bushmyra Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Hallå ,Ny här på kostdoktorn , men igentligen inte jätte ny inom lchf kosten,, jag tar det från början... Bestämmde mig i JULI månad förra året att gå ner runt 15 kilo Jag är 178cm lång och vägde då 98,5 kilo BMI på 32 har jag för mig alltså FETMA! Nu är ju BMI som det är , men lite "tjock" är jag allt. Började med liberal LCHF, tillät mig äta viss mängd kolhydrater och socker, Jag fuskade lite då och då. Slutade med COCA-COLA 12 augusti ,Jag drack ca 2 liter varje dag! Började löpträna och cyckel träna , Långa hårda pass och fortsatte så in på hösten, I oktober nångång hade jag en viktnedgång på bara 2,5 kilo!!! då gav jag upp och började äta "vanlig" mat igen på grund av att jag kände mig så trött och orkeslös på mina träningspass. Forsatte så fram till 1 januari då jag bestämde mig igen för LCHF, men denna gången STRIKT diet,, Nu har det gått ett par månader och jag väger idag ca 94 kilo Siffrorna visar att jag går ner men väldigt sakta och ni ska veta att det är väldigt mycket jobb nerlagt på just träning,, På 7 månader av svett ,tårar och massa annat stök har jag alltså bara gått ner 4,5 kilo..?? Jag köpte ketos stickor men har aldrig fått den att bli mer än ljusrosa?? den ska ju bli lila? Jag äter mycket korv,köttfärs,fläsk,en del nötkött och mest broccoli,blomkål. Till det blir det gräddsås. till kaffet är det alltid 0,5 dl grädde! Använder riktigt smör, och ingredienser med 5 gram eller mindre kolhydrater per 100 gram. Jag har tagit bilder på mig själv vid 3 tillfällen Juli 2013 Oktober 2013 och Feb 2014, Jag ser "plufsigare" ut i Feb 2014 Än i Oktober 2013?? Så vad gör jag fel?? Eller gör jag rätt men att LCHF inte funkar för mig? Jag äter vid regelbundna tider! Kan ju tilläga att innan jag började min viktresa så åt jag vad jag ville ,när jag ville ,och hur mycket jag ville .. Ett riktigt skräckexempel med pizza,bröd ,pasta,godis,cola osv osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 För mycket grädde? Vissa blir svullna av för mycket mejeriprodukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Mitt tips är att hålla igen på alla mejeriprodukter förutom smöret... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 kanske bytt ut fett mot tyngre muskler? För mig tog det tre månader innan jag började tappa vikt. Kroppen kanske anser att den vill behålla sitt extralager för att den får jobba så mycket, ifall det skulle komma en kristid utan mat. kanske byta ut några pass mot nått softare, tex yoga. Bara en spekulation.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Om man vill hålla strikt kolhydratfattig kost, så ska man ligga under 20 gram kolhydrater per dag. Om man då räknar ihop det man ätit under en dag med mejerier, grönsaker och kanske korv som innehåller en del, kanske 4 gram kolhydrater per 100 gram, så kan det bli en hel del kolhydrater per dag. Angående ketosen så kan det bero på hur mycket du har druckit, hur utspädd urinen är med andra ord 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushmyra Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 en typisk dag ser ut ungefär så här: Frukost: 2 kokta ägg 12,5g protein 0g kolhydrater eller turkisk youghurt10% protein8,4g kolhydrater 10,2g TOT:10.2 eller 0 Lunch : 200gram korv kabanoss i det här fallet, 26g protein kolhydrater 26g. Broccoli till.. protein 3g kolhydrater 7g grädde som sås,1 DL 2,1g protein kolhydrater 3 g TOT: Middag : fläskfile 200g 42g protein Inga kolhydrater 100g haricorts verts (gröna långa bönor) kokt. 1,8g protein kolhydrater 7g Jag fick det till 53 g kolhydrater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Hade kabanossen verkligen 26 gr kh? Korv brukar ha runt 5 gr/100 gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Du har fått bra råd, var försiktig med mejeriprodukter utom smör och överät inte proteiner. Ketosstickorna kan du slänga, de visar bara förekomst av ketoner i urinen när man är nybörjare. Jag har inte fått ett uns av utslag på flera år. Du tränar mycket av någon anledning, änvänd måttband isf våg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Om man säger som så.. träning är för att gå upp i vikt.. bantning är för att gå ner.. lite olika saker som händer i kroppen och de är inte alltid förenliga! Träning avser att sätta kroppen i ett anabolt tillstånd.. främst gäller det musklerna.. viktnedgång handlar om att sätta kroppen i ett katabolt tillstånd.. främst fettväven. Och om du hattar hit o dit med kosten missar du stora delar av omställningen till att kunna använda ketos och ketolys samt betaoxidation utan ketos. Här lite enkla förklaringar. Keto-adaptation: what it is and how to adjust http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html Här lite råd vad gäller maten! http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf Inte så säkert du gör något fel alls.. för mig tog det tre månader innan något som helst hände.. mest troligt var det huvudet som satt i vägen.. ställa om kroppen är lätt.. ställa om knoppen är den svåra biten.. kunskap kan vara en hjälp på vägen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Jag själv är ett levande exempel på det. Använd måttband istället... som redan nämnts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Jag själv är ett levande exempel på det. Använd måttband istället... som redan nämnts. Ja visst är det så, men det finns tusen andra goda skäl att träna/motionera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts