Jump to content

LCHF resistent?


bushmyra
 Share

Recommended Posts

Hallå ,Ny här på kostdoktorn , men igentligen inte jätte ny inom lchf kosten,, jag tar det från början...

 

 

Bestämmde mig i JULI månad förra året att gå ner runt 15 kilo Jag är 178cm lång och vägde då 98,5 kilo BMI på 32 har jag för mig alltså FETMA! Nu är ju BMI som det är , men lite "tjock" är jag allt.

Började med liberal LCHF, tillät mig äta viss mängd kolhydrater och socker, Jag fuskade lite då och då.

Slutade med COCA-COLA 12 augusti ,Jag drack ca 2 liter varje dag!

Började löpträna och cyckel träna , Långa hårda pass och fortsatte så in på hösten, I oktober nångång hade jag en viktnedgång på bara 2,5 kilo!!! då gav jag upp och började äta "vanlig" mat igen på grund av att jag kände mig så trött och orkeslös på mina träningspass. 

Forsatte så fram till 1 januari då jag bestämde mig igen för LCHF, men denna gången STRIKT diet,, Nu har det gått ett par månader och jag väger idag ca 94 kilo Siffrorna visar att jag går ner men väldigt sakta och ni ska veta att det är väldigt mycket jobb nerlagt på just träning,, På 7 månader av svett ,tårar och massa annat stök har jag alltså bara gått ner 4,5 kilo..??

Jag köpte ketos stickor men har aldrig fått den att bli mer än ljusrosa?? den ska ju bli lila?

Jag äter mycket korv,köttfärs,fläsk,en del nötkött och mest broccoli,blomkål. Till det blir det gräddsås. till kaffet är det alltid 0,5 dl grädde!

Använder riktigt smör, och ingredienser med 5 gram eller mindre kolhydrater per 100 gram.

 

Jag har tagit bilder på mig själv vid 3 tillfällen Juli 2013 Oktober 2013 och Feb 2014, Jag ser "plufsigare" ut i Feb 2014 Än i Oktober 2013??

 

Så vad gör jag fel?? Eller gör jag rätt men att LCHF inte funkar för mig? Jag äter vid regelbundna tider! 

 

Kan ju tilläga att innan jag började min viktresa så åt jag vad jag ville ,när jag ville ,och hur mycket jag ville .. Ett riktigt skräckexempel med pizza,bröd ,pasta,godis,cola osv osv

Link to comment
Share on other sites

kanske bytt ut fett mot tyngre muskler? För mig tog det tre månader innan jag började tappa vikt. Kroppen kanske anser att den vill behålla sitt extralager för att den får jobba så mycket, ifall det skulle komma en kristid utan mat. kanske byta ut några pass mot nått softare, tex yoga. Bara en spekulation....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man vill hålla strikt kolhydratfattig kost, så ska man ligga under 20 gram kolhydrater per dag. Om man då räknar ihop det man ätit under en dag med mejerier, grönsaker och kanske korv som innehåller en del, kanske 4 gram kolhydrater per 100 gram, så kan det bli en hel del kolhydrater per dag.

Angående ketosen så kan det bero på hur mycket du har druckit, hur utspädd urinen är med andra ord :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

en typisk dag ser ut ungefär så här:

Frukost: 2 kokta ägg 12,5g protein 0g kolhydrater eller turkisk youghurt10% protein8,4g kolhydrater 10,2g     TOT:10.2 eller 0

Lunch : 200gram korv kabanoss i det här fallet, 26g protein kolhydrater 26g. Broccoli till.. protein 3g kolhydrater 7g grädde som sås,1 DL 2,1g protein kolhydrater 3 g  TOT: 

Middag : fläskfile 200g 42g protein Inga kolhydrater 100g haricorts verts (gröna långa bönor) kokt. 1,8g protein kolhydrater 7g 

 

Jag fick det till 53 g kolhydrater :( 

Link to comment
Share on other sites

Du har fått bra råd, var försiktig med mejeriprodukter utom smör och överät inte proteiner.

Ketosstickorna kan du slänga, de visar bara förekomst av ketoner i urinen när man är nybörjare. Jag har inte fått ett uns av utslag på flera år.

 

Du tränar mycket av någon anledning, änvänd måttband isf våg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om man säger som så.. träning är för att gå upp i vikt.. bantning är för att gå ner.. lite olika saker som händer i kroppen och de är inte alltid förenliga!

 

Träning avser att sätta kroppen i ett anabolt tillstånd.. främst gäller det musklerna.. viktnedgång handlar om att sätta kroppen i ett katabolt tillstånd.. främst fettväven.

 

Och om du hattar hit o dit med kosten missar du stora delar av omställningen till att kunna använda ketos och ketolys samt betaoxidation utan ketos.

 

Här lite enkla förklaringar.

 

Keto-adaptation: what it is and how to adjust

 

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

 

Här lite råd vad gäller maten!

 

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

 

Inte så säkert du gör något fel alls.. för mig tog det tre månader innan något som helst hände.. mest troligt var det huvudet som satt i vägen.. ställa om kroppen är lätt.. ställa om knoppen är den svåra biten.. kunskap kan vara en hjälp på vägen!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...