Jump to content

Motsatt effekt - jag har blivit fet!

Vonnan

Recommended Posts

Har mer eller mindre hållit mig till LCHF kost sedan i höstas och utan större problem lyckats dra ner på kolhydrater. Haft större problem med att få till allt fett men fattade tycke för fettkaffet bl.a. Tidigt i höstas gick det bra och jag gick sakteliga ner i vikt, gick upp några kilo under helgerna men inget anmärkningsvärt och i nivå med tidigare vikt. Det som har hänt sen nyår är inte att jag gått upp i vikt utan att jag har blivit fet! Fått valkar osv på ett sätt jag aldrig haft förut! Obehagligt och tyvärr sant! Jag har försökt med ökat fettintag men vågar helt enkelt inte köra på mer. Har ca 20 kilos övervikt och äter Levaxin.. Någon mer som känner igen sig??

• Like 1

Levaxin innebär ju att din metabolism är lite störd.. Hur gammal är du? Hur många jojobantningar har du gjort förut? Det är ju inte säkert att du och kroppen är överens om din slutvikt, heller... Kvinnoidealet verkar ligga närmare Botticellis Venus och Zorns kullor än dagens modeller.

Vad innebär "mer eller mindre" ?

Var inte rädd för rätt sorts fett. Titta hellre vilka dolda kolisar du stoppar i dej.

Lång tid som fettskrämd gör att det är knepigt att få i sej tillräckligt med fett i början. Ägg är en jättebra källa både till fett, protein vitaminer och mineraler

Äter också Levaxin sedan 2år, med bra värden enligt senaste tester. Har tyvärr inte märkt någon skillnad på symptomen. Det där NDT verkar intressant, måste ta reda på mer..

Ts, du kanske ska kolla att "värdena" är bra. Annars går du ju på sparlåga och då går det ju trögt med viktminskningen.

Hmm.. är inte Levaxin medicin till låg ämnesomsättning samtidigt som en låg ämnesomsättning motverkar viktnedgång. Liksom att LCHF med viktnedgång  kan sänka ämnesomsättningen ytterligare ?  

Menar du att det är inte någon bra kombination med lchf-kost?

Hmm.. är inte Levaxin medicin till låg ämnesomsättning samtidigt som en låg ämnesomsättning motverkar viktnedgång. Liksom att LCHF med viktnedgång  kan sänka ämnesomsättningen ytterligare ?  

Om du inte har tillräckligt med sköldkörtelhormon kan du svälta dig länge utan att gå ner i vikt. Jag gick upp 25-30 kilo utan att vara särskilt hungrig. Läkarna tror att vi ljuger, men aptitförlust och samtidig viktuppgång är vanliga symptom på underfunktion i sköldkörteln. Eller på under/felmedicinering.

• Like 2

Levaxin innebär ju att din metabolism är lite störd.. Hur gammal är du? Hur många jojobantningar har du gjort förut? Det är ju inte säkert att du och kroppen är överens om din slutvikt, heller... Kvinnoidealet verkar ligga närmare Botticellis Venus och Zorns kullor än dagens modeller.

Vad innebär "mer eller mindre" ?

Var inte rädd för rätt sorts fett. Titta hellre vilka dolda kolisar du stoppar i dej.

Lång tid som fettskrämd gör att det är knepigt att få i sej tillräckligt med fett i början. Ägg är en jättebra källa både till fett, protein vitaminer och mineraler

Är 54 år nu och behovet av Levaxin upptäcktes vid en hälsoundersökning när jag var 50 år. Har aldrig bantat ordentligt innan dess utan varit hyggligt nöjd med kropp och hälsa. Just kring 50 år blev jag påkörd i en skidbacke (korsbandet gick i ett knä) med följd att jag gick upp ca 6 kg till pga orörlighet och efter att ha tagit mig ner till mitt vanliga ca 100 kg fick jag för mig att gå med i Itrim med resultatet -10 kg på nolltid (men ack så asocial jag var tvungen att vara.. ). Ca 1,5 år senare var jag tillbaka på mina 100 kg och där ligger jag plus minus 2 kg.. Och det gör jag fortfarande förutom att jag som sagt blivit fet på ett sätt jag aldrig varit.. Det nästan kändes när detta hände! Hemskt..

Mer eller mindre betyder ingen potatis, ris, bröd, vetemjöl el socker eller frukt men mejerier och ost. Dock som sagt svårare med rikligt med fett hela tiden.. Fettkaffet gick bra men kändes som trigger för valkarna. Jag fortsätter just nu med Low carb och med fett men mindre än förut medan jag försöker landa i hur jag ska göra..

Lång tid som fettskrämd?? Egentligen inte någon avart på min kant utan lite lättprodukter då och då som ganska väl de flesta av oss

NDT, natural dessicated thyroid. Det är den medicinen man använde innan det syntetiska levotyroxinet uppfanns. Tillverkas av läkemedelsbolag världen över men är inte godkänt eftersom det räknas som "a grandfather drug", på samma sätt som, tror jag, magnecyl och en del annat. De har inte utsatts för tester.

Får patienter prova brukar de föredra NDT, men inom läkarkåren sprids det klintbergare. Trist, tycker jag.

Om så är fallet ser det onekligen lite mörkt ut..

Äter också Levaxin sedan 2år, med bra värden enligt senaste tester. Har tyvärr inte märkt någon skillnad på symptomen. Det där NDT verkar intressant, måste ta reda på mer..

Ts, du kanske ska kolla att "värdena" är bra. Annars går du ju på sparlåga och då går det ju trögt med viktminskningen.

Värdena har varit helt inom givna intervall iallafall innan LCHF (och efter Itrim försöket)

Om du inte har tillräckligt med sköldkörtelhormon kan du svälta dig länge utan att gå ner i vikt. Jag gick upp 25-30 kilo utan att vara särskilt hungrig. Läkarna tror att vi ljuger, men aptitförlust och samtidig viktuppgång är vanliga symptom på underfunktion i sköldkörteln. Eller på under/felmedicinering.

Hmm intressant

• Like 1

FT3 och FT4 vet du väl vad det är? Borde du få testat årligen, om inte oftare? Det är de två fria, dvs inte bundna till transportproteiner, sköldkörtelhormonerna.

Testar årligen och ligger inom intervall som sagt.. Läkartid bokad för ny kontroll .. Blir intressant med tanke på.. Har tyvärr flera autoimmuna problem som B12 brist och rosacea och atrofisk gastit.. Helt sjukt med tanke på att jag egentligen känner mig frisk...;-)

Testar årligen och ligger inom intervall som sagt.. Läkartid bokad för ny kontroll .. Blir intressant med tanke på.. Har tyvärr flera autoimmuna problem som B12 brist och rosacea och atrofisk gastit.. Helt sjukt med tanke på att jag egentligen känner mig frisk...;-)

Vonnan, prova att utesluta spannmål helt (kanske även baljväxter och mjölkprodukter)! Behöver inte vara LCHF men du borde prova nolltolerans vad det gäller spannmål i 1-3 månader.

• Like 2

Och du tar inte levaxin innan provtagning, eller hur?

Det gläder mig att du känner dig frisk!

Nej nej självklart utan Levaxin innan provtagning.. Som sagt, trevligt att känna sig frisk men skavanker börjar bli fler.. Det jag mest skulle vilja är att faktiskt kunna göra mig av med div tabletter. Det har sporrat mig mer vad gäller LCHF än själva viktminskningen även om jag förstås varmt välkomnar en lägre vikt!

Vonnan, prova att utesluta spannmål helt (kanske även baljväxter och mjölkprodukter)! Behöver inte vara LCHF men du borde prova nolltolerans vad det gäller spannmål i 1-3 månader.

Tänkvärt! Borde kanske prova.. Var dras gränsen för vad som är mejeriprodukter? Räknar ni smör dit?? Behöver man vara lika strikt med alla typer av ost?

Tänkvärt! Borde kanske prova.. Var dras gränsen för vad som är mejeriprodukter? Räknar ni smör dit?? Behöver man vara lika strikt med alla typer av ost?

Smör räknas till mejeriprodukter men det brukar funka bra att äta ändå, innehåller inte laktos och ganska lite mjölkprotein.

Börja med att helt utesluta spannmål.Efter ett par veckor eller nån månad när du vet vilken effekt det har haft kan du fortsätta och utsluta andra saker.

Men jag skulle verkligen ta spannmål först och främst, om jag var du. Det kan göra underverk.

• Like 2

Har mer eller mindre hållit mig till LCHF kost sedan i höstas och utan större problem lyckats dra ner på kolhydrater. Haft större problem med att få till allt fett men fattade tycke för fettkaffet bl.a. Tidigt i höstas gick det bra och jag gick sakteliga ner i vikt, gick upp några kilo under helgerna men inget anmärkningsvärt och i nivå med tidigare vikt. Det som har hänt sen nyår är inte att jag gått upp i vikt utan att jag har blivit fet! Fått valkar osv på ett sätt jag aldrig haft förut! Obehagligt och tyvärr sant! Jag har försökt med ökat fettintag men vågar helt enkelt inte köra på mer. Har ca 20 kilos övervikt och äter Levaxin.. Någon mer som känner igen sig??

Hej! Jag började med LCHF i mitten av november förra året. Första månaden gick jag upp drygt tre kilo, men tänkte att det berodde på att jag, som alltid ätit fettsnålt, hade börjat äta fett. En månad senare hade jag gått ner nästan allt, hade bara 5 g kvar av det jag lagt på mig i början, då jag började gå upp i vikt igen! Jag vet inte vad Levaston är för något, men jag är rätt trött på alla som skriver att det är så lätt. Varför går inte jag ner i vikt för då???? Någon som kan ge ett svar?

Jag vet inte vad Levaston är för något,

Menar du Levaxin? Som många av oss med autoimmun hypotyreos eller de som har måst operera bort sköldkörteln tar för att få de sköldkörtelhormner som ens sjuka sköldkörtel inte prodcerar och som man absoult måste ha för att leva?