Swester

Min LCHF-start (Typ-1 diab.)

Recommended Posts

Välkommen tillbaka! Vi är nog många som känner igen oss i dina "kval", men jag är glad att du kommit fram till att fortsätta med LCHF. Det klarar du diabetes bäst på. Och så inte bekymra dig för mycket för hack upp och ner på viktkurvan... den långa trenden och hur du mår är det viktigaste!

Fortsatt lycka till  :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka! Jag har saknat dina fantastiska skrivelser! Härligt att du väljer lchf igen, både för din hälsa och för min egen, egoistiska skull så att jag får fortsätta läsa det du författar!

Det där med tvivel om kosten känner jag igen. Ett litet kolhydratsmonster sitter ibland och väser likt Gollum till ringen... "My precioussssss!" Så tar jag lite för mycket rotfrukter eller något annat som jag TYCKER att jag BORDE klara... Och PANG så vaknar jag nästa dag med ett basebollträ i huvudet. Migränen är tillbaka med full kraft. Och jag är så tacksam att jag numera nästan helt slipper min 30 år långa migränplåga tack vare lchf. Bara att gå tillbaka, den nya vän, som du så vackert beskriver det, står där och väntar med oändligt tålamod och kylen full av smör... :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen tillbaka! Måste säga att jag blev lite orolig över detta, för dig, långa uppehåll.

Själv är jag på all-inclusive golfresa i Turkiet. Mycket svårt att äta strikt här. Lite mer kh i form av grönsaker än hemma, mer protein och mycket mindre fett. Men inga snedsteg mer än ganska mycket vin! Hoppas jag kompenserar detta med golfspelandet.

När jag kommer hem ska jag strikta till det ordentligt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen tillbaka! Måste säga att jag blev lite orolig över detta, för dig, långa uppehåll.

Själv är jag på all-inclusive golfresa i Turkiet. Mycket svårt att äta strikt här. Lite mer kh i form av grönsaker än hemma, mer protein och mycket mindre fett. Men inga snedsteg mer än ganska mycket vin! Hoppas jag kompenserar detta med golfspelandet.

När jag kommer hem ska jag strikta till det ordentligt.

Klart man ska unna sej vin om man är på semester! Har de inget smör som du kan lägga till maten? Och idet måste väl finnas oliver

?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, oliver äter jag mycket. Och ägg och ost till frukost. Försökte lägga på smör på köttet, men det smälte inte... Tycker inte att det är så gott då. Paranötter och ägg ute på banan. Tycker jag har bra ork och skärpa ute på banan, så går fortfarande på fettdrift!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TILLBAKA PÅ RUTA ETT (måndag - dag ett)

Vad kan jag säga. Jag gick in i denna tråd med avsikten att vara fullständigt seriös med min LCHF-satsning. Det höll sig i närmare en månad innan tvivlen, innan lockelsen efter det mindre nyttiga, tog överhand och fick mig att (av eget beslut naturligtvis) återgå till min gamla kost, under helgen som precis varit. Det var långt ifrån ett genomkärt återbesök. De enda som firade var smaklökarna som dansade sötsmaksrave dygnen igenom, tyvärr till tonerna av skvalpande blodsocker och rungande, illaluktande ändtarmsgaser. (Men usch, så ofräscht du skriver!!) Ja, just det! Det var inget tillstånd som direkt lämpar sig i reklamutförande precis.

Men det var en upplevelse jag ändock behövde. Att få svart på vitt vilket liv jag vill leva och vilken hälsa jag vill leva med. Att få se alla övriga positiva effekter av att undvika ett fåtal av de artiklar jag finner mycket smakfulla, förutom en eventuell viktminskning. Det hjälper mig att se värdet av de "uppoffringar" jag gör. Och nu är jag tillbaka på banan igen, övertygad om mitt valda spår och redo att fortsätta mitt liv så som naturen avsett (och jag i alla dessa år motsträvat). Jag räknar med att min kolhydratstinna helg har nollat precis allt min kropp eventuellt hann genomgå under månaden jag hann köra LCHF.

ÄNDRINGAR DENNA GÅNG

Till att börja med så skall jag köra med extra överspännande kontroll, i alla fall ett bra tag framöver. Jag kommer att anteckna och registrera allt jag äter, vätskemängd per dag, snittblodsocker, daglig morgonvikt och veckovisligt magmått. Detta tänker jag, för enkelhets skull, dokumentera i en excel-fil, vilken kommer finnas tillgänglig att överskåda via en länk jag inkluderar ikväll. Jag är en person som tycker om siffror och kontroll. Bökigt upplägg kan säkert många tycka, men för mig blir det en intressant sidodel till min LCHF. Så, mer kontroll på vad jag äter och hur jag mår, samt målet att försöka hålla mig under 20g kolhydrater per dygn (istället för gränsen omkring 25g jag hade tidigare).

Dagens resultat presenterar jag på kvällarna (förutom att eventuellt nämna morgonvikten även i tidigare inlägg). Idag, efter kolhydrathelgen, vägde jag in mig på 82,6 kg, med uppsvälld magomkrets på 96,0 cm. Morgonblodsockret låg på 14,4. Rätt så högt, på grund av helgen och ett kolhydratberikat kvällsmål. Förhoppningsvis kommer blodsockret stabilisera sig redan inom ett par dagar, och återgå till den sirap-konsistens jag kom till att avguda under första LCHF-månaden.

Jag tänker utesluta mellansnacks så långt som möjligt. Det är ju egentligen ingen vits med att äta en Babybel-ost på lunchen bara för att, när jag egentligen inte är hungrig. Jag känner att det blir alltför mycket tid per dag lagd åt tankar på mat och att äta. Jag vill bara bry mig om mat när det faktiskt är dags att äta. Jag vill inte slava under en mental järnhand som gärna försöker skyffla mig mot förtäring varenda tankeledig stund. Bara för att jag följer LCHF skall inte kosten behöva stövla in som en övergödd trottoarpratare i centrum av min vardag. Ungefär som om jag skulle få för mig att ägna 80% av min vakna tid åt att tänka på tandborstning. Rätt så absurt kan jag tycka. Lägga fokus på annat istället så att LCHF-kosten lägger sig på sin viktiga hylla i vardagen, utan att behöva jäsa upp och breda ut sig flera gånger om.

/ Tack för att du läst & på återseende!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det för oss andra oxå.. och det där är en del av ditt framtida liv.. fast med allt längre mellan att du faller av vagnen!

Det är som att man måste falla någon gång för att lära sig att marken är hård och att det är bättre att hålla sig på benen!

Men snava kommer du även göra i framtiden!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaej, ruta ett är du väl inte riktigt tillbaka på. Nu vet du ju hur bra du kan må, hur du kan lägga upp din kost osv. Det visste du inte då när du stod på ruta ett och aldrig hade ätit LCHF ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJDÅ DU STINNA MAGE (tisdag - dag två)
Det blev lite väl sent igår för rapportering, så jag gör ett försök att summera måndagen nu istället, på ett halvöverskådligt vis. Följande var vad jag landade på:

Vikt: 82,6 kg
Omkrets mage: 96,0 cm
Fett: 137,97 g
Kolhydrater: 16,71 g
Protein: 95,49 g
Kalorier: 1682 kcal
Vätska: 2,1 l
Energinivå: 4 (där 1 = total orkeslöshet & 7 = fullgod energi hela dagen)
Snittblodsocker: 8,7 (över totalt 8 mätningar, högsta = 14,4 & lägsta = 4,7)

Det viktigaste jag har att framföra från gårdagen är att det kändes otroligt skönt att vara tillbaka på banan igen! Det kändes (och känns fortfarande) som att jag kommit tillfreds igen. Jag kan låta min hjärna luta sig tillbaka i goda vetskapen att jag åter behandlar min kropp på ett hälsosamt vis. I och med att måndagen var första dagen efter en mycket kolhydratrik helg så var det för tidigt för att uppleva några övriga positiva förändringar. Visst reagerade blodsockret blott en bråkdel på det jag åt, men samtidigt var det fortfarande mycket svängigt och oberäkneligt. Säkert på grund av kvarvarande effekter sedan helgen.

Under gårdagen kändes det dock mycket lättare att hålla mig borta från onödiga snacks under min hemvisit på lunchen m.m. Jag kände mig mycket mindre matfokuserad jämfört med tiden innan helgens avhopp. Trots att jag spenderade viss tid med att finna den rätt så fina kassler- och broccoligratäng som jag tillagade och vi bägge avnjöt sent igår kväll. Men dagen kändes bra, helt klart! Mitt samvete inför mig själv var åter rent, tvättat och prydligt upphängt att torka över hjärnbalken i milt fläktande vårtankar. Jag deltog även på ett jympapass efter arbetsdagen - ett bas/puls med uttömmande konditionsdel. Jag vill tro att ett hårt jympapass var till hjälp att sätta sprätt på lite glykogen- och/eller kolhydratslager (kanske?). Att det kan ha varit en positiv skjuts mot något som LCHF-kosten ändock hade lett till i sinom tid? Men jag är ej hundra insatt i hur allt fungerar ännu. Om inget annat så var det härligt att få röra på sig!

SOM SAGT, DU STINNA MAGE
Dagens morgonvikt har tagit ett ordentligt kliv nedåt (som beräknat), med tanke på vad jag vräkte i mig under helgen. Vågen stannade på 81,9 vilket innebär en minskning på 0,7 kilo sedan igår. Skönt att se en del av allt jag överlastat mig med börja försvinna från flaket. Att se vikten vara på sin väg att normaliseras från all extra vätska och tarminnehåll m.m. Den största skillnad jag upplever såhär på morgonen är så gott som inga gasproblem (vilket alltid har en förmåga att samlas under natten efter jag ätit mjöl- och kolhydratartiklar), samt en mycket mer avslappnad (mindre spänd) mage! Jag går ej längre runt med en uppblåst pruttkudde fram på fronten - vilket känns mycket peppande!

Morgonblodsocker på 12,2. Inte alls ett idylliskt värde, men samtidigt aningen bättre än gårdagens 14,4. Idag skall jag åter taga kontakt med diabetessköterskorna och be om ett mer kortverkande långtidsinsulin. Jag behöver kunna justera dag- och kvällsinsulin separat, utan att få justerade insulinmängder att påverka så långt som 24 timmar framåt. Jag försökte även ringa dem igår men var försent ute. Idag väntar ytterligare ett jympapass efter arbetsdagen, samt en timmes promenad med sonen medan frun går på sitt flex-pass. Mat kommer antagligen bli den andra halvan av gratängen som blev kvar sedan igår, tillsammans med lite äggröra och grön paprika (den kolhydratsnålaste av paprikafärgerna vad jag kan se). Jag kommer fortsätta hålla noggrann koll på vad jag äter under dagen, samt på mitt blodsocker naturligtvis, och fortsätta mata in i mitt excel-ark (länkat sist i posten för den som må vara intresserad). För mig är det en rolig grej med siffror och statistik. Det är som ett varmt badlakan efter ett tidigt vårdopp för mitt kontrollbehov/-intresse. Samtidigt står jag redo, likt ett barn med armarna utsträckta mot julklappshögen, att få bevittna mitt pålitliga sirapartade blodsockerbeteende återvända (vilket det kanske redan har). Jag tog tre enheter snabbverkande för att trycka ned morgonblodsockret. Jag får se om någon timme vad som händer.

LITE ÖVRIGT TISDAGSSTRUNT
I rollen som man/karl så hör morgonrakning av ansiktsbehåring till de frekvent återkommande aktiviteterna (runtom det skägg jag valt att bära för tillfället sedan ett par veckor tillbaka). Ett problem är att vissa områden är aningen känsliga på min hud, i synnerhet ned mot halsen. Jag kom till att samtala med en bekant om detta förra veckan. Han frågade vad jag använde för rakhyvel, samt mitt tillvägagångssätt. (Vilket är att endera duscha först, alt. att värma upp ansiktet med varmt vatten, använda raklödder/-skum/-tvål samt att trimma först om skägget skulle ha hunnit växa sig smålångt.) Mitt val av tillhygge är en av Gillettes flerbladshyvlar. Varpå jag blev lika mycket vänskapligt hånad som nedtalad under strumplinningen. Uppenbarligen skall det vara en djurisk skillnad att använda sig av en säkerhetsrakhyvel istället. Blev tipsad om Merkur HD 34c vilken jag beställde i fredags, tillsammans med en tiopack-uppsättning Feather-blad, vilka skall vara av extra hög kvalitet. Förväntas anlända med posten idag och skall provas imorgon. I och med att det blir sammanlagt ett par timmar rakning per månad så kan det ju vara värt pengarna att förbättra upplevelsen. Men det återstår ju att se om jag upplever någon skillnad.

Tack för kommentaren Zepp! Nu kommer det definitivt dröja innan jag gör någon avstickare från LCHF-kosten. Med helgens utsvängning färskt i minne så är det inget jag, för närvarande, längtar tillbaka till. Inte det minsta! Men som du säger, det kommer säkert komma en kolhydratklädd varg i framtiden, ute efter att inmundiga mina små, söta ketos-ullingar som så fridfullt går och betar grönt i min hälsas hage. (Litet vet han om dem bägge pansarbrytande kulsprutor jag för närvarande monterar upp en liten bit där borta bakanför inhägnaden. Så att... den vargen kommer inte bli vidare långvarig. Typ...)

/ Tack för att du läst & på fortsatt återseende!

LCHF Samman.xlsx - Sammanställning av min LCHF-data, dagligen uppdaterad (via Google Drive).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Swesent, jag har missat din välskrivna tråd tidigare så idag har jag haft en trevlig frukostläsning, har väl inte läst alla inlägg, men en sak reagerade jag på som jag känner igen här hemifrån: sträckätning.

Detta är ett mycket välkänt fenomen här hemma, maken äter upp allt: tömmer påsen, skrapar tallriken, länsar karotten och fort går det. Han har det också sedan barnsben. Det finns några enkla metoder du kan testa, dessutom är ju också du utrustad med hjälpsam hustru.

1. Bestäm att man inte får äta framför TV:n, när ni äter så gör ni inget annat än äter och samtalar med övriga måltidsdeltagare. Framför TV:n tappar man fokus och kan trolla i sig hela nötpåsen utan att man ens märker det förrän påsen är tom. Alltså ÄT MED NÄRVARO (eller som det numera heter mindfullness).

2. Ät en tugga i taget, lägg ner besticken på tallriken istället för att passa på att peta ihop nästa munsbit medan du tuggar på den förra. Samma med nötterna, tugga färdigt den förra före du plockar upp nästa. ÄT LÅNGSAMT.

3. Häll upp eller portionera: jag häller upp varsin nötskål som jag vet hur många gram det blir, ställer aldrig fram hela påsen. Jag lagar mat så det inte blir rester: varsin fiskbit och så en till makens lunchlåda. DOSERA.

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Ostgoten: Jo, det har du rätt i. Det är väl bara själva kroppen som föll tillbaka till nolläge efter min avstickare. Kan ju inte säga att jag avundas förra/första LCHF-starten då allt var, för mig, helt nytt och fortfarande obeprövat. Det känns bra att bara kunna sträcka ut armarna och falla baklänges ned på madrassen av gamla rutiner (fastän smått modifierade till denna gång).

@ Majabella: Tusen tack för komplimangen. Roligt att höra att du/ni som läser får ut lite positivt av att läsa mina inlägg - precis som jag får ut enormt mycket hjälpsamt och positivt av er hjälp och kommentarer. Jag känner mycket igen mig i det du skriver om din make. Huvudet på spiken, verkligen. Tack för tre mycket goda tips att mota detta hastiga och ofta för långt gående ätarbeteende!

Tyvärr blir det allt som oftast att vi äter våra måltider framför TV:n. En rutin vi tänkt ändra när vår son vuxit sig så pass gammal att han är mer delaktig i måltiderna. Men så klart att det är bättre att rätta till det så snart som möjligt egentligen. Tidigare blev det lätt att jag åt min mat lite fortare bara för att sedan kunna koncentrera mig på det TV:n visade. Men på senaste veckorna har jag lärt mig äta långsammare och mer njuta av maten. Just i det fallet har jag numer vänt TV:n till en fördel (om man får vinkla det på så vis), genom att, precis som du nämner, lägga ifrån mig besticken (i alla fall sänka dem ned på tallriken) och blicka lite längre på programmet medan jag tuggar, smakar och njuter (oftast). Jag skulle uppskatta att jag lyckats justera min närvaro från tidigare 5% mat - 95% TV till att nu sväva runt 65% mat - 35% TV. Men jo, vi borde ut i köket. Eller åtminstone börja med att få av från köksbordet... ;)

Jag har eliminerat saker av stora mängder som jag tidigare använt som snacks. Exempelvis (innan LCHF) brukade jag ofta köpa hem Felix Risgröt och hälla upp i bytta, att ha kall i kylskåpet och ta någon sked av ibland. Slutade som oftast med att jag åt alldeles för mycket av den åt gången, oavsett vad jag planerat och/eller intalat mig själv. Den enda stormängdssak som nu återstår är just Macadamianötterna, vilka jag plockar i större påse. Men det har gått bra hittills faktiskt, och jag känner ingen oro över att min nötkontroll skall brista. Nötterna har jag liggande i kylskåpet (alltså inte i närheten av "middags"-(rums-)bordet). Efter att jag ätit upp kvällsmålet promenerar jag ut i köket och tar en handflatsfull nötter (ej en hel näve) - enligt rekommendationer jag läst, vandrar tillbaka till TV-soffan och avnjuter dessa en och en. En riktigt härlig efterrätt som jag ser fram emot under kvällarna.

Tack igen, och fortsatt lycka till åt er också!

För övrigt har blodsockret långsamt rättat till sig under förmiddagen. Nu börjar definitivt siraps-beteendet återvända med ett mer trögpåverkat blodsocker - och samtidigt mycket mer stabilt och pålitligt! Trots att blodsockret nu är nere under 7,0 känner jag fortfarande "ligga högt i socker"-smaken i munnen. Antar att det är lite omställning på gång (kan jag ju alltid hoppas på i alla fall.) Som sagt, gårdagens jympapass bör ha satt sprätt på en del av den lagrade kolhydratsenergin (kan jag tycka). Strax dags för lunchbreak. Skall bara köra skurmaskin i ena jympasalen först. Sedan skall jag hem och se om min nya rakhyvel har kommit. Dessutom fixa lite disk och hushållsbestyr. (Bra att ha saker att göra på lunchen så man har lite annat att tänka på än mat.) Känns lättare då, trots min långa vana av periodisk fasta.

/ Tack för att du läser & på återseende!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EN TOPPENMORGON IGEN (onsdag - dag tre)
Samma sak igen. En alltför sen och trött kväll. Så här följer tisdagens utfall.

Vikt: 81,9 kg (-0,7 kg sedan start)
Omkrets mage: 96,0 cm (uppdateras varje fredag)
Fett: 147,84 g
Kolhydrater: 18,5 g
Protein: 75,32 g
Kalorier: 1701 kcal
Vätska: 1,6 l
Energinivå: 5 (där 1 = total orkeslöshet & 7 = fullgod energi hela dagen)
Snittblodsocker: 7,3 (över totalt 10 mätningar, högsta = 12,2 & lägsta = 3,7)

Detta var alltså tisdagens data. Idag (onsdag) har jag som sagt, haft en toppenmorgon. En sådan morgon som känns rakt igenom positiv och gemytlig. Morgonvikten går åt rätt håll och låg idag på 80,4 kg. Det är alltså en nedgång på 2,2 kilo sedan omstarten i förrgår. Säkert mycket överflödigt tarminnehåll som försvunnit, tillsammans med vätska, med tanke på alla kolhydrater och allt socker som jag åt under helgen. Man får ju ha i åtanke att jag faktiskt varit nere på 76,1 kilo som lägst, bara för knappa två veckor sedan. Så det är mig inte alls förvånande att en väl kontrollerad LCHF-återupptagning effektivt strävar efter viktnormalisering (eller hur man skall benämna det). Min förhoppning är att vikten fortsätter minska i omkring samma takt ytterligare något dygn. Hade varit skönt att i alla fall få komma under 80 kilo igen innan viktminskningen oundvikligen kommer sakta ned.

MAGKRÅNGEL (Känsliga kan vilja äta färdigt frukosten först.)
Igår kväll (eller snarare framåt natten) när jag sitter vid datorn och pumpar ur den sista energin ur ögonen för dygnet så vrider sig plötsligt inälvorna och lägger sig på högkant. Det blev raka vägen till toaletten och akut avlastning av den större bidragande delen till dagens viktminskning. Denna olämpliga händelse gav mig omedelbart två frågor. Vad triggade denna magomvridning? Och vad bestod den av? Min första tanke var att det skulle vara en bieffekt av LCHF-kosten. Men sekunden senare kom jag på att jag faktiskt kört LCHF nästan en hel månad redan utan några som helst liknande besvär.

En skrämmande tanke är om detta har triggats av Macadamianötterna. Men jag har ätit dessa nötter (i samma mindre mängder) vid några tillfällen tidigare utan efterföljande problem. Jag tror att jag varit känslig mot vissa nötter tidigare, men vill bestämt minnas att det var något åt cashew-hållet. Maca-nötterna är ju så himmelskt goda, och en så behändig efterrätt på middagarna, att det vore störttrist att måsta utesluta dem. Andra anledningar skulle kunna vara att jag, för någon dag sedan, åt rökt skinka av mer än ifrågasättningsbart utgångsdatum. Jag käkade ett par råa kassler-strimlor i måndags, men har utöver det ej ätit något riskabelt. Samtidigt är min erfarenhet att om man ätit något olämpligt (nu talar vi alltså om magsprutarutlösare, inte socker, vetemjöl eller kolhydrater ;) ) så brukar den illamående effekten sällan låta vänta på sig, inte ske uppemot dygnet efteråt. Viss risk kan också vara att det handlade om en blixtvisit av magsjuka, men ingen i min närhet har varit magsjuk och jag har mått helt topp både före och efter. Antagligen var det allt junk jag åt i helgen som jag blev av med. Inget jag sörjer precis! Jag fortsätter som vanligt idag, inklusive min goda handfull nötter till efterrätt och hoppas läget ej upprepar sig.

ONSDAGEN I ÖVRIGT
Varken igår eller i förrgår har jag upplevt någon större dipp i min energinivå, inte som jag kände rätt ofta under mina första fyra veckor. Dagens positiva anda håller i sig och jag hoppas det så förblir. En bidragande orsak kan även varit den nya rakhyveln som kom igår. Den var helt ljuvlig att ansa ansiktet med, utan det stråryckande som jag upplever med flerbladshyvlarna, oavsett hur nya de är. Nu blir morgnarnas rakning en riktigt njutningsfull stund. En fräsch upplevelse jag kan se fram emot!

Till mat idag har jag tänkt ge mig på att tillaga LCHF-Köttfärssås med vitkålsspagetti. Vi fick just sådan tillagad vitkål hos svärföräldrarna vilket jag fann rätt så utsökt! Bredvid kokar jag lite ordinarie spagetti till frun. Det tycker jag är så enormt bra med LCHF-kosten; mycket av det jag lagar, det äter även frun. Och de gånger det blir något som kvällens köttfärssås, då är det så enkelt att bara justera måltidstillbehöret för frun, de gånger hon saknar sin potatis, ris eller pasta. Huvudingrediensen går alltid bra för oss bägge (vilket i detta fall är köttfärssåsen). Att LCHF har fått mig att tycka om matlagning - det är en effekt jag aldrig kunnat tänka mig!

Nu är det dags för lite arbete också, inte bara forumskrivande. Medan jag ser fram emot och hoppas på att komma under 80-kilo till imorgon. Men, skulle så ej ske så kommer det absolut inte få mig bort från LCHF på något vis! Inte så övertygad som jag är numer!

LCHF Samman.xlsx - Sammanställning av min LCHF-data, dagligen uppdaterad (via Google Drive).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till mat idag har jag tänkt ge mig på att tillaga LCHF-Köttfärssås med vitkålsspagetti. Vi fick just sådan tillagad vitkål hos svärföräldrarna vilket jag fann rätt så utsökt! Bredvid kokar jag lite ordinarie spagetti till frun. Det tycker jag är så enormt bra med LCHF-kosten; mycket av det jag lagar, det äter även frun. Och de gånger det blir något som kvällens köttfärssås, då är det så enkelt att bara justera måltidstillbehöret för frun, de gånger hon saknar sin potatis, ris eller pasta. Huvudingrediensen går alltid bra för oss bägge (vilket i detta fall är köttfärssåsen). Att LCHF har fått mig att tycka om matlagning - det är en effekt jag aldrig kunnat tänka mig!

Ska du inte försöka få frun att läsa boken Brödberoende av William Davis (https://www.adlibris.com/se/sok?q=william+davis+br%C3%B6dberoende). Det är ju faktiskt så att vete och eller gluten inte är nyttigt för någon oavsett om man i nuläget inte känner av några negativa effekter av det, varken sjukdom eller övervikt. Det gör matlagningen ännu enklare! Snart blir ni tre som ska äta maten du lagar. Låt henne läsa och låt det sedan få sjunka in lite innan du sätter in offensiven :).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ kareng: Vi får se om ett bra tillfälle kanske kommer i sinom tid. Frun är relativt snabbsmält när det kommer till större förändringar som visar sig vara positiva, eller bara godkända. Hon lät mycket tveksam till en början när jag lyfte min tanke på LCHF med henne. Hon verkade skeptisk mot fett-biten med kosten och tyckte väl det lät något dumt att jag skulle sluta äta frukt m.m. Men nu, efter bara dryga månaden, när hon ser att jag faktiskt överlever samt hur pass mitt blodsocker förbättras, så verkar hon mycket mer öppen för kostupplägget. Dessutom äter hon gärna av mina äggröror om dagarna och provar på mer och mer av mina LCHF-måltider - många gånger till och med utan kolhydrattillbehör. Vi får se hur det går, som sagt.

Sedan kommer jag arbeta aningen åt LCHF-hållet för barnet också. Inte banna potatis, ris, pasta eller dylikt helt och hållet. Snarare propsa på en sundare fördelning med mer kött, fisk och mindre av det andra. Tänker inte heller undanhålla lördagsgodis, snarare vara med och se till så det ej blir några väldiga mängder åt gången. Och även visa på/laga/baka hälsosammare alternativ till godare saker. ("Och bara för att jag bakar något så måste jag inte äta av det. Uppfattat, hjärnan min?!" ...) Jo, det skall nog skallen greppa så småningom.

BLODSOCKER

Jag kom ju även på ytterligare en stor faktor i dagens muntra humör. Morgonblodsockret låg idag på 7,0. Skaplig skillnad jämfört med det dubbla som tidigare varit aktuellt. Kollade sockret igen framåt tio-tiden och låg fortfarande på 7,0. Nu efter lunchen, efter lite Möllers Tran Omega 3, ett stort glas Seltin-vatten, två skinkskivor, min näst, näst sista Babybel-ost och ett par skedar vispad grädde, så hade blodsockret stigit till 8,7. Tog två enheter snabbverkande insulin och räknar med att det bör räcka för att få ned värdet ett par enheter.

Redan igår kunde jag åter känna på blodsockrets nyåtervunna stabilitet genom att checka läget precis före jympapasset. Då låg jag på 4,7. Det känns som något lågt inför en längre och större fysisk prestation - utav erfarenheter från min tidigare kosthållning. Men igår tänkte jag bara Äsch, nu käkar jag LCHF igen. Vi kör! Och jag körde medeljympa i en timme utan problem. Gick hem, duschade och kollade därefter sockret igen, vilket stigit till 5,6. Antar att det kanske var lite glykogenutsöndring i blodet eller något, då musklerna påfrestades rätt ordentligt. Känns så underbart att kunna lita fullt på blodsockret igen! Som jag nämnt tidigare, det absolut viktigaste för min del vilket jag kom att sakna omedelbart efter LCHF-brytet i helgen.

Doktor, doktor på väggen där...

Jag ringde till diabetessköterskorna igår. Fick tid bokad med läkare några dagar in på april. De skall skicka mig en kallelse, samt en remiss till labb för att ta vanliga standardblodprover. Först fick jag en tid redan nästa vecka - vilken jag egentligen ville ta - för ju tidigare jag kan byta långtidsverkande insulin desto bättre, känner jag. Men kom samtidigt på att det kan gynna mina värden/resultat om jag hinner fortsätta med LCHF ett par veckor till i alla fall, innan alla kontroller skall göras. Huvudsamtalet oss emellan kommer sedan beröra vilket långtidsverkande insulin jag skall gå över till (från Lantus), samt komma fram till hur höga dygnsdoser jag skall ta, som motsvarar det jag tar idag, med nuvarande insulin.

Visst ligger misstankarna hos mig att vårt samtal kan komma in på såväl periodisk fasta som LCHF-kost (nästan oundvikligen i och med att jag behöver förklara varför jag önskar byta långtidsinsulin). Jag har just nu ingen aning om hur han ställer sig till något av det. Där hoppas jag att mina blodvärden, socker, HbA1c m.m. kan hjälpa till och backa upp mig. Men oavsett vad han kommer med, hur mycket han eventuellt motsätter sig mina livsstilsval, så kommer jag absolut stå på mig. Jag har kört PF i två år nu och LCHF-kosten ger mig alldeles för många fördelar för att slopa (igen)! Dessutom är jag rätt duktig på att låta tommare argument skölja av mig. Så i värsta fall får jag betala 300:- för att sitta där, smånicka synbart medstämmande och knalla därifrån med oförändrade livsstilsplaner, samt recept på nytt insulin. Men det får första veckan i april utvisa.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan kommer jag arbeta aningen åt LCHF-hållet för barnet också. Inte banna potatis, ris, pasta eller dylikt helt och hållet. Snarare propsa på en sundare fördelning med mer kött, fisk och mindre av det andra. Tänker inte heller undanhålla lördagsgodis, snarare vara med och se till så det ej blir några väldiga mängder åt gången. Och även visa på/laga/baka hälsosammare alternativ till godare saker. ("Och bara för att jag bakar något så måste jag inte äta av det. Uppfattat, hjärnan min?!" ...) Jo, det skall nog skallen greppa så småningom.

Jag ser faktiskt ingen som helst anledning till att du ska introducera lördagsGODIS till barnet förrän barnet frågar efter det själv.... när det kanske blir stort nog att umgås med ungar som skryter om det. Lördagsgodis kan väl vara nötter eller vispad grädde med bär eller nåt annat som man inte äter till vardag... nån extra god fruktsallad eller så.

Inte ens på min fettskrämda tid fick min äldsta godis annat än hon kom på mej med att äta så jag var tvungen att dela med mej :ph34r: Det var ju skillnad med barn nummer 2 för han skulle ju ha precis som den 5 år äldre storasystern, naturligtvis (och helst lite extra :P )

Och om jag hade småbarn idag skulle jag nog tveka i det längsta att ge dem något med vetemjöl i, så mycket som man läser om "Frankenwheat" kortvete. Bakar man nåt kaffebröd kan man använda mandelmjöl t ex och som matbröd skulle jag hellre ta nåt med dinkel i. Möööjligtvis pasta då, när mamma äter det.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det här va nåt? Jag vet inte hur gammal mini är...

http://4health.se/introduktionsmat-till-de-minsta-barnen?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=introduktionsmat-till-de-minsta-barnen

Det är nån här på forumet ocksa som har en tråd om plockmat när babyn börjar äta lite mer fasta bitar. Det finns ju flera tjejer här som har småbarn så nog finns det möjlighet att få tips och råd om du vill. Det finns också fler nyblivna mödrar som har bloggar på kostdoktorns blogglista

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

STATISTIK FRÅN ONSDAG

Morgonvikt: 80,4 kg (-2,2 kg sedan start)
Fett: 112,3 g
Kolhydrater: 20,1 g
Protein: 67,72 g
Kalorier: 1359 kcal
Vätska: 1,7 l
Energinivå: 4 (där 1 = total orkeslöshet & 7 = fullgod energi hela dagen)
Snittblodsocker: 6,2 (över totalt 6 mätningar, högsta = 8,7 & lägsta = 3,3)

FORTSATTA FÖRBÄTTRINGAR (torsdag - dag fyra)
Sett på gårdagen landade kaloriantalet lite väl lågt kan jag tycka, med tanke på att mitt kaloribehov ligger på strax under 2100 kcal. Till detta blev det en långpromenad med sonen också som säkert satte sprutt på något hundratal kalorier. Men jag åt två ordentliga måltider; stor portion äggröra med bacon vid 20-snåret, och LCHF-köttfärssåsen med vitkålsspagetti ett par timmar senare. Stadiga portioner där jag blev precis lagom belåtet mätt. Därutöver blev det några skedar vispad grädde (bara för att det är så gott), samt vanliga handflatan med Macadamianötter. Känner inte att jag vill forcera i mig ännu mer mat bara för att få upp kaloriantalet. Inte för blott en dag i alla fall. Tidigare dagar har jag kommit närmare 1600 - 1800 kcal. Så länge ett kraftigare kaloriunderskott ej blir för frekvent så borde det vara OK.

Måste säga att köttfärssåsen och vitkålsspagettin blev ofantligt gott! Kunde egentligen ha ätit hur mycket som helst av den maten. Som tur var blev det fyra portioner, varav två återstår till mig och frugan imorgon. Otroligt gott vitkål är egentligen (enligt min smak) - står sig minst sida vid sida med broccoli, om inte ännu godare. Ser att näringsinnehållet för pizzasallad verkar ganska skapligt, med strax över 5,0 kolhydrater och rätt bra med fett. Undrar därmed om en förpackning pizzasallad kan fungera bra som "helggodis". Blir oftast att vi bara äter en stadig måltid på helgerna. Så en halv ICA-lagad pizzasallad på lördag och söndag bör väl kunna få plats kan jag tycka. Men kommer såklart att kolla läget där jag registrerar vad jag äter, för att se så inga gränser dras över.

MER BLODSOCKERFÖRBÄTTRINGAR & OFATTBAR STABILITET
Samtidigt som vikten långsamt tickar på nedåt, tillsammans med magmåttet, fortsätter blodsockret sin förstaklass-resa mot idyllen! Både igår och idag imponerar blodsockret rejält! Igår eftermiddag hade blodsockret stigit från 7,0 under förmiddagen, till 8,7 framåt 14:30. Där svarade jag med två enheter snabbverkande, för att stoppa en långsam stigning, samt få ned sockret till en hälsosammare nivå. Framåt 16:30 kontrollerade jag sockret igen, varvid det sjunkit till 5,7. Därefter bytte jag om och väntade på att sonen skulle amma klart, pottas, bytas om på och kläs i ytterkläder - för att ta med honom ut i bärsele på min 175-minuters promenad.

Efter jag varit ute och gått i 30 - 45 minuter började jag känna energin tryta en aning. Mina steg kändes tyngre och smått orkeslösa. Jag saktade ned och fortsatte promenera i lugnare mak. Känslan påminde mig om hur det känns när blodsockret börjar lägga sig för lågt. Men saken är att jag har vissa tecken när blodsockret hamnar så lågt att det behöver åtgärdas. (Vill helst inte äta dextrosol i onödan då dessa ger över sju gram kolhydrater per tablett.) Men inget av dessa tecken inträffade varför jag fortsatte gå utan att äta något blodsockerhöjande. Jag kände under hela resterande promenad hur energin och orken kom och gick som i vågor. Det kom kvartar, tjugo minuter, med normal ork då jag pinnade på med extra spurt och kände att jag var tillbaka i spelet. Följt av lika långa perioder med orkeslöshet och mild utmattning.

Men inget mer allvarligt än så, så jag gick hela rundan på två timmar och femton minuter. När jag återvände hemåt tänkte jag för mig själv att blodsockret ändå måste ligga relativt lågt i och med hur promenaden känts. Min gissning var på låga 4. Väl hemma igen så fick jag en smärre chock när jag kollade blodsockret och fick se mätaren visa 3,3! Mina två enheter insulin hade antagligen pushat ned sockret från 8,7 till låga tre, säkert redan strax efter jag gick ut på promenaden. Sedan har blodsockret legat stabilt omkring 3,3 under hela långa, periodvis ansträngande promenaden. Alldeles för lågt, men ändå stabilt. Hade jag varit på kolhydratkost vid det läget så hade jag definitivt blivit tvingad att ta några dextrosoltabletter!

Då när jag kom hem var det dags för äggröran. Trots 3,3 i blodsocker så åt jag inget höjande. Jag knallade iväg till spisen och lagade äggröra med bacon i 20 minuter, varvid jag satte mig och åt. Tog naturligtvis inget måltidsinsulin till måltiden, det hade varit självmordsförsök! Mådde helt OK resten av kvällen, lagade köttfärssåsen och åt någon timme senare. Även den måltiden utan insulin. Framåt sovdags, omkring 00:00 kollade jag sockret en sista gång, vilket då låg på 5,7. Då hade alltså sockret höjts från 3,3 till 5,7 under hela kvällen, efter två stora, mättande måltider + grädde och nötter. Tänkte att det kanske vore läge att ta en enhet insulin innan sänggående så blodsockret ej klättrar för högt under natten.

I morse vaknade jag med perfekta 4,9 i blodsocker. Där det, under kolhydratshelgen, snarare låg på 14,9, och ännu högre. 4,9 i morgonsocker, det känns så fantastiskt bra att det är svårt för mig att sätta ord på!

TORSDAGEN I ÖVRIGT
Idag blir det iväg med sonen till nästa rutinkontroll av längd och vikt. Dessutom så stundar vaccination nummer två av tre. Inget jag ser fram emot att lille gullklimpen skall behöva utstå spruta i vardera ben igen. Visst går injektionerna mycket snabbt och sker samtidigt, och är till nytta för honom under resten av hans liv, men ändå. Aldrig en kul upplevelse att se sitt barn behöva genomgå något smärtsamt. Men men, det blir att pusha undan dessa känslor och bara finnas där till tröst för honom.

Egentligen brukar jag ta ytterligare en långpromenad med honom på torsdagar, men i och med att vaccinationen kan trigga vissa milda sjukdomsreaktioner så får han vara hemma och vila i eftermiddag. Jag tar långpromenaden imorgon istället. Till mat idag, förutom standardäggröran, måste jag göra slut på resterande bit kassler. Skall försöka finna något lovande recept under dagen att tillaga. Fortsätta hålla koll på blodsockret samt allt jag dricker och äter. Att skriva upp och notera all data känns fortfarande roligt, positivt och intressant så det kommer jag definitivt att fortsätta med. Någon gång i framtiden tänker jag släppa på tömmarna och låta LCHF-kosten härja fritt med mig igen, men det får bli när jag börjar närma mig målvikten.

Dagens morgonvikt var på 80,3, endast ett hekto ned sedan igår (en minskning på 2,3 kilo sedan i måndags), men jag är glad så länge jag mår bättre och vikten ej stegrar uppåt! Dessutom tror jag att jag vid detta laget fått ur mig allt kolhydratrikt jag åt i helgen och mina tyngre toalettbehov har haltat ordentligt. Står ju på denna hemsida att behov nummer två kan dröja ända upp till vartannat - vart tredje dygn vid striktare LCHF-kost, så inget jag oroar mig för. Med tanke på att allt jag ätit fortfarande ligger kvar i kroppen så är jag mycket nöjd med ett hekto ned sedan igår. En sådan takt snittar ju faktiskt sju hekto i veckan. Hälsosamt och bra! Visst återstår drygt fyra kilo till jag är nere på mitt tidigare lägsta (76,1), men det får ta den tid det tar. Så länge det går nedåt emellanåt.

@ stoscha: Nope, har ej tänkt aktivt introducera lördagsgodis för honom. Snarare, som du skriver, peka mot nyttigare alternativ när/om ämnet skulle falla i samtal. Och jag kommer försöka LCHF:a det mesta av hans mat, utan att bli absolut kontrollfreak om det hela. Lite nyttigare är bättre än inte nyttigare alls. Tackar så mycket för tipsen och länken! Vår son, lille Melvin, är idag fem månader och sex dagar gammal. Bara en månad kvar innan det börjar bli dags för lite smakprover. Dock inga tänder ännu, så något tuggande får vänta.

/ Tack för kommentaren stoscha, för att ni läser & på återseende!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare dagar har jag kommit närmare 1600 - 1800 kcal. Så länge ett kraftigare kaloriunderskott ej blir för frekvent så borde det vara OK.

Ser att näringsinnehållet för pizzasallad verkar ganska skapligt, med strax över 5,0 kolhydrater och rätt bra med fett. Undrar därmed om en förpackning pizzasallad kan fungera bra som "helggodis". Blir oftast att vi bara äter en stadig måltid på helgerna. Så en halv ICA-lagad pizzasallad på lördag och söndag bör väl kunna få plats kan jag tycka. Men kommer såklart att kolla läget där jag registrerar vad jag äter, för att se så inga gränser dras över.

Som jag har fattat det här med LCHF och ketos så är det ingen fara alls att äta färre kcal än vad man normalt gör av med - det är liksom själva vitsen om man vill gå ner i vikt. Om man inte är hungrig och inte upplever att man svälter betyder det bara att "kroppen äter av sig själv" = (låter lite äckligt,) lite som kannibalism :). Grattis till dig att du känner dig mätt och nöjd på färre kcal än du gör av med!

Pizzasallad gör du lätt själv. Hyvla vitkål med osthyvel. Lägg i ett durkslag och salta lite mellan varven. Efter en stund (timme?) knosar du kålen med händerna, klämmer ut onödigt vatten och salt genom durkslagets hål. När kålen är lagom salt och slak flyttar du den till salladsskålen och blandar i en olja som du gillar, vinäger som du gillar och svartpeppar. Själv brukar jag blanda i fint skivad röd paprika också. Håller i kylskåpet i flera dagar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett favoritrecept jag har på kassler är grovriven gurka som får rinna av ordentligt, gröna oliver och tomatpure tillsammans i gräddsås. Peppar och salt efter smak

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ kareng: Nä precis, jag är ju ute efter viktminskning med LCHF (tillsammans med en förbättrad livskvalitet naturligtvis). Så därav otyglar jag ej några tårar per underskriden kilokalori. Däremot känns det lite si och så med att gå för långt under mitt dagliga kaloribehov. Inte för att jag tror på myten om "svältläge" - snarare något som sitter kvar från mina två år med kaloriräkning, standardrekommendationen på 500 kcal minus per dygn. I och för sig är ett underskott på närmare 800 kcal inte farligt över 500, så inget att oroa mig över inser jag i stunden. Men visst är det roligt att kunna äta sig så pass mätt på ändå ett förhållandevis stort kaloriunderskott. Och nu när jag i god takt börjar lära mig att inte överäta. Dels hälla upp mindre portioner (ej luras av den stora tallriken), samt finna acceptans för konceptet matrester!

Tusen tack för tipset om hemlagad pizzasallad. Blir till att prova och jämföra smak med den köpta. Men den hemgjorda kan ju ha många fördelar mot köpt ICA-lagad pizzasallad som jag ej vet om. Hoppas det kommer smaka (vilket såklart kommer avgöras med hur väl jag lyckas med kryddning m.m.)! :)

MER TORSDAG
Jag är nyligen tillbaka på arbetet från sonens rutinkontroll + vaccination. Allt med honom verkar vara som det skall, inklusive vikt- och längdutveckling. Och vaccinationen gick lysande. Han gnydde till en aning ett par sekunder efter nålinsättningen (charmigt kan jag tycka att signalerna inte går lika raskt hos så pass unga, som för oss vuxna). Men till dess var injektionen klar och sprutorna avlägsnade. Så lite sockerlösning på det för att trösta och allt var över. Det var antagligen en större pers för mig, än för honom. Jag som satt där på stolen och blundade medan jag höll i honom. Jag som ändå är van sprutor efter 28 år med Typ 1-diabetes.

Blodsockret hittills kunde jag ha sjungit vackra sommarvisor om, om jag kunnat sjunga vackert till att börja med. Dagens blodsockervärden har hittills varit 4,9 - 4,6 - 5,3 - 5,0 och nu senast 4,1. En dipp här mot slutet på 0,9 enheter. Hoppas bara att det ej går ner och ger någon känning. I och med att vi åkte med sonen på kontroll på lunchen så kom jag ej hem och åt inga skinkskivor eller Babybel-ost, vilket annars kanske har givit en minimal uppåtverkan på blodsockret.

ÅH JO, jag har funnit, samt bestämt mig för, dagens kvällsmat. Jag tänker tillaga denna Broccoligratäng med stekt kassler! Förra kasslermåltiden kördes allt i ugnen. Men idag kände jag extra för stekt kassler istället. Stekt med extra smör. Och sedan äta det med en säkert strålande broccoligratäng till. Ojojoj, det bildas stalaktiter i munnen! Frun skall iväg på Flex-pass framåt 19-snåret. Såvida sonen ej åkt på feber efter vaccinationen så blir det nog promenad med honom under tiden, iväg till hans farmor & farfar och hälsa på en sväng. Nåväl, nu skall det ner och dammsugas en sväng innan jag gör ledigt för dagen, samtidigt som jag gottar mig åt min icke existerande hunger, trots uteblivet lunch-snacks.

/ Tack för att du läst, för allt ni kommenterar, hjälper och råder mig med & på återseende!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den färdigköpta innehåller säkert socker som smakförstärkare så kör på egen gjord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ stoscha: Tack så mycket för ett säkerligen gott receptförslag! Det får jag prova vid nästa kasslertillfälle. Kvällens stekta med broccoligratäng blev även den mycket god, och mycket mättande. Precis som vad jag börjat lära förvänta mig av de flesta LCHF-recepten.

@ margaretha: Det kan mycket väl stämma. Färdigt i handeln är ju ofta preparerat med socker och andra smakförstärkande ämnen som är långt ifrån optimala att stoppa i sig. Kommer testa att göra en mindre omgång vitkålssallad av den vitkålskvarting som blivit över.

RESULTATET FÖR TORSDAGEN (dag fyra)
Det blev inte fullt lika sent ikväll, så jag skyndar att inkludera dagens data.

Morgonvikt: 80,3 kg (-2,3 kg sedan start)
Fett: 180,36 g
Kolhydrater: 18,43 g
Protein: 103,26 g
Kalorier: 2090 kcal
Vätska: 1,7 l
Energinivå: 5 (där 1 = total orkeslöshet & 7 = fullgod energi hela dagen)
Snittblodsocker: 4,6 (över totalt 7 mätningar, högsta = 5,3 & lägsta = 3,1)

Idag nådde jag upp betydligt högre med kaloriantalet. Detta på grund av min vispgrädde. Förutom grädde i matlagningen så är det så lätt hänt att jag vispar upp någon deciliter grädde och skedar av, fördelat på ett par dygn. Som ett litet oskyldigt snacks (fast jag vet att jag egentligen tänkte hålla mig borta från sådant "mellanätande"). Samtidigt så platsar ju några skedar vispgrädde inom ramen för LCHF vad jag förstår, så mitt samvete är inte direkt jättebuckligt om man säger så. Snittblodsocker på 4,6 över dagen. Mer än så behöver jag inte säga om den saken, annat än att det gör mig ofantligt belåten. Ett sådant perfekt medelsocker skulle jag aldrig kunna få till på fullskalig kolhydratkost, oavsett insulinpump, -sprutor eller antal diabetesläkare/-sköterskor! Bara LCHF-kosten att tacka för det!

Imorgon är det dags att mäta magen igen. Det måste ha släppt ett par centimeter i alla fall sedan gasballongmätningen i måndags, med allt jäsande mjöl och kolhydrater sedan helgen. Förhoppningsvis får jag ytterligare något avskalat hekto på vikten också, men inte hela världen om så skulle utebli. Jag mötte ju faktiskt upp med kaloriantalet rätt nära idag, så inte så mycket till underskott att radera tyngd med. Trött, nöjd med dagen i helhet. Skaplig energinivå hela dagen genom. Riktigt busväder här i Glada Hudik med rejält snöfall under förmiddagen och längre in på dagen. Nu har det dock övergått till regn sedan ett par timmar tillbaka. Min förhoppning är att den mesta snön hinner regna bort till imorgon. Rakning nummer två med nya hyveln står på tur, samt en enhet snabbverkande insulin alldeles strax innan sänggående. Så är det bara att hålla tummarna för en god natts sömn och likvärdig start på fredagen.

Fredagens näringsintag kommer troligen bestå av vanliga äggröran, samt resterna från köttfärssåsen och vitkålsspagettin som jag lagade i onsdags. Egentligen har jag lust att blanda ned något annat än tärnat bacon i äggröran. Men oavsett köttval så pushar det upp kolhydraterna, så pass att min dagliga gräns på 20 gram blir allvarligt hotad. Tärnade köttbullar eller korv hade dock suttit fint i äggkompotten!

/ Tack för att du läst, god natt & på återseende!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MATFUNDERING - MYCKET KOLH. FÖR EN LCHF-RÄTT? (fredag - dag fem)

Dagens morgonvikt landade på 80,1. Det är två hekto ned sedan gårdagen, och tre hekto ned sedan i onsdags. Det är tydligt att det ingående viktraset är över och viktminskningen börjat sakta in. Visst känns det lite surt att börja plocka hekto för hekto redan nu, vid åttio, när jag bara för ett par veckor sedan var nere på 76,1. Men men, jag är inte med i någon tävling så att... Så länge det går nedåt som sagt. Det innebär även en viktminskning på hela 2,5 kilo under denna arbetsvecka. Inte så pjåkigt med tanke på all den goda mat jag ätit.

Det var även dags att mäta omkretsen på magen idag, vilket jag kommer göra varje fredag i fortsättningen. Sedan måndagen har omfånget minskat från 96,0 cm till 93,2 cm. Mycket kolhydratssväll sedan helgen som jag blivit av med. Mycket luft och gaser som ej längre bildas av LCHF-kosten. Har för mig att magmåttet var nere vid 91,9 som lägst (samtidigt som mina 76,1 kilo). Så det återstår även en bra bit där att ta igen. Men jag skriver det igen - så länge det går åt rätt håll så får jag komma ikapp i hälsosam takt.

HÖG ANDEL KOLHYDRATER (ELLER JAG SOM RÄKNAR/TÄNKER FEL)?
Andra omgången av min LCHF-köttfärssås med vitkålsspagetti ikväll. Men när jag matar in samtliga ingredienser i matregistreringen så tycker jag det landar på en rätt kraftig kolhydratnivå för att vara en LCHF-rätt. Låt mig få presentera läget.

Här har ni receptet för LCHF-köttfärssås med vitkålsspagetti.

Ingredienserna för en portion (tillsammans med kolhydratvärde (enligt Fatsecret.se)) är som följer:

125 gram köttfärs = 0 gram kolh.

0,25 st. gul lök = 2,78 gram kolh.

0,25 pkt krossade tomater = 4 gram kolh.

0,5 msk tomatpuré = 1,51 gram kolh.

0,5 dl grädde = 1,41 gram kolh.

125 gram vitkål = 4,75 gram kolh.

10 gram smör (inkl. till stekning) = 0,01 gram kolh.

Detta blir sammanlagt 14,46 gram kolhydrater. Vill jag även byta ut det tärnade baconet i äggröran, mot exempelvis strimlad skinka, eller högkötthaltig korv, då är vi genast uppe och trampar vid dagens 20 gram kolhydrater. Då är ej mina dagliga Macadamianötter, eller mina få vispgräddesskedar medräknade. Lägger vi till dessa så kommer dagens kalas sluta på uppemot 26 - 27 gram kolhydrater.

Är det så att jag räknar/tänker fel på detta? Kanske mat- eller kolhydratmängd ändras under tillagning (utan att jag försöker vara den som målar upp drömscenarion för att få trycka i mig för mycket föda)? Men kanske jag är överdrivet sträng av mig. 27 gram kolhydrater skapar kanske ingen blodsockertsunami (och hur stavningsrättarfunktionen ej rödmarkerar ordet 'blodsockertsunami' finner jag högst förvånande!). Men känns ju ändå inte helt hundra när jag gärna vill hålla mig kring 20 gram kolhydrater per dygn.

Blodsockermysko

Lite mysko med blodsockret denna förmiddag. Vaknade med morgonsocker på 7,1 (helt OK). Kollar nu ett par timmar senare och sockret av underlig anledning stigit till 9,5 fastän jag kommit ihåg morgoninsulinet samt står här på helt fastande mage (förutom klunkvis med vatten). Tog två enheter snabbverkande för att försöka mota ned höjningen. Skall checka om ett tag hur utvecklingen ter sig.

Nä, dags att arbeta lite nu, samt klia mig ordentligt i huvudet under omfattande fundering över vad jag skall blanda ned i kvällens äggröra. Som sagt, korv- eller köttbullstärningar hade suttit oerhört smarrigt kan jag tycka!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg