Nytt Liv

Att övervinna ett matberoende för att alls kunna lägga om kosten

Recommended Posts

Jag funderar också mycket på minnesstunderna, hur jag ska bete mig, eftersom de ingår i mitt jobb. Jag ska prova med att bara äta pålägget och skippa själva tårtan. Hoppas det ska gå bra. Är sjukskriven just nu då har ännu inte utsatt mig för de här prövningarna än. Ska också vara väldigt rak och tydlig när alla frågar.

Att skippa brödet och bara ta pålägget låter som en framkomlig väg, och förmodligen en som genererar mindre uppmärksamhet och färre frågor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag erbjöd en 86-årig dam mig en semla, som jag tackade nej till med ett stort leende. Hon blev inte stött utan förstod att jag uppskattade att hon tänkte på mig. 

Dagen i övrigt var en riktig skitdag som till och med fick mig att gråta. I morgon väntar en skitdag till. 

Men jag har ätit bra. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar också mycket på minnesstunderna, hur jag ska bete mig, eftersom de ingår i mitt jobb. Jag ska prova med att bara äta pålägget och skippa själva tårtan. Hoppas det ska gå bra. Är sjukskriven just nu då har ännu inte utsatt mig för de här prövningarna än. Ska också vara väldigt rak och tydlig när alla frågar.

Det är en metod som har funkat jättebra för mig. Om/när någon kommenterat mina mystiska matvanor - typ ett ägg begravt i majje till elvakaffet :) - så har jag sagt att jag inte mår bra av vitt mjöl och socker.

Det är sanningen i ett nötskal.

Numera, tjugo kilo senare, berättar jag gärna utförligare om någon är intresserad. Men i början höll jag det kort :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det gick bra med det hungriga lunchbesöket i matbutiken. Högriskprojekt, verkligen... Lyckades du hålla kvar återfallsbilden i tanken som skydd? Jag håller tummarna retroaktivt!

Jag löste det tillslut genom att hoppa över lunchen :rolleyes:. Det var inga större problem, åt lite mer hemma till middag bara. Bättre fly än illa fäkta!

Toppen hur du hanterar frågor om maten :). Numera säger jag bara att jag är känslig för socker och stärkelse särskilt det med gluten och det köper de flesta. Det är när jag är på tjänsteresa mm som jag får ta en extra koll med köket vad de reder såserna med för det är inte alla som kopplar att stärkelsefritt även inkluderar maizena mm. Om såsen inte funkar brukar jag lösa det genom att be om en extra klick smör.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till viss del har nog känslorna styrt ätandet men jag upplever att det är sockret som mest hållit i tömmarna. Jag har haft långa lyckliga perioder och ändå ätit åt fanders. 

Ja, så upplever nog jag det också för det mesta att när väl sockret är borta så blir allt lättare. Som allätare alternerade jag mellan att fira eller dränka sorgerna och trycka ner stressen, resultatet blev tyvärr alltid detsamma, överdrivet stora mängder socker och kontrollförlust!

Dock har mitt troll en tendens att komma upp även när jag är nykter om jag är ledsen eller stressad. Är jag glad så märker jag inte direkt av trollet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag löste det tillslut genom att hoppa över lunchen :rolleyes:. Det var inga större problem, åt lite mer hemma till middag bara. Bättre fly än illa fäkta!

Du grejade det! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock har mitt troll en tendens att komma upp även när jag är nykter 

Tusan att det ska vara så svårt att bli av med frestelsen. Men med huvudet på skaft, som någon sa tidigare i tråden, antar jag att man kan leva med det. (Som så mycket annat här i livet man aldrig trodde att man skulle kunna leva med.) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I natt drömde jag att jag var på resa och åt fem bananer. Det händer också att jag drömmer att jag röker, trots att det var länge sen jag slutade. 

En ny bekantskap kommer över i kväll. Vi sa först fika men med LCHF är det ju dumt så jag styrde om till att vi ska äta en bit mat. Hon berättade att hon inte äter slaktkött, spannmål eller mjölkprodukter. 

Så jag tänker steka älgfärs med lök och (min standard) rosta flera kålsorter och andra grönsaker i ugn, allt med olja i stället för smör. Hoppas det blir gott.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I natt drömde jag att jag var på resa och åt fem bananer. Det händer också att jag drömmer att jag röker, trots att det var länge sen jag slutade.

Såna konstiga drömmar har jag också haft, visst är de märkliga :)  

En ny bekantskap kommer över i kväll. Vi sa först fika men med LCHF är det ju dumt så jag styrde om till att vi ska äta en bit mat. Hon berättade att hon inte äter slaktkött, spannmål eller mjölkprodukter. Vad är det för kött som inte kommer från ett slaktat djur? Och var får man tag på sånt? Det har jag aldrig hört något om tidigare och låter spännande.

Så jag tänker steka älgfärs med lök och (min standard) rosta flera kålsorter och andra grönsaker i ugn, allt med olja i stället för smör. Hoppas det blir gott. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för kött som inte kommer från ett slaktat djur? Och var får man tag på sånt? Det har jag aldrig hört något om tidigare och låter spännande.

Min bekant menar nog att djuret inte ska ha fötts upp under ovärdiga förhållanden enbart i syfte att slaktas. Älgen är ju fri tills kulan träffar den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag handlade jag i en reell matbutik och tog en person med mig som förkläde för att inte lägga något förödande i varukorgen. Taktiken gick hem.

Jag får gäster igen på fredag och har förklarat för dem att de ska få rejäl mat men ingen efterrätt. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jsg har alltid föredragit förrätt framför efterrätt även innan LCHF

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jsg har alltid föredragit förrätt framför efterrätt även innan LCHF

Bättre kan det inte bli.

En av Robert Atkins paroller var: "Never leave room for dessert!"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagade lammgryta och ugnsgrönsaker med feta, allt i stora mängder. Vi åt och blev mätta. Själv lyckades jag äta lagom. Sen tog vi kaffe och té, och jag ställde fram olika sorters nötter som tilltugg, liksom edamamebönor (ett slags grön sojaböna från Japan) som jag fått i present av en av gästerna. De är förkokta, man tinar dem i hett vatten.

Till frukost åt jag ett kokt ägg, edamamebönor och olivolja i en tekopp med salt och peppar. Middagsresterna frös jag in till matlådor.

Tre veckor nu på kosten nu. Tror att jag känner mig liksom vigare men kan inte säga säkert att jag gått ner. Ibland tycker jag att profilen i spegeln med mage och byst ser bättre ut, nästa gång inte. Väger mig inte så jag får vänta på bekräftelse, att någon kommenterar. Eller att ett plagg blir för stort/börjar passa igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drömde om bananer igen i natt. En person hade köpt tiotals och sen rest sin väg. Jag såg dem och de var nu precis lagom mogna och det vattnades i munnen. 

Förstår inte varför jag drömmer om bananer, farlig var jag inte på just dem. 

Vågade mig in i en matbutik med siktet inställt på enbart grönsaker och färska proteiner. Satte upp skygglappar för allt annat. Det gick bra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drömde om bananer igen i natt. En person hade köpt tiotals och sen rest sin väg. Jag såg dem och de var nu precis lagom mogna och det vattnades i munnen. 

Vågade mig in i en matbutik med siktet inställt på enbart grönsaker och färska proteiner. Satte upp skygglappar för allt annat. Det gick bra. 

Kanske du har lite kaliumbrist, då det finns mycket kalium i bananer kanske din kropp försöker tala om det för dig, via drömmen :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handlade igen utan förkläde. Någon skulle komma på middag och jag hade totalt fokus på det i affären. Färsk lax, fet sås, oljor, blomkål att smörsteka (en delikatess!). Känner mig hyfsat säker i matbutiker nu. Om två dar har jag klarat av första månaden. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har drömt om Heinz vita bönor 2 ggr! haha

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis Nytt Liv! Du är duktig du! Och jag kan lova dig att det går lättare efter hand som tiden går och lägger ett allt längre avstånd mellan dig och kolhydraterna. Sockertrollet håller på att svälta ihjäl och blir svagare och orkar inte bråka med dig lika mycket. Apropå dina bananer; så hade jag samma fenomen i somras, hade prinsesstårtehallucinationer då o då trots att det aldrig varit nån favorit. Fortsätt ditt nya liv, det blir bara bättre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 6 veckor med kostomläggningen så får jag också ibland för mej att ...Joo...men visst syns det lite i ansiktet....Liiiite magrare...:P Innan jag ska ställa mig på vågen...så har jag aldrig kännt mig sååå fet och plufsig...Och intalar mig hela tiden att det säkert visar PLUS ist för MINUS. Men...måttbandet...mer att lita på det. Det andra kommer väl...Jag mår ju bra...och har inte haft något återfall ännu...Har inte riktigt kommit på vad som triggar igång mej...nåt finns det nog...Hmm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 6 veckor med kostomläggningen så får jag också ibland för mej att ...Joo...men visst syns det lite i ansiktet....Liiiite magrare... :P Innan jag ska ställa mig på vågen...så har jag aldrig kännt mig sååå fet och plufsig...Och intalar mig hela tiden att det säkert visar PLUS ist för MINUS. Men...måttbandet...mer att lita på det. Det andra kommer väl...Jag mår ju bra...och har inte haft något återfall ännu...

Exakt. Man äter som man ska och mår bra, det måste få vara huvudsaken. Det andra får komma med tiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahah lakrits, prinsesstårta, bananer och Heinz vita bönor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade min första hemsnickrade efterrätt. Inget som är elegant nog att bjuda på kanske. Tog lite grädde och rörde i en knivsudd osötat vaniljpulver. Riktigt gott. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade min första hemsnickrade efterrätt. Inget som är elegant nog att bjuda på kanske. Tog lite grädde och rörde i en knivsudd osötat vaniljpulver. Riktigt gott. 

om man dessutom har lite kokosflingor i blir det rena mumman. När jag håller på att klättra på väggarna kan jag ta rysk youghurt med vanilj, kokos och lite solrosfrön för att få upp fetthalten och även lite tuggmotstånd. Men en del får sötsug av youghurt, men då kan man ju ta grädde eller creme fraiche i stället

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg