Jump to content

Att övervinna ett matberoende för att alls kunna lägga om kosten

Nytt Liv

Recommended Posts

Hej! Jag har aldrig rökt, däremot haft ett oerhört komplicerat förhållande till alkohol. Tog mig liksom du mig ur det på egen hand.

Och jag tänker såhär: du har haft beroenden men du har också haft kraft att ta dig ur dem. Tillåt dig att känna dig stark och stolt! Jag inbillar mig att vi med beroendesjukdomar också kan bli lika starka åt det positiva hållet. Tänk all tid och kraft dom kan läggas på att smussla med sitt drickande eller hitta ursäkter för att behöva röka en cigarett. Ta sedan den kraften och envisheten och använd den på något hälsosamt och långsiktigt hållbart: j*klar vad det kan bli åka av!

• Like 4

Peppning kan du få här.. Och har du hittat till Mys blogg lchfingenjören? Hon har en del verktyg när sockertrollet börjar med sina förförelsekonster.

sen kör hon med vrålätardagar, vilket inte skulle funka på alla tror jag. Lika väl som man är nykter alkoholist tror jag att man måste bli avgiftad sockerist om man har dessa problem.

Det är en sorgebearbetning att gå igenom för att begrava sockerbehovet, likaväl som det är en sorg att veta att man aldrig kommer att ta en cigarett igen. Dessutom är det knepigare för det finns överallt. Men du som varit så stark och fixat så mycket tidigare kommer att fixa detta också, för vinsterna är ju så stora.

Välkommen till oss!

• Like 5

Sockersorgen är som annan sorg (oftast) intensivast i början och avtar med tiden. Men jag är med på resonemanget, jag kunde i början komma att tänka på och sakna kolhydratbomber som jag inte ens var sugen på när jag var en blandkostare. Och precis som med cigaretter så är det bästa skyddet avståndet till den senaste cigaretten.

• Like 7

Vi är nog många här som känner igen oss i det du beskriver. Jag har också slutat röka (många gånger!!) och till slut kunde jag sluta för gott. Kanske är det samma sak med maten - sockersuget, att du måste sluta många gånger innan det äntligen går att sluta för gott. Lycka till!

• Like 3

Många fina och viktiga berättelser. För mig handlar det om brödberoende (bröd, denna djävulska kombination av bla glukossträngar och beroendeframkallande opioidskapande substanser). Vanliga sötsaker har aldrig intresserat mig, men bröd och bullar ..

Jag har klarat mig utan återfall i snart ett år, men det är en kamp varje gång jag passerar en bröddisk eller ett bageri. Det har varit en stor hjälp att jag upptäckte att jag har problem med spannmål - jag hade slutat med spannmål och fick av misstag i mig en del och blev jättesjuk, det är lättare att undvika saker man vet man blir sjuk av. Men mitt belöningscentrum skriker lika högt för det utanför bageriet och i caféet.

Ett trick som funkar för mig är att äta en bit ost när suget efter bröd kommer på. Det blir väl en form av belöning det också men kanske mindre farlig än socker/bröd. Skriket efter bröd yttrar sig som en känsla av hunger, vrålhunger, en ostbit mättar litet.

• Like 6

Tack HelenaB för din berättelse, den berör. Så oerhört sorgligt med din fars och din brors alkoholmissbruk. 

"Är jag en karaktärslös människa som alla "ät-mindre-spring-mera" människor gör gällande?"

Det har jag tänkt om mig själv många gånger. Och nu äntligen kommit fram till att vi inte är det, vi som har de här problemen. 

"Det gick över förväntan och ett halvår senare hade jag gått ner ca 16 kilo och var jättenöjd allt flöt på bra. Sen kom Nyårsfirandet 2010 och glasstårta. Jag fick för mig att glass är ju bortsett från sockret bara bra grejer i så det kunde jag nog äta lite av, men bara glassen inget annat. När vi en vecka senare hade gäster hemma så kunde vi ju bjuda på efterrätt till glass, det kunde ju jag också äta. Sen började jag tänka att kolhydraterna i glassen nog inte var så annorlunda mot kolhydraterna i saltlakrits (favvogodiset). Du har säker listat ut vart det tog vägen sen. Nyårsglassen kostade mig 2 år av dåliga födointagsval och 18 kilo upp i vikt."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Känner igen precis hur förvriden logiken kan bli när man resonerar sig fram till att just det här godiset nog inte är så farligt.

"Jag insåg att jag också skulle kunna dö av mitt missbruk om jag inte gjorde något." 

Det är jag nu också övertygad om att jag riskerar.

"Hoppas att detta hjälper dig i att hitta en väg som hjälper dig, det är du också värd. Lycka till!"

Ja, din berättelse är till stor hjälp både för mig och för andra. Tack igen!

• Like 2

Det har varit en stor hjälp att jag upptäckte att jag har problem med spannmål - jag hade slutat med spannmål och fick av misstag i mig en del och blev jättesjuk, det är lättare att undvika saker man vet man blir sjuk av. Men mitt belöningscentrum skriker lika högt för det utanför bageriet och i caféet.

Håller med om att det är lättare att låta bli något man verkligen känner sig sjuk av. 

Just nu har jag ätit bröd en tid men förra gången jag körde LCHF fick jag avsmak för den fuktiga, unkna bröddoften i butiken och skyndade mig snabbt förbi. Uppenbarligen inte så i ditt fall, och det beklagar jag, du kan inte ha det lätt. 

Hej igen, och tack för välkomnandet!

I går "gick jag över". (Snälla makter, låt det få vara sista gången.) Det var en lätt dag. Två kokta ägg till frukost, sen iväg och jobba, lunchlåda från frysen à la LCHF, te under dagen. 

Min svaga tid på dygnet är eftermiddagen/kvällen. Det har i månader varit oerhört svårt att inte gå in i butiken på hemvägen och köpa exempelvis söta bananer och favoritglassen. Nu skulle jag träffa fästmannen och äta på indisk restaurang = enkelt. Ingen tid att synda innan det var dags att gå ut, och väl där bara att låta bli riset och fösa åt sidan de grönsaker som hamnat under en söt yoghurtklick. 

För övrigt äter jag alltid mycket bättre när jag har folk omkring mig. Då är det lätt att vara duktig... kallas visst social kontroll. I ensamhet är det en helt annan sak. 

Så det var en bra första dag. I morse åt jag ägg och ost till frukost, och snart ska jag brassa lunch som också räcker till middag: köttfärs i stekpanna och en blandning grönsaker (blomkål, broccoli, squash, fänkål, kanske någon rotsak) (jag tror inte att rotsaker triggar sug i mitt fall) i ugn, allt med smör förstås. Kokar också fler ägg att ha redo i kylen för de tillfällen det är ont om tid. 

Önskar er en lyckad matdag! Vi hörs!

• Like 4

I går blev det ont om tid mellan utvecklingssamtalet på sonens skola och mitt rep. Hade bara 20 min. på mig hemma men det räckte för att microtina och -värma en portion riktig mat ur frysen och äta den.

I kväll levereras min matkasse hem till dörren. Då ska här lagas mer mat att frysa in.

Ha en bra matdag, alla!

• Like 3

För mig har det handlat om att lägga om saker och ting uppe i knoppen för att få det att fungear med maten och kroppen.
Jag hittade en hälsocoach i min kommun som var inne på LCHF kost. Hon har hjälpt mig massor med att komma på rätt köl. Det tog mig ett år (japp, så "trasig" var jag inombords!) att komma tillrätta med mig själv!

Det kostar en del att gå till en hälsocoach men är långt ifrån samma kostnad som 4-dagars kurs med hotell kan jag tro. Dessutom tar processen längre än 4 dagar att komma tillrätta med vad som händer med en själv!

Du skriver att kvällarna är ditt problem (mitt med). Du kanske ska passa på att låna böcker om KBT och läsa på lite om socker? "Sockerbomben" och "Ett sötare blod" kan vara bra böcker för dig. Att få en "aha" upplevelse kan hjälpa väldigt mycket!!

Jag har tampats med sockerberoende sedan barnsben. Just nu är jag fri från eländet och planerar att förbli det!

• Like 3

Du skriver att kvällarna är ditt problem (mitt med). Du kanske ska passa på att låna böcker om KBT och läsa på lite om socker? "Sockerbomben" och "Ett sötare blod" kan vara bra böcker för dig. Att få en "aha" upplevelse kan hjälpa väldigt mycket!!

Tack för tips om hälsocoach och böcker. "Sockerbomben" har jag redan hittat och "Ett sötare blod" ska jag spana in nu.

Men vaf… Jag svor högt när jag packade upp matkassarna som den trevliga utkörningstjejen nyss hade avlevererat vid lägenhetsdörren. Ovanpå grönsakerna tronade en karamellstrut full av kola! Det var en välkomstpresent från online-mat-tjänsten.

Enda skälet till att jag började använda tjänsten var möjligheten att köpa exakt det jag vill ha och skydda mig från att utsättas för onödiga risker bland godis- och vetebrödshyllorna i butiken. Här fick jag en onödig risk insmusslad i mitt eget hem som jag just kolhydratsanerat!

Men vaf… Jag svor högt när jag packade upp matkassarna som den trevliga utkörningstjejen nyss hade avlevererat vid lägenhetsdörren. Ovanpå grönsakerna tronade en karamellstrut full av kola! Det var en välkomstpresent från online-mat-tjänsten.

Enda skälet till att jag började använda tjänsten var möjligheten att köpa exakt det jag vill ha och skydda mig från att utsättas för onödiga risker bland godis- och vetebrödshyllorna i butiken. Här fick jag en onödig risk insmusslad i mitt eget hem som jag just kolhydratsanerat!

Ja, det verkar vara något virus i samhället numera, att skicka med godis som välkomstpresent med vad än man beställer. På nåt sätt vill dom väl visa sin uppskattning, men det kan bli ruskigt fel ibland.

Kasta kolastruten i sopnedkastet! och hälsa dem vänligt men bestämt att du undanber dig sådana gåvor i framtiden, annars tappar de en kund :)

• Like 5

hälsa dem vänligt men bestämt att du undanber dig sådana gåvor i framtiden, annars tappar de en kund :)

Jag skrev faktiskt till dem och sa så här: "I kväll fick jag min första matkasse enligt ert onlinekoncept. Jag är nöjd, förutom en sak: utöver det jag beställt låg där också en godisstrut som välkomstpresent från er. Jag förstår att det är vänligt menat och att många andra kunder säkert uppskattar gesten, men jag vill be er att i fortsättningen inte skicka med någon vara jag inte beställt. Med förhoppning om gott fortsatt samarbete."

Vem vet vad de skulle få för sig att skicka härnäst? Varuprover kanske: senaste glassmaken, en ny läcker brödsort, vaniljkakor…? 

• Like 4

Jag skrev faktiskt till dem och sa så här: "I kväll fick jag min första matkasse enligt ert onlinekoncept. Jag är nöjd, förutom en sak: utöver det jag beställt låg där också en godisstrut som välkomstpresent från er. Jag förstår att det är vänligt menat och att många andra kunder säkert uppskattar gesten, men jag vill be er att i fortsättningen inte skicka med någon vara jag inte beställt. Med förhoppning om gott fortsatt samarbete."

Vem vet vad de skulle få för sig att skicka härnäst? Varuprover kanske: senaste glassmaken, en ny läcker brödsort, vaniljkakor…? 

Skummtomtar fick man med när man beställde böcker runt juletider. För mig hade det varit mer lockande om de gett mig rabatt på min kommande beställning. Jag gillar inte heller att få gåvor i form av sötsaker!!!

• Like 4

"Vem vet vad de skulle få för sig att skicka härnäst? Varuprover kanske: senaste glassmaken, en ny läcker brödsort, vaniljkakor…? !

Eller hur? Ville de verkligen vara snälla så kunde de lägga i en extra av något av det man har beställt som motsvarar budget för "gåvan". Ett problem är väl att respekten för människor med olika typer av beroenden varierar. För när jag kokat bort alla "de vill säkert bara var snälla" argument så kvarstår ändå att det är respektlöst att pracka på någon något man inte har valt eller haft möjlighet att välja bort.

• Like 1

Ville de verkligen vara snälla så kunde de lägga i en extra av något av det man har beställt som motsvarar budget för "gåvan". 

Exakt!! 

Man förväntas vara tacksam för att det är gratis. Men avsändaren har ett mål i sikte, och det är inte mitt bästa utan att få sälja mer.

Jag tog i alla fall med struten till ett möte följande dag och blev av med eländet.

• Like 2

Hej Nytt Liv! 

Jag har haft stor nytta av boken Helhetsmetoden av Schück och Helander. Det är en kombo av KBT och LCHF, som tar dig igenom 12 stationer där du får fundera över hur du förhåller dig till din kropp, din mat, dina prestationer etc. Jag upplever boken som ödmjuk. Den har inte prackat på mig färdiga teorier eller krav på strikt LCHF, utan erbjudit verktyg och utrymme för att hitta min egen nivå. 

Stort lycka till! Jag hejar på dig :) 

• Like 2

Hej! Du är en superhjälte som klarat att sluta röka och dricka alkohol. Bara där har du gjort en oerhörd hälsovinst och visst är det väl så himla skönt att slippa vara slav under de begären. Ge dig inte bara med maten, går det åt skogen så ta dig tillbaka på spåret. Hitta lchf-kompisar, läs böcker, kolla på föreläsningar, ha kul, gör ditt matliv till en spännande utmaning, bli själv en lchf-inspiratör :)

Själv har jag läst till kostrådgivare och kan numera hjälpa andra och ,fasen alltså, vad det är kul. 

Jag håller alla mina tummar för dig.

/monki

• Like 1

Hitta lchf-kompisar, läs böcker, kolla på föreläsningar, ha kul, gör ditt matliv till en spännande utmaning, bli själv en lchf-inspiratör :)

Själv har jag läst till kostrådgivare och kan numera hjälpa andra och ,fasen alltså, vad det är kul. 

Jag är glad för din skull, och tack för inspirationen! 

En hel första vecka gick hur bra som helst, och plötsligt i kväll är jag sugen. 

Åt bra under dagen. Till middag en portion kött och grönt med lite olja på. Räcker normalt. Kände mig hungrig ändå. Åt nötter. Lite till nötter. Och lite till. Det tycktes inte hjälpa så jag bytte till ostskivor med bregott på. Fyra-fem kanske. Tror det lugnade sig men jag är banne mig inte säker.

• Like 1

Köttet stekt i smör. Grönsakerna ugnsbakade i smör. Olivolja över portionen på tallriken.

Borde jag ha gjort något mer?

Du skrev lite olivolja det var det jag reagerade över. Att steka i fett hjälper inte kött drar inte åt sig fettet då får du hälla fetter över köttet. jag skulle lagt till en msk tex örtsmör. vad var det för grönsaker,

• Like 1

Du skrev lite olivolja det var det jag reagerade över. Att steka i fett hjälper inte kött drar inte åt sig fettet då får du hälla fetter över köttet. jag skulle lagt till en msk tex örtsmör. vad var det för grönsaker,

Aha, det var snarare frikostigt med olja, kanske en halv deciliter, och jag åt med sked för att få i mig alla droppar.

Min vanligaste blandning ugnsgrönsaker består av broccoli, blomkål, fänkål, squash, lite morot och kanske lök eller champinjoner. 

Snart två veckor har förflutit utan större problem.

Matleverantören lovade att inte skicka med några extra varor i fortsättningen så jag har beställt från dem igen. (Väldigt skönt att slippa bära hem maten själv också.)

En dag när jag visste att det skulle serveras smörgåsmat tog jag med ett kokt ägg i väskan och åt det i stället för bröd, funkade bra.

Och jag har fått så mycket ork! Tar itu med saker hemma jag tidigare skjutit upp, har energi nog efter jobbet att flänga ut igen på ärenden, etc.

Kort sagt: jag mår väldigt bra.

• Like 6

Min andra online-matbeställning anlände inklusive ett paket vaniljstinkande doftljus jag inte beställt. När jag klagade bad leverantören om ursäkt och sa att det var ett plockfel. (Det var åtminstone inte sötsaker.)

Annars går det ganska bra. Två veckor nu. Märker just ingenting på omfånget men tycker att mina dagar fungerar. I morgon en begravning där det ska serveras smörgåstårta, jag ska grunda med rejäl frukost och packa med ett kokt ägg och lite nötter.

Hoppas att det gick bra med begravningen. Bra tänkt med alla förberedelser, så brukar jag också göra. Var lite extra vaksam nu eftersom känslomässiga dalgångar också kan trigga igång trollen. Om du liknar mig (vilket det verkar som) så äter du inte alltid bara p g a hunger.

Trots att jag varit "ren" nu hur länge som helst så kommer jag in i långa dalgångar där mitt lilla troll är väldigt aktivt och hoppar upp bakom varje liten sten. En nyttig påminnelse om att bara för att jag hittills har vunnit slagen, så är kriget långt ifrån över. Det gäller för min del att ständigt förlika mig med att detta är min verklighet och påminna mig om att de höjder då jag upplever långa tider av frihet från allt vad sug heter alltid överväger de mycket kortvariga rus jag upplever när jag äter socker. Jag slipper dessutom den hemska ångest som för min del alltid följer på dessa rus som ledde till mer sockerätande, som gav mer ångest som i sin tur... Jag hamnar i ett svårlaget helvete  :).

Just nu är jag i en dalgång och slåss med trollet. Tyvärr är jag hungrig och måste gå och handla mat till lunch. Jag visualiserar i huvudet hur jag mådde efter mitt senaste återfall i godisträsket (ca 2 år sedan). Det gäller bara att hålla kvar den bilden i affären för då kommer det gå som en dans. Wish me luck!

• Like 5

Hoppas att det gick bra med begravningen. Bra tänkt med alla förberedelser, så brukar jag också göra. Var lite extra vaksam nu eftersom känslomässiga dalgångar också kan trigga igång trollen. Om du liknar mig (vilket det verkar som) så äter du inte alltid bara p g a hunger.

…….

Just nu är jag i en dalgång och slåss med trollet. Tyvärr är jag hungrig och måste gå och handla mat till lunch. Jag visualiserar i huvudet hur jag mådde efter mitt senaste återfall i godisträsket (ca 2 år sedan). Det gäller bara att hålla kvar den bilden i affären för då kommer det gå som en dans. Wish me luck!

Begravningen gick bra, men jag tror varenda en runt bordet kommenterade att jag inte åt av smörgåstårtan eller bakelserna. Jag drog till med skämtsamma och avledande svar, hade inget intresse av att ge mig in på förklaringar. Åt mitt medhavda ägg i kapprummet när ingen såg och kunde sen sitta nöjd och bara dricka vatten och kaffe. När jag kom därifrån åt jag likaså medhavda nötter till mellanmål och nu hemma en stadigare, bra middag. Jag kom förresten hem så fylld av energi att jag skurade badrummet medan maten tinade i mikron -- det är inget vanligt kvällsbeteende hos mig kan jag lova, och jag tillskriver det mestadels kosten och kanske lite det återvändande ljuset. 

Hoppas det gick bra med det hungriga lunchbesöket i matbutiken. Högriskprojekt, verkligen... Lyckades du hålla kvar återfallsbilden i tanken som skydd? Jag håller tummarna retroaktivt!

• Like 5

Ska tillägga, HelenaB, att det inte var någon anhörig till mig som begravdes utan jag följde med en person som sällskap. Så den risken, att äta p.g.a. jobbiga känslor, är liten just nu. Till viss del har nog känslorna styrt ätandet men jag upplever att det är sockret som mest hållit i tömmarna. Jag har haft långa lyckliga perioder och ändå ätit åt fanders. 

• Like 2

Jag funderar också mycket på minnesstunderna, hur jag ska bete mig, eftersom de ingår i mitt jobb. Jag ska prova med att bara äta pålägget och skippa själva tårtan. Hoppas det ska gå bra. Är sjukskriven just nu då har ännu inte utsatt mig för de här prövningarna än. Ska också vara väldigt rak och tydlig när alla frågar.

• Like 2