Jump to content

Pojke dog i svininfluensa efter att han skickats hem från sjukhuset

MKJ
 Share

Recommended Posts

Hur kan sådant här hända?

Men när sonen inte blev bättre kördes han in till sjukhuset på julafton. Där röntgades sonen och läkarna konstaterade att hans luftvägar var delvis blockerade. Läkarna informerade att det inte var något att oroa sig för och familjen skickades hem igen.

Men inom ett par timmar förvärrades femåringens tillstånd.

– Min son kollapsade på golvet och blev blå. Både jag och min man gjorde hjärt-lungräddning tills ambulansen kom, säger Calandra Burgess.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18123545.ab

Så hemskt.

Ja och han var både vaccinerad och hade sökt sjukhusvård.

Jag undrar vad som låg till grund för beslutet att skicka hem honom.

Jag hittade en artikel till om en gravid kvinna som dog efter att hon skickats hem men det nog inte i år. Har den inte framför mig nu.

• Like 1

Det är beklagligt och mycket sorgligt när det händer, men det är ju så krasst att vaccination inte alltid ger 100% skydd mot en sjukdom, och har man även något annat, till exempel ett medfött hjärt eller lungfel, eller en oförmåga av kroppen att bilda antikroppar,(som inte ännu är upptäckt) så kan det gå riktigt galet tyvärr.

Och beklagligt nog så tror man oftast att barn är väldigt "tåliga", friska och har ett bra immunsystem med snabb återhämtning och med en kapacitet till snabbt tillfrisknande :(

Jag TROR att man pratar om cirka 94% immunitet vid vaccination mot svininfluensa, men lite beroende på vad man vaccinerar mot kan procenten som blir immuna skifta.

• Like 1

Det är beklagligt och mycket sorgligt när det händer, men det är ju så krasst att vaccination inte alltid ger 100% skydd mot en sjukdom, och har man även något annat, till exempel ett medfött hjärt eller lungfel, eller en oförmåga av kroppen att bilda antikroppar,(som inte ännu är upptäckt) så kan det gå riktigt galet tyvärr.

Och beklagligt nog så tror man oftast att barn är väldigt "tåliga", friska och har ett bra immunsystem med snabb återhämtning och med en kapacitet till snabbt tillfrisknande :(

Jag TROR att man pratar om cirka 94% immunitet vid vaccination mot svininfluensa, men lite beroende på vad man vaccinerar mot kan procenten som blir immuna skifta.

Det konstigaste var att dom skickade hem honom trots att dom sett på röntgen att luftvägarna var delvis blockerade.

• Like 1