inga-lill Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Som rubriken antyder.....högt blodtryck.... trots LCHF och mediciner... dygnsmätning snitt 154/91, och på natten 157/88... Tenormin 100mg, Norvasq 5mg. Åtgärd...jo mer medicin...vätskedrivande. Har för lite kunskap för att ha nåt att stå emot, men det känns ju inte bra, tror de här medicinerna har mindre roliga biverkningar också.. Läkarkontakt sker mest per telefon, fort och enkelt. Peppa mig lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 På fass.se kan du ju titta på vad dina mediciner har för biverkningar i alla fall... Hur gammal är du? Har du övervikt? Har du andra medicinska problem? Vi har också för lite kunskap för att ge dej rätt pepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Min pappa fick ned sitt blodtryck med pulshöjande träning 3 ggr i veckan (baspass på friskis, inte så jobbigt). Så han slutade med sina BT mediciner. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Jag är 56år, 75kg, 173 cm. Ätit lchf snart fyra år, alltid utan ris , bröd potatis, men grönsaker, rotsaker i perioder. och ost. Tränat styrketräning och gått långa stavgångspromenader sen 2006, och på det sättet gått ner från 96 kg. nu är det alldeles oerhört motigt att träna...segt, segt segt, ont i musklerna, låååång återhämtning. tenormin har jag ätit sen...runt 2003, tror jag, minskade dosen sommaren 2012, till 50mg. sen har det bara gått utför, och fler tabletter. Biverkningarna till Norvasq stämmer rätt bra in på en del av de symtom jag har, och tenormin är nog inte det ultimata att äta om man ska pulsträna misstänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Jag är 56år, 75kg, 173 cm. Ätit lchf snart fyra år, alltid utan ris , bröd potatis, men grönsaker, rotsaker i perioder. och ost. Tränat styrketräning och gått långa stavgångspromenader sen 2006, och på det sättet gått ner från 96 kg. nu är det alldeles oerhört motigt att träna...segt, segt segt, ont i musklerna, låååång återhämtning. tenormin har jag ätit sen...runt 2003, tror jag, minskade dosen sommaren 2012, till 50mg. sen har det bara gått utför, och fler tabletter. Biverkningarna till Norvasq stämmer rätt bra in på en del av de symtom jag har, och tenormin är nog inte det ultimata att äta om man ska pulsträna misstänker jag. Det låter som biverkningar från medicin, snarare än pga kost. När det blev motigt, fick du någon ny/ändrad medicin då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Du behöver en läkarkontakt, vilket du inte har idag. Jag skulle dra ner Tenormin till 50 mg och på sikt avsluta Tenormin helt, det finns många alternativa läkemedel, så länge blodtrycket är högt måste du trots allt använda läkemedel, men som sagt du måste ha en läkare som ordinerar mediciner. Med Tenormin 100 mg kan man inte träna som du vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Det låter som biverkningar från medicin, snarare än pga kost. När det blev motigt, fick du någon ny/ändrad medicin då? fick enalapril, förutom tenormin. bytte till norvasq pga av biverkningar. Min läkare lyssnar inte så väldigt bra på vad jag säger.så det första steget är att byta läkare, misstänker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Jag läste någonstans nyligen att statiner, blodtrycksmedicin och NSAID är de vanligaste mediciner som ger diffusa biverkningar. Kan vara bra att tänka på. Min pappa hade jätteproblem med sina blodtrycksmediciner och hans läkare tyckte han var jättejobbig, ville liksom bara att det skulle funka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Ja, byt läkare. Lyssnar dom inte så byt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Du behöver en läkarkontakt, vilket du inte har idag. Jag skulle dra ner Tenormin till 50 mg och på sikt avsluta Tenormin helt, det finns många alternativa läkemedel, så länge blodtrycket är högt måste du trots allt använda läkemedel, men som sagt du måste ha en läkare som ordinerar mediciner. Med Tenormin 100 mg kan man inte träna som du vill! Nej, nån läkarkontakt är det inte på det sätt jag skulle vilja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Tack för alla tips, och allt pepp. Det är en bekräftelse på vad jag själv tänker, och känner, vilket förstås känns väldigt bra . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Äter du magnesium regelbundet? Tar du extra b vitaminer? äter du omega-3 Den här kombinationen fick mitt blodtryck att gå ner ganska mycket. Magnesium är väldigt viktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Äter du magnesium regelbundet? Tar du extra b vitaminer? äter du omega-3 Den här kombinationen fick mitt blodtryck att gå ner ganska mycket. Magnesium är väldigt viktigt. magnesium: green earth Cal Mag .Vad rekommenderar du för Bvitaminer och omega 3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Jag läste någonstans nyligen att statiner, blodtrycksmedicin och NSAID är de vanligaste mediciner som ger diffusa biverkningar. Kan vara bra att tänka på. Min pappa hade jätteproblem med sina blodtrycksmediciner och hans läkare tyckte han var jättejobbig, ville liksom bara att det skulle funka. Har det löst sig för honom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 magnesium: green earth Cal Mag .Vad rekommenderar du för Bvitaminer och omega 3? Menar du att det magnesium du tar innehåller kalcium också? Kan bli för mycket kalcium om du äter ost och kanske andra mjölkprodukter också. Vilken styrka är det på tabletterna? Greath Earth har varit lite för bra för mig och ställt till en massa problem. Äter du något vätskedrivande eller innehåller någon av dina blodtryckmediciner något sådant? Det kan hända att du åkt ner i kalium. Det kan man göra av LCHF också. Vad äter du en vanlig dag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 600mg kalcium, 300mg magnesium, och 100IE D3 . Ingen vätskedrivande blodtrycksmedicin. Matintag, kaffe med vispgrädde/äggmjölk eller ett par kokta ägg med smör/ makrill, middag:tex karre med lite smör och smörstekt spenat,ev ett par ägg under dagen. ett par koppar kaffe till, med vispgrädde. Hårdosten har jag dragit in på. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 600mg kalcium, 300mg magnesium, och 100IE D3 . Ingen vätskedrivande blodtrycksmedicin. Matintag, kaffe med vispgrädde/äggmjölk eller ett par kokta ägg med smör/ makrill, middag:tex karre med lite smör och smörstekt spenat,ev ett par ägg under dagen. ett par koppar kaffe till, med vispgrädde. Hårdosten har jag dragit in på. . Om jag vore du så skulle jag prova med t ex Ledins magnesium och skippa kalcium ett tag. Desstutom skulle jag öka intaget av grönsaker och då skall det helst inte vara grönsaker där tillverkaren eller du själv hällt bort kokvattnet. Rå vitkål och gurka är bra. Kalium kan vara farligt att ta som tillskott så det är bättre att få i sig via maten men du kan ju kolla runt själv när det gäller kalium. Ketogena dieter kan ge både kalium och natrium brist och kalium är viktigt både för blodtryck och muskelarbete. Men det jag säger är prova och det är ju bra om du har en egen blodtrycksmätare. Kaffe är lite suspekt när det gäller blodtryck så där är jag inte säker men du kan ju kolla runt lite själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Har det löst sig för honom? Han slutade ta BT mediciner därför att blodtrycket sjönk med träning. Han tog också hela tiden mindre än ordinerat, varannan dag, halva dosen, sådana saker. Jag tror han försökte med 3-4 olika BT mediciner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Jag tycker att videon som länkas till och de följande i serien är mycket intressanta, tyvärr saknar jag tillräckligt med kunskap för att kunna säga att de är helt relevanta men garanterat kan de stärka ditt kritiska tänkande. (PS jag utgår från att du inte röker?! DS) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Om jag vore dig skulle jag dra ner på kalciumet ordentligt till totalt motsvara RDI och kolla hur ditt kaliumvärde ser ut. Kalcium har en rätt fin effekt på att höja blodtrycket, speciellt om magnesium är utarmat inne i cellerna och kalcium fått överhanden.Mitt blodtryck gjorde ett tydligt trendbrott och gick ner redan efter 2-3 dagar jag slutade äta ost, för mycket grädde och så vidare, och samtidigt ökade intaget av kalium via mineralsalt som består av 70% kalium till att motsvara 1-2g om dagen, samt såg till att minst 5gram vanligt salt intogs varje dag, och vatten.Varje gång jag åt ost, eller för mycket grädde, yoghurt som var lite för mycket kalcium drog mitt blodtryck iväg upp över 140/100 och gick ner till mellan 120-140/85-95 efter två dagar igen. Då ska man vet att i mitt fall har jag kaliumvärde på 3.5, precis över undre gränsvärdet på 3,4. Lågt kalium är en indikation på att magnesiumbrist intracellulärt kan vara närvarande också. Magnesium kallas för den naturliga kalciumantagonisten i övrigt. Blodtrycksmedicin kan utarma magnesium ordentligt i övrigt, och sammanträffandevis kalium. Enalapril och Amlodipin verkat ha med biverkningar som sådana sabbat mitt disystoliska tryck och mer att gå 10 steg upp från 85 som sakta håller på att krypa mer och mer under 90 nu. Mådde fruktansvärt dåligt på dessa, speciellt amlodipin. Och hela tiden försämrades mitt kaliumvärde som låg på upp mot 4 i alla fall tidigare. Panikångesten blev 10ggr värre, gick med det i ryggen hela tiden under dessa mediciner. Idag är jag mycket mer avlsappnad!Men 1g kalium och intag av 5g natrium är väldigt viktigt, speciellt om du lagar all mat själv och är på strikt LCHF. Ett forskarteam insåg det efter att ha levt sida vid sida med eskimåer ett tag och tester. Man kissar ut mellan 10-18 gram salt om dagen så då kan du tänka dig att man har behov av salter.Kaffe är förresten starkt vätskedrivande och utarmar magnesium såväl som kalium! Och kalium råkar även reglera bortforslande av kalcium. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Jag tycker att videon som länkas till och de följande i serien är mycket intressanta, tyvärr saknar jag tillräckligt med kunskap för att kunna säga att de är helt relevanta men garanterat kan de stärka ditt kritiska tänkande. (PS jag utgår från att du inte röker?! DS) Om jag vore dig skulle jag dra ner på kalciumet ordentligt till totalt motsvara RDI och kolla hur ditt kaliumvärde ser ut. Kalcium har en rätt fin effekt på att höja blodtrycket, speciellt om magnesium är utarmat inne i cellerna och kalcium fått överhanden. Mitt blodtryck gjorde ett tydligt trendbrott och gick ner redan efter 2-3 dagar jag slutade äta ost, för mycket grädde och så vidare, och samtidigt ökade intaget av kalium via mineralsalt som består av 70% kalium till att motsvara 1-2g om dagen, samt såg till att minst 5gram vanligt salt intogs varje dag, och vatten. Varje gång jag åt ost, eller för mycket grädde, yoghurt som var lite för mycket kalcium drog mitt blodtryck iväg upp över 140/100 och gick ner till mellan 120-140/85-95 efter två dagar igen. Då ska man vet att i mitt fall har jag kaliumvärde på 3.5, precis över undre gränsvärdet på 3,4. Lågt kalium är en indikation på att magnesiumbrist intracellulärt kan vara närvarande också. Magnesium kallas för den naturliga kalciumantagonisten i övrigt. Blodtrycksmedicin kan utarma magnesium ordentligt i övrigt, och sammanträffandevis kalium. Enalapril och Amlodipin verkat ha med biverkningar som sådana sabbat mitt disystoliska tryck och mer att gå 10 steg upp från 85 som sakta håller på att krypa mer och mer under 90 nu. Mådde fruktansvärt dåligt på dessa, speciellt amlodipin. Och hela tiden försämrades mitt kaliumvärde som låg på upp mot 4 i alla fall tidigare. Panikångesten blev 10ggr värre, gick med det i ryggen hela tiden under dessa mediciner. Idag är jag mycket mer avlsappnad! Men 1g kalium och intag av 5g natrium är väldigt viktigt, speciellt om du lagar all mat själv och är på strikt LCHF. Ett forskarteam insåg det efter att ha levt sida vid sida med eskimåer ett tag och tester. Man kissar ut mellan 10-18 gram salt om dagen så då kan du tänka dig att man har behov av salter. Kaffe är förresten starkt vätskedrivande och utarmar magnesium såväl som kalium! Och kalium råkar även reglera bortforslande av kalcium. Tack, ska byta ut magnesiumet. Blodprov är tagna, bl a kalium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Ja det var ju i princip samma sak som jag också skrev. Jag glömde dock fråga en sak när jag svarade. Du skrev att du äter 100 IE vitamin D. Menar du verkligen det? Dagsbehovet är 400 IE. Jag undrar dock om man får ett korrekt kaliumvärde på ett blodprov när man äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Ja det var ju i princip samma sak som jag också skrev. Jag glömde dock fråga en sak när jag svarade. Du skrev att du äter 100 IE vitamin D. Menar du verkligen det? Dagsbehovet är 400 IE. Jag undrar dock om man får ett korrekt kaliumvärde på ett blodprov när man äter LCHF. dvitaminerna ingår i calMag tabletterna. varför skulle kaliumvärdet vara missvisande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 dvitaminerna ingår i calMag tabletterna. varför skulle kaliumvärdet vara missvisande? Därför att endast 2 % av kroppens kalium finns i blodet. Det är inte säkert att den fördelningen är samma om man äter LCHF. Jag påstår inte att det är så men om en diabetiker drabbats av ketoacidos så kan den personen har stor brist på kalium intracellulärt trots att värdena i blodet ligger över gränsvärdet. Om det kan bli så när man är i frivillig ketos vet jag inte men det skulle vara intressant att få veta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Varför är det så få läkare som är riktigt nyfikna? ( ja, aj...tidbrist, stress osv...) kanske är lite naiv jag, men är inte det här lite spännande? hur blodtryck -tex- kan ha ganska komplicerade orsaker, inte bara ärftligt.Fick en intressant tanke där, om jag inte berättat att min mor har högt blodtryck, hade jag behandlats på ett annat sätt? Kan det vara så att det är orsaken till det höga blodtrycket som i så fall kan vara ärftligt? Varför är det inte intressant, eller viktigt, att reda ut varför blodtrycket stiger, trots viktnedgång, rätt mat, rökfrihet, motion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Ibland funderar jag som så att ett högt blodtryck kanske är viktigt för den som har det, att det behövs för att tillräckligt mycket blod att cirkulera för den personen? Och att tvinga fram en sänkning inte alls är bra. Däremot kan man ju prova att göra livstilsförändringar som gör att blodet cirkulerar lättare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Jag funderar om det med högt blodtryck hur har man kommit fram till vad som är högt eller inte. För många år sedan var asseptansen högre än idag. Vi ifrågasätter faran med lite förhöjt kolestrol som läkemedelindustrin varit med att ta fram är det inte dom som forskat på högt blodtryck förhöjt blodsocker också kan vi lita på detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jägaren Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Det funkar! Mitt blodtryck har gått från 175/100, 160/95, 155/90 till dagens 140/85 på 3 veckor. Började med LCHF för 4-5 veckor sedan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts