Swester

Min LCHF-start (Typ-1 diab.)

Recommended Posts

Har läst om andra som drömmer mer, eller kommer ihåg fler drömmar efter LCHF.

Också läst att många upplever att de behöver mindre mängd sömn. Kanske kvaliteten på sömnen blir bättre?

En biverkning som jag råkat ut för är att man är jättepigg/speedad när man ska sova och ligger och vrider sig hela natten. Tack och lov inte så ofta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Kjell G;

Intressant teori! Tidigare har det oftast bara varit svart när jag vaknat på morgonen. Ej kommit ihåg ett dyft. Och nu helt plötsligt så minns jag både det ena och det andra. Måste fortsätta kolla runt på detta sammanträffande. Jag vill dock gärna att din teori stämmer. Skulle inte vara helt fel att känna ett ökat förstående och mental prestation. Bli lite smartare... ;)

Tack skall du ha för komplimangen. Roligt att du tycker det, samt följer mitt nystartstrevande (och kommer med allehanda råd och tips förstås)!

@ PiaB;

Ok. Så då kanske det faktiskt ligger någonting i det. Angående kvaliteten på min sömn så kan den möjligen ha förbättrats en aning. Främsta skillnaden att jag numer lyckas sova till mycket nära inpå att klockan ringer. Tidigare kunde jag vakna någon timme tidigare och tvingats somna om (om jag kände för det). Å andra sidan har jag ju nyligen fått min nattstörande tandvärk åtgärdad - kanske därför jag sover bättre till viss del också. Har ej heller behövt upp mitt i natten för toabesök, annat än första natten från måndag till tisdag. Så det är också skönt att slippa. (Men då är det desto mer panik på morgonen istället.) ;)

Tack och lov har jag hittills ej känt av någon svårighet att somna på natten. Kanske har att göra med att jag tränar/motionerar någon timme de flesta dagar i veckan. (Men det kan du mycket väl göra också såklart.) Jag kanske blir lite extra trött av just den aktiviteten. Sedan får vi se om det kanske är en biverkning som dyker upp även för mig lite längre fram. Men helt klart lika störande som jobbigt att inte kunna somna på natten. Det är ju lite knepigt att få tillfälle att ta igen sömn också, oftast inte förrän följande natt. Bra att det drabbar dig sällan i alla fall.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DAG NUMMER FEM

Även denna dag har blodsockret betett sig helt exemplariskt! Aningen högre på morgonen på 7,5 - men absolut inget att behöva göra något åt. En enhet insulin här skulle riskera att trycka ned blodsockret för lågt istället. Jag lät det vara och tre timmar senare låg blodsockret på mycket godkända 6,4. Därefter har blodsockret hållit sig mellan 6,6 och 5,4 hela dagen. Fortfarande lite för bra för att jag skall våga tro att det är sant - men fortsätter det på detta viset så är det väl bara att acceptera att alla mina tidigare bs-toppar och -dalar blivit minnen blott.

Efter arbetsdagen passade jag även på att testa ett Jympa-pass (medel/puls) - ett lite mer ansträngande pass på cirka en timme (inklusive nedvarvning). Passet var spännande att taga sig an. Dels då jag en kvart innan låg på 5,4 i blodsocker - en nivå jag hade känt mig osäker på tillbaka då jag åt alldaglig husmanskost. Risken skulle då ha varit stor att sockret skulle sjunka och ge känningar under passets gång, eller strax därefter. Men på det nya sätt blodsockret har uppvisat sig sedan i måndags så kände jag att jag vågade lita på dess stabilitet. Dels var det spännande för att se huruvida jag skulle orka med lika väl som tidigare.

Nu vet jag att det kan ta upp emot två till tre månader innan kroppen hunnit ställa om sig till fettdrift m.m. Men mitt kolhydratslager bör ändå ha varit kraftigt minskat efter fem dygn med LCHF och under 25g kolhydrater per dag. Blodsockret höll sig stabilt genom hela passet och låg på 6,0 efter dess slut. Energi- och orkesmässigt så kan jag inte säga att jag upplevde någon större skillnad. Jag hade energi och kraft att följa passet från början till slut. Om jag hade lägre nivåer av kolhydrater i kroppen så kan jag ej känna att jag saknade dem (prestationsmässigt). Mycket nöjd med andra ord!

MAT, MAT PÅ STORA FAT

En nämnvärd del av dagen har jag spenderat på nätet och kollat igenom flertalet olika sajter med LCHF-recept. Jag har funnit så enormt många olika godsaker - allt från härliga maträtter till frestande bak- och efterrättsverk. Den växande LCHF-andan i mig vill helst prova alla smarrigheter omedelbums. Spendera cirka fem månadslöner på ingredienser, samt hyra grannens lägenhet att agera walk in-skafferi. Sedan baka, baka, baka hela helgen. Men, det är en fälla jag läst om somliga som trillat dit på. Antagandet att man i princip kan äta obegränsat så länge det är LCHF. Detta tänker jag såklart undvika. Jag får så lov att prioritera och sprida ut såväl måltider som bakning med åtminstone något dygns mellanrum.

Imorgon tänker jag prova LCHF-våfflor till huvudmåltiden (äter ju bara två mål i och med Periodiska Fastan). Med riklig mängd vispad grädde till - då vispgrädde hört till en av mina storfavoriter ända sedan barnsben. Dock har jag tidigare brukat söta grädden med Canderel. För LCHF bör antagligen gräddsötning hoppas över helt. Men om man ändå vill få en nypa sötare smak av grädden, vad kan då vara det minst dåliga att söta med? Vet du som möjligen läser på rak arm så får du hemskt gärna berätta. Annars gör jag lite research imorgon innan helghandeln.

ALLT ELLER INGET

Samtidigt känns det så lustigt. Ju längre jag kommit med LCHF, desto mer nöje finner jag i att hålla på med mat och bakning. Mycket oväntat då jag alltid smått avskytt att laga mat. Gorby's och Billy's, sula rätt in i micron på sisådär två minuter, det var min nivå på matlagning. Förutom att jag kunde få för mig att baka riktigt grymma scones i sällsynta fall. Men hälsa och matlagning går ju ganska mycket i hand. Tidigare när jag ej brytt mig om vad jag ätit (eller hur jag mått) så spred ointresset sig till matlagning. De dagar jag svullat under de två år jag hållit på med vikten, så har jag i de flesta  fall hoppat över att ens ta mina dagliga vitamintillskott till maten. Känslan för mig var Nu har jag ändå sabbat för mig själv, så då är det ingen vits att bry sig om någonting! Medan det nu går åt rakt motsatt håll - ju mer mitt intresse för LCHF och dess goda effekter intresserar mig, desto mer vill jag hålla på med sådant runtomkring. Det har blivit (ännu) roligare att röra på mig, och matlagning är något jag nu gladeligen tager mig an. (Kanske är på tiden också efter de tolv år som frun fått stå vid spisen om dagarna.)

Så är jag inom väldigt mycket. Endera är det allt eller inget som gäller.

DAGENS MAT

Som vanligt bröt jag fastan med min nu ryggradspräntade äggröra och bacon. Stekt i smör och grädde. Idag passade jag dock på att göra något extra. Jag tärnade omkring 100 gram falukorv (med hög kötthalt) och stekte på, innan jag tillsatte äggen och grädden. Vilket såklart resulterade i tärnad stekt korv blandad i äggröran. Inte alls så tokigt, och aningen mer mättande dessutom. (Inte för att jag brukar bli eller vara hungrig, men ändå.) Till kvällsmat blev det 1 1/3 lax, en pannbiff och två stekta falukorvsskivor, tillsammans med två kokta ägg, mosade med smör, samt resten av gårdagens blomkålsmos. En härligt god blandning som kommer stå sig inombords mycket väl fram till imorgon kväll då det är dags att bryta fastan igen. Lite snacks blev det också i form av en Babybel-ost, ett par skivor hushållsost och ett par skivor rökt skinka.

Må vara ett rent sammanträffande, men jag tyckte den rökta skinkan hade en mycket mer markant smak än tidigare. Trots att det var skivor från samma paket som jag ätit av tidigare. Jag har läst om eventualiteten att smaklökarna "vässas" lite efter ett tags sockerbefrielse, men att sådan effekt skulle uppstå redan efter fem dygn, det finner jag mindre troligt. Appropå socker och sötma så hade jag tänkt tillåta mig en Pepsi MAX i veckan, att konsumeras under lördag/söndag. Vi får se om jag känner av något ökat sockerbegär i samband med att jag dricker av läsken - men det bör med all säkerhet vara hanterbart i sådana fall. (Jag har ju mitt "LCHF-skyddsnät" som jag talat om för några inlägg sedan.) En annan risk med light-drycker är att kroppen skall tro att det är verklig sötma på väg, och därför i förtid börja utsöndra insulin m.m. Men som Typ 1-diabetiker så är det knappast någon risk. Här är det jag som styr insulinet! Men för nyfikenhetsskull så skall jag hålla ett öga på blodsockret ett tag efter jag druckit av min Light-Pepsi, se om något udda sker.

Det kanske låter som om jag tar min LCHF-satsning oseriöst när jag väljer att konsumera en 1,5 liters light-läsk i veckan. Men jag försäkrar er om att jag tar detta på största allvar. Går man efter andel fett, kolhydrater, protein och kalorier m.m. i en Pepsi MAX så är det inget som gör att jag överskrider några dagliga gränser (trots att många av dess tillsatser kan vara högst onaturliga och onyttiga).

ÖVRIGA TANKAR

Frun är fortfarande förkyld. Jag har köpt hem allehanda onyttigheter åt henne, som hon känt för. (Åter igen, hon hör till dem som kan äta vadsomhelst utan att gå upp ett hekto. Smal som en och en halv undernärd och har alltid så varit (förutom under graviditeten förstås, vars extrakilon rasade av henne innan vi knappt hann ut från BB). Så hon sitter och gottar sig med semlor, allehanda choklad, nyponsoppa med glass, rostbröd m.m. (Fast lite åt gången, utspritt. Ingen eating-spree för hennes del.)

Innan jag började ta itu med min övervikt hade detta aldrig varit möjligt utan att jag hade suttit och ätit tillsammans med henne. Tog hon något som inte jag fick lika av, då blev jag tvärt sur och på dåligt humör, långvarigt dessutom! Detta ändrades dock när jag tog beslutet att göra något åt min hälsa och min övervikt. Min övervikt var mitt eget fel. Ingen hade tvingat mig att sitta och trycka i mig mångtusental i kaloriöverskott om dagarna, allra minst min fru. Nu skulle hon stötta mig till 100% så snart jag behöver, men jag gjorde klart för henne direkt första dagen att min övervikt var helt och hållet på mitt ansvar. Jag talade om för henne, mycket bestämt, att hon inte skulle tveka på att köpa något gott som hon känner för, trots att jag inte skall smaka av det. Min övervikt är mitt självförvållade problem, inget hon skall behöva "lida" för! Dessutom kände jag en stark skyldighet mot henne. Hon valde att gå in i en relation, samt ett äktenskap, med en hälsosam man med normalvikt.

Därmed kändes det hela tiden fel att jag fullkomligen struntat i mig själv och låtit mig bära iväg till 108 kilo som mest. Jag är skyldig henne den hälsosamma person hon en gång valt att träffa! Därmed känns det så bra nu när jag åter börjar komma ned mot en hälsosammare vikt och figur. ~78 kilo med en mage på ~94 cm. Samt med ett extremt förstärkt (återställt) självförtroende och självkänsla. Det är det hon är värd! Det är vad jag tagit ifrån henne under flera års tid. Har man dock något som medicinskt, fysiskt eller tillfällesmässigt hindrar en sådan återhämtning - då är det såklart en helt annan sak! Men jag som för övrigt är helt frisk och fullt mobil, med många lediga tillfällen, då är det bara att ta tag i saken!

Nog pladdrat för mig ikväll. Klockan är mycket och jag är småtrötter. Dags att krypa till kojs! Imorgon skall första veckans vikt rapporteras också. Det blir spännande att se vad mina fem första dygn med LCHF har gjort med mina begynnane 79,7 kilo!

/ Tack för att du läst, ha en förträfflig helg & på återseende

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar väl säga att med små mängder kolhydrater blir det små fel vid insulinberäkningen och vid stora mängder kolhydrater blir det stora fel!

Och att ta insulin via spruta/pump är på inget vis samma som när kroppen själv reglerar det hela.

Och vi utan diabetes har oxå ett blodsocker som går upp och ner under dagen.. dock sällan över eller under normalintervallet.

Redan efter en månad så har du en annan situation, då mer ketonkroppar ersätter en del glukos.. då blir det nya beräkningar igen.

Sen efter ytterligare månader då även musklerna anpassat sig till att använda mer fett som bränsle minskar glukosbehovet ytterligare.

Räkna med att det tar ett år innan allt landat helt i fettträsket!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaniljpulver kan få grädden att smaka sött

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att den laktosfria grädden smakar lite sötare av sig själv. Så den behöver inget extra. Smask! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

INVÄGNING/MÄTNING VECKA ETT

Innan jag förtäljer min första LCHF-veckas vikt och måttutveckling så vill jag först upplysa om utgångsläget - så att ej tro aningen för mycket om vad som skett.

Förra torsdagsmorgonen (veckan innan LCHF-starten) råkade jag ut för en oväntad uppgång på ett par hekto, en dipp som åter bringade mig lite hopplöshetskänslor. Jag hade varit nere på 77,4 som lägsta vikt i början på den veckan. På torsdagen var jag dock uppe över 78 igen. Visst, det handlar ju om dagliga viktvariationer beroende på vätskebalans m.m. Men det kändes ändock som ett smått bakslag för mig, och det var det bakslaget som pushade mig till att bestämma mig för LCHF. Det var inte mycket som kändes direkt säkert längre med enbart Periodisk Fasta och att äta allmän husmanskost. Blodsockret for ju upp och ned mellan sky och källare, och vikten uppenbarligen likaså (enligt dåvarande bitter överdrift).

Jag beslutade mig således att börja med LCHF på måndagen som begynnade skrivande stunds vecka. Därefter, fort som attan, kom valet att nu struntar jag i allt ända fram till på måndag! Det blir ju sista kolhydratchansen jag får. Det resulterade i ett starkt överdrivet kaloriintag under hela fredagen, lördagen och söndagen - vilket såklart satte sina spår till måndagsvägningen och LCHF-starten. Jag hade således ätit upp mig från strax över 78 kilo i torsdags, till 79,7 på måndag morgon. Omkretsen runt magen (navelhöjd/lilla kvarvarande "bildäcket") hade jag inte mätt på ett tag, men dess omkrets låg på 93,2 cm. Så ha denna svullarhelg i åtanke, samt det faktum att nyligen tillkommen vikt ofta brukar ha ganska lätt att raskt försvinna!

INVÄGNINGSRESULTATET

LCHF-start: 79,7 kg - - 93,2 cm

Föregående vecka: 79,7 kg - - 93,2 cm

Efter LCHF-vecka ett: 77,4 kg - - 91,4 cm

Efter första veckan har vikten alltså skyndsamt återgått ned till mitt tidigare lägsta på 77,4 kg. Det finner jag hur kul som helst, i och med att det visar att LCHF leder vikten åt rätt håll. Jag har läst hur vissa råkat ut för viktuppgång efter de börjat med LCHF. Samt om dem som har fått vänta någon eller några månader på att LCHF:en skall börja ta itu med deras vikt. Nu handlar min viktminskning mestadels om att plocka bort det jag åt upp mig under föregående helg, vilket antagligen är anledningen till den stora minskningen. Likaså var magen antagligen mycket svälld av allt jag tryckt i mig, samt av alla gaser och annat som kolhydraterna producerade inombords. Det spännande kommer nu, fram till nästa lördag, att se vad LCHF-kosten klarar av att göra när det kommer till att pusha ned under min lägsta-vikt (77,4). Nu har LCHF:en skrapat bort snömodden (det jag nyligen ätit upp mig). Nu stundar att knapra iväg i glaciären - en vikt som legat på mig i över tolv år! Som sagt, det blir spännande att se vad som händer till nästa lördag!

AKNE/HUDBESVÄR

Jag minns hur jag hajade till när jag lyssnade på boken "Matrevolutionen" - då Andreas specifikt nämnde Akne som en av de västerländska sjukdomarna. Akne är något jag dragits med ända sedan tonåren. Jag skall snart fylla 33 och har fortfarande reguljära Akne-problem. Jag behandlar mina utsatta områden i ansiktet med att dagligen smörja in med Basiron 5% - en gång om dagen. Basironet fungerar ypperligt för min del. Så länge jag smörjer en gång om dagen så håller sig Aknen borta. Men det räcker ofta med att jag missar en enda dags behandling så kan jag känna hur det börjar ömma på någon punkt i ansiktet nästa dag. (Problemområden främst runt näsan och i närheten av läpparna.)

Jag kommer definitivt att upphöra med min Basiron-behandling, för att testa om LCHF-kosten kan/har rättat till problemen i min hy/hud/kropp som gör att Aknen uppstår. Men inte ännu dock. Jag har för närvarande en relativt nyligen påbörjad tub vilken jag tänker göra slut på först. Den räcker troligen åtminstone ett par månader till med den lilla mängd jag använder. Därefter skall jag vänta med att införskaffa nästa, och se om aknen håller sig borta, tack vare LCHF.

Har du som läser haft några hy-problem som blivit bättre/gått över/försvunnit tack vare LCHF?

ÖVRIGT FÖR DAGEN

Mina keton-urin-mätstickor har kommit till apoteket. Skall hämta ut dem under dagen. Men efter blott en vecka kanske är lite tidigt att mäta nattliga ketoner. Kanske skall avvakta någon vecka till. Men å andra sidan är det ju cirka 30 stickor per burk, så jag har ju ett antal mätningar på mig. Superfint väder utanför. Skall ta med mig lille Melvin i bärsele ut på promenad runt Glada Hudik, medan frun ordnar lite bestyr hemmavid. Skall även inhandla diverse ingredienser till LCHF bröd- och våffellagning, vilket vi tänkt poa med under eftermiddagen. Morgonens blodsocker låg på ej så farliga 8.0 strax efter 08:00. Jag tog en enhet insulin för att få ned sockret på en något hälsosammare nivå (trots att åtta egentligen inte är direkt jättefarligt/högt på något vis). Nu, klockan 10:30, ligger blodsockret på perfekta 5,4 - där det troligen kommer stanna tack vare ett stabilare blodsocker samt att Novo-Rapidens verkningstid upphör efter cirka tre timmar. (Hade det varit back in the old days så hade blodsockret troligen fortsatt sjunka ned till känning-nivå.)

Jag återkommer mot slutet av dagen. Jättekul att du läser och tusen tack för alla gillanden - en uppskattning som verkligen lyfter hela mitt LCHF-intågande!

/ Tack för att du läst & på återseende!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller släng på en näve hallon. Dubbelmums! Kanel är också gott.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DAG NUMMER SEX

Åter en kväll då jag sitter vid datorn fullständigt nöjd och belåten. TIll stor del tack vare den nya kosten. Idag har det blivit lite nyutforskande. Dels LCHF-våfflor, samt en variant av LCHF-kladdkaka. Dessa två blev dagens kvällsmål + efterrätt. Fastan bröt jag några timmar innan med den vanliga tallriken med äggröra med inmixad tärnat bacon, samt tre skivor icke tärnad bacon.

Något som slog mig vid våffelätandet är hur pass mättande LCHF-maten faktiskt är! Innan så satt jag och registrerade samtliga dagens matartiklar i ett sådant näringsregister, och fick fram totala mängden fett, kolhydrater, protein och kalorier. Med en hel omgång våfflor, samt en fjärdedel av kladdkakan (eftersom det stod fyra portioner i receptet), så skulle såväl antalet kolhydrater, samt antalet kalorier skrida en bit över gränserna. Närmare bestämt 30,54 gram kolhydrater och någonstans kring 2600 kalorier (inte för att jag, som sagt, längre bryr mig så mycket om kaloriantalet). Men om jag delade upp våffelomgången på två måltider så skulle jag få ner kolhydraterna till strax under 25 gram (vilket jag försöker hålla mig under), samt få ner kalorierna till cirka 1800. Men skulle jag verkligen kunna lämna halva våffelmängden?

Ty jag har alltid varit sådan som absolut måste göra slut på vad än som serveras! Punkt och utropstecken! Fastän jag har varit nästintill proppmätt, har det legat kvar en eller två våfflor/pannkakor/tortillabröd eller dylikt så har det nästan varit ett kompulsivt tvång för mig att äta upp det. Oavsett hur pass mätt jag känt mig. Men jag bestämde mig i förväg om mina LCHF-våfflor. Jag skulle bara äta hälften, även om jag skulle komma ställas inför en mycket svår inre kamp mot mitt tidigare beteende! Efter två våfflor (åtta totalt av den smet jag gjorde) började jag känna en begynnande mättnad. Våffla nummer tre och det var alldeles på gränsen. Våffla nummer fyra och jag kände mig blott tuggan under smått illamående. Tidigare kunde jag smälla i mig det dubbla utan problem. Våfflor gjorda på det standard-onyttiga sättet, med den aptit, glupskhet och magplats jag brukade ha. Men nu, efter fyra LCHF-våfflor var jag mer än mätt och belåten! Detta gjorde det barnsligt enkelt för mig att dra fram plastfolien och sätta över resterande våfflor, för att ställas i kylen till imorgon.

En halvtimma senare tog jag en bit av kladdkakan, cirka en femtedel med tanke på hur mätt jag fortfarande var. Ingen smak jag direkt hurrade över, men med tillräcklig mängd vispgrädde så gick den ner. Resten står i kylen och kommer väl sporadiskt fram när det kan passa - såvida jag inte kapar det som är kvar. Känns ju samtidigt lite dumt att trycka i sig något som inte är vidare gott, bara för att det skall ta slut. Istället ser jag nu fram emot att prova baka ett gäng LCHF-scones. Tänk att kunna äta en smörgås igen, men som platsar inom LCHF. Extra mycket ost på och rikligt med smör. Blir perfekt att ha liggande i frysen och plocka fram ett ibland när smörgåstarmen börjar gnyla. Tror förresten jag skall börja länka till de recept jag nämner och testar. Vore kanske hjälpsamt om någon annan vill testa.

BLODSOCKER & ÖVRIGT

Blodsockret har varit helt underbart idag också! Som sagt, tog en 105-minuters promenad med sonen i bärsele, på ett blodsocker på 5,4. Något jag aldrig hade vågat för en vecka sedan. Då skulle jag ha tagit ett glas mjölk samt ett par skorpor för att försäkra mig om att ej få känning mitt under promenaden. Och när jag väl kommit hem och kollat blodsockret igen så skulle det istället ha vänt och skjutit mot skyn... Fy vilken jobbig sits jag var i tidigare! Idag litade/litar jag fullt på mitt blodsocker, efter bara sex dagar med LCHF. Jag tog min sköna, soliga vinterpromenad. Och när jag kom hem möttes jag glatt av ett blodsocker på 6,0. Jag är fortfarande helt lyrisk över hur stadigt och stabilt sockret har blivit! Bara det gör ju att jag aldrig skulle vilja återvända till den gamla, allmänna husmanskosten jag brukade äta!

Jag har ej känt så mycket av trötthet idag, men ej heller någon överdriven energi. Känns som jag svävat lite mitt emellan. Kan ju vara för att jag varit halv-aktiv hela dagen. Inte många stunder att varva ned på. En annan läcker sak med LCHF-kosten, förresten, är att alla gånger jag registrerat dagarnas måltider så har såväl kolhydrater som kalorier alltid kommit upp i helt OK nivåer, utan att jag ens beräknat i förväg! Kolhydraterna stannar alltid under 25g och kaloriantalet omkring 1600 - 1800. Detta fenomen kommer nog med tiden att vagga in mig i en säkerhet som gör att jag inte behöver bry mig om att registrera någonting längre. Det jag vill äta håller sig under gränserna. Det som riskerar trava över gränserna, ja, det känner jag inte för att äta. För då är jag redan mätt och gla'.

Jag har även plockat upp keton-stickorna från apoteket. Får se om jag testar en imorgonbitti, bara för att checka läget. Jag har ju 29 stycken kvar efter det, så ingen åtgångspanik direkt. Höjda ketoner kan man väl få efter bara sex dagar med LCHF? Det är väl själva fettdriftsomställningen och keton-effektiviteten som behöver längre tid på sig att komma igång och optimeras. Jo, så har jag även inhandlat ett paket extra fin grillkorv med 80-procentig kötthalt, att ha som snacks emellanåt. Inte att jag springer runt och mol-äter korv hela dagarna, men en halv sådan, avnjuten framför TV:n om man känner att man bara måste ha något, det ser ut att platsa helt okej. Och Pepsi MAX:en smakade ljuvligt. Mycket starkare smak av den nu - kanske tack vare att jag inte trycker i mig en massa socker och sött under dagarna, vilket kan ha fått läsksmaken att blekna en aning vid jämförelse. Som det känns just nu så har light-läsken inte triggat något ökat sockerbegär.

De LCHF-våfflor jag gjorde (helt OK): http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf-5/lchf-efteratter/lchf-vafflor/

LCHF-kladdkakan (inget vidare): http://www.recepten.se/recept/kladdkaka_lchf.html

LCHF-sconesen jag ämnar tillverka imorgon (återstår att se): http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1128

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, vad roligt!

Har själv provat några recept på mjukt LCHF-bröd men ännu inte hittat något som jag tycker är gott. En favorit här hemma är annars Birgitta Höglunds variant av fröknäcke! Hittas på 56kilo.se som har många goda recept. Vill också varmt rekommendera Åses (56kilo.se) kesoplättar.

Vill du LCHF-baka ännu mer så hittar du mycket på Mariann Anderssons blogg:

Mariannslchf.se

Härligt att höra att bs ligger så stabilt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde: 56kilo har också en kladdkaka som är gudomligt god!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, vad roligt!

Har själv provat några recept på mjukt LCHF-bröd men ännu inte hittat något som jag tycker är gott. En favorit här hemma är annars Birgitta Höglunds variant av fröknäcke! Hittas på 56kilo.se som har många goda recept. Vill också varmt rekommendera Åses (56kilo.se) kesoplättar.

Vill du LCHF-baka ännu mer så hittar du mycket på Mariann Anderssons blogg:

Mariannslchf.se

Härligt att höra att bs ligger så stabilt!

Birgitta Höglunds valnöts limpa, som finns under receptdelen på forumet är det bästa lchfbröd jag smakat, prova.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Birgitta Höglunds valnöts limpa, som finns under receptdelen på forumet är det bästa lchfbröd jag smakat, prova.

Den är en favorit här också, har ersatt vanliga morgonbrödet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, får ge det en chans till! Saknar egentligen inte alla mjukt bröd, men kan vara trevligt att ha något i frysen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev inspirerad! Sådan limpa står i ugnen nu  :)

Hade ingen kesella så jag tog hälften cottage cheese o hälften philadelphia.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för gratulationerna! Jag hade ju kunnat önska att denna viktförändring skett med hjälp av LCHF. Men den kosten kommer få stå för skillnaden mellan 77 och 67, när (och om) den dagen kommer. Tusen tack även för era receptförslag. Nästa bröd jag bakar kommer definitivt bli den där valnötslimpan, trots att den innehåller ett helt skjul med ingredienser. Blir att storshoppa inför den bakningen - för mig som fortfarande är helfärsk inom LCHF och ej har många ingredienser hemma.

DAG NUMMER SJU

Idag när jag gick ut på en kortare promenad så reflekterade jag tillbaka på förra helgen. Hur jag gick och lyssnade på sista halvan av Eenfeldts 'Matrevolutionen', samtidigt som jag tuggade i mig en tiokronors ostburgare från McDonalds. Ej menat som en fjortis i trotsåldern, snarare som ett farväl till en föda som ej kommer intagas igen (såvida jag inte ramlar över ett lovande LCHF-recept på hamburgerbröd då). Jag var förväntansfull, aningen nervös, mest glad och längtande, men kände mig samtidigt vilsen intill en stor främmande djungel. Nu, en vecka senare, känns det som jag börjat finna lite fotfäste i alla fall. Att jag funnit en plats i denna djungel där jag börjar få upp ett vindhärjat tält och tjenat på grannen. Det finns så mycket kvar att lära och att upptäcka, och så lång tid kvar att passera (förhoppningsvis!) och det känns som mitt liv och min hälsa bara kan, och kommer, bli bättre och bättre.

Blodsockret har fotsatt hålla sig på helt friska nivåer. Jag ser på min blodsockermätare hur genomsnittsvärdet för de sju senaste dygnen dag för dag, kontroll för kontroll, trampar nedåt och nedåt. Tidigare låg snittblodsockret uppåt 14 - 15. Nu, efter snart en hel vecka med LCHF, traskar snittvärdet snabbt ner och ligger för närvarande på 7,8. Som sagt, jag ser starkt fram emot månadsskiftet april/maj när det kan bli aktuellt för ett nytt HbA1c-test - vilket enormt förbättrat resultat det måste bli!

ALL MAT IDAG

Idag har det blivit en bakning och en matlagning. Till att börja med så var det sconesen (länkade i slutet av inlägget). Relativt enkla att göra, dock med en smak som inte sade mig vidare mycket. Påminde mer om kardemummaskorpor än de gamla scones jag är van vid. Samtidigt så går jag aldrig med förväntning att alternativa ingredienser och tillagningsmetoder skall smaka exakt som originalen. Dock var det härligt att få tugga lite bröd igen, bredd med stort lager smör och ett par extra ostskivor. Det blev fem scones totalt av smeten, varav en togs tillsammans med resten av LCHF-våfflorna, som fick agera fastebrytarmåltid. (Och tänk att få njuta av vispgrädde, lyxigt värre!)

Till kvällsmat lagade jag LCHF-köttfärslimpa - och den blev suveränt god! Kan varmt rekommendera det receptet (också länkat nedan)! Även såsen lyckades jag få till rätt så perfekt, trots att man är tvingad att höfta mängden soja och kalvfond. Fyra portioner totalt, vilka blir rejält stora och mättande. Dock står det 500 gram färs i receptet. Paketet jag köpte var på strax över 700 gram - men jag körde på rubbet. Blev ändock hur bra som helst! Imorgon skall jag göra mer av blomkålsmoset att ta till nästa måltid köttfärslimpa. Det lär passa som spiken i träplankan! Dagens matintag avslutades därefter med ytterligare en liten bit av kladdkakan, som faktiskt ändå är helt okej, speciellt med en ordentlig mängd vispgrädde till! Den skall dock avnjutas med små, små skedar/tuggor. Jag köpte även ett paket Saltin idag att ta som tillskott de första veckorna, istället för rent salt. Skall tydligen ha potential att vara nyttigare med fler nödvändiga ämnen.

TRÄNINGS- & MOTIONSPLANER

Jag börjar fundera mer och mer på att boka in mig för en gyminstruktion med en av tränarna på Friskis&Svettis-gymmet. Jag går på två till tre jympapass i veckan, vilket ger god motion. Men känner att jag skulle må bra av generellt starkare grundmuskulatur. Mitt mål med att börja gymma skulle knappast vara att bli stor och biffig, styrketävlingskvala eller något annat elit-orienterat. Mitt mål är att få lära mig en grunduppsättning helkroppsövningar som stärker det mesta i muskel- och stabilitetsväg, som sedan kan komma till hands i ordinära vardagen. Jag kan tänka mig att gymma cirka en timme långa tillfällen, omkring tre dagar i veckan. Och kan förhoppningsvis få ett upplägg som passar dessa ramar. Jag kommer inte ändra min kost något, utan fortsätta som jag börjat denna vecka och sedan låta det få det resultat som blir. Gympassen skulle jag lägga direkt efter arbetsdagens slut, så jag kan ila hem direkt efteråt och bryta fastan med mitt vanliga äggröremål. Förhoppningsvis får musklerna den näring och byggmaterial de behöver. Det blir ju ändå skapligt med protein i LCHF-maten.

Jag skall även ta detta med en kost- och hälsoexpert som jag bokat tid hos nu på onsdag klockan 10:00 (som själv förespråkar LCHF och allmän lågkolhydratkost). Jag ser fram emot detta möte. Dels för att jag lärde känna honom lite halvt under en nystartsutbildning vi gick tillsammans ett par år tillbaka. Dels för att jag har så mycket positivt att rapportera från min övergång till LCHF. Dessutom skall jag även få göra en kontroll på min nuvarande kroppsfettprocent. Jag har ingen aning vad den kan ligga på. Har aldrig mätt tidigare. Förhoppningsvis så är det i närheten av ett hälsosamt värde.

Nu skall här sovas. Upp tidigt imorgon igen till ytterligare en trevlig jobbardag i receptionen på Friskis.

LCHF-scones (rätt intetsägande smak i sig själva, men godtagbart med pålägg) http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1128

LCHF-köttfärslimpa (enkel att göra med utsökt smak, rekommenderas varmt!) http://www.kokaihop.se/recept/lchf-kottfarslimpa

LCHF-blomkålsmos (mycket, mycket gott och mättande, perfekt som potatissubstitut) http://www.recepten.se/recept/blomkaalsmos.html

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör hårt!

Jag är också typetta och har kört lchf i några år. Klarar mig numera enbart på långtidsinsulinet. Delar upp det så att jag tar halva till natten och halva på förmiddagen. 

Utan motion ligger hba1c kring 42-43 och med lite träning några siffror lägre. Över 10 på en punktmätning får jag numera bara när jag unnar mig några öl.

Sköterskan och läkaren är förstås förtvivlade. Dietisten har jag valt att inte träffa på länge. Men alla värden ser utmärkta ut så de får gärna klaga på mig så länge de skriver ut insulin och mätstickor :)

Det känns helt klart som att man fått ett nytt liv och det gäller att inte hysa agg mot de läkare och sköterskor man träffar för att de har gett en alldeles fel råd genom hela livet. De är trots allt styrda uppifrån och lär bara ut allmänna rekommendationer.

Njut nu av ditt nya liv där du faktiskt kan känna dig helt frisk ibland. Med vetskapen om att blodsockret knappt kommer hamna över 7-8 och med samma insulindoser dag efter dag så vågar man till slut också sticka sig i fingret färre gånger och livet blir så ofantligt mycket behagligare.

Lycka till!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sköterskan och läkaren är förstås förtvivlade.

På vilket sätt är sköterskan och läkaren förtvivlade? Vad säger dom? Skulle vara intressant att höra hur du tror att de resonerar och varför - nu när dina värden är så mycket bättre. Vad är de rädda för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vilket sätt är sköterskan och läkaren förtvivlade? Vad säger dom? Skulle vara intressant att höra hur du tror att de resonerar och varför - nu när dina värden är så mycket bättre. Vad är de rädda för?

Numera är det väl inte så dramatiskt kanske. Läkaren bryr sig mest om siffrorna och insulindoserna och sköterskan tycker jag väl inte att jag får så mycket ut av egentligen. Vi ses en gång om året. Mina värden var ganska bra innan lchf också men livskvalitén har ökat på ett sätt som är ovärderligt.

Problemet är att deras utgångspunkt är att "man måste ju äta kolhydrater". Vad som händer annars har de lite svårt att svara på men det brukar pratas om fibrer, gällande kostråd och okända långtidseffekter. Jag har insett att de bara repeterar vad de har fått lära sig och så länge man inte stöter på mycket erfarna experter eller forskare så kan de inte mer än vad man själv gör om man ser till att vara påläst. 

Det här med mycket fett är ju en stor grej också. Diabetikers blodfetter kollas ju extra noga och ska man äta fett är det fleromättat som gäller och det ska vara minimalt med mättat. På den vägen är det och det upprepas som ett mantra hela tiden.

När jag går på besök nuförtiden så går vi bara igenom mina provresultat och sedan tackar jag för mig.

Nu ska jag inte stjäla mer uppmärksamhet från trådstartaren och ämnet :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ BIM;

Vilken ljuvlig och inspirerande läsning! Det är lite så det känns faktiskt, som att jag nyss fått ett helt nytt liv, med helt nya förutsättningar. Förutsättningar att må så mycket bättre! Intressant med att du delat upp ditt långtidsverkande insulin till hälften på morgon och hälften till kvällen. Får jag fråga vilket långtidsinsulin du tar? Själv kör jag med Lantus. Jag märker ofta av att blodsockret har en liten tendens att vilja öka en smula framåt morgonkvisten (fastän minimalt nu, jämfört med tidigare). Det är på morgonen jag tar mitt långtidsverkande, vilket bör vara förklaringen. Möjligt att jag skulle få ett ännu jämnare blodsocker om jag gjorde på samma sätt. Ta sex enheter på morgonen och sex enheter på kvällen. Skulle nog ha provat det någon dag.

Angående konservativa diabetessköterskor och läkare så känner jag igen situationen. Det har blivit en hel del näsrynkningar åt min periodiska fasta och LCHF:en har jag inte ens nämnt ännu. Min plan är att komma på nästa återbesök. Hålla käft om LCHF till dess att hon tagit såväl HbA1c, samt tankat ned dygnskurvorna från blodsockermätaren. För att sedan ge LCHF som förklaring på de kraftigt förbättrade värdena (samt fortsatta viktminskning). Därefter får hon säga vad hon vill. Då ser hon svart på vitt att min nya kosthållning fungerar, vilket bör kunna dämpa eventuella protester.

Ingen som helst fara med att "stjäla" någonting i tråden förresten. Tycker det är mycket intressant att läsa, särskilt då vi bägge LCHF:ar på mycket lika grunder. Roligt att LCHF fungerar så bra för dig - kan inget annat än att gratulera och själv se fram emot en förhoppningsvis fortsatt lika komplikationsfri vardag.

MÅNDAGMORGON

Denna dag har börjat otroligt positivt. Kände mig pigg och utvilad när jag vaknade. Kände gott om energi i kroppen och redo att tackla arbetsdagen. Jag passade på att ställa mig på vågen en sväng... Efter ett ganska stort viktras från lördagens 77,4 till under 77,0 igår (söndag) förväntade jag mig en rekyleffekt på ett par hekton upp till denna morgon. Det är vad jag kunnat räkna med tidigare, innan nya kosten. Men dagens morgonvikt var på haktappande 76,2 kg. Svårt att säga om det ingår någon temporär viktdipp i detta, det visar väl sig imorgon och på onsdag. Men det verkar inte sämre än att LCHF-kosten har börjat smälta bort hekton från mig.

Dessutom kom jag ihåg att testa ketoner på morgonen. Jag får låta bilden tala lite om det resultatet:

post-7543-0-68053200-1393239123_thumb.jpg

Keton-nivån någonstans mittemellan två och tre plus, medan glukosdelen låg på negativt. Dessutom låg mitt morgonblodsocker på 6,9. Så någon ketoacidos är det inte fråga om. Så något LCHF-aktigt bör ju vara i rullning inom mig och allt detta tillsammans har gjort denna måndag till en ren solskensdag!

Jag återkommer som vanligt mer under dagen. Skall strax iväg på lunch nu. Inhandla lite ingredienser för en ny omgång blomkålsmos att avnjuta till den utsökta andra halvan av gårdagens köttfärslimpa. Ha det på topp så länge!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant med att du delat upp ditt långtidsverkande insulin till hälften på morgon och hälften till kvällen. Får jag fråga vilket långtidsinsulin du tar? Själv kör jag med Lantus. Jag märker ofta av att blodsockret har en liten tendens att vilja öka en smula framåt morgonkvisten (fastän minimalt nu, jämfört med tidigare). Det är på morgonen jag tar mitt långtidsverkande, vilket bör vara förklaringen. Möjligt att jag skulle få ett ännu jämnare blodsocker om jag gjorde på samma sätt. Ta sex enheter på morgonen och sex enheter på kvällen. Skulle nog ha provat det någon dag.

Jag har också Lantus. Ska nog inte sitta här och ge några rekommendationer om hur du bör ta ditt insulin men jag själv får en jämnare kurva om jag delar upp det. Levern sätter igång på gryningstimmarna för att man ska ha en bra sockerhalt när man vaknar upp så jag behöver kvällsinsulinet.

Tycker också det är lättare att labba med volymen med Lantus. Det är ju svårt att bli låg då vilket är väldigt obehagligt. Lantusen sätter ju baskurvan som senare är tänkt att justeras med Novorapid vid måltid. Men eftersom blodsockret knappt höjs vid måltiderna på lchf så räcker Lantus för mig.

Nu funkar vi ju alla olika så jag kan bara föreslå att testa sig fram, enhet för enhet, och ha druvsockret redo. Helt säker blir man ju aldrig och jag går fortfarande med ett utslitet paket dextrosol i jackfickan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ BIM;

Absolut inte några givande av rekommendationer. Jag läste bara om ditt upplägg med doseringen och tänkte att det skulle kunna förbättra läget för mig med. Så det är på 100% eget initiativ som jag tänker testa att dela upp doseringen! :) Det enda andra alternativet är att höja Lantus-dosen, vilket jag har testat tidigare. Dock blir det lätt att Lantusen istället börjar trycka ned blodsockret framåt eftermiddagen om jag överskrider 12 enheter. Så ser fram emot att se effekten av en uppdelning av 12 enheter istället.

Druvsocker (Dextrosol) är ett oskrivet måste för min del. Trots att de låga känningarna har varit skapligt sällsynta, och efter LCHF troligen kommer vara ännu mer sällsynta, så lämnar jag aldrig hemmet utan att ha ett paket Dextrosol på mig. Även mobiltelefonen går under denna "lag". Kunna nå folk, samt ta något när känningen kommer - det är ett absolut måste för min del!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg