Petra

Insomningsproblem vid strikt lchf?

Recommended Posts

Intressant, både banan och potatis har mycket kalium och B6

Banan

http://matkalkyl.se/se-banan.php

Potatis

http://matkalkyl.se/se-potatiskoktmsalt.php

Mjölk har mer B2, B12, Fosfor och Kalcium

http://matkalkyl.se/se-mjolkfett3.php

Kan det vara en mikronutrient grej, snarare än en ketos grej? Eller kanske en mikronutrient det kan vara en risk att ha för lite av om man äter ketogen kost? Nötter är bra både för Kalium och B6 tror jag.

Precis så har jag också gått o funderat sedan jag skrev sista inlägget. Jag tycker inte man skall vara rädd för ketogen kost men äter man väldigt strikt ska man nog sätta sig och först tänka och sedan som trådskaparen se till att man utvärderar och gör eventuella förändringar. Egentligen har ju Petra givit lösningen själv i sitt första inlägg men förklaringen kanske ligger i det vi reflektera kring nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kakao har ju mycket mineraler. Jag brukar dricka en äggmjölk på kvällen med MYCKET kakao. Kanske ett alternativ om man vill ha något mer lågkolhydratigt.

Innehåller inte kakao uppiggande substanser också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev ju aldrig ketos utan strikt LCHF. Enligt dig kan man ju vara i ketos även om man äter en del rotfrukter och jag vet själv inte var den gränsen går så jag valde att skriva strikt LCHF.

Strikt LCHF syftar till ketos, för att få igång fettförbränningen, bland annat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innehåller inte kakao uppiggande substanser också?

Tydligen theobromin och koffein som båda är uppigande. Jag dricker det för att motverka kramper, kanske ska dricka det på em istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strikt LCHF syftar till ketos, för att få igång fettförbränningen, bland annat...

Du blev ju så arg på mig i en annan tråd när jag trodde att man var tvungen att köra strikt LCHF för att vara i ketos.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är Kalium rika livsmedel. Kelp är något att fundera på. Jag kokar Kelp i min benbuljong men det kanske inte räcker...

http://matkalkyl.se/naringsamnen57.php

Huppsan, det var ju inte mycket man åt där inte...inte konstigt att man känner sig lite "kaliumutlakad" emellanåt :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huppsan, det var ju inte mycket man åt där inte...inte konstigt att man känner sig lite "kaliumutlakad" emellanåt :P

Tänkte precis detsamma. Men fisk dyker upp lite längre ned och det äter man ju större mängder (vikt) av en tex kakao så även om det har lägre %... Kolla, avokado! 30% av RDI.

Men säg att man äter strikt LCHF, helt utan nötter, är dålig på att äta fisk och avokado och använder salt med låg Kaliumhalt. Kanske kan vara ett problem?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du blev ju så arg på mig i en annan tråd när jag trodde att man var tvungen att köra strikt LCHF för att vara i ketos.

Strikt LCHF (menar vi 20 gr kh nu?) är en ketogen kost, men en ketogen kost kan vara mer liberal än så, upp till 50 gr kh, kanske mer än så om man ökar mängden kokosolja. Eller vad tänker ni andra?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strikt LCHF (menar vi 20 gr kh nu?) är en ketogen kost, men en ketogen kost kan vara mer liberal än så, upp till 50 gr kh, kanske mer än så om man ökar mängden kokosolja. Eller vad tänker ni andra?

Tror du  har rätt men jag återkommer .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte det variera beroende på hur mycket man väger eller vilket totalt energibehov man har?

20 gram kolhydrater är ju mer för en person som väger 60 kg än för en som väger 120 kg.

Äter man 20 gram kolhydrater i ett dagsintag på 1500 kcal blir det ju en större andel än om man äter 3000 kcal per dag.

Sedan vet jag inte om fördelningen mellan muskler och fettväv kan spela in också.

Petra (trådskaparen) fick i alla fall sina insomningsproblem när hon gick under 20 g kolhydrater per dag.

Om det berodde på mineralbrist som några spekulerade i så är det ju konstigt att det inträder så plötsligt och hon somnar ju om hon äter en bit banan och så fort får man nog inte ut mineralerna i blodet.

Skulle ju vara roligt om du Petra kommenterade lite i tråden. Kommer insomningsproblemen första dagen när du kör mer strikt och försvinner dom igen om du kör mer liberalt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt detta med en kall potatis eller en bit banan eller vad man nu tar för att kunna somna kan vara helt enkelt ett placeboefftekt för att hjärnan ställer sig om till lugnet och man somnar. Intressant diskussion hur som helst.

Jag brukar inte ha insomningsproblem och äter rätt så strikt lchf. Räknar inget utan håller mig till de matvaror som jag är van vid efter alla åren så om jag ligger i ketos vet jag inte men troligen.. dricker mycket kaffe och detta även på kvällar. Kan ta en kopp just före sängdax och har inte märkt nån skillnad. Efftekt av skiftarbete under hela livet skulle tro.. men så är det ju med allt, man får göra så som man känner sig att det fungerar bäst. Alla sätt är ju bra utom de dåliga :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ju att en person som väger 120 kilo är kolhydrat känsligare en en som väger 60.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag lyssnat noga på Jeff Volek som forskar på lågkolhydrat (lagt länkar ovan) och han säger följande:

• Det handlar  om att individualisera kosten så därför ges inga generella besked om när man går in i ketos. Man får helt enkelt pröva sig fram. 

Följande kan dock användas som fingervisning:

• Atleter kan äta upp till ca 70 kolhydrat/dag
  • En del klarar upp till ca 50 gram kolhydrat/dag
  • De som har insulinresistens får nöja sig med ca 30 gram/kolhydrat dag.

När det gäller koksoljan, kommer jag inte ihåg riktigt men visst nämner Bruce Fife att man kan gå in ketos med bara kokosolja, eller?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg