum anti-inflammatory action from vitamin D. 

It's only when 25(OH)D, Calcidiol,  levels get ABOVE  50ng/ml that we measure VITAMIN D3 (separate from Calidiol) reserves in significant amount in tissue Image comes from a Bruce HOLLIS paper.from some years ago.
It was to sort out my chronic pain that I first got into researching Vitamin D.
While my 25(OH)D remained under 40ng/ml 100nmol/l I still experienced pain and repeat UTI infections. Only when I increased daily intake so 25(OH)D stayed at or above 125nmo/l 50ng/ml was I able to forget about the pain and the worry and stress of always having repeat UTI's. 
vitamindstorageby25OHDleveljpeg.jpg