Jump to content

Lite hjälp...

Anatomy

Recommended Posts

Den här månaden har det krisat lite ekonomiskt så nu behöver jag lite hjälp.

Har ca 250kr kvar men inte mat planerad till de sista dagarna i månden.

Saknar 3st lunch och 3st kvällar. Alla dessa för en person. 

Helst inte fläskfilé för det ska jag äta dagarna innan. Har bacon, köttfärs, hallon, en laxbit och nötgrytbitar i frysen.

Alla tips tas glatt emot för fantasin är helt död! 

Vitkål kostar just nu 3.90/kg på Netto. 

Bryn 500 gr köttfärs i smör, tillsätt vtilök, salt och peppar.

Släng i ett halvt kilo vitkål och låt allt puttra i 30 min,

Där har du mat för 2 dagar.

Resten av kålen kan du göra en coleslaw av och ha till laxen.

grytbitarna kan du göra kokekött av. Då tillsätter du de kryddorna du gillar. Servera med säsongens grönsaker till (ca 20kr/kg)

• Like 3

Vad enkelt det låter :) Får ta en sväng till närmaste Netto, vart det nu ligger! 

Det ÄR enkelt :)

Du har ju basen i frysen, det är bara tillbehören som behövs.

Spejja in "veckan vara" och utgå därifrån.

Köttfärs går att blanda med "vad som helst" och blir gott. 

Lax går ihop med de flesta grönsaker.........lite klippt dill och persilja över gör det till en gourmandmåltid ;)

Hallonen kan du göra en hemmagjord glass på. 

• Like 1

Köttfärs...fräs den med lök, vitlök, salt och peppar. Där har du basen. Tillsätt grönsaker efter smak och behag.

Lax....ungsbaka med ett täcke av färskost blandat med dina favoritkryddor. Serveras med "veckans grönsaker"

Bacon....stek med lök, vitlök, salt och peppar. Servera med shiratakinudlar.(dyraste tillbehöret)

Allt som allt så bör det gå loss på 120 kr för 5 dagar ;)

Jag älskar brysselkål och det är också väldigt billigt. Dela en gång på mitten och stek i smör eller olja med rödlök, salt och peppar. Har du det hemma är det jättegott att tillsätta lite rödvinsvinäger och cashewnötter. Jag fann detta recept på Cecilia Folkessons blogg.

Första dagen åt jag det tillsammans med ugnsbakade laxfileer som jag bara hade hällt lite grädde över. Andra dagen åt jag det med stekt bacon. Båda var lika gott!

Skulle maten du har mot förmodan ta slut så är ju ägg väldigt billigt, näringsrikt och mättande. Men framförallt gott!

När jag inte har någon fantasi gör jag alltid omelett till lunch. Du kan till exempel steka upp rester från övriga måltider och sen bara hälla på ett par ägg som du har vispat upp med en skvätt grädde.

• Like 1

Nötgrytbitarna skulle jag koka med lök och krossade tomater och kanske lite andra rotfrukter tills köttet faller isär. Såg morötter för 4 kronor kilot på Coop igår. Kanske inte superstrikt LCHF men det blir inte så värst mycket kolhydrater per portion ändå. 

Lax tycker jag är gott i soppa. Det är gott nu på vintern och mättande också. Kanske med aioli till. Lätt att göra själv om du har olja, vitlök och ägg hemma. Gröna bönor och lök passar i soppan eller vad som helst som är prisvärt för tillfället. 

• Like 1