Jump to content

Friggs Riskakor

Pingvin

Recommended Posts

Hoppla!

Hittat Friggs riskakor som inte verkar innehålla annat än bara råris.

En riskaka väger då 6-7 gram och kolhydratinnehåll är 80g. Det gör att en kaka innehåller alltså 5.6 gram kolhydrater. Och jag antar att dessa består av polysackarider, dvs väldigt långsamma kolhydrater.

Funderar på att öka lite från strikt LCHF och knapra en halv sådan om dagen med mycket smör och det är det enda glutenfria alternativet jag kan komma på som dessutom inte har majsmjöl och en massa dumt i sig. Eftersom jag har ADD är jag känslig mot gluten. Har varit så himla fin i magen sedan man började med LCHF :D

Vad tror ni, hur skulle detta påverka en som ätit strikt LCHF i 2.5 år på under 5% kolhydrater om dygnet? Någon med erfarenhet om jobbiga bieffekter? :)

Berätta gärna varför just äta en halv riskaka om dagen ? Vad är poängen ?

Om man ska öka kolhydraterna, är det väl bättre och öka med grönsaker typ paprika eller dylikt som ger vitaminer eller kanske med rotfrukter ? Naturlig mat är alltid bättre än konstgjort !

Jag har ökat mina kolhydrater på det sättet från fakirtillståndet till kanske 10-15 gram om dagen. Fortfarande dock strikt LCHF. 

Hoppla!

Hittat Friggs riskakor som inte verkar innehålla annat än bara råris.

En riskaka väger då 6-7 gram och kolhydratinnehåll är 80g. Det gör att en kaka innehåller alltså 5.6 gram kolhydrater. Och jag antar att dessa består av polysackarider, dvs väldigt långsamma kolhydrater.

Funderar på att öka lite från strikt LCHF och knapra en halv sådan om dagen med mycket smör och det är det enda glutenfria alternativet jag kan komma på som dessutom inte har majsmjöl och en massa dumt i sig. Eftersom jag har ADD är jag känslig mot gluten. Har varit så himla fin i magen sedan man började med LCHF :D

Vad tror ni, hur skulle detta påverka en som ätit strikt LCHF i 2.5 år på under 5% kolhydrater om dygnet? Någon med erfarenhet om jobbiga bieffekter? :)

Tycker du att de är otroligt goda?

Om inte skulle jag hellre välja något du verkligen gillar, lite frukt, lite bär, lite rotfrukter eller nåt i den vägen. Mer näring för "pengarna".  :)

• Like 1

Riskakor är definitivt inte något bra att kombinera med LCHF. Skall du öka kolhydratintaget så är det råa rotfrukter som är mest hälsosamt.

Jag har aldrig känt något besvärande sockersug men riskakor... speciellt ostriskakor. Äter jag en så vill jag genast ha flera. Skulle kunna äta hur många som helst. Därför måste jag låta bli helt trots att jag äter kolhydratrik mat.

Dom innehåller en del fett också och den kombon är ju inte så bra. Att kombinera fett och snabba kolhydrater är riktigt illa.

Nu är det nog rätt så snabba kolisar i riskakor, för att de är såpass processade. MEN det är ju mest luft, och har du tänkt äta några gram kolhydrater så kvittar det nog om de är långsamma eller snabba. Det är nog bra fobiträning oavsett vilken sort kolhydrater du väljer.

fobiträning..?

Har jag missat nåt..?

fobiträning..?

Har jag missat nåt..?

Jag tycker nog att om man funderar över kvaliteten på 2,8 g kolhydrater/dag då verkar det som om man kanske rentav har kolhydratfobi. Det kanske inte TS har, ibland tänker man helt enkelt inte på att mängden också har betydelse. Om man däremot skulle öka nivån till en kolhydratreducerad kost med ca 100 g kolhydrater per dag, då kan man ju ha nytta av att fundera mer på vilka sorter man ska inkludera.

Jag upplevde själv att jag hade knepigt att börja äta kolhydrater efter LCHF, liksom det var lite svårt att äta fett i början. Fobi är kanske ett starkt ord, men det är ju liknande tankar man har.

• Like 1

Jag tycker nog att om man funderar över kvaliteten på 2,8 g kolhydrater/dag då verkar det som om man kanske rentav har kolhydratfobi. Det kanske inte TS har, ibland tänker man helt enkelt inte på att mängden också har betydelse. Om man däremot skulle öka nivån till en kolhydratreducerad kost med ca 100 g kolhydrater per dag, då kan man ju ha nytta av att fundera mer på vilka sorter man ska inkludera.

Jag upplevde själv att jag hade knepigt att börja äta kolhydrater efter LCHF, liksom det var lite svårt att äta fett i början. Fobi är kanske ett starkt ord, men det är ju liknande tankar man har.

Då är väl sk "fobi-träning" bättre med något mer näringsrik t.ex mer grönsaker eller nötter. 

Då är väl sk "fobi-träning" bättre med något mer näringsrik t.ex mer grönsaker eller nötter. 

Näringsmässigt är det ju det. Men min poäng är att det är så lite att det inte har praktisk betydelse för hälsan, och ur fobisynpunkt kan det vara bra att inse att man kan äta lite av något som inte är jättenyttigt också. Man kan ju välja något som man tycker är gott.

Editerade bort ett inte i efterhand....

• Like 1

Ris anses vara en av de mer säkra källor om man vill få i sig mer kolhydrater, det är många som äter paleo + liten mängd av ris tex. Men det ska vara vitt ris, inte råris (vet inte varför). Proteinet i ris ska vara mycket mer lättsmält än i andra spannmål. 

Oj, vad intressant det där med att råris inte ska vara okej enligt paleo. Är det nån som vet varför? Jag tycker vitt ris är helt onödigt egentligen men äter det ibland i små små mängder men jag kan bli sugen på råris ibland. 

Oj, vad intressant det där med att råris inte ska vara okej enligt paleo. Är det nån som vet varför? Jag tycker vitt ris är helt onödigt egentligen men äter det ibland i små små mängder men jag kan bli sugen på råris ibland. 

Googlade lite, jag tror vitt ris är lättare att smälta. Skalet verkar innehålla proteiner som kan vara problem för vissa. Men om du inte har problem så är det nog inget problem :)

If this is the case, white rice should be okay to eat because the bran and germ are removed from the grain. White rice is just starchy endosperm. Brown rice and any other rice with the grain intact is not okay to eat though. 

• Like 1

Berätta gärna varför just äta en halv riskaka om dagen ? Vad är poängen ?

Om man ska öka kolhydraterna, är det väl bättre och öka med grönsaker typ paprika eller dylikt som ger vitaminer eller kanske med rotfrukter ? Naturlig mat är alltid bättre än konstgjort !

Jag har ökat mina kolhydrater på det sättet från fakirtillståndet till kanske 10-15 gram om dagen. Fortfarande dock strikt LCHF. 

Du har en rätt bra poäng där :)

Antar jag är en sucker för den där speciella krispiga texturen och smaken. Antar man kanske blev lite inledande beroende av dem av att bara smaka lite på en och började resonera något sorts försvarsresonemang för att snaska lite om dagen.

Måste nog försöka öka kolhydratintaget något. Anledningen är att jag börjat misstänka att jag är i svält-ketos. Har alltid en 4, närmare 8 i ketoner när jag testar urinen på morgonen. Egentligen säger det inte så mycket, men alla gånger blodprov tagits har jag runt 4 hela tiden. Jag kanske bedömt det fel, men är inte det värden som indikerar svält-ketos när man egentligen ska ligga mellan 1.5-3?

Men jag kör nog mer paprika och färsk chilepeppar ;) Och försöka hitta en rotfrukt som funkar. Blir dålig i magen av morot :(

Edit: Bär är ju en fruktansvärt mysig idé annars. Bra om det är fint med kalium och magnesium i det hela. Så antar bär med nötter är en fin kombo :)

Riskakor har ganska högt GI och inte mycket näring, om du vill ha något brödliknande varför inte baka Birgitta Höglunds valnötsbröd (finns under recept delen av forumet), blir som ett riktigt mörkt saftigt bröd.

Det där valnötsbrödet lär man ju testa :) Tack.

Hmm.. Efter idag är jag lite mysko över mina urea ketonvärden. Tänkte att jag skulle testa ta mig till 0.5 i ketoner. För 1 år sedan var det vanligt när jag bara åt minsta lilla för mycket mandlar, bär och så vidare.

Idag har jag ätit kalkongryta med en del grädde, i alla fall 2-3 dl mandlar, 7 g 90% mörk premiumchoklad, 2-3 dl ihoprörda hallon, med lite mer nötter. På det en 10-15 stycken brysselkål i grädde... 2...3.. färska chilefrukter.. vänta (gick tillbaka från slutet och upp igen och skrev in chilifrukterna..)

På morgonen var det mellan 4-8, det var det hela dagen igår också. Vid middags var det 4-8, mer 8. Vid eftermiddagen var det 4-8, mest hållet. Nu var det, efter allt ovanstående 4-8.

Jag har inte sett ett värde senaste veckan som varit alls nere på mellan 1.5-3.

Dessa värden är väl svältketos? Är jag i en så stenhård ketos att reaktionen på insulin i cellerna alltså är okänslig, precis det som vi konstaterat, att cellerna är i temporär insulin resistans?
Vad händer om jag ökar på ännu mer, kan blodsockret bli väldigt högt innan cellerna vaknar till?

Har inget som helst utslag på socker på dia-stixen. Aldrig haft det.

Okej.. det har varit rätt mycket chilefrukter och habanero idag.. Sådant säger åt cellerna att köra på overdrive och normalisera blodsockret... hmm.. okej.. he he.. där kanske vi har en orsak.
En annan orsak är att jag råkar ha lite feber idag som jag fick av barnen, Inte ens i närheten så sjuk som de är, men lite rivig i halsen och får dricka mycket mer vätska med salt.

Okej..kanske förklarar varför ketonerna inte minskat.. eller?

Jag åt mycket riskakor av olika smaker under en av mina bantningperioder tills en syster från företagshälsan frågade mig om jag kände till att riskakor kunde innehålla transfetter. Jag slutade äta dem... Iofs utan och kolla sanningshalten. Det var iofs under tider när led av fettskräck.

Jag åt mycket riskakor av olika smaker under en av mina bantningperioder tills en syster från företagshälsan frågade mig om jag kände till att riskakor kunde innehålla transfetter. Jag slutade äta dem... Iofs utan och kolla sanningshalten. Det var iofs under tider när led av fettskräck.

Jag har helt hållit mig undan sådana här saker under 2.5 år :) Anledningen vi köpte in dem är för att vi misstänker att min dotters helt urplippande episode som börjar igen efter en vecka i skolan och ätit skolmaten som innehåller gluten. Kommunen här är jättebra på det viset då de börjat med att inte kräva läkarintyg och sådana dumheter utan de litar på föräldrarna. Så hon får käka glutenfritt i skolan nu. Jag har lånat ut Andreas Eenfeldts Matrevolutionen till kostchefen också, samt håller på att skriva ett medborgarförslag till kommunen om önskemål att införa möjlighet för barnen att kunna välja riktig smör framför margariner, icke lättprodukter och bär istället för sockrade sylter. Kostchefen känner att eftersom hennes budget är begränsad måste det till ett politiskt beslut.

Friggs innehåller inga tillsatser som det verkar, inga fetter tillsatta. Egentligen skulle vi baka egna LCHF bröd som sagt i större utsträckning och knapriga fröbröd. Jag tror definitivt inte glutenfria produkter som man köper gjorda av majs kan vara bra, men å andra sidan så äter de så lite och går inte på strikt LCHF. Men egengjort är givetvis bäst. Får skärpa oss där :)

Gällande mitt ketonvärde, så hoppade det ner igår morse till 0.5. Det tog bara bara 2-3 urineringar senare för cellerna att vakna som det verkar. Nu verkar det som om cellerna är känsligare igen för efter hela dagen och dagliga dosen av 6.4g 90% mörkchoklad så har det gått hållit sig mellan 0.5-1.5. Så nu vet vi det, att man inte blir insulinresistent på väldigt strikt LCHF under 2.5 år. I alla fall inte jag.

Har i alla fall åkt på influensan. Gick inte upp i feber till 39.5 som barnen i två dygn, utan på medium 38. Jobbigaste är inte febern utan den här jädra värken i ögonen (spänningsvärk över huvudet) och tänderna, samt lite rethosta. Tvingat mig faktiskt ta 1-2 alvedon när det varit helt olidligt.

Kan inte tänka mig att svält-ketos i alla fall är bra under tiden man har influensa i  kroppen. Har vi någon tråd om hur LCHF och influensa fungerar ihop? Jag har för mig att jag har läst att virusinfekterade celler också får problem med metabolismen som cancerceller? Eftersom man varit mycket lite sjuk under 2.5 år kanske det finns något i det, eller så har jag bara haft tur, vilket inte är så troligt med småbarn hemma på 6-8 år dom idag är 8 och 10 år.

Det intressanta är dock att jag har ett blodtryck på 120-130/94 under feber och puls på 112-125. Kört flera kontroller under dessa dagar och det ligger bra till på systoliskt, diastoliskt är högt fortfarande (verkar gå saaaakta ner, men så har jag alla symptom på sköldkörtelproblem också som förvärras om inte magnesiumtillskott tillförs och runt 10g salt, samt 1-2g kalium om dagen. Läkaren tror som vanligt att bara för att TSH, T3 och T4 är inom gränsvärden så är det inte det, trots att dessa värden är individuella och har ett eget standardvärde hos varje människa som kroppen går tillbaka till. När det inte fungerar får man problem. Det förvånar mig hur passiva och ointresserade läkare har blivit för hur saker och ting egentligen fungerar. De tror verkligen att allt kan avfärdas bara för att transportsystemet i kroppen har en viss nivå av ämnen. Det är ungefär som att säga att ett företag har inga problem med att ta emot varor, därför att motorvägen är helt problemfri, trots att företaget helt saknar varumottagning med en kapacitet eller anställda att ta emot prylarna när de väl rullar förbi.

Tydligen skulle min läkare ha ringt mig igår, men en sköterska ringe och berättade att han var sjuk. Det var något med mina blodfetter. Så jag antar att jag kommer få förklara att om de fortfarande ligger som de låg sist med låga TG, höga HDL och runt 5 i LDL, utan att ta APO så behöver han inte oroa sig samt att kolesterol är inte orsaken till hjärt och kärlsjukdomar. Är det däremot så att HDL sjunkit kraftigt, TG lagt sig på 1.5 och totalt på up mot 10 och 12 då lär man kanske ta mina misstankar om sköldkörteln på lite mer allvar eftersom det är också en markör ihop med ett helt drös med andra symptom som redan pekar på det.

• Like 2