PiaB Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Undrar om det finns någon mer golfare här som äter LCHF? Har själv ätit LCHF i drygt ett år nu och har en enormt mycket större energi och koncentration över hela golfrundan jämfört med tidigare. Tror absolut att detta sätt att äta är en fördel jmf med korv och bröd, mackor, banan och kexchoklad som var det normala förut. Då tog energin oftast slut efter 14:e hålet och koncentrationen dalade. Det vore väldigt kul att höra om era erfarenheter! Jag skickade att mail till Svensk Golf och deras redaktör för sidan "Topphälsa" om att det vore kul att läsa om LCHF och golf och gärna om det finns några elitspelare som äter så. Borde ju vara en enorm fördel för elitspelare som verkligen måste hålla uppe orken många golfrundor i rad. Fick svar igår och hon skrev att hon gärna gjorde en telefonintervju med mig (!) om min golf och LCHF. Hm, inte precis det jag tänkt mig och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Är ju lite rädd att det ska missuppfattas, som man gärna gör med denna kost, och att jag inte ska få fram rätt budskap. Brinner verkligen för det här, men vill inte klanta till det! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Undrar om det finns någon mer golfare här som äter LCHF? Har själv ätit LCHF i drygt ett år nu och har en enormt mycket större energi och koncentration över hela golfrundan jämfört med tidigare. Tror absolut att detta sätt att äta är en fördel jmf med korv och bröd, mackor, banan och kexchoklad som var det normala förut. Då tog energin oftast slut efter 14:e hålet och koncentrationen dalade. Det vore väldigt kul att höra om era erfarenheter! Jag skickade att mail till Svensk Golf och deras redaktör för sidan "Topphälsa" om att det vore kul att läsa om LCHF och golf och gärna om det finns några elitspelare som äter så. Borde ju vara en enorm fördel för elitspelare som verkligen måste hålla uppe orken många golfrundor i rad. Fick svar igår och hon skrev att hon gärna gjorde en telefonintervju med mig (!) om min golf och LCHF. Hm, inte precis det jag tänkt mig och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Är ju lite rädd att det ska missuppfattas, som man gärna gör med denna kost, och att jag inte ska få fram rätt budskap. Brinner verkligen för det här, men vill inte klanta till det! Hej PiaB! Jag har samma erfarenheter som du av LCHF och golf. Inga dippar, utan fullt fokuserad och inga trötthetssymptom under och efter en runda. Här är en kul anekdot som jag brukar berätta för de som ännu inte vågat prova på LCHF: Jag deltog i en löpartävling på 5 km och cyklade sen hem för en dusch. Kompis kom och hämtade i bil, och vi åkte ut till golfbanan och gick 18 hål som tog fem timmar. Jag kom hem normaltrött vid 22-tiden, åt en måltid och somnade in ett par timmar senare. Vaknade upp nästa dag aningen mör i benen, men inte blev det soffan som förr om åren innan LCHF. Detta om något gav mig bevis på att man med LCHF får så grymt mycket ork. I höstas gick jag ett gäng rundor, och var hur pigg som helst efteråt. Man får bara se till att undvika varmkorvarna, och allt det andra onyttiga som alltid tycks finnas till försäljning på alla golfklubbar. Mitt tips är att du skriver ner stödanteckningar, som du kan plocka av om du blir nervös eller så under intervjun. Du får om du vill berätta om min anekdot, om det skulle sina med vad du vill delge hon denna där... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Tack för svar! Ja stödanteckningar är nog bra! I detta läge vill jag ju inte prata om LCHF och viktnedgång eller lchf-kost vid olika sjukdomstillstånd utan varför LCHF är bra vid olika typer av träning och LCHF som livsstil. Tack för din anekdot! Själv ska jag inom kort till Turkiet på golfresa (all inclusive, hjälp!) och kommer att få jobba hårt för att inte framstå som ett ufo. Men kommer att göra vad jag kan för att lite diskret sprida mitt budskap. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 Jajamen. Förra säsongen var min första på LCHF och klar skillnad. Inga problem att gå 18 hål längre. Innan krävdes det korvar och mackor efter 9 plus helst en chokladkaka med ut på sista 9 och ändå ofta dipp på sista hålen. Icke längre. Kan nu gå 18 med full fokus utan annat än en kaffe efter 9 om jag bara tankat en fet och bra frukost innan :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 Visst är det härligt. Äter inte längre frukost (och hur underbart är inte det, att slippa äta "dagens viktigaste mål"!), och går på mina ketoner första nio hålen och känner mig hur skärpt som helst. Sedan lite ost och paranötter och på't igen sista nio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Undrar om det finns någon mer golfare här som äter LCHF? Har själv ätit LCHF i drygt ett år nu och har en enormt mycket större energi och koncentration över hela golfrundan jämfört med tidigare. Tror absolut att detta sätt att äta är en fördel jmf med korv och bröd, mackor, banan och kexchoklad som var det normala förut. Då tog energin oftast slut efter 14:e hålet och koncentrationen dalade. Det vore väldigt kul att höra om era erfarenheter! Jag skickade att mail till Svensk Golf och deras redaktör för sidan "Topphälsa" om att det vore kul att läsa om LCHF och golf och gärna om det finns några elitspelare som äter så. Borde ju vara en enorm fördel för elitspelare som verkligen måste hålla uppe orken många golfrundor i rad. Fick svar igår och hon skrev att hon gärna gjorde en telefonintervju med mig (!) om min golf och LCHF. Hm, inte precis det jag tänkt mig och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Är ju lite rädd att det ska missuppfattas, som man gärna gör med denna kost, och att jag inte ska få fram rätt budskap. Brinner verkligen för det här, men vill inte klanta till det! Be att få läsa igenom artikeln innan den går i tryck! Det är ett helt rimligt krav :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 Tack, det ska jag absolut! Vet ju inte vilken inställning den här reportern har till LCHF, så måste få läsa igenom och kolla så det inte blir för "negativt" eller med faktafel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Det jag läst angående mat/intag under golfrunda denna säsong så är man nte direkt negativ har betonat protein och fett vs sockriga intag. Tror det kan bli kanonbra med din intervju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Att vara fettdriven måste passa suveränt under golf. Nu i OS-tider kom fundering att curling (schack på is) är en annan sport som måste vara passande, sen tidiagre är åtminstone halva Australiens cricketlag på low carb och de har spelar mycket bra senaste säsongen till mina nuvarande landsmäns förtret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 Ja, och även vanligt schack, där borde ju LCHF vara en fördel så länge som de måste vara skärpta. Tänkte det när norrmannen blev världsmästare för ett tag sedan och expertkommentatorn på radion sa att de dricker mycket apelsinjuice för att hålla igång hjärnan! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Hjälp, ska intervjuas i eftermiddag..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Kommer att bli en ganska liten och menlös notis, men bättre än inget! Jag som hade laddat med tre sidor anteckningar... Hoppas att hon i alla fall tar med länkarna till Kostdoktorn och Jonas Bergqvist. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Nu är jag ingen golfare, men jag utövar en annan högkoncentrationsport där en match tar flera timmar att genomföra. Min erfarenhet är att lågkolhydratkost ger mig en fördel jämfört med blandkostätare. Jag får inte skärpedipparna som blandkostätarna och därmed kan jag bildligt talat ofta "springa ifrån" andra t.ex efter lunchpausen. Jag märker också att det nya orket jag har fått, ger mig också vissa andra fördelar. T.ex förmågan att tveka mindre. Dvs. ha kraften kvar att kunna ta avgörande viktiga taktiska beslut när de behövs som bäst. Jag har liksom fått oändligt med krafter att hushålla med, jämfört med gamla livet och de kommer väl i användning i mitt hobbyande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Samma som i golfen. En runda tar lätt 4.5 timmar och det är ju ingen större idé att spela bra golf i 14 hål och sedan ta fel beslut och klanta till det i slutet. Ser verkligen fram emot den här säsongen när jag blivit fettdriven på riktigt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag spelar inte golf men kanske kan komma med ett tips ändå Leta upp ett par bra och lättförstådda länkar som typ Kostdoktorns info om LCHF och be att det kanske tas med som infokälla?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Tack, Annette. Jag bad henne ta med både Kostdoktorn och Jonas Bergqvist. Hoppas det får plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Nu var den lilla notisen med i Svensk Golf... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts