Jump to content

Kålrabbi

MKJ

Recommended Posts

Jag startar en ny tråd om kålrabbi eftersom det börjat diskuteras i Tottos tråd om jag tycker att kålrabbi är värd att prata om men jag vill inte kapa Tottos viktiga tråd.

Jag har odlat kålrabbi sedan 1983 och jag tycker dom är goda att äta råa. Har aldrig tillagat dom.

För min del har jag fått bäst resultat när jag sått dom i krukor först. Dom skall ju stå ganska glest. Då kan man också få fram kålrabbi tidigare under säsongen.

Det gäller att skörda kålrabbi i tid innan den blir träig men den håller sig väldigt länge i kylskåp. Flera månader kan dom hålla sig ibland.

Hos mig har kålfjärilens larver inte lyckats förstöra dom när all annan kål blivit uppäten. Lite hål i bladen gör ingen och skalet är hårt. Bara man inte får angrepp för tidigt.

• Like 6

Jag stiftade bekantskap med både kålrabbi och majrova i somras när jag startade mitt liv som husägare och grönsaksodlare. Det blev snabbt två favoriter och i år ska jag utöka odlingen. 

Kålrabbin var otroligt god att äta rå, men jag provade också att både koka och stuva den. Det där med att göra pyttipanna på den måste jag prova i sommar - det låter smaskens!

• Like 2

Glöm inte att testa Majrova!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Majrova

225px-Brassica_rapa_turnip.jpg

Majrova har jag fått mycket mer ojämnt resultat med än kålrabbi. Det skall helst vara varmt och blött. Torka gillar dom inte alls då kan man få hur skruttigt resultat som helst. Ibland blir dom knappt större än en stor rädisa men sommaren 1984 var det varmt och blött och vanliga vita majrovor blev stora som en mindre handboll. Dom jag skördade direkt när dom blivit stora smakade himmelskt men bara någon vecka senare var dom inte goda längre.

Dom kan också bli fulla med larver om dom växer sakta.

Odlingsvärda men lite svåra som sagt. Jag brukar dock äta upp även blasten och då får man ju lite mer lön för mödan.

Jag tog fel frö en gång.. trodde det var ett annat namn för kålrabbi.. sådde ett helt fält.. 

Fick äta majrova varje dag och ge bort så mycket jag kunde.. till slut undvek grannarna mig för de blev påtvingade majrova!

Såå.. för grannsämjan blir det inga mer Majrovor!

• Like 3

Jag tog fel frö en gång.. trodde det var ett annat namn för kålrabbi.. sådde ett helt fält.. 

Fick äta majrova varje dag och ge bort så mycket jag kunde.. till slut undvek grannarna mig för de blev påtvingade majrova!

Såå.. för grannsämjan blir det inga mer Majrovor!

Ett helt fält! Om det nu hade varit kålrabbi som var meningen, hade du tänkt hinna äta upp alla dom?

Hur blev majrovorna? För min del har som sagt resultatet varierat kraftigt.

Ett helt fält! Om det nu hade varit kålrabbi som var meningen, hade du tänkt hinna äta upp alla dom?

Hur blev majrovorna? För min del har som sagt resultatet varierat kraftigt.

Fält o fält.. jag satte hela fröpåsen på en gång.. det blev ett stort land.

Grejen var snarare att de behövde skördas och ätas upp när de var lagom färdigvuxna.

Nämen altså jag har satt rödbetor andra år oxå, det blir inte lika många fröer.. och så var/är de inte lika känsliga för att skördas i rätt tid.. betydligt mindre land för en påse frö.

Fält o fält.. jag satte hela fröpåsen på en gång.. det blev ett stort land.

Grejen var snarare att de behövde skördas och ätas upp när de var lagom färdigvuxna.

Nämen altså jag har satt rödbetor andra år oxå, det blir inte lika många fröer.. och så var/är de inte lika känsliga för att skördas i rätt tid.. betydligt mindre land för en påse frö.

Aha, inte fullt så mycket men det är ju det där med att dom behöver skördas i precis rätt tid. Hur stora blev dom? Jag har ganska liten plats att odla på så jag har prioriterat bort rovorna och satt säkrare grödor men när jag har mer plats så skall jag så rovor igen. Rovor hör ju också till kålsläktet och man skall bara odla kål vart fjärde år på samma jord för att minska risken för klumprotsjuka.

De blev inte direkt större utan träigare och mer blast.

Träigare än vad? Stod dom tätare än vanligt för att du satte så många på en gång?

Använde du blasten?

Jag gjorde grön smoothie av min blast men det är ganska jobbigt när man skall skölja noga och göra den i råsaftcentrifugen (tar vara på både saften och böset) så jag undrar om någon provat att koka majroveblast?

Träigare än vad? Stod dom tätare än vanligt för att du satte så många på en gång?

Använde du blasten?

Jag gjorde grön smoothie av min blast men det är ganska jobbigt när man skall skölja noga och göra den i råsaftcentrifugen (tar vara på både saften och böset) så jag undrar om någon provat att koka majroveblast?

Pröv själv till sommaren bästa 

Använde du blasten?

Träigare än när de är mjälla och goda!

Näe.. med tanke på alla majrovor jag hade och var tvungen att äta upp så blev det kompostmaskarna som fick blasten.

Såå.. om du vill testa att odla majrova.. tänk lite som vid rädisa, plantera lite allt eftersom.

Vad har Totto får råd till oss amatörer som vill testa odla lite Kålrabbi och Majrova för husbehov??

• Like 1

Träigare än när de är mjälla och goda!

Näe.. med tanke på alla majrovor jag hade och var tvungen att äta upp så blev det kompostmaskarna som fick blasten.

Såå.. om du vill testa att odla majrova.. tänk lite som vid rädisa, plantera lite allt eftersom.

Vad har Totto får råd till oss amatörer som vill testa odla lite Kålrabbi och Majrova för husbehov??

Jo det är ju så. Jag skrev ju om det tidigare i tråden. Sista gången jag odlade majrovor så skördade jag allihop när dom var klara och förvarade dom i kylskåpet. Dom höll sig ganska länge. Det kan dock vara en och annan larv i som fortsätter att knapra.