Mattias Nordahl Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Söker förslag på snabba, jäkligt lätta maträtter för oss (mig) som bara ser maten som bränsle. Högt fettinnehåll, lätt- och snabblagat!?Det verkar som om ni tjejer lägger lite mer krut på maten, men för mig som jobbar mycket och inte är så intresserad saknar jag det där basic-tänket!?Som frukost knäcker jag 2-3 ägg i 3 dl vatten och lite grädde. Eventuellt har jag i lite kolhydratsfritt proteinpulver. Jag skakar det i en shaker, dricker det och funderar inte så mycket på hur det smakar.. Har ni några bra förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NicklasWernström Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Fräs lök och bacon. Tillsätt rikligt med grädde, 1/2 grönsaksbuljong, svartpeppar. När grädden kokar upp har du i lite riven ost och gröna ärtor. Låt allt koka ihop och ät med kokt broccoli. Jäkligt gott och mättande 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Det ska jag prova! Lite köttbullar i ugn som man kan steka upp i veckan.. http://barbapappa.blogspot.se/2013/01/blog-post_6.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Koka Blommkålsmos och ha färdigt i kylen så kan du steka upp en köttbit och ha ett gott smör till gott och snabbt.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Omelett med massor av ost i stekt i riktligt med smör, supersnabbt. Kan du tänka dig att fixa mat på helgen som är lätt att använda sedan i veckan? Stek i så fall upp kycklingbitar från bröstet, krydda lätt med salt, peppar, paprika och lite curry. Lägg i kylen. Blanda kalla såser och ät till, bara ta fram i veckan som kommer. tar nästan ingen tid alls. Eller värm på kycklingen i massor med smör, krydda med curry och häll på grädde - vips, currykyckling. Ta en fläskfilé, dela i bitar (små), stek i massor med smör, häll på grädde, lite buljong salt och peppar och massor med rosépeppar (tar 15-20 minuter), lägg i kylen och värm dagen efter också. Att först steka kött och sedan krydda och hälla på grädde och/ler cf tycker jag är riktig snabbmat, står alltid och väntar på at övriga familjens potatis/ris/pasta ska bli klart . Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Något som är bra att ha är en hel bit rimmat fläsk som jag lägger i en stekpåse steker i ugne 175° ca en timma. Förvara i kylskåpet skär några skivor till ett par stekta ägg jätte gott. När det är extrapris på färs köper jag och en del steker jag smuligt fryser in sedan är det bas till köttfärssås taco eller grytor snabbt och lätt. Sedan finns det ölkorvar med 0 kolhydrater och mycke fett. Makroll i tomatsås tonfisk och majo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Bra färdiga hamburgare med tillbehör. Som variation till hamburgerdressing, sallad och lök kan man ta tacosås och creme fraiche. Eller smör, persilja och citron. Eller stekt ägg och senap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 När det är extrapris på lax köper jag några kilon som jag delar i portions filéer och fryser in. Det är snabblagat och mumsigt; kryddar, sen i ugnen 10-15 min 200°C, serverar med broccoli/blomkålsmos. Det tar bara 20 min att fixa den middagen. Kycklinglår i ugn är också gott och lätt; 40 min 200°C med sallad och Piri-piri sås. (creme fraiche, buljongtärning och torkad tarragon, tar 5 min att fixa till) Om du lagar en stor sats med köttfärs med crème fraiche och fryser in i portioner så har du en bra bas för många rätter, som det bara tar ett par minuter att laga till, t ex hel paprika med köttfärsfyllning gratinerad med ost 25 min i 225°, eller "lasagne" - skiva zucchini, varva med köttfärssås, täck med skivad mozzarella, ugnsbaka i 40 min 225°. Fusk pizza; lägg det du gillar som pålägg på pizza, t ex soltorkade tomater, oliver, tonfisk, köttfärssås eller halva köttbullar, lök etc, i en form, täck med ost och ställ in i ugnen 15-20 min 225°.Tider och temperatur för min ugn, så prova dig fram med din egen. Fördelen med dessa rätter är att de behöver minimalt med passande, så passar bra när man kommer hem från jobbet eller gym och vill äta snabbt men ta en dusch före. Maten lagas när du gör annat m a o. Smaklig måltid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Min favorit är karréskivor som jag steker i smör. Sen har jag alternativ som paprika skivor,gurka, körsbärstomater eller sallad till. Lyxar till det med lite grädde eller brieost ibland. Karreskivorna kan man stega några åt ggn och värma snabbt i micro när det är brottom. Alltid gott . Provade att göra muffins idag på kokos och mandelmjöl. De blev brödigt och ganska gott. Ser det dock som endast tillbehör till ostbricka typ. Nästa prov blir knaprigt bröd på sesam och pumpakärnor. Tror det blir godare. Ett annat förslag på snabb mat är att göra en coleslaw som man kan dra fram ur kylen flera ggn och ha till en köttbit. Mödan väl värd!! se http://www.kokaihop.se/recept/lchf-coleslaw -have fun!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Langos! Antingen har man oopsies färdiga, annars kan man göra ostplättar, ca 15min att göra, sen kan man ha på räkor, riven ost, lite finhackad rödlök, gräddfil och cremé cheese med pressad vitlök i, Mmmm:) Räkor tinar rätt snabbt om man hjälper dem på traven. Annars är det rätt gott och äta en burk med tonfisk blandat med majonäs och ett par ägg till- perfekt lunch om du har lite tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Idag blev det hel Regnbågslaxfile i foliepaket. Citron, smör o dill. Salt citronpeppar, 200gr. 25 minuter i ugn.Till hade jag rödkålssallad, spinacci, gröna ärtor och en egenrörd dill/citron creamfraisesås. Jätteenkelt och snabbt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Makrill i Tomatsås, ät kall ur burken Kokosflingor, häll över i petflaska och häll i det i munnen, tugga svälj. Smetana+hallon 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 1 burk tonfisk, 5msk majonnäs, ½ dl turkisk yogurt, dill och lite vitlökspeppar. Rör ihop och servera med lite grönsaker och kokt ägg. Hur gott som helst! 2 avokadohalvor fyllda med räkröra gjord av 100g räkor, ½ dl turkisk yogurt eller creme fraiche, 1-2msk majonnäs, lite dill och citronpeppar. Mums! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Vad sägs om räksallad som innehåller: sallad, gurka, tomat, paprika, ägg, avokado, räkor med mycket majonnäs som sås och dressing;) Kan spetsas med balsamico och olivolja. Mums! Som en räksmörgås men utan bröd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HealthyBasterd Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Stek en bit kött och ät med kryddsmör eller aioli. Om du har riktigt mycket tid över kan du slänga med några grönsaker. Jag brukar göra en stor sats coleslaw. Den håller sig rätt länge och kan ätas till väldigt mycket. Väldigt praktiskt att ha i kylen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Min favorit är karréskivor som jag steker i smör. Sen har jag alternativ som paprika skivor,gurka, körsbärstomater eller sallad till. Lyxar till det med lite grädde eller brieost ibland. Karreskivorna kan man stega några åt ggn och värma snabbt i micro när det är brottom. Alltid gott . Provade att göra muffins idag på kokos och mandelmjöl. De blev brödigt och ganska gott. Ser det dock som endast tillbehör till ostbricka typ. Nästa prov blir knaprigt bröd på sesam och pumpakärnor. Tror det blir godare. Ett annat förslag på snabb mat är att göra en coleslaw som man kan dra fram ur kylen flera ggn och ha till en köttbit. Mödan väl värd!! se http://www.kokaihop.se/recept/lchf-coleslaw -have fun!! Precis karré och coleslaw som jag tänkt föreslå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Mmm, karré och coleslaw. Precis min melodi. Gärna massor av kryddsmör på... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ego Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 En bit blodig oxfilé med massa smör! Helt ärligt, inget slår det! (enligt mig) Vill inte ens förstöra den med massa tillbehör som grönsker eller kryddor haha Men annars är väl det allra enklaste en tub mjukost...inte godast, inte nyttigast men jäkligt enkelt ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ego Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 En bit blodig oxfilé med massa smör! Helt ärligt, inget slår det! (enligt mig) Vill inte ens förstöra den med massa tillbehör som grönsker eller kryddor haha Men annars är väl det allra enklaste en tub mjukost...inte godast, inte nyttigast men jäkligt enkelt ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Steker det som finns hemma och knäcker ner ett par ägg och rör runt. Salt och peppar. Så blir det någon sorts äggröra med grönsaker (eller vad man nu vill ha, bacon kanske?) Till detta beasås eller aioli för att öka på fetthalten lite. Idag blev det champinjoner, zucchini och lite broccoli, 2 ägg, stor klick beasås. Fortfarande mätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts