Nytt Liv Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Jag funderar också mycket på minnesstunderna, hur jag ska bete mig, eftersom de ingår i mitt jobb. Jag ska prova med att bara äta pålägget och skippa själva tårtan. Hoppas det ska gå bra. Är sjukskriven just nu då har ännu inte utsatt mig för de här prövningarna än. Ska också vara väldigt rak och tydlig när alla frågar. Att skippa brödet och bara ta pålägget låter som en framkomlig väg, och förmodligen en som genererar mindre uppmärksamhet och färre frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 I dag erbjöd en 86-årig dam mig en semla, som jag tackade nej till med ett stort leende. Hon blev inte stött utan förstod att jag uppskattade att hon tänkte på mig. Dagen i övrigt var en riktig skitdag som till och med fick mig att gråta. I morgon väntar en skitdag till. Men jag har ätit bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jag funderar också mycket på minnesstunderna, hur jag ska bete mig, eftersom de ingår i mitt jobb. Jag ska prova med att bara äta pålägget och skippa själva tårtan. Hoppas det ska gå bra. Är sjukskriven just nu då har ännu inte utsatt mig för de här prövningarna än. Ska också vara väldigt rak och tydlig när alla frågar. Det är en metod som har funkat jättebra för mig. Om/när någon kommenterat mina mystiska matvanor - typ ett ägg begravt i majje till elvakaffet - så har jag sagt att jag inte mår bra av vitt mjöl och socker. Det är sanningen i ett nötskal. Numera, tjugo kilo senare, berättar jag gärna utförligare om någon är intresserad. Men i början höll jag det kort 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Hoppas det gick bra med det hungriga lunchbesöket i matbutiken. Högriskprojekt, verkligen... Lyckades du hålla kvar återfallsbilden i tanken som skydd? Jag håller tummarna retroaktivt! Jag löste det tillslut genom att hoppa över lunchen . Det var inga större problem, åt lite mer hemma till middag bara. Bättre fly än illa fäkta! Toppen hur du hanterar frågor om maten . Numera säger jag bara att jag är känslig för socker och stärkelse särskilt det med gluten och det köper de flesta. Det är när jag är på tjänsteresa mm som jag får ta en extra koll med köket vad de reder såserna med för det är inte alla som kopplar att stärkelsefritt även inkluderar maizena mm. Om såsen inte funkar brukar jag lösa det genom att be om en extra klick smör. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Till viss del har nog känslorna styrt ätandet men jag upplever att det är sockret som mest hållit i tömmarna. Jag har haft långa lyckliga perioder och ändå ätit åt fanders. Ja, så upplever nog jag det också för det mesta att när väl sockret är borta så blir allt lättare. Som allätare alternerade jag mellan att fira eller dränka sorgerna och trycka ner stressen, resultatet blev tyvärr alltid detsamma, överdrivet stora mängder socker och kontrollförlust! Dock har mitt troll en tendens att komma upp även när jag är nykter om jag är ledsen eller stressad. Är jag glad så märker jag inte direkt av trollet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Jag löste det tillslut genom att hoppa över lunchen . Det var inga större problem, åt lite mer hemma till middag bara. Bättre fly än illa fäkta! Du grejade det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Dock har mitt troll en tendens att komma upp även när jag är nykter Tusan att det ska vara så svårt att bli av med frestelsen. Men med huvudet på skaft, som någon sa tidigare i tråden, antar jag att man kan leva med det. (Som så mycket annat här i livet man aldrig trodde att man skulle kunna leva med.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 I natt drömde jag att jag var på resa och åt fem bananer. Det händer också att jag drömmer att jag röker, trots att det var länge sen jag slutade. En ny bekantskap kommer över i kväll. Vi sa först fika men med LCHF är det ju dumt så jag styrde om till att vi ska äta en bit mat. Hon berättade att hon inte äter slaktkött, spannmål eller mjölkprodukter. Så jag tänker steka älgfärs med lök och (min standard) rosta flera kålsorter och andra grönsaker i ugn, allt med olja i stället för smör. Hoppas det blir gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 I natt drömde jag att jag var på resa och åt fem bananer. Det händer också att jag drömmer att jag röker, trots att det var länge sen jag slutade. Såna konstiga drömmar har jag också haft, visst är de märkliga En ny bekantskap kommer över i kväll. Vi sa först fika men med LCHF är det ju dumt så jag styrde om till att vi ska äta en bit mat. Hon berättade att hon inte äter slaktkött, spannmål eller mjölkprodukter. Vad är det för kött som inte kommer från ett slaktat djur? Och var får man tag på sånt? Det har jag aldrig hört något om tidigare och låter spännande. Så jag tänker steka älgfärs med lök och (min standard) rosta flera kålsorter och andra grönsaker i ugn, allt med olja i stället för smör. Hoppas det blir gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Vad är det för kött som inte kommer från ett slaktat djur? Och var får man tag på sånt? Det har jag aldrig hört något om tidigare och låter spännande. Min bekant menar nog att djuret inte ska ha fötts upp under ovärdiga förhållanden enbart i syfte att slaktas. Älgen är ju fri tills kulan träffar den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 I dag handlade jag i en reell matbutik och tog en person med mig som förkläde för att inte lägga något förödande i varukorgen. Taktiken gick hem. Jag får gäster igen på fredag och har förklarat för dem att de ska få rejäl mat men ingen efterrätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Jsg har alltid föredragit förrätt framför efterrätt även innan LCHF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Jsg har alltid föredragit förrätt framför efterrätt även innan LCHF Bättre kan det inte bli. En av Robert Atkins paroller var: "Never leave room for dessert!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Lagade lammgryta och ugnsgrönsaker med feta, allt i stora mängder. Vi åt och blev mätta. Själv lyckades jag äta lagom. Sen tog vi kaffe och té, och jag ställde fram olika sorters nötter som tilltugg, liksom edamamebönor (ett slags grön sojaböna från Japan) som jag fått i present av en av gästerna. De är förkokta, man tinar dem i hett vatten. Till frukost åt jag ett kokt ägg, edamamebönor och olivolja i en tekopp med salt och peppar. Middagsresterna frös jag in till matlådor. Tre veckor nu på kosten nu. Tror att jag känner mig liksom vigare men kan inte säga säkert att jag gått ner. Ibland tycker jag att profilen i spegeln med mage och byst ser bättre ut, nästa gång inte. Väger mig inte så jag får vänta på bekräftelse, att någon kommenterar. Eller att ett plagg blir för stort/börjar passa igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Drömde om bananer igen i natt. En person hade köpt tiotals och sen rest sin väg. Jag såg dem och de var nu precis lagom mogna och det vattnades i munnen. Förstår inte varför jag drömmer om bananer, så farlig var jag inte på just dem. Vågade mig in i en matbutik med siktet inställt på enbart grönsaker och färska proteiner. Satte upp skygglappar för allt annat. Det gick bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Drömde om bananer igen i natt. En person hade köpt tiotals och sen rest sin väg. Jag såg dem och de var nu precis lagom mogna och det vattnades i munnen. Förstår inte varför jag drömmer om bananer, så farlig var jag inte på just dem. Vågade mig in i en matbutik med siktet inställt på enbart grönsaker och färska proteiner. Satte upp skygglappar för allt annat. Det gick bra. Kanske du har lite kaliumbrist, då det finns mycket kalium i bananer kanske din kropp försöker tala om det för dig, via drömmen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Handlade igen utan förkläde. Någon skulle komma på middag och jag hade totalt fokus på det i affären. Färsk lax, fet sås, oljor, blomkål att smörsteka (en delikatess!). Känner mig hyfsat säker i matbutiker nu. Om två dar har jag klarat av första månaden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Drömde om bananer igen i natt. En person hade köpt tiotals och sen rest sin väg. Jag såg dem och de var nu precis lagom mogna och det vattnades i munnen. Förstår inte varför jag drömmer om bananer, så farlig var jag inte på just dem. Vågade mig in i en matbutik med siktet inställt på enbart grönsaker och färska proteiner. Satte upp skygglappar för allt annat. Det gick bra. Jag har drömt om Heinz vita bönor 2 ggr! haha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Grattis Nytt Liv! Du är duktig du! Och jag kan lova dig att det går lättare efter hand som tiden går och lägger ett allt längre avstånd mellan dig och kolhydraterna. Sockertrollet håller på att svälta ihjäl och blir svagare och orkar inte bråka med dig lika mycket. Apropå dina bananer; så hade jag samma fenomen i somras, hade prinsesstårtehallucinationer då o då trots att det aldrig varit nån favorit. Fortsätt ditt nya liv, det blir bara bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Drömmer om saltlakrits jag och vaknar svettig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Efter 6 veckor med kostomläggningen så får jag också ibland för mej att ...Joo...men visst syns det lite i ansiktet....Liiiite magrare... Innan jag ska ställa mig på vågen...så har jag aldrig kännt mig sååå fet och plufsig...Och intalar mig hela tiden att det säkert visar PLUS ist för MINUS. Men...måttbandet...mer att lita på det. Det andra kommer väl...Jag mår ju bra...och har inte haft något återfall ännu...Har inte riktigt kommit på vad som triggar igång mej...nåt finns det nog...Hmm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Efter 6 veckor med kostomläggningen så får jag också ibland för mej att ...Joo...men visst syns det lite i ansiktet....Liiiite magrare... Innan jag ska ställa mig på vågen...så har jag aldrig kännt mig sååå fet och plufsig...Och intalar mig hela tiden att det säkert visar PLUS ist för MINUS. Men...måttbandet...mer att lita på det. Det andra kommer väl...Jag mår ju bra...och har inte haft något återfall ännu... Exakt. Man äter som man ska och mår bra, det måste få vara huvudsaken. Det andra får komma med tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Hahah lakrits, prinsesstårta, bananer och Heinz vita bönor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Provade min första hemsnickrade efterrätt. Inget som är elegant nog att bjuda på kanske. Tog lite grädde och rörde i en knivsudd osötat vaniljpulver. Riktigt gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Provade min första hemsnickrade efterrätt. Inget som är elegant nog att bjuda på kanske. Tog lite grädde och rörde i en knivsudd osötat vaniljpulver. Riktigt gott. om man dessutom har lite kokosflingor i blir det rena mumman. När jag håller på att klättra på väggarna kan jag ta rysk youghurt med vanilj, kokos och lite solrosfrön för att få upp fetthalten och även lite tuggmotstånd. Men en del får sötsug av youghurt, men då kan man ju ta grädde eller creme fraiche i stället 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Lakritspulver och gelatinblad har inhandlats. Här ska göras pannacotta utan socker! Utan sötningsmedel med för den delen. Passar säkert inte alla men förmodligen mig som inte smakat sött på en månad. En byxa som var Väldigt Obekväm i december är skön igen — jag måste ha gått ner! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Lakritspulver och gelatinblad har inhandlats. Här ska göras pannacotta utan socker! Utan sötningsmedel med för den delen. Passar säkert inte alla men förmodligen mig som inte smakat sött på en månad. En byxa som var Väldigt Obekväm i december är skön igen — jag måste ha gått ner! Kanske inte i kg men i cm, och det är ju vad som räknas. Hääärligt! Grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Heldagssammanträde ideellt. Grundade hemma med stadig frukost, rörde inte kanellängden på mötet. Lunch på ett sushiställe, de hade varma kötträtter också och jag valde en sån och sa inget ris. Ett kokt ägg låg redo i väskan ifall lunchen skulle bli någonstans där det bara inte gick att äta bra men behövde inte användas. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Förr om åren var jag tokig i allt vad tunnpannkakor, fläskpannkaka och våfflor hette. Sällan-mat? Sällan! Inte hos oss. De senare åren har jag inte tillåtit mig att frossa på de sakerna. I kväll lagade jag plättar och lingongrädde åt en som bad om det. Jag var aldrig frestad att smaka. Hämtade ugnsbakade grönsaker och stekt färs ur frysen och använde micron och var totalnöjd. Och har ni läst att påstéfabrikanterna stoppar i socker? Utan att deklarera det på förpackningen! Jag blir både ledsen och arg. Undrar man varför de gör så, kan man läsa Kostdoktorns lakoniska kommentar: "Gott, billigt, beroendeskapande." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Hej! En liten uppdatering när min innevarande och förhoppningsvis sista LCHF-resa fyller sex veckor. Jag vågar mig in i matbutiker på egen hand och i kassen hem därifrån klinkar ofta oljeflaskor. Jag slår ordentligt med olja över all mat. Frysen är full med grönsaker, i stora portioner, och fisk och kött, i små. I kylen finns alltid kokta ägg, smör och hårdost. Samt vaniljpulver och lakritspulver att blanda med grädde när andan faller på. Jag är lite försiktig och äter det inte alltför ofta, tror att det skulle kunna trigga sug. Té är vardagsstimulantian och blir det någon gång en caffè latte är det rena festen. Kanelbullar, glass, semlor och godis fortsätter att få nobben om jag blir erbjuden. Det känns inte det minsta svårt. Några fler äldre, smalare plagg har inte kunnat komma till användning. De senaste dagarna har jag inte varit hungrig på dagen och lyssnat på det. Två mål mat har det blivit, frukost vid halv åtta och middag vid fyra. Jag är lite orolig över en kommande resa till tropisk ort med kinesiskt värdfolk. Önskar er bra matdagar! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Kinesisk mat hyser rätt många kolisar förutom i det självklara riset. Vanliga ingredienser som soya, vinäger och fisksås innehåller kolisar och köttet blankas av med mjöl och fisken paneras. Så det är nog inte helt enkelt, det räcker nog inte att bara utesluta riset. Men ägg har varit många resandes räddning. Lycka till! Det låter som en spännande resa. Jag har nån gång då o då gjort avsteg i form av en enstaka måltid, det är funkat för mig. Men i vintras fyllde jag jämnt och den veckan i New York har jag inte "hämtat" mig från ännu, fick jag göra om det hade jag valt en annan strategi. Så tänk ut din strategi i förväg. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted April 7, 2014 Author Share Posted April 7, 2014 Min strategi på utlandsresan ska vara att inte göra avsteg från dieten annat än i nödfall. Därför informerar jag värdinnan om att ägg och olja är bra att ha hemma när vi är där och att hon inte ska ta illa upp om jag tackar nej till bröd och sötsaker. På flygningarna ska jag ta med nötter ifall maten ombord är hopplös, typ spaghetti carbonara. En fråga till er kloka: just nu undrar jag över omega 3- och omega 6-balansen. Om jag slår olja över maten, blir det inte jämförelsevis för mycket omega 6 då? Äter inte fisk varje dag. Och finns omega 3 i smör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted April 10, 2014 Author Share Posted April 10, 2014 I åtskilliga månader har blodtrycket envist legat lite för högt. Brukar kolla det på apoteket ibland eller hos husläkaren när jag är där av andra skäl. Efter 7 veckor på LCHF och viss viktnedgång är värdena normala! Exakt vad jag hade väntat mig! Att inte bli hungrig mitt på dagen håller i sig, så till den grad att jag slutat ta med matlåda till jobbet. Det känns helkonstigt men funkar. Ibland tar jag ett litet mellanmål, på hårdost och bregott eller nötter. Och té dricker jag några koppar. Sen hem och äta rejäl, fet middag vid fyra-femtiden. På det står jag mig till nästa morgon. Nu har jag köpt en burk ekologisk, kallpressad kokosolja, som är ett mättat fett, från hälsokosten och ska pröva att ha den på matportionerna i stället för fleromättad olja med mycket omega-6 i. Hoppas jag tänker rätt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Grattis till normalt blodtryck! Och ja, kokosolja är supernyttigt, så du tänker helt rätt. Äter du inte smör? Det ekologiska innehåller nog mer omega-3 än det vanliga smöret. Och resan kommer att gå bra bara du har en strategi för hur du ska gå tillväga! Själv har jag under våren varit på all-inclusive i Turkiet och långhelg i Oslo utan problem. Ta med några kokta ägg i handväskan som nödmat och kanske lite Babybel och nötter så klarar man alla situationer. Äta ute är inget problem. Jag ber alltid om extra grönsaker istället för potatis, ris och pasta. Funkar alltid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Inställning är allt. Ville bara berätta om min sambo som också äter LCHF. Han ser alla resor och alla äta-ute tillfällen som en chans att fuska! Är så trött på honom. Det är så jobbigt att krångla och be om extra grönsaker etc! Men för honom är LCHF en diet och inte en livsstil... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted April 11, 2014 Author Share Posted April 11, 2014 Äter du inte smör? Lagar mat i smör men äter det i övrigt inte ofta. Borde förmodligen ta det i stället för bregott de få gånger jag äter mellanmål på ost. Men det skulle inte bli mycket ändå. Såg ett recept på majonnäs gjord på smör i stället för olja, det skulle man kunna prova. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Nytt Liv Posted April 19, 2014 Author Popular Post Share Posted April 19, 2014 Tillbringade några dagar hos svärfamiljen på annan ort. Fästmannens föräldrar är i 80-årsåldern och rätt stelbenta i sina matvanor (typ husmanskost utan grönsaker) men accepterade förklaringen att jag hade ett beroende till socker och mjöl och därför inte kunde ta ens lite. Jag berättade om det förbättrade blodtrycket för att göra extra intryck. De lät mig laga ugnsgrönsaker (smakade inte själva) och ställde fram smör på bordet så jag kunde ta till maten. De gav mig opanerade stekta fiskbitar av sik och torsk och kokade "hemägg" åt mig till frukost. Så de var verkligen tillmötesgående och jag är glad och tacksam. Kaffe har jag druckit massor under besöket, det var skönt att ha något man kunde säga helhjärtat "ja tack!" till utan att behöva krångla, och magen har tålt det. Nu när jag kommit hem ska den få vila med té igen. Glad Påsk! Ät inget påskgodis! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted April 30, 2014 Author Share Posted April 30, 2014 Valborg är här, och jag är ensam och lite sjuk och det är synd om mig. Det har inte varit så här synd om mig sedan jag la om kosten den 14 feb., fast jag har haft mycket värre dagar. Allt jag kunde roa mig med var en folktom promenad. Alla kaffeställen var stängda och livsmedelsbutikerna vågade jag inte gå in i, inte i mitt psykiska tillstånd. Vem vet vad jag kunde ha plockat på mig? Hungrig var jag inte och kunde inte tänka ut något som både var tillåtet och kunde bli lite fest. Så jag avstod. Nu är jag hemma och äter cheddar med bregott bara för att. Usch, hade inte räknat med nån kris i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Valborg är här, och jag är ensam och lite sjuk och det är synd om mig. Det har inte varit så här synd om mig sedan jag la om kosten den 14 feb., fast jag har haft mycket värre dagar. Allt jag kunde roa mig med var en folktom promenad. Alla kaffeställen var stängda och livsmedelsbutikerna vågade jag inte gå in i, inte i mitt psykiska tillstånd. Vem vet vad jag kunde ha plockat på mig? Hungrig var jag inte och kunde inte tänka ut något som både var tillåtet och kunde bli lite fest. Så jag avstod. Nu är jag hemma och äter cheddar med bregott bara för att. Usch, hade inte räknat med nån kris i dag. Kram till dig, imorgon är en ny dag och du mår förhoppningsvis bättre. Cheddar och Bregott är inte fy skam... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Magen besvärade mig i går kväll. Bubblig, ond. Funderar på om det kan ha varit mjöl i färsbiffen med gräddsås jag åt på restaurang. Har ju låtit bli spannmål i tre månader. Lite mjöl i färs eller sås är inget jag skulle reflektera över som en potentiell trigger efter mer kolhydrater, alltså att hjärnan skulle reagera, men kan det vara så att magen reagerade för att den var avvand? Att återinföra vete på prov bara för att se vad som händer är något jag är lite nyfiken på men inte har vågat eftersom jag är rädd att det skulle sätta igång sug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Det var försommarvarmt födelsedagsfirande på en nybyggd träaltan, och värdskapet var väl införstått med mitt kostval. Som alternativ till färdigköpt marinad på kött- och grönsaksspetten fanns en flytande smör- och rapsoljeblandning, och som alternativ till den tjusiga gräddtårtan dekorerad med jordgubbar under sockerglasyr fanns färska jordgubbar och vispgrädde. Potatisgratängen hade jag lätt kunnat hoppa över men smakade litet. Och tog mycket bearnaisessås, och spetskål tillagad i ugn som ingen annan rörde. Alla var nöjda med middagen, i synnerhet jag, som visste att jag skulle fortsätta bli smalare trots att jag ätit så gott. Jo, och smaljeansen, som jag köpte för flera år sen i början av ett återfall och aldrig använt, är inom räckhåll. De går faktiskt att knäppa om jag håller in magen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Heja, heja dig Nytt Liv!!! Jag tycker att det verkar gå strålande för dig. Det här med magont efter restaurangbesök känner jag igen, jag har oftast matlåda med mig, men ibland blir det restaurang av olika anledningar. Fast jag tycker att jag gör bra val (tex biffar), så får jag ont i magen. Såsen kan vara redd med vetemjöl? Vetemjöl i biffen? Jag har ju korsallergi mellan sädesslag och gräspollen, så det märks framförallt med krånglande mage om jag äter sädesslag... Men det är inte värre än magknip en eftermiddag och i värsta fall diarre morgonen efter... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Heja, heja dig Nytt Liv!!! Jag tycker att det verkar gå strålande för dig. Det här med magont efter restaurangbesök känner jag igen, jag har oftast matlåda med mig, men ibland blir det restaurang av olika anledningar. Fast jag tycker att jag gör bra val (tex biffar), så får jag ont i magen. Såsen kan vara redd med vetemjöl? Vetemjöl i biffen? Jag har ju korsallergi mellan sädesslag och gräspollen, så det märks framförallt med krånglande mage om jag äter sädesslag... Men det är inte värre än magknip en eftermiddag och i värsta fall diarre morgonen efter... Tack LottaJ! Ja, jag tycker nog själv att det går strålande, och är så glad. Intressant att du noterar magont efter restaurangbesök, ska hålla koll och se om jag också finner ett mönster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Vådligt muller i magen efter två latte. Kaffe med mjölk i är min sista last. Det verkar som om jag inte riktigt tål det. Dessutom är det socker i mjölk, och koffein höjer visst blodsockret det med, så smartast vore att sluta. Trenden att äta två mål mat om dagen håller i sig. Det är konstigt att inte längre ta med lunchlåda till jobbet, men skönt att slippa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Resan har varit, den jag nämnde tidigare, och kan på matfronten sammanfattas med att jag nog gått upp lite men att det beror på nödtvång och inte på att jag ballat ur och kastat regler överbord. Flygningar ------------- Lät bli brödbullar och sötsaker. Knaprade medhavda macadamianötter, efter att ha kollat med ombordpersonalen att det var tillåtet i allergihänseende. New York, 4 dagar ------------------------ Gick bra. Inga pretzels, bagels eller pizza slices. Åt ägg, sallader, kött och fisk. Hawaii, 10 dagar ---------------------- Bodde hos kinesisk-amerikanska vänner. Ägg förstod de att jag gärna tog till frukost. Ris undvek jag utom när det var extra gott (stekt på thaivis). Misstänker att mycket av maten lagades med söta marinader och såser men var inte särskilt hård där. Åt också jordgubbar, blåbär och melon -- med grädde om det gick. Däremot inga söta frukter typ ananas, banan eller mango. På min födelsedag bjöd de på jordgubbsgräddtårta eftersom jag sagt att jag åt jordgubbar och grädde, och grädden var sockrad och jordgubbarna täckta med glasyr men jag åt av det (skippade botten) av artighet. Socker är en trigger men inget hände. Allt familjen hade att ha i kaffet var lätt sötat: Coffee Creamer, sojamjölk, kokosmjölk. Jag tog ändå. Så blev jag förkyld och fick smärtstillande receptfria halstabletter med majssirap som huvudingrediens. Jag har ändå hållit mig på banan så långt möjligt och inte gjort några utsvävningar "för att unna mig". Nu är jag tillbaka i vardagen och det känns skönt att återuppta de goda, helt och hållet sockerfria vanorna. Hur går det för er? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Nytt Liv Posted June 12, 2014 Author Popular Post Share Posted June 12, 2014 Oops, jag hade fel — jag har minskat, åtminstone i omfång! För jag tog på de gamla jeansen och de var löjligt stora. Tog med tvekan fram smaljeansen och döm om min förvåning när de satt bra. Så nu har jag använt dem en första gång. De har hängt i garderoben i åratal och jag har misströstat om att någonsin kunna ha dem. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Mätte blodtrycket igen bara för att få kvitto på att det inte var en tillfällighet att det sjunkit till normala nivåer sju veckor efter att jag börjat med LCHF. Det är lika normalt nu, efter fyra månader på kosten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 En byxa jag inte kunde ha när jag började, som jag sen kom i, som sen blev för stor, leder mig att tro att jag gått ner två byxstorlekar. En storlek motsvarar ungefär 5 kg, är konsensus på nätet. Då är en rimlig gissning att jag (som inte väger mig längre) har gått ner 10 kg så långt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted June 24, 2014 Author Share Posted June 24, 2014 Har blivit triggad i matmissbruket, och det var svenska jordgubbar som ställde till det. Inte första gången jag åt dem, men plötsligt en dag. På midsommarafton var jag bortbjuden och det blev jordgubbar med vispad grädde till efterrätt. Jag åt mängder, å, det var så gott. Någon dag senare hade jag idén i skallen att gå till matbutiken efter jobbet, fast jag egentligen hade bråttom, och köpa jordgubbar. Sen åt jag dem, i hast, med ovispad vispgrädde till, och jag var bara tvungen att äta allihop fast jag var mätt och inte riktigt hade tid och de inte var riktigt lika goda som jag föreställt mig. Nästa dag reflekterade jag över saken och kom fram till att det var det sjuka beteendet som återkommit, just det där med att nödvändigt gå till affären och nödvändigt äta upp alltihop man köpt. I fyra månaders tid har jag varit fri från det, och det har varit så skönt. Jag ska vara försiktig med bären nu. Jag har fått smaka, nu kan säsongen få vara över för min del. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Starkt gjort att lyckas känna in vad du håller på med och bryta beteendet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts