Jkpg Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Jag är en kvinna, 56 år, 168 cm lång, 71 kg, blodtryck: 120/80, midjemått 85. Allmänt ont i lederna, annars relativt frisk.I min släkt finns bl.a. mormor som dog i hjärtinfarkt, morbror likaledes och en kusin som fick sin infarkt för ett år sedan vid 63 års ålder. Det gick bra...I somras var jag hemma i Finland och träffade min äldre syster. Hon hade fått veta vid en koll hos doktorn att hon hade höga LDL-värden. Så, jag gick till doktorn på vårdcentralen för att kolla mina värden. Äter förresten Levaxin sedan 1993 (100 mg).I november 2013 stod det så här på den analys man gjort av mitt blod: Kolesterol: 9.9, HDL: 2.61, LDL: 6.4, LDL-kol/HDL-kol kv:2.4. Läkaren skrev ut Simvastatin 40 mg/dag- med detsamma!Jag har läst boken Matrevolutionen (flera gånger för att peppa mig själv) och andra böcker om LCHF. Tycker det låter vettigt. Vet bara inte om det passar även mig. Men jag blev så rädd av mina värden! Jag vägrade (trotsade) äta medicinen efter att ha läst "era" åsikter om statiner.Skulle på ny kontroll nu i januari 2014. Mina värden var då: Kolesterol: 8.1, HDL:2.40, nonHDL (??): 5.7, LDL: 5.0, LDL-kol/HDL-kol kv: 2.1. (Hade helt slutat att äta ägg.)Läkaren ringde och sa att jag borde börja ta mina piller...Det har jag gjort i en vecka nu. Men jag vill inte!!!Eller är det rätt att jag i min situation ska äta statiner?? Lever jag farligt hur jag än gör??Får ren ångest av att jag känner mig inmålad i ett hörn av olika åsikter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Dina HDL är höga och fina. Man skulle behöva veta värdet på triglycerider (TG) - har du inte fått det? Äter du LCHF? Om du äter strikt LCHF har du förmodligen låga fina TG, och då tycker jag inte dina värden är alarmerande. Kvoten kolesterol/HDL är bra (3,8 resp 3,4), "ska" vara under 6. Kostdoktorn skriver att de allra helst ska vara under 4. Som du säkert läst har statiner rätt jobbiga möjliga biverkningar och studier visar inte bättre överlevnad med än utan. Som sagt, triglyceridvärdena skulle vara fint att se, fråga gärna efter dem om du inte fått dem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Skojar han eller är han bara full.. isåfall anser jag att han skall sluta skåpsupa läkarsprit! 8,1/2,4=3,337 Bör vara under 6, helst 5 eller lägre, om det är under 4 så är det kanonvärden! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Oj, vad skönt att få respons av er!! Tack! Triglyceriderna var i december 2.0 och nu i januari var de 2.4. Bra eller dåligt?? Just nu äter jag inte LCHF. Är ju så villrådig.... men vill komma igång med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Och börja gärna äta ägg igen också Kolesterolet från maten har inget med kolesterolet i blodet att göra Det är gamla och motbevisde kunskaper från förr som inte behöver beaktas Det är kroppen själv som bestämmer din kolesterolnivå Du tillverkar nämligen själv 80-90% av ditt kolesterol Äter du ägg så minskar kroppen sin egen produktion och värdet påverkas inte ett dugg i slutändan Det är helt andra faktorer som påverkar dina blodfetter Triglyceriderna dina är däremot inte optimala Dom bör helst hålla sig under 1,7 Många Lchf:are ligger väldigt lågt på detta viktiga värde Att äta mindre fett och mer kolhydrater leder alltså till att det goda HDL-kolesterolet sjunker, och att de skadliga triglyceriderna går upp.så att sluta med Lchf kanske inte är det bästa för dig Det bästa sättet att sänka triglyceriderna är att drastiskt dra ner på kolhydraterna 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Oj, vad skönt att få respons av er!! Tack! Triglyceriderna var i december 2.0 och nu i januari var de 2.4. Bra eller dåligt?? Just nu äter jag inte LCHF. Är ju så villrådig.... men vill komma igång med det. Mindre bra värden om man säger som så. Bör vara under 1,7.. över tyder oftast på metabolt syndrom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Mindre bra värden om man säger som så. Bör vara under 1,7.. över tyder oftast på metabolt syndrom. Å andra sidan är kvoten TG/HDL 0,8 resp 1,0 vilket är bra, den kvoten ska gärna vara under 3,5. Fast, ja, värdena i sig för TG skulle ändå gärna vara lägre. Jkpg - sätt igång och ät LCHF eller annan low carb diet, så ska du se att dina värden förbättras på någon månad! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Å andra sidan är kvoten TG/HDL 0,8 resp 1,0 vilket är bra, den kvoten ska gärna vara under 3,5. Fast, ja, värdena i sig för TG skulle ändå gärna vara lägre. Jkpg - sätt igång och ät LCHF eller annan low carb diet, så ska du se att dina värden förbättras på någon månad! Ja tack vare att HDL är svinhögt. Högt HDL och kvinnligt kön är en av de främsta skyddsfaktorerna mot CVD! Sen så är triglycerider väldigt känsliga för fasta.. var man inte ordentligt fastande så är det måltiden man mäter. http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Okej... Misstänker att jag ärvt en del mindre bra anlag. Då kanske jag ska äta mina statiner tills nästa kontroll i april och därefter ta beslut om fortsättningen. Eller så skippar jag dem direkt och börjar på en strikt LCHF-diet så snart som möjligt. Sedan får värdena i april visa om det var rätt eller fel. Jag som aldrig dricker läsk, äter chips och godis, inte potatis. Bakar eget bröd och fröknäcke..... men en och annan kaka slinker gladeligen ner. Förhöjda triglycerider i januari (jämfört med december) var ju inte alls bra.... Måste få ner dem till 1,7!! Önskar jag visste hur! (Kanske inte möjligt i mitt fall.) Svaret är väl: LCHF....?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Ja tack vare att HDL är svinhögt. Högt HDL och kvinnligt kön är en av de främsta skyddsfaktorerna mot CVD! Sen så är triglycerider väldigt känsliga för fasta.. var man inte ordentligt fastande så är det måltiden man mäter. http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf Ja då har jag alltså "hyper-HDL-kolesterolemi" (HDL >1,6) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Okej... Misstänker att jag ärvt en del mindre bra anlag. Då kanske jag ska äta mina statiner tills nästa kontroll i april och därefter ta beslut om fortsättningen. Eller så skippar jag dem direkt och börjar på en strikt LCHF-diet så snart som möjligt. Sedan får värdena i april visa om det var rätt eller fel. Jag som aldrig dricker läsk, äter chips och godis, inte potatis. Bakar eget bröd och fröknäcke..... men en och annan kaka slinker gladeligen ner. Förhöjda triglycerider i januari (jämfört med december) var ju inte alls bra.... Måste få ner dem till 1,7!! Önskar jag visste hur! (Kanske inte möjligt i mitt fall.) Svaret är väl: LCHF....?! Vi är i alla fall riktigt många som med hjälp av LCHF fått ner triglyceriderna, upp HDL samt förbättrat apo-kvoten. Ibland tar jag fram min serie av blodfetter och njuter av trendbrottet när jag börjat med LCHF för två år sedan . Jag hade definitivt testat några månader om jag vore du! EDIT: Och jag hade väntat med statiner. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Här skriver en cardiolog om Non HDL kolesterol och vad göra.. i bästa och sämsta fall! "How to lower Non-HDL-C Lowering non-HDL cholesterol always begins with lifestyle therapy, usually aimed at lowering triglycerides. Traditionally, reduction in total calories, especially saturated and trans fatty acids, in combination with exercise is recommended. However, reducing sugar and carbohydrate consumption is often very effective in lowering triglycerides and non-HDL-C, particularly in patients with abdominal obesity or the metabolic syndrome Foods that are high in omega-3 fatty acids may also be useful. Fatty fish such as salmon, sardines, mackerel, and herring is rich in omega-3. Omega-3 fatty acid-containing capsules or fish-oils represent a reasonable alternative. In addition to lifestyle therapy, successful reduction of elevated non-HDL cholesterol may ultimately consist of combination therapy. This would include the use of a statin to serve as the foundation for LDL-C lowering followed by a second therapy to bring non-HDL cholesterol to within the target range. The 3 categories of drugs that would fall into this group include omega-3 fatty acid preparations, fibrates, and niacin. However, there are very few clinical endpoint studies evaluating the potential benefit of combining each of these triglyceride lowering modalities with a statin as compared with a statin, making it very hard to recommend such a combination therapy." http://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/ Handlar altså om hans patienter.. dvs de med stor risk för övrigt för CVD! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Foods that are high in omega-3 fatty acids may also be useful. Låter det inte konstigt att omega-3-fett skulle sänka TG? Jag har hört att de kan sänka kolesterol genom att göra cellmembranen mjuka så kolesterol sugs in i dem för att styva upp dem. Men påverka TG??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Det känns som att alla borde byta läkare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Låter det inte konstigt att omega-3-fett skulle sänka TG? Jag har hört att de kan sänka kolesterol genom att göra cellmembranen mjuka så kolesterol sugs in i dem för att styva upp dem. Men påverka TG??? Det är vad man sett i studier.. gäller oxå enkelomättat fett! Mekanismen är fördold i dunkel.. likaså om det är positivt eller bara döljer ett problem. Finns några hypoteser som den du nämnde.. men de är hypoteser. Han är bra Axel.. han redovisar vad som är känt.. och antagligen behandlar han några av sina patienter med statiner och lite annat när inget annat hjälper. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Det känns som att alla borde byta läkare. Man skall lära upp sin läkare! Lättare sagt än gjort med vissa ioförsej! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Det är vad man sett i studier.. gäller oxå enkelomättat fett! Mekanismen är fördold i dunkel.. likaså om det är positivt eller bara döljer ett problem. Finns några hypoteser som den du nämnde.. men de är hypoteser. Jag satsar mina pengar på low carb 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Nu tappar ni mig lite här eftersom jag inte är så insatt i ämnet. Men på söndag börjar mitt nya LCHF-liv! Måste handla imorgon så jag har rätt grejer hemma. Jag kanske ska "trappa ner" statinerna samtidigt. Gör egentligen vad som helst bara jag slipper dem!! Läkare är ett släkte som går mig på nerverna då de ofta hänvisar till studier som gjorts "för 50 år sedan". Så sa min nuvarande läkare och ville med det säga att det var trovärdiga resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Jag satsar mina pengar på low carb Det gör jag oxå.. och jag har sämre blodfetter än TS! Men de har blivit bättre.. dock inte bra! Vi har lite samma profil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Förresten finns det någon där ute som haft liknande värden som jag? Eller är jag unik? Jag blev ju mer eller mindre dödförklarad av läkaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Får jag fråga... mår du dåligt? Om du mår bra känns det lite underligt att du skulle äta medicin som gör att du mår dåligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Förresten finns det någon där ute som haft liknande värden som jag? Eller är jag unik? Jag blev ju mer eller mindre dödförklarad av läkaren... Före LCHF hade jag triglycerider kring 2, alltså som du. Nu ligger de mellan 0,75 - 1,0. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Det gör jag oxå.. och jag har sämre blodfetter än TS! Men de har blivit bättre.. dock inte bra! Vi har lite samma profil. TS??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 Nu tappar ni mig lite här eftersom jag inte är så insatt i ämnet. Men på söndag börjar mitt nya LCHF-liv! Måste handla imorgon så jag har rätt grejer hemma. Jag kanske ska "trappa ner" statinerna samtidigt. Gör egentligen vad som helst bara jag slipper dem!! Läkare är ett släkte som går mig på nerverna då de ofta hänvisar till studier som gjorts "för 50 år sedan". Så sa min nuvarande läkare och ville med det säga att det var trovärdiga resultat. Ta då till dig av Axels råd.. gärna enkelomätatt och omega 3.. är ju inte giftigt om man säger som så! "Traditionally, reduction in total calories, especially saturated and trans fatty acids, in combination with exercise is recommended. However, reducing sugar and carbohydrate consumption is often very effective in lowering triglycerides and non-HDL-C, particularly in patients with abdominal obesity or the metabolic syndrome." Det blir en LCHF med mindre mättat fett bara.. men börja med kolhydratreduktionen.. det vet du ju hur det går till. Och fet fisk vet du hur den ser ut.. men kanske tror att enkelomätat bara finns i olivolja.. fett från nöt består till hälften av enkelomättat fett! Förresten finns det någon där ute som haft liknande värden som jag? Eller är jag unik? Jag blev ju mer eller mindre dödförklarad av läkaren... Ja jag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 TS??? TS= Jkpg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 TS= Jkpg. Trådstartaren... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Roliga ni är! Tack och god natt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Förresten finns det någon där ute som haft liknande värden som jag? Eller är jag unik? Jag blev ju mer eller mindre dödförklarad av läkaren... Lilla vän. Jag har haft MYYCKET värre värden än du, och har inte heller varit tillräckligt duktig i valet av mina föräldrar. Min ärftliga belastning är rätt tung. Ingen av min fars syskon överlevde sin 60-årsdag. Jag är 57 nu. När jag var strax över 50 hade jag så grav kärlkramp så jag kunde inte gå ett kvarter utan att vila på vägen. Opererade in stent och fick en bärkasse mediciner, bl a 2 riktigt potenta statiner. (simvastatin är nybörjarklass). Efter hyfsat strikt LCHF i 3 år har jag slängt alla mediciner en efter en och har bättre värden än jag haft på 20 år. Jag har till och med kunnat börja träna lite smått sen jag gjorde mej av med betablockerarna och sprang (smålufsade) genom hela tunnelbanan till pendeln igår utan att dö på vägen. Det hade inte varit möjligt ens för ett halvår sen. Jag räknar med att min läkare ska förklara mej frisk i maj när nästa provtagning är. Han var mycket negativ till min kost och att jsg inte ville äta hans hemska piller men numera hejar han på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Stoscha, det är fantastiskt att läsa hur du tagit dig igenom pillerträsket! Det behövde jag få läsa! Jag trodde nog att jag var väldigt illa ute. Men tycker du också att jag kan skippa mina statiner och ge mig på en "renare" kost istället? Ringde vårdcentralen idag för att informera dem (doktorn) om att jag tänker sluta ta dem -mest för att se om mitt rusande hjärta kan lugna sig och skallen kännas mer passande. Har känts som om det låg ett tryck i huvudet sedan jag började äta pillrena. Har tre LCHF-kokböcker hemma som jag ska försöka inspireras av i helgen. Tack alla! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Får jag fråga... mår du dåligt? Om du mår bra känns det lite underligt att du skulle äta medicin som gör att du mår dåligt. Jag mår egentligen bra. Har bara gjort illa mig i jobbet ett par gånger så jag har ont i ryggen och höfter med domningar ner i båda benen. Det har jag haft sedan flera år tillbaka. Går inte gärna långt eller länge, simmar hellre och går lagom långa stavgångspass. Jobbar heltid. Migrän på 90-talet, sköldkörtelstrul 1993 så jag äter Levaxin sedan dess och en konstig magåkomma som barn då jag låg dubbelvikt i en vecka (inte blindtarmen). Har hjärtinfarkter i släkten. Själv har jag alltid haft ett normalt blodtryck, inga hjärtkänningar eller så. Men det kommer väl med åldern. Just nu rusar hjärtat sedan några dagar (dygnet runt) och huvudet känns sprängfyllt (inte huvudvärk bara "fullt"). Men jag ska skippa pillrena! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Du skulle kunna prova att utesluta spannmål helt men följa en liberal LCHF vad det gäller grönsaker, nötter och frukt. Migrän kan hos vissa bero på reaktion på spannmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Du skulle kunna prova att utesluta spannmål helt men följa en liberal LCHF vad det gäller grönsaker, nötter och frukt. Migrän kan hos vissa bero på reaktion på spannmål. Jag tror faktiskt du har rätt där angående spannmål. Vet att jag har problem med det utan att ha "bevis". Får otroligt ont i magen av nybakt bröd med efterföljande huvudvärk. Skulle t.ex. inte klara av att äta havregrynsgröt (vilket kocken på jobbet rekommenderade som kolesterolsänkande). Har problem med frukt också i viss mån (äpple, banan). Jag ska göra så - utesluta spannmål helt och se vad det kan ge för verkan. Vilken tur att ni finns här alla som tipsar och ger råd! Vet inte vart jag hade vänt mig annars. Tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Jag skippar frukten men äter gärna lite bär. Det kan vara att du har problem med malabsorption av fruktos, du kan googla lite på fodmaps för att få ett hum vilka grönsaker/frukt har mycket fruktos och prova på dig själv om det kan vara problem. Det är tydligen något som kan läka ut när man får balans på tarmfloran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Ska göra det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Föresten. så kom jag på en sak.. hypotyreos ger ofta dåliga blodfetter, som ett av symptomen. Det mest troliga är att dina blodfetter beror på hypotyreos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Jaha,, och vad är det??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Googlade på hypotyreos och ser att det ju handlar om det jag medicineras för sedan 1993; sköldkörtelproblem. Fick minska på dosen nyligen då den var för hög. Innebär det att det kvittar hur jag lägger kosten? Läkaren sa inget om ett samband där, bara att dosen var för hög. Men jag antar att det är så - mina inre organ samverkar inte på bästa sätt. Finns det någon rekommendation för "såna som jag" sett ur ett LCHF-perspektiv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Du äter Levaxin.. dvs T4 dvs du har hypotyreos.. dvs din sköldkörtel utsöndrar inte tillräckligt med tyroida hormoner, dvs din ämnesomsättning är låg det påverkar alla celler i kroppen.. även de som skall omsätta fett och kolesterol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Och om du nu eventuellt har en autoimmun åkomma (hypotyreos kan bero på flera saker, eller? Behöver inte vara autoimmun) så är det en desto större anledning för dig att skippa spannmål. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Jag ska ta till mig detta och göra de ändringar som kan behövas.... ur olika synvinklar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Föresten. så kom jag på en sak.. hypotyreos ger ofta dåliga blodfetter, som ett av symptomen. Det mest troliga är att dina blodfetter beror på hypotyreos. Intressant Zepp, är det verkligen så? Jag misstror dig inte, utan konstaterar bara att det inte är något jag tidigare har hört talas om Kan ett högt Kolesterolvärde minska, om man blir rätt inställd, eller eventuellt höjer Levaxindosen? Eller beror de höga Kolesterolvärdena på inflammation i sköldkörteln? Känner läkarna till det här? Om du har en länk eller dylikt, så är jag evigt tacksam, varför jag frågar, beror på min mamma som är 70 plus, och har ätit strikt LCHF i över 6 år, har en hypotyreos, som behandlas med Levaxin och ett totalkolesterol på 10,2 med höga LDL. Läkaren vill att hon ska äta statiner, men klok som min mamma är så vägrar hon i sten. Kan de höga Kolesterolvärdena bero på en dåligt inställd Hypotyreos? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Syster, precis vad jag undrar också. Verkar ju rimligt att det finns ett samband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Finns att läsa lite var stans. Här tex. http://cholesterol.about.com/lw/Health-Medicine/Conditions-and-diseases/Cholesterol-and-Your-Thyroid.htm Eller här! "Underfunktion i sköldkörteln kan leda till hjärt- och kärlproblem via ett förhöjt kolesterolvärde. Och omvänt pekar ett förhöjt kolesterolvärde på sköldkörtelhormonbrist. Doktorerna Bodansky och Bodansky hävdar t.o.m. att hypotyreospatienter kan använda kolesterolvärdet, som mäts med ett enkelt blodprov, som en kompletterande markör för att veta om man äter tillräcklig mängd sköldkörtelhormon." http://skoldkortel.blogspot.se/2009/03/kolla-kolesterolvardena.html Googla på.. men ta allt ni läser med en nypa salt.. gärna med jod tillsatt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Finns att läsa lite var stans. Här tex. http://cholesterol.about.com/lw/Health-Medicine/Conditions-and-diseases/Cholesterol-and-Your-Thyroid.htm Eller här! "Underfunktion i sköldkörteln kan leda till hjärt- och kärlproblem via ett förhöjt kolesterolvärde. Och omvänt pekar ett förhöjt kolesterolvärde på sköldkörtelhormonbrist. Doktorerna Bodansky och Bodansky hävdar t.o.m. att hypotyreospatienter kan använda kolesterolvärdet, som mäts med ett enkelt blodprov, som en kompletterande markör för att veta om man äter tillräcklig mängd sköldkörtelhormon." http://skoldkortel.blogspot.se/2009/03/kolla-kolesterolvardena.html Googla på.. men ta allt ni läser med en nypa salt.. gärna med jod tillsatt! Hur mycket jod bör man ta tro? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Stoscha, det är fantastiskt att läsa hur du tagit dig igenom pillerträsket! Det behövde jag få läsa! Jag trodde nog att jag var väldigt illa ute. Men tycker du också att jag kan skippa mina statiner och ge mig på en "renare" kost istället? Ringde vårdcentralen idag för att informera dem (doktorn) om att jag tänker sluta ta dem -mest för att se om mitt rusande hjärta kan lugna sig och skallen kännas mer passande. Har känts som om det låg ett tryck i huvudet sedan jag började äta pillrena. Har tre LCHF-kokböcker hemma som jag ska försöka inspireras av i helgen. Tack alla! Jag har ätit Levaxin i 30 år.. Är du kvinna så har du absolut ingen nytta av statiner och är du man så har du bara nytta under typ 45 år. Jämför kolesterol med brandmän. Det finns massor med brandmän vid en eldsvåda, men det är inte de som tänt på. Det finns massor med kolesterol i en sjuk kropp men det är inte de som orsakar sjukdomen.Äter du andra mediciner? Min blodtryckdsmedicin gav mej problem med hjärtat som upphörde när jag slutade med den. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Jkpg, att utesluta spannmål tror jag är en lysande idé. Som påpekats kan ämnen i spannmål trigga inflammationsprocesser och vi med autoimmuna sjukdomar är ofta känsliga för detta. Jod ska du däremot vara försiktig med, det kan förvärra tillståndet i sköldkörteln. Har du koll på B12 och folat? Brist på dem kan också leda till nervskador av det slaget du beskriver. Brist på B12 blir vanligare ju äldre man blir och kan hänga ihop med magproblem. Jag är liksom många andra som provat en varm anhängare av NDT istället för levaxin, tyvärr delar inte läkarkåren patienternas entusiasm. Man får importera själv för det är oftast lögn att få det utskrivet men för många fungerar det avsevärt bättre än levaxin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Jkpg, att utesluta spannmål tror jag är en lysande idé. Som påpekats kan ämnen i spannmål trigga inflammationsprocesser och vi med autoimmuna sjukdomar är ofta känsliga för detta. Jod ska du däremot vara försiktig med, det kan förvärra tillståndet i sköldkörteln. Har du koll på B12 och folat? Brist på dem kan också leda till nervskador av det slaget du beskriver. Brist på B12 blir vanligare ju äldre man blir och kan hänga ihop med magproblem. Jag är liksom många andra som provat en varm anhängare av NDT istället för levaxin, tyvärr delar inte läkarkåren patienternas entusiasm. Man får importera själv för det är oftast lögn att få det utskrivet men för många fungerar det avsevärt bättre än levaxin. Vad är NDT? B12 och folat har jag inte koll på. Har däremot läst om dem och vet att jag har en brustablett hemma med B12. Men om jag minns rätt fick jag inte ta det samtidigt som Levaxinet. Mina domningar gör ju inte ont men jag har kramp runt fotknölarna på nätterna, vaderna också. Jösses, börjar känna mig sjukare och sjukare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 NDT, natural dessicated thyroid. Det är den medicinen man använde innan det syntetiska levotyroxinet uppfanns. Tillverkas av läkemedelsbolag världen över men är inte godkänt eftersom det räknas som "a grandfather drug", på samma sätt som, tror jag, magnecyl och en del annat. De har inte utsatts för moderna läkemedelstester men NDT kan förskrivas på licens. Det förekommer men är ovanligt. Får patienter prova brukar de föredra NDT, men inom läkarkåren sprids det klintbergare. Trist, tycker jag. Be att få kolla B12 och folat nästa gång du tar prov för sköldkörteln. Folat är fasteprov så det passar ju bra. Brukar du få kolla FT3 och FT4 samtidigt med TSH? Tar du magnesium? Funkar bra mot kramper för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jkpg Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 NDT, natural dessicated thyroid. Det är den medicinen man använde innan det syntetiska levotyroxinet uppfanns. Tillverkas av läkemedelsbolag världen över men är inte godkänt eftersom det räknas som "a grandfather drug", på samma sätt som, tror jag, magnecyl och en del annat. De har inte utsatts för moderna läkemedelstester men NDT kan förskrivas på licens. Det förekommer men är ovanligt. Får patienter prova brukar de föredra NDT, men inom läkarkåren sprids det klintbergare. Trist, tycker jag. Be att få kolla B12 och folat nästa gång du tar prov för sköldkörteln. Folat är fasteprov så det passar ju bra. Brukar du få kolla FT3 och FT4 samtidigt med TSH? Tar du magnesium? Funkar bra mot kramper för mig. Jag började ju den här tråden med en fråga runt LDL/HDL/triglycerider/statiner. Sedan kom vi in på detta med att jag ätit Levaxin sedan 1993. Det ena ger det andra verkar det som. Jag har inte förrän nu bett att få alla provtagningar utskrivna för att själv få se och utvärdera. Kommer att begära nytt prov av sköldkörtel i samband med annan (kolesterol) provtagning i april. Finns väl riktvärden att gå efter så man fattar. Magnesium har jag inte som tillskott. Tar man det i tablettform? Påverkar det något annat negativt? Jag borde tydligen få i mig mer Omega-3, B12, folat.... Det jag ska börja med från idag är att lämna bort spannmål. Har sedan tidigare varit sparsam med annat "olämpligt" men kanske är den största boven just spannmål. Men magnesium skulle kanske ge mig mindre kramper nattetid... Vill nog testa det. Det är förstås så att man ger Levaxin om "man" tycker att det är det bästa idag... för min del börjar jag fundera på hur mycket detta med sköldkörteln har påverkat annat under åren. Gick ett tag flera år utan att "någon" ville kolla mina värden på VC. Ringde själv upp och frågade om det inte borde kollas en gång /år. Då blev jag kallad. Nu har "man" minskat dosen. Har ingen "egen" läkare utan kommer ständigt till nya stjärnor som vill lysa upp min mörka tillvaro... Jaha och vad har vi här då??? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag började ju den här tråden med en fråga runt LDL/HDL/triglycerider/statiner. Sedan kom vi in på detta med att jag ätit Levaxin sedan 1993. Det ena ger det andra verkar det som. Jag har inte förrän nu bett att få alla provtagningar utskrivna för att själv få se och utvärdera. Kommer att begära nytt prov av sköldkörtel i samband med annan (kolesterol) provtagning i april. Finns väl riktvärden att gå efter så man fattar. Magnesium har jag inte som tillskott. Tar man det i tablettform? Påverkar det något annat negativt? Jag borde tydligen få i mig mer Omega-3, B12, folat.... Det jag ska börja med från idag är att lämna bort spannmål. Har sedan tidigare varit sparsam med annat "olämpligt" men kanske är den största boven just spannmål. Men magnesium skulle kanske ge mig mindre kramper nattetid... Vill nog testa det. Det är förstås så att man ger Levaxin om "man" tycker att det är det bästa idag... för min del börjar jag fundera på hur mycket detta med sköldkörteln har påverkat annat under åren. Gick ett tag flera år utan att "någon" ville kolla mina värden på VC. Ringde själv upp och frågade om det inte borde kollas en gång /år. Då blev jag kallad. Nu har "man" minskat dosen. Har ingen "egen" läkare utan kommer ständigt till nya stjärnor som vill lysa upp min mörka tillvaro... Jaha och vad har vi här då??? Så är det.. du är inte ensam om detta! Men som väl är.. så är det du nu och framöver som tar ansvar för din hälsa.. och tar hjälp av läkare vid behov.. dvs främst vad gäller provtagningar/utskrivning av medeciner.. som du tar om du tror att de är något som främjar din hälsa. Och det här med stafettläkare är både bu och bä.. är inte så himla kul med fast läkare heller som sitter fast i gamla paradigm! Det du kan påverka omedelbums är din kost.. din eventuella motion och i viss mån din livsstil. Själv har jag hur mycket statiner som helst att hämta ut.. dock alldrig gjort detta.. främst iomed att det inte finns några som helst indikationer förutom dåliga kolesterolvärden! En indikation som skulle peka på nyttan av statiner är manligt kön.. men det räcker lixom inte.. speciellt som jag fått ner mina triglycerider via kost till 1,7! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts