Swester

Min LCHF-start (Typ-1 diab.)

Recommended Posts

Menar du planerat avsteg eller menar du när sockertrollet golvar mej?

Planerade avsteg, då gäller det vissa saker som är viktiga för mej... t ex nästa vecka då jag ska äta sushi ihop med min dotter. Förut åt jag sushi varje vecka, men numera är det nåt som bara sker tillsammans med henne, för hon har ingen att äta sushi ihop med annars. Det blir 2-3 gånger per år.

Jag SKA ha bröd till surströmmingen OCH till dopp i gryta!

Vi äter pasta 2 gånger per år, på alla hjärtans dag och i november när maken fyller år, eftersom pasta carbonara är det bästa han vet. Det körde vi en gång i veckan förr i tiden.

Nån gång i sommar kommer jag också att äta nypotatis med smör till matjesillen och när vi åker utomlands i oktober är det möjligt att jag köper solmogen frukt och grönsaker som jag normalt inte skulle inrymma i min kost.

Det som hände i veckan var en ren j*a råsop av sockertrollet bara därför att det var så synd om mej för jag hade så in i h*e tråkigt på jobbet för jag hade bara tradiga registervårdsuppgifter i flera dagar som jag höll på att somna till hela tiden. Jag känner mej dessutom inte tillräckligt produktiv när jag bara har dessa uppgifter så jag känner mej mer som en belastning än tillgång på jobbet. Vi är en liten firma och alla utom jag går på provision... Nån morsa måste ju hålla ordning på alla yschliga säljare, men jag ÄR ju en belastning rent ekonomiskt sett.

Dessutom hade maken och jag haft en liten dispyt som gjorde att det var ännu mer synd om mej så visst var jag värd detta :rolleyes:  :ph34r: 

Jag är ofta mer beredd att lyssna på sockertrollet när jag har tråkigt eller när jag känner mej orättvist behandlad. I vanliga fall räcker min självkänsla till för att få det att gå fot, och till och med köra plats i korgen, men inte alltid.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ stoscha:

Tusen tack för att du delade med dig! / Jo, det var främst trollets överraskningsattack jag var nyfiken på. (Ju mer man vet om sin fiende... du vet.) ;)

Men känner helt klart igen sådana, liknande svaga punkter för min egen del också. Kommer utdragna dagar, tråkighet, ledsamhet, eller andra negativa belastningar över vardagen så följer trollet hack i häl - i synnerhet för min del. En självläxa jag personligen måste börja öva på är att försöka lägga band på mig även när läget går överstyr och jag matar ned onyttig go'sak på go'sak i ICA-kassen. Alldeles för lätt för mig att överplocka, som tidigare nämnt. Man måste ju inte äta sig själv överfull och kraftigt illamående bara för att man släppt på bromsarna för en dag. Det behöver jag lära mig själv.

Men den dagen, den sorgen (och läxan). Än så länge känns sjögången lugn och stabil. Nu är det bara att hålla tummarna för helgen! Hoppas du får en trevlig sådan stoscha!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomen.. det e ju det där.. så ser det ut för oss andra oxå.. hela tiden.. fast konsekvensen för dig är allvarligare.. var vill du bli amputerad.. bara tårna.. hela foten.. upp till knät?

Dom sakerna är ju så himla svåra att räkna med.. iomed att de ligger så långt bort.

Oså.. hur vet man att det verkligen leder till detta.. eller något annat?

Svaret får du i 60-70årsåldern!

Det är lika svårt som med pensionssparandet.. leva nu eller spara för att bli 100 år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du tar tag i flera problem.. och så är det nog egentligen för de flesta.. iallafall flera av oss med någon form av problem!

Man kan nog äta LCHF utan att ha problem oxå.. men det är nog rätt få som ger sig på det hela utan att först ha något problem, såvida man inte är närstående.

Och för folk utan några medecinska problem och bara övervikt, (kan vara början på framtida medecinska problem) så är nog LCHF ett sätt att ta tag i det här med mat/ätande och hur/varför det blir som det blev.

En bra matordning är ju en stabil grund att stå på rent planeringsmässigt.. och som du säger, har man väl kommit in i LCHF så blir nästan matplaneringen mindre tung.. för det är nästan enklare att äta LCHF.

Sen vet jag inte om du fått något tips om Dopamin och hur det verkar via vårt belöningssystem.. det kan oxå vara en delförklaring till ens beteende.

"Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor. Då bantar man med hjärnan istället för att köra huvudet i väggen."

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg