Jump to content

Kan man strunta helt i vegetarisk föda?

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Per Wikholm skriver på LCHF.se

En klassisk fråga i LCHF-världen. Går det att leva enbart på animalisk föda och helt strunta i grönsaker, frukt, bär och nötter? Inuiterna på Grönland åt ju en närmast helanimalisk föda och drabbades inte av våra folksjukdomar. Kan vi också äta helanimaliskt?

Per avslutar med:

Den svenska varianten av kolhydratsnollning eller fakir skiljer sig alltså på många punkter från inuitkosten. Den skiljer sig också från den kost våra förfäder kan ha tänkas ätit.

Läs hela artikeln här: Kan man strunta helt i vegetarisk föda?

• Like 4

Som Per säger där är det väl främst C-vitaminet man absolut måste få i sig på det ena eller andra sättet

Allt annat kan man få i sig enbart via animalier åtminstone strikt näringsmässigt

Men sen tillkommer andra funderingar som den eventuella vikten av fibrer i kosten och att ha en bra balans av bakterier i tarmarna

Att jämställa Lchf med inuitkost är inte helt korrekt egentligen

Vi tuggar inte valskinn eller äter inälvor från säl och har ett annat fettspektra så vår kost hamnar nog egentligen närmare samernas kost än inuiternas B)

• Like 4

"Det glöms så gärna bort att inuiterna åt kolhydrater de med; mossor, lavar, bär om de kunde hitta dem, havsväxter av olika sorter och ja, maginnehållet hos en del av de djur de dödade - en sorts fermenterad sallad. Dessutom åt de med stor förtjusning t.ex. rå sällever (bra för c-vitamin och andra värmekänsliga vitaminer).

De åt INTE bara "biff och bearnaise" eller "biff och kryddsmör".

Jag vet inte med er men jag äter hellre grönsaker, jag.  ;)

Instämmer i det stora hela. Ska man äta som en inuit så är det hela djuret med mycket inälvsmat som gäller, vilket jag trycker på i blogginlägget. Sedan är inte begreppet inuiter enhetligt då det innefattar allt ifrån folkslag i norra Kanada med en fauna och flora som påminner om Sápmi's med bär och örter säsongsvis, renar (cariboe) och därmed om den samiska kosten - till inuiter/eskimåer på norra Grönland som aldrig såg en växt under sitt liv och åt en närmast helanimalisk kost.

• Like 4

Just maginnehållet från renar och caribou:s (fermenterade lavar), och även från älg, åt man som en ren delikatess lite halvfrusen.
Man kallade det till och med Ice Cream...

Idag finns flera varumärken på vanlig modern glass som spinner på det... säkert inte lika nyttigt, men kanske nyttigare än vanlig glass en del av dem :-)
https://www.google.se/search?q=caribou+ice+cream&client=firefox-a&hs=Bpx&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QPz9UvuEMujL4ASMn4GoCw&ved=0CFUQsAQ&biw=1138&bih=565

• Like 1

Jag tror att om man äter fakir och BARA äter rent kött och fett så får man problem pga av näringsbrist (jag upplevde tex att jag blev lite deppig när jag åt fakir). En extrem kost kräver att man vet vad man gör. Dvs, lägger man till inälvsmat, benbuljong plus något fermenterat så tror jag det skulle funka. Vilket säkert inuiterna också gjorde.

• Like 3

Läser just Michel Pollans bok Cooking, ett kapitel är ägnat åt fermentering och beskriver de stora mängder bakterier vi har i magen, som skiljer sig en del från person till person och var man bor (vilken föda man får tag på). Japaner har magbakterier som kan bryta ned sjögräs, det har tex inte vi som härstammar från norra Europa. Magbakteriernas roll i immunförsvaret är lite känd men troligen viktig. Väl känt är att astma och allergier förekommer mindre i populationer som äter fermenterad föda och som lever mindre hygieniskt. Kanske är det inte grönsakerna i sig som är det viktigaste, utan hur vi tillagar dem?

• Like 2

Jag har ingen nytta alls av att veta om man kan klara sig helt utan vegetabilier. Däremot skulle jag bli djupt olycklig om jag fick vet att vegetabilier var så onyttiga att jag borde sluta äta dem. Fast jag skulle nog inte lyssna till det.För mig är maten en viktig del av livet. Jag äter mycket mat och god mat som jag mestadels odlat eller fött upp själv. Mer egenodlade grönsker åt folket! är mitt stridsrop, men det kanske inte var det som TS menade.

• Like 6

Jag har ingen nytta alls av att veta om man kan klara sig helt utan vegetabilier. Däremot skulle jag bli djupt olycklig om jag fick vet att vegetabilier var så onyttiga att jag borde sluta äta dem. Fast jag skulle nog inte lyssna till det.För mig är maten en viktig del av livet. Jag äter mycket mat och god mat som jag mestadels odlat eller fött upp själv. Mer egenodlade grönsker åt folket! är mitt stridsrop, men det kanske inte var det som TS menade.

Jag är tacksam om någon annan vill odla grönsakerna men jag vill gärna köpa dem  ^_^

Tänker också som ett slags bevis för grönsakernas balanserande inslag i vår LCHF kost är de effekter som  te x Dr Terry Wahls beskriver i sin friskresa för att hantera sin MS. 

• Like 2

Om man nu inte är något större fan av grönsaker skulle det räcka att i stort sett bara äta t.ex. svamp (tillsammans med allt annat gott kött, givetvis)? ;)

Jag skulle ta en bladgrönsak (ruccola, babyspenat, magold, grönkål), något svavelrikt (kålfamiljen, lökfamiljen eller svampfamiljen) och sedan något färgrikt (röd lök, rödkål, rödbeta, morot, olika bär).

• Like 2

Det räcker... jag åt fakir 1½-års tid med mariginellt med grönsaker. Mina max fem gram kolisar om dagen kom i stort sett från ägg och paprika i olika färger. För att hindra en ev vitaminbrist åt jag multivitamin och -mineraler. De prover som togs under tiden visade inga synliga brister på något.

Så svaret mitt på sakfrågan blir att visst kan man strunta i vegetarisk föga. Det är upp till var och en och göra som man vill...   

Plus att man ofta får mineraler och vitaminer i fel balans, och kanske en form som inte kroppen kan ta upp lätt, när man tar tillskott. Det är alltid bäst att få i sig näring via kosten. Det sagt, om du vill äta en fakir kost så se till att du får i dig äggula och lever. Helst lite grönsaker för fibrer och saker som flavanoider...

• 2 weeks later...

Men hur mycket mineraler och vitaminer finns det eg i de grönsaker vi köper mest som är odlad i mineralull? Plockade omogna kanske och transporterade långt? Utarmade jordar... Vi kokar och steker bort vitaminer och mineraler dessutom.

Jag har ingen aning men har mina misstankar.

Men hur mycket mineraler och vitaminer finns det eg i de grönsaker vi köper mest som är odlad i mineralull? Plockade omogna kanske och transporterade långt? Utarmade jordar... Vi kokar och steker bort vitaminer och mineraler dessutom.

Jamen sluta då att köpa de som är odlade i mineralull och skördade på andra sidan jordklotet!

Köp grönsaker efter årstid.. närodlade.

Grejen är.. att Homo Sapiens kan leva på en kost helt utan grönt.. såvida man äter annat som kompenserar för den näring man behöver.. tex hjärna, märg, jäst säl, narvalshud o litta ditten o datten som du inte finner på COOP/ICA!

Sen så.. finns inga som helst anledningar att misstänka att ekologiska grönsaker är farliga.. troligen kan de bidra med någon vitamin och mineral.. så slipper man gå hela kursen i näringslära på universitet bara för att kunna laga sin mat!

• Like 3

Det finns väl ingen anledning alls att köpa mineralullsodlade grönsaker, någonsin?

• Like 1

Det finns väl ingen anledning alls att köpa mineralullsodlade grönsaker, någonsin?

Jaaa.. oså gynnar man svensk lantbruksnäring.. och utveckling av landsbygden!

Grejen är.. att det sällan finns någon vettig anledning att köpa 90% av utbudet av vad de har i vanliga affärer!

Jaaa.. oså gynnar man svensk lantbruksnäring.. och utveckling av landsbygden!

Grejen är.. att det sällan finns någon vettig anledning att köpa 90% av utbudet av vad de har i vanliga affärer!

Precis. Jag har försökt få tag på anka och ankött och idag köpte jag de två sista paketen styckad anka på ICA Maxi i Visby, men alla butiker svämmar över av garanterat smakfri kyckling i sjutusen olika varianter.

Precis. Jag har försökt få tag på anka och ankött och idag köpte jag de två sista paketen styckad anka på ICA Maxi i Visby, men alla butiker svämmar över av garanterat smakfri kyckling i sjutusen olika varianter.

Japp.. var på Gotland i somras.. 2 dagar i Ljugarn och 2 dagar i Visby.

Åt en del lammribbs.. troligen från Nya Zeeland.. behållningen var Visby.. främst ruinerna.

På 4 dagar lär man inte lära känna Gotland ioförsej men.. de verkade då inte lobba för sina egna råvaror?

Hur som helst så tror jag inte det är vad folk suktar för ännu.. det lär ta en tid innan vi är där?

Vi får se när Hippsterna från Stockholm blir mer matmedvetna.. om de börjar efterfråga mer närodlat/artisan?

En annan behållning var Friluftsmuseet i Bunge.. men smaken är väl som baken?

Hur som helst, hur svårt är det att få tag i Gotländsk anka.. troligen skitsvårt!

Det intrycket jag fick av Gotland är det samma som jag har av min mors hembyggd.. dvs Hälsingland.. dvs avfolkningsbyggd.

Verkar som flest folk lever av turister i Visby?

Japp.. var på Gotland i somras.. 2 dagar i Ljugarn och 2 dagar i Visby.

Åt en del lammribbs.. troligen från Nya Zeeland.. behållningen var Visby.. främst ruinerna.

På 4 dagar lär man inte lära känna Gotland ioförsej men.. de verkade då inte lobba för sina egna råvaror?

Hur som helst så tror jag inte det är vad folk suktar för ännu.. det lär ta en tid innan vi är där?

Vi får se när Hippsterna från Stockholm blir mer matmedvetna.. om de börjar efterfråga mer närodlat/artisan?

En annan behållning var Friluftsmuseet i Bunge.. men smaken är väl som baken?

Hur som helst, hur svårt är det att få tag i Gotländsk anka.. troligen skitsvårt!

Det intrycket jag fick av Gotland är det samma som jag har av min mors hembyggd.. dvs Hälsingland.. dvs avfolkningsbyggd.

Verkar som flest folk lever av turister i Visby?

som du säger, på ett par dar lär man inte fatta något. Res tillbaka till Gotland och gör det riktigt. Vad beträffar Visby kan jag inte upplysa dig för jag är sällan där, bor sju mil söderut.

• Like 1

som du säger, på ett par dar lär man inte fatta något. Res tillbaka till Gotland och gör det riktigt. Vad beträffar Visby kan jag inte upplysa dig för jag är sällan där, bor sju mil söderut.

Åjo.. var pliktskyldigast och kikade på Hoburgsgubben.. det var oxå en behållning, där var landskapet oxå lite intressantare!

Inte för att mitt intryck av Gotland var dåligt.. men det ser mest ut som hemma hos mig.. i Härryda kommun!

Mest mossar med ödemark vad jag han se?

Däremot slog det mig att Gotland borde ha en utmärkt förutsättning för Svenskt gräsbetat kött kanske mest av får.

Men som du säger.. när affärerna är fulla av importerat fulkött till en bråkdel av kostnaden.. och folk vill ha fulkött så blir det vår landsbygds undergång!

Åjo.. var pliktskyldigast och kikade på Hoburgsgubben.. det var oxå en behållning, där var landskapet oxå lite intressantare!

Inte för att mitt intryck av Gotland var dåligt.. men det ser mest ut som hemma hos mig.. i Härryda kommun!

Mest mossar med ödemark vad jag han se?

Däremot slog det mig att Gotland borde ha en utmärkt förutsättning för Svenskt gräsbetat kött kanske mest av får.

Men som du säger.. när affärerna är fulla av importerat fulkött till en bråkdel av kostnaden.. och folk vill ha fulkött så blir det vår landsbygds undergång!

Det räcker inte. Du skaffar dig snabbt en uppfattning om en plats utan att ha grund för det. Du får stanna längre nästa gång. Det är som att ha sett Paris från Eiffeltornet och uttala sig om Frankrike.

• Like 1

Min poäng var att med våra utarmade jordar har mineral/vitamin-halten i grönsakerna gått ned. Sedan när vi kokar el steker grönsaker så försvinner ytterligare av detsamma.

Det enda raka, om man ska äta grönsaker och samtidigt ha ett fungerande logiskt tänkande (och praktik givetvis) så ska man odla själv och syra sina grönsaker.

• Like 1

• 1 year later...

Räcker det inte att äta vitamintillskott?

Ett år senare hittar jag den här tråden :blink:

Jag tänker mig, att om man tycker det är görtrist att laga mat, så borde man kunna klara sig med att äta ister/ kokosolja/ smör/ olivolja där man rört ut proteinpulver och en krossad multivitamin&mineral-tablett plus lite salt. Men vill man det?

Ett år senare hittar jag den här tråden :blink:

Jag tänker mig, att om man tycker det är görtrist att laga mat, så borde man kunna klara sig med att äta ister/ kokosolja/ smör/ olivolja där man rört ut proteinpulver och en krossad multivitamin&mineral-tablett plus lite salt. Men vill man det?

Nej, det räcker inte. För det första finns det massa ämnen i mat som vi inte känner till/vet om att de är viktiga. De andra är frågan om biotillgänglighet hos näringsämnena i mat kontra tabletter. Och för de tredje, i vilken mängdrelation de olika näringsämnena bör förekomma. Så det finns en stor osäkerhet, och det finns inget som garanterar att vitamintillskott ger en fullvärdig kost. Plus att det blir en jäkla massa tabletter. Multivitamintabletter är komplement till kost, inte ersättning.

• Like 4

• 1 month later...