Jump to content

Insomningsproblem vid strikt lchf?

Petra

Recommended Posts

Varje gång jag äter strikt, färre än 20g kh, blir jag FÖR pigg, nästan lite speedad och har svårt att somna. Hjärnan vill liksom inte lägga ner verksamheten. Om jag tar en bit banan eller dyl, somnar jag. Någon som erfar samma? Någon som kan förklara varför detta inträffar?

Ja, det blir nästan ett socialt problem att sova så lite som jag gör när jag äter strikt LCHF. Min fru sover iofs också mindre men hon hon sover framför allt lättare och vaknar lätt av att jag ligger vaken. Kolhydrater ökar definitivt sömnbehovet!

Ja, det blir nästan ett socialt problem att sova så lite som jag gör när jag äter strikt LCHF. Min fru sover iofs också mindre men hon hon sover framför allt lättare och vaknar lätt av att jag ligger vaken. Kolhydrater ökar definitivt sömnbehovet!

Du kanske kan smyga dig upp och lägga dig i soffan en stund istället :). Det skulle jag ha uppskattat om jag var din fru. När du sedan vill att hon ska vakna kan du sätta på kaffet och öppna dörren till sängkammaren så att kaffedoften når in till henne. Ett litet tips från en annan fru med större sömnbehov än sin make.

• Like 1

Jag tillhör också den lättväckta och morgonpigga typen men har däremot inte trådstartarens insomningsproblem. Men har en väninna som verkligen har svårt att somna, nu har hon hittat en fungerande metod: hon tar magnesiumtillskott strax före sängdags och det funkar, så Petra även om det inte är en förklaring till orsaken, så kan det kanske vara en metod som passar dig om du vill ta magnesiumtillskott förstås.

• Like 1

Det är bara och njuta av den längre "dagen"... man hinner med mycket mer. Trötthet är ju egentligen snarlikt hunger. Eftersom man bör äta bara när man är hungrig, bör man också sova bara när man är trött. Inte vissa tider nödvändigtvis av gammal sedvänja.

Jag har sett denna biverkning beskriven på ett antal ställen. Jag har inte sett någon riktigt tillfredsställande förklaring. En del spekulerar kring att ketogen kost skulle slå på stressfunktioner/ kortisol i kroppen och/ eller förstöra ämnesomsättningen (T3). Man diskuterar olika hormoner, en del känner sig ju "nere" och det hjälper med mer kh på kvällen. Selenbrist har också nämnts i samband med detta.

• Like 4

Du kanske kan smyga dig upp och lägga dig i soffan en stund istället :). Det skulle jag ha uppskattat om jag var din fru. När du sedan vill att hon ska vakna kan du sätta på kaffet och öppna dörren till sängkammaren så att kaffedoften når in till henne. Ett litet tips från en annan fru med större sömnbehov än sin make.

Nja, det funkar ju inte eftersom hon är så lättväckt. Går jag upp vaknar hon, ligger jag kvar och försöker somna om så vaknar hon. Det är som att hon har nån radar för att jag är vaken... Ett moment 22! Vaknar jag så vaknar hon, hur jag än gör. Och alltid är det mitt fel! :wacko:

Nja, det funkar ju inte eftersom hon är så lättväckt. Går jag upp vaknar hon, ligger jag kvar och försöker somna om så vaknar hon. Det är som att hon har nån radar för att jag är vaken... Ett moment 22! Vaknar jag så vaknar hon, hur jag än gör. Och alltid är det mitt fel! :wacko:

Jag sover alltid med ögonmask, och i början av vårt äktenskap hade jag öronproppar också

He he, det här känner jag igen ;)  Är också begåvad med den radarn.

Däremot brukar jag inte tycka att det är makens fel, han rår ju inte för att han är vaken, liksom..

Jag vaknar också om barnen är uppe och tassar. Om de behöver hjälp med något har jag utvecklat Den Äktenskapliga Armbågen (sylvass, appliceras med kraft i revbenen på den intet ont anande maken) för att slippa gå upp.

Gubben min somnar nämligen om om han har varit uppe, det gör inte jag. Har jag väl satt fötterna i golvet är jag vaken..

Jag har sett denna biverkning beskriven på ett antal ställen. Jag har inte sett någon riktigt tillfredsställande förklaring. En del spekulerar kring att ketogen kost skulle slå på stressfunktioner/ kortisol i kroppen och/ eller förstöra ämnesomsättningen (T3). Man diskuterar olika hormoner, en del känner sig ju "nere" och det hjälper med mer kh på kvällen. Selenbrist har också nämnts i samband med detta.

Jag har också läst om detta. Vissa verkar få sömnproblem av lågkolhydratskost pga av produktion av kortisol (enligt dem). Vet inte om det är för de äter för lite fett eller att vissa inte mår bra av för lite kolhydrater, eller om det där med kortisolproduktion är sant.  Kanske man kan prova att äta en liten kall potatis på kvällen innan läggdags?

Här står det lite om ketogen kost och kortisol, läs även kommentarerna, mycket intressanta. Vissa spekulerar att det kan vara en effekt av för högt proteinintag

Ketogenic Diets, Cortisol, and Stress: Part I — Gluconeogenesis

One recent myth, prevalent in the Paleo Diet community, is that the keto diet is stressful to the body ¹. This idea arises from misunderstandings about cortisol — “the stress hormone”. There are two different arguments we know of, and this post will address the first one, the “gluconeogenesis requires cortisol” myth.

http://www.ketotic.org/2012/07/ketogenic-diets-and-stress-part-i.html

Mer här (väldigt detaljerat och utdrag ur studier)

http://www.ketotic.org/2014/02/the-ketogenic-diets-effect-on-cortisol.html

He he, det här känner jag igen ;)  Är också begåvad med den radarn.

Däremot brukar jag inte tycka att det är makens fel, han rår ju inte för att han är vaken, liksom..

Jag vaknar också om barnen är uppe och tassar. Om de behöver hjälp med något har jag utvecklat Den Äktenskapliga Armbågen (sylvass, appliceras med kraft i revbenen på den intet ont anande maken) för att slippa gå upp.

Gubben min somnar nämligen om om han har varit uppe, det gör inte jag. Har jag väl satt fötterna i golvet är jag vaken..

Där ser man, jag är inte ensam! Vi har inga hemmavarande barn, dock katter som väcker mig. Men min fru har då en annan egenskap, den Äktenskapliga Ignoransen. Hon klarar av att ignorera katterna tills jag ger upp och går upp och ger dem mat eller släpper ut dem... Sen har jag väckt henne genom att gå upp! Hrmpf!

• Like 2

Strikt LCHF kanske av kroppen kan tolkas som svält. Eftersom evolutionen prioriterar överlevnad så kanske kroppen då kan reagera med upppiggande hormoner för att man skall orka söka efter mat.

I det perspektivet är det intressant om dom som får svårt att sova med strikt LCHF har en mindre fettreserv än dom som inte känner av det. Kroppen kanske kan känna av om det finns en bra energireserv med fett att ta av.

• Like 1

Där ser man, jag är inte ensam! Vi har inga hemmavarande barn, dock katter som väcker mig. Men min fru har då en annan egenskap, den Äktenskapliga Ignoransen. Hon klarar av att ignorera katterna tills jag ger upp och går upp och ger dem mat eller släpper ut dem... Sen har jag väckt henne genom att gå upp! Hrmpf!

He he, den ska jag åxå införliva.. :lol:

Det undrar jag... kroppen reagerar, så vitt jag har förstått, på svält med att dra ner på energislukande processer. Däremot så har jag tolkat det som att det är uttröttande för kroppen att ta hand om en massa kolhydrater - den berömda paltkoman eller dess modernare variant pizzakoman. Så att man upplever ett mindre sömnbehov är egentligen att man upplever ett mer normalt sömnbehov. Men eftersom allt är relativt så tolkar vi förändringen som nåt onormalt. Det är hur som helst ovant!

En korrekt formulering är antagligen: När vi äter mer kolhydrater är kroppen rimligtvis behöver så ökar sömnbehovet!

Strikt LCHF kanske av kroppen kan tolkas som svält. Eftersom evolutionen prioriterar överlevnad så kanske kroppen då kan reagera med upppiggande hormoner för att man skall orka söka efter mat.

I det perspektivet är det intressant om dom som får svårt att sova med strikt LCHF har en mindre fettreserv än dom som inte känner av det. Kroppen kanske kan känna av om det finns en bra energireserv med fett att ta av.

Det undrar jag... kroppen reagerar, så vitt jag har förstått, på svält med att dra ner på energislukande processer. Däremot så har jag tolkat det som att det är uttröttande för kroppen att ta hand om en massa kolhydrater - den berömda paltkoman eller dess modernare variant pizzakoman. Så att man upplever ett mindre sömnbehov är egentligen att man upplever ett mer normalt sömnbehov. Men eftersom allt är relativt så tolkar vi förändringen som nåt onormalt. Det är hur som helst ovant!

En korrekt formulering är antagligen: När vi äter mer kolhydrater är kroppen rimligtvis behöver så ökar sömnbehovet!

Jag håller med dig om att för mycket mat ökar sömnbehovet men frågan gällde inte sömnbehov utan att en del känner sig överspeedade när dom skall sova. Man kan ju tänka sig att kroppen är programmerad att inte lägga sig och sova när det råder akut kolhydratbrist i kroppen. Jag vet inte riktigt hur jag skall formulera mig så jag hoppas ingen fastnar i detaljer utan förstår vad jag försöker säga.

Min egen erfarenhet är att paltkoma och trötthet efter måltid inträffar när man blandar mycket fett och kh i samma måltid. Just pizza och sånt är ju själva definitionen på fett och kh tillsammans. Skulle gissa att energin från en vanlig pizza är ungefär 50/50 fett och kh. 

Människokroppen är nog mer optimerad  att äta en sak åt gången, och inte blanda hejvilt som vi gör idag. Det är ju rätt logiskt egentligen utifrån evolutionen, samt genom att titta på hur andra primater och djur äter. Hittar man ett fruktträd kommer man förmodligen äta en mono-måltid av frukt, lyckas man fälla ett djur äter man förmodligen det nästa måltid. Tallriksmodellen är ju mest ett modernt pedagogiskt påfund, men i "vilt tillstånd" hade man ju aldrig komponerat sina måltider så.

Jag kan iaf äta kopiösa mängder kh utan att känna mig trött efter måltiden, så länge jag håller fettintaget lågt. Utifrån energisynpunkt är det väl mer energikrävande att tillgodogöra sig energi från fett än kh?!

När jag var vegan och åt raw food fick jag alltid extrem paltkoma efter måltid. Mycket värre än när jag åt normalkost.

Folk reagerar säkerligen olika. Som sagt var det utifrån min egen erfarenhet jag skrev. Att äta "raw food" är dock ett extremt luddigt begrepp. Många rawfoodare äter massa nötbaserade grejor, det som brukar benämnas "gourmet raw". Sen finns det andra som äter enklare och håller sig till mono-måltider, typ en smoothie med tio bananer.

Problemet är bara när man säger kolhydrater och refererar till exempelvis pizza eller pasta med en flottig carbonara-sås.

Men för att återgå till ämnet så tror jag också på spåret några har varit inne på, dvs att kroppen ställer in sig på att hitta mat och därmed utsöndrar vissa ämnen för att underlätta detta. När man är i ketos tror ju kroppen att det råder brist på mat. Dock kan vi "lura" kroppen med diverse raffinerade livsmedel som kokosfett eller smör, och därmed fortsätta vara i ketos utan att behöva svälta. Men i en mer naturlig miljö hade det varit extremt svårt att fortsätta vara i ketos samtidigt som man äter mat (förutom om man lever på sälspäck eller dylikt).

Min egen erfarenhet är att paltkoma och trötthet efter måltid inträffar när man blandar mycket fett och kh i samma måltid. Just pizza och sånt är ju själva definitionen på fett och kh tillsammans. Skulle gissa att energin från en vanlig pizza är ungefär 50/50 fett och kh. 

Människokroppen är nog mer optimerad  att äta en sak åt gången, och inte blanda hejvilt som vi gör idag. Det är ju rätt logiskt egentligen utifrån evolutionen, samt genom att titta på hur andra primater och djur äter. Hittar man ett fruktträd kommer man förmodligen äta en mono-måltid av frukt, lyckas man fälla ett djur äter man förmodligen det nästa måltid. Tallriksmodellen är ju mest ett modernt pedagogiskt påfund, men i "vilt tillstånd" hade man ju aldrig komponerat sina måltider så.

Jag kan iaf äta kopiösa mängder kh utan att känna mig trött efter måltiden, så länge jag håller fettintaget lågt. Utifrån energisynpunkt är det väl mer energikrävande att tillgodogöra sig energi från fett än kh?!

Jag har samma erfarenhet. Det är när jag blandar jag kan få paltkoma och för min del är det när jag har fett i maten eftersom jag mest äter kolhydrater annars. Det kanske helt enkelt lättare blir för mycket energi när man blandar.

När man är i ketos tror ju kroppen att det råder brist på mat. Dock kan vi "lura" kroppen med diverse raffinerade livsmedel som kokosfett eller smör, och därmed fortsätta vara i ketos utan att behöva svälta. Men i en mer naturlig miljö hade det varit extremt svårt att fortsätta vara i ketos samtidigt som man äter mat (förutom om man lever på sälspäck eller dylikt).

Det här tror jag är en missuppfattning. Jag tror ketos via svält och ketos via näringsriktig mat är två helt olika saker. Och att vi skulle lura kroppen... kroppen har ett naturligt sätt att reglera blodsockret, jag skulle inte kalla det att lura.

• Like 4

Det här tror jag är en missuppfattning. Jag tror ketos via svält och ketos via näringsriktig mat är två helt olika saker. Och att vi skulle lura kroppen... kroppen har ett naturligt sätt att reglera blodsockret, jag skulle inte kalla det att lura.

Men du måste ju hålla med om att det hade varit väldigt svårt att uppnå längre perioder av ketos i en mer naturlig miljö. Samtidigt som man inte svälter dvs.

Enligt vad jag läst mig till av alla ketos-insatta här på forumet räcker det väl att äta för mycket protein, eller några enstaka äpplen, för att kroppen ska komma ur ketos?!

Vad ska du äta som substitut för smör, grädde, olivolja, kokosfett etc? Dessa är ju livsmedel som är fabricerade av människor i relativt modern tid.

Hur ska du lyckas äta så mycket fett medan du samtidigt håller proteinerna nere?

Att det krävs en såpass strikt kost för att hålla sig kvar i ketos tycker jag tyder på att kroppen gör allt den kan för att komma ur detta läge.

Men du måste ju hålla med om att det hade varit väldigt svårt att uppnå längre perioder av ketos i en mer naturlig miljö. Samtidigt som man inte svälter dvs.

Enligt vad jag läst mig till av alla ketos-insatta här på forumet räcker det väl att äta för mycket protein, eller några enstaka äpplen, för att kroppen ska komma ur ketos?!

Vad ska du äta som substitut för smör, grädde, olivolja, kokosfett etc? Dessa är ju livsmedel som är fabricerade av människor i relativt modern tid.

Hur ska du lyckas äta så mycket fett medan du samtidigt håller proteinerna nere?

Att det krävs en såpass strikt kost för att hålla sig kvar i ketos tycker jag tyder på att kroppen gör allt den kan för att komma ur detta läge.

Jag har ingen sådan erfarenhet. Det känns inte när man "går ur ketos", det är ingen av eller på knapp, inte för mig i alla fall. Fett finns inte bara i olja och smör. Fett finns i kött, i ägg, i avokado, i fet fisk, i benbuljong. 

Det finns ju ett generellt antagande att man i genomsnitt bör ligga under 50 gr kh per dag, men det är säker individuellt och mycket mer flytande än den bild du målar upp. 50 gr kolhydrater är ganska liberalt och kan inkludera massor med grönsaker och säkert någon frukt. Jag tror även man kan påverka detta genom att öka fettmängden, lägga till lite extra kokosolja, så att det finns mer svängrum.

• Like 4

Det är frustrerande att ketos diskuteras som svält på ett forum för lågkolhydrat och av människor som gärna häger här. Om man vill förstå lågkolhydrat i grunden får man läsa på lite, särskilt om man inte äter lågkolhydrat själv och inte får uppleva de olika positiva fördelarna  ^_^.

Ketos kan delas in i tre delar:

• Ketoacidosis (händer vid typ 1 dibetes och är dödligt). Kan inte inträffa om man te x äter LCHF utan är tillstånd vid sjukdom.
  • Ketos vid svält 
  • Kostrelaterad ketos, eng: nutritional ketosis. Denna ketos som inträffar när du ställer om kroppen till fettdrift och är noga med att äta när du är hungrig och sluta när du är mätt. Kroppen tillverkar då själv den lilla, lilla mängd blodsocker du behöver. 

En helt underbar källa till kunskap i ämnet är herrarna Jeff Volek och Steve Phinney. De forskar sedan många på lågkolhydrat och lever dessutom som de lär. Phinney började när hans metabolism började reagera negativ på blandkost och för mycket kolhydrat och Volek när han testade och helt enkelt mådde bra.

Här är två yotube videos, som ger en bra grundutbildning om ketos. Lägg gärna märke till mängden grönsaker som de visar och kroppen fortfarande kan vara i ketos. Det handlar inte om fakir ;) .

http://www.youtube.com/watch?v=GC1vMBRFiwE   -The Many Facets of Keto-Adaptation

http://www.youtube.com/watch?v=OFD2q5iqevY - En fullängdsintervju om lågkolhydratkost och kostrelaterad ketos. Denna film ligger också som kortare sekvenser, med tydlig ämnesmarkering (2-3 minuter per avsnitt).

• Like 5

Visst är inte ketos som man har vid LCHF svält, det är ju självklart.

Men, om man tror att ketos utan svält har varit sällsynt hos våra förfäder (och det tror jag), så kan man ju ändå tro att kroppen reagerar på en del vis som om det vore svält, även om det självfallet är en högst relevant skillnad.

LCHF påverkar ju olika hormoner, och det verkar ju som om det för en del inte är bara positivt med strikt LCHF. Då är det väl ändå rimligt att man får fundera kring mekanismer? Sen är det nog ingen här som har svaret, men ett vettigt svar kan ju vara att om det inte riktigt funkar så bör man ändra kosten. Mindre kolhydrater är inte alltid bättre för alla.

Det är ju rätt så komplicerat. LCHF påverkar ju glukos, insulin och leptin bla, och alla dessa påverkar regleringen av dygnsrytmen.

http://jme.endocrinology-journals.org/content/52/1/R1.full

• Like 1

Frågan är vilket som ger mest nackdelar... kolhydrater eller utan kolhydrater ? Högst individuellt garanterad utifrån den personliga bakgrunden och därmed bör inte mer kolhydrater nödvändigtvis vara bra heller för alla. Alltså, var och en har sin egen sund nivå... vilket det än är... samt är troligen också odiskutabelt. 

Min tycks vara fakir... hur som helst mådde jag som en "prins" under fakirtiden och nu när jag börjat öka kolhydraterna... om så mariginellt... får jag mer eller mindre uppleva medaljens baksida. Funderar på allvar göra helt om och återgå tiden med miskad sömbehov, mindre kroppsliga problem samt oändligt med ork.

• Like 4

Jag tycker föreställningen om vad som är "mest naturligt" skapar problem när vi letar efter förklaringsmodeller, ett bias. Vi har en kropp som sköter blodsockerreglering och som kan hantera kolhydratrik föda och kolhydratfattig föda. Vad passar dig bäst? Testa! Jag tycker personligen att människor med metabolt syndrom, inflammatoriska sjukdomar, cancer och neurodegenerativa sjukdomar kan ha nytta av ketogen kost men man får prova själv.

Om man märker att man har svårt att somna på natten när man äter strikt LCHF (notera att även liberal LCHF kan vara ketogen!!!!) så kan man ju prova med ett glas mjölk eller en kall potatis på kvällen.

• Like 2

En reflektion:

Ketos vid svält handlar om brist. Brist på mat och därmed brist på tillgång till rätt näringsämnen.

Kostrelaterad ketos handlar om att äta väl sammansatt mat, så att mättnad uppstår och kroppen får den tillförsel den behöver av fettsyror och olika mikronutrienter.

• Like 4

Jag har inte lyckats lista ut om ketosdiskussionen har någon koppling till det jag skrev i ovanstående inlägg. Min fundering gällde ju om strikt LCHF kan tolkas som svält hos dom som inte har så mycket lagrat fett på kroppen.

Trådskaparens fråga gällde ju orsaken till att hon kände sig speedad när hon skulle sova.

En del blir tydligen det av strikt LCHF men inte alla. Är det dom smalaste som får denna effekt eller har det ingen koppling alls till hur mycket fettväv man har?

Min fundering gällde ju om strikt LCHF kan tolkas som svält hos dom som inte har så mycket lagrat fett på kroppen.

Svaret blir ett rungande NEJ. Svält handlar om brist på näring och en lågkolhydratratare i ketos lider ju inte av det... tvärtom.

• Like 3

Svaret blir ett rungande NEJ. Svält handlar om brist på näring och en lågkolhydratratare i ketos lider ju inte av det... tvärtom.

Nu plockade du ut en mening ur sitt sammanhang. Har du känt dig speedad när du är trött och behöver sova?

Det intressanta är om det är dom smalaste som fått detta symptom. Du och någon mer skrev ju om kortisolpåslag som orsak. Varför skulle man få det?

I länken jag senare postade så skrev dom att detta var bara en myt. Så som jag har förstått, efter Zepps långa förklaringar, så är det flera hormon som styr blodsockerregleringen. Teorin några har är att GNG skulle sättas i gång av kortisol vid ketogena dieter, men i den länk jag postade så gick de igenom vad man vet och det verkar som det är en myt. Skulle kortisol användas för att kicka igång GNG så skulle man uppvisa ketoacidos symptom. Vanligen så är det glucogen som reglerar GNG. 

Vad det beror på att vissa känner sig mer rastlösa vet jag inte riktigt. Produktionen av kortisol kanske inte har ökat men kanske responsen är annorlunda hos vissa?

Håller med om att det vore intressant att få bättre statistik kring detta, titta på faktorer runt omkring. Jag vet att i Terry Wahls studier, där de nu följer en ketogen diet, så var det några som tappade för mycket i vikt (vissa tappade till sin normalvikt, men jag tror några av de normalviktiga fick för låg vikt). Det kan vara så att vissa måste äta massor på en ketogen diet, att deras metabolism är för hög...

Det intressanta är om det är dom smalaste som fått detta symptom. Du och någon mer skrev ju om kortisolpåslag som orsak. Varför skulle man få det?

Om du går in och lyssnar på Volek och Phinney så menar de att även atleter, t ex löpare som ju ofta är slanka, har massor med reserver i det kroppsfett som finns kvar.  Vårt kroppsegna fett är en storenergi reserv. Att tänka på vid ketogen kost är att vi tillför energi hela tiden till skillnad från svält. 

Om du går in och lyssnar på Volek och Phinney så menar de att även atleter, t ex löpare som ju ofta är slanka, har massor med reserver i det kroppsfett som finns kvar.  Vårt kroppsegna fett är en storenergi reserv. Att tänka på vid ketogen kost är att vi tillför energi hela tiden till skillnad från svält. 

Vad tror du är orsaken till att en del känner sig speedade fast dom är trötta och behöver sova? Om hon tog lite kolhydrater så somnade hon och problemet dök bara upp när hon åt strikt LCHF.

Vad tror du är orsaken till att en del känner sig speedade fast dom är trötta och behöver sova? Om hon tog lite kolhydrater så somnade hon och problemet dök bara upp när hon åt strikt LCHF.

Jag har svårt att tänka mig att en bit banan, tar någon ur ketos. Därför finns kanske svaret inte kring ketosen utan hur vissa livsmedel påverkar hormoner som underlättar insomnande?

Så här skriver tidningen Iform om banan och nedvarvning. Vilket sanningsvittne tidningen Iform är låter jag dock vara osagt:

VARVA NER MED BANAN

Känner du dig stressad, nervös eller bekymrad så se till att få rikligt med kalium och begränsa ditt saltintag.

Kombinationen sänker nivån av stresshormonet kortisol.

Det finns massor av kalium i bananer och den gula frukten har också ett högt innehåll av B6-vitaminer, som är nödvändiga för att kroppen ska kunna producera serotonin - ett signalämne som har lugnande effekt.

• Like 1

I en annan tråd så var det en diskussion om LCHF och depression med en länk till kolhydrater i fokus där detta hade diskuterats. Det verkar som flera upplevde en speedad känsla på kvällen som blev bättre av en kall potatis. Jag tror inte heller detta har specifikt med ketos att göra? En liten kall potatis kommer inte heller ta dig ur ketos.

Intressant, både banan och potatis har mycket Kalium och B6

Banan

http://matkalkyl.se/se-banan.php

Potatis

http://matkalkyl.se/se-potatiskoktmsalt.php

Mjölk har mer B2, B12, Fosfor och Kalcium

http://matkalkyl.se/se-mjolkfett3.php

Kan det vara en mikronutrient grej, snarare än en ketos grej? Eller kanske en mikronutrient det kan vara en risk att ha för lite av om man äter ketogen kost? Nötter är bra både för Kalium och B6 tror jag.

• Like 1

Jag har svårt att tänka mig att en bit banan, tar någon ur ketos. Därför finns kanske svaret inte kring ketosen utan hur vissa livsmedel påverkar hormoner som underlättar insomnande?

Så här skriver tidningen Iform om banan och nedvarvning. Vilket sanningsvittne tidningen Iform är låter jag dock vara osagt:

VARVA NER MED BANAN

Känner du dig stressad, nervös eller bekymrad så se till att få rikligt med kalium och begränsa ditt saltintag.

Kombinationen sänker nivån av stresshormonet kortisol.

Det finns massor av kalium i bananer och den gula frukten har också ett högt innehåll av B6-vitaminer, som är nödvändiga för att kroppen ska kunna producera serotonin - ett signalämne som har lugnande effekt.

Jag skrev ju aldrig ketos utan strikt LCHF. Enligt dig kan man ju vara i ketos även om man äter en del rotfrukter och jag vet själv inte var den gränsen går så jag valde att skriva strikt LCHF.