Jump to content

Kolesterolvärden

IIG

Recommended Posts

Hej Alla som kan detta!

Har fått följande värden på ett fasteprov:

Lipider                                            Referens                                  Mina värden
S-kolesterol                                 mmol/L 3,9-7,8                            5,6                      
fS-Triglycerider                           mmmol/L  0,5-2,6                         1,7
S-HDL                                          mmol/L 0,80-                               1,96
S-LDL                                          mmol/L 2,0-5,3                             3,1
S-LDL/HDL kvot                                     -5,0                                    1,6

Hur skall jag se på detta?

Kvoten ovan, är det APO-kvoten?

Vad skall jag göra för att rätta till värdena om det behövs? - vill inte medicinera vilket läkaren vill.
Väger för mycket och rör mig rör lite.  :mellow: 

5,6/1,96=2,85

Bör vara under 6, helst 5 eller under.. kanonvärde om det ligger på 4 eller lägre!

Näe APOkvoten är något annat.. det är APOlipoproteiner.

Triglycerider på övre gränsen för hälsosamt.

Du har högt fint HDL!

Du kan alltid börja med LCHF, gå ner i vikt och motinera, det brukar sänka triglycerider.

• Like 2

Tack för era svar!

Jag kan just inget om kolesterol, men efter vad jag har läst mig till verkar det inte vara något som helst fel på ditt kolesterol. Snarare tvärtom!

Varför i hela friden vill din läkare sätta in medicin?

Jag fick bara detta via mail så vi har inte diskuterat något mer än att jag sa att jag var emot medicinering.
Mer kommer....

Du kanske redan har läst det här? Annars tror jag du hittar en del förklaringar:

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Jo jag har läst men tydligen inte förstått allt...  :(

5,6/1,96=2,85

Bör vara under 6, helst 5 eller under.. kanonvärde om det ligger på 4 eller lägre!

Näe APOkvoten är något annat.. det är APOlipoproteiner.

Triglycerider på övre gränsen för hälsosamt.

Du har högt fint HDL!

Du kan alltid börja med LCHF, gå ner i vikt och motinera, det brukar sänka triglycerider.

Ok!

APO-prover är alltså ett annat prov?

Vad blir det för följder av höga Triglycerider?
Finns det något speciellt (förutom LCHF) man kan göra för att sänka Triglycerider?

Det är ungefär vad jag tänkt mig att göra - att skärpa till mig och leva lite bättre.  :rolleyes:

Har tidigare provat strikt LCHF under flera månader men gick inte ner ett kilo, vilket min sambo däremot gjorde.

Kollade mitt DNA för dyra pengar och fick då reda på att jag var känslig mot intag fett vilket gör att jag måste
hålla igen på detta för att inte gå upp i vikt.
Så inget fett och inga kolhydrater.... :angry: 
Nja - för mycket skämmer allt!  ;)

Tack för era svar!

Jag fick bara detta via mail så vi har inte diskuterat något mer än att jag sa att jag var emot medicinering.

Mer kommer....

Jo jag har läst men tydligen inte förstått allt...  :(

Ok!

APO-prover är alltså ett annat prov?

Vad blir det för följder av höga Triglycerider?

Finns det något speciellt (förutom LCHF) man kan göra för att sänka Triglycerider?

Det är ungefär vad jag tänkt mig att göra - att skärpa till mig och leva lite bättre.  :rolleyes:

Har tidigare provat strikt LCHF under flera månader men gick inte ner ett kilo, vilket min sambo däremot gjorde.

Kollade mitt DNA för dyra pengar och fick då reda på att jag var känslig mot intag fett vilket gör att jag måste

hålla igen på detta för att inte gå upp i vikt.

Så inget fett och inga kolhydrater.... :angry: 

Nja - för mycket skämmer allt!  ;)

Blir inga bestämda följder.. det är så kallade submarkörer.. kan betyda att något är på tok.. behöver inte betyda något.

I övrigt så har du normala kolesterolvärden.

Triglycerider är det som vi i dagligt tal kallar för fett, dvs tre fettsyror och en glycerol.

En vanlig orsak till höga triglycerider är metabolt syndrom.

Vem/vad var det gentestet.. kan tala om för dig att det inte finns några sådana som kan tala om vad du kan och inte kan äta!

• Like 1

Det borde räcka med en liberal lågkolhydratskost, behöver inte vara strikt LCHF med så högt intag av fett.

Ok - jag tänkte prova det under några månader framåt. Sen får doktorn ta mer blod så får vi se hur det ser ut.

Borde ju under alla förhållanden se till att minska i vikt och röra mig mer. ;)  Så kombinera med mindre bröd, pasta, potatis m.m  är ingen jätteuppoffring.

Tack för åsikterna Alla!

Blir inga bestämda följder.. det är så kallade submarkörer.. kan betyda att något är på tok.. behöver inte betyda något.

I övrigt så har du normala kolesterolvärden.

Triglycerider är det som vi i dagligt tal kallar för fett, dvs tre fettsyror och en glycerol.

En vanlig orsak till höga triglycerider är metabolt syndrom.

Vem/vad var det gentestet.. kan tala om för dig att det inte finns några sådana som kan tala om vad du kan och inte kan äta!

Ok Tack!

Minns inte just nu vem som gjorde testet och det är väl som du skriver, att ingen kan bestämma vad jag skall äta, mer än jag själv, men vissa riktlinjer kan man ju fundera över. Det var DN:s reporter Karin Bojs som satte mig på DNA.spåret. Hon hade funderat i samma banor och gjort samma erfarenheter som jag att LCHF inte funkade som viktnedgångsmetod.

OK - metabolt syndrom - då är det väl mindre Kolhydrater som gäller? 

Du vet.. det går inte att kolla vad man skall äta på gentest.. det är mest humbug.

Man vet så väldigt lite om det mänskliga genomet.. det man vet är att vissa gener kan typa för diabetes, familiär hypokolestrolemi och sådant.

Sådana tester är väldigt dyra och görs bara på forskningslabb.

Grejen är att LCHF inte är en viktnedgångsmetod.. det är ett sätt att få stabilt blodsocker och insulin.. och för övrigt äta så näringsrik mat som möjligt.

Har man inte något problem med blodsocker och insulin så händer inte speciellt mycket på en ketogen diet.. det kanske är något bra egentligen.. dvs då har man inte problem med glukosmetabolismen.

Ett annat vanligt problem vid viktuppgång och utebliven viktnedgång är hypotyreos.. speciellt om man är kvinna.

• Like 3

Ta bort alla raffinerade kolhydrater ur din kost (mjölmat, socker, spannmål, potatis). Då får du i princip paleo / stenålderskost. Den tar också ner triglyceriderna, fastän den kan innehålla en del frukt och rotfrukter. Fast LCHF är egentligen en bättre metod eftersom du ersätter energin från de raffinerade kolhydraterna med nyttiga fetter, vilka garanterat är metabolt ofarliga. Mitt råd skulle vara att testa LCHF några månader och sedan ta nya prov på blodfetterna, be även om apo-kvot. Ser de då bra ut så kan du enklare glömma det om att dina gener inte skulle vilja att du äter fett.

• Like 3

Du vet.. det går inte att kolla vad man skall äta på gentest.. det är mest humbug.

Man vet så väldigt lite om det mänskliga genomet.. det man vet är att vissa gener kan typa för diabetes, familiär hypokolestrolemi och sådant.

Sådana tester är väldigt dyra och görs bara på forskningslabb.

Grejen är att LCHF inte är en viktnedgångsmetod.. det är ett sätt att få stabilt blodsocker och insulin.. och för övrigt äta så näringsrik mat som möjligt.

Har man inte något problem med blodsocker och insulin så händer inte speciellt mycket på en ketogen diet.. det kanske är något bra egentligen.. dvs då har man inte problem med glukosmetabolismen.

Ett annat vanligt problem vid viktuppgång och utebliven viktnedgång är hypotyreos.. speciellt om man är kvinna.

Jo testet var dyrt - ca 3.500 kr och gjordes på ett forskningslab, och om det är humbug eller ej kan jag inte uttala mig om.

Har inga problem med blodsocker och insulin.

Däremot är jag trött sedan flera år, vilket ju kan bero på både övervikt, stress och dålig kondis. (Vilket jag lider av alltihop...)

Nej jag vet att LCHF inte i första hand är en viktregleringsmetod (kommer som en bonus) men det är ju ganska vanligt att den ses som det.

Ta bort alla raffinerade kolhydrater ur din kost (mjölmat, socker, spannmål, potatis). Då får du i princip paleo / stenålderskost. Den tar också ner triglyceriderna, fastän den kan innehålla en del frukt och rotfrukter. Fast LCHF är egentligen en bättre metod eftersom du ersätter energin från de raffinerade kolhydraterna med nyttiga fetter, vilka garanterat är metabolt ofarliga. Mitt råd skulle vara att testa LCHF några månader och sedan ta nya prov på blodfetterna, be även om apo-kvot. Ser de då bra ut så kan du enklare glömma det om att dina gener inte skulle vilja att du äter fett.

Mmm jag skall prova LCHF men hålla igen på fettet och inte överdriva det intaget.

Skall kolla med doktorn vad hon menar är det hon vill medicinera för. Om hon nu vet det ?   ;) 

Återigen tack för ert engagemang! :) 

• Like 2

Det måste vara subventionerat test i så fall.. det e nämligen billigt i sammanhanget.

Man har inga problem med blodsocker och insulin fören om 10-30 år.. ett tidigare sätt att upptäcka eländet är postprandialt blodsocker eller glukosbelastningstest.

Man skall alltid hålla igen på fett och andra energisubstrat.. det är andelen av ditt kaloribehov som skall vara högt.

• Like 1

Jag har inte helkoll på tråden, men statiner ska du absolut vägra. Det finns ett fåtal män under 45 år som har nytta av såna. För resten av befolkningen är det bara biverkningar.

Högt kolesterol är ofta ett bevis på att det är nåt fel som är trasigt... För mycket socker -metabolt syndrom är den vanligaste om man inte är äldre då kolesterolet tenderar att stiga, och då är det bra för kroppen.

Jag har lyckats gå från hiskeliga värden och kastat alla mediciner till nästan normalt bara genom kosten

• Like 1