Jump to content

Den påstådda ökade fettskräcken

MKJ

Recommended Posts

Under dom år jag hängt i LCHF-forum så har det många gånger sagts att svenskarna har minskat fettintaget och fått fettskräck.

Nu läste jag häromdagen att vi har ökat andelen fett i maten. Att man åt en mindre procent fett på 40 och 50-talet.

Är det någon som har siffror på detta? Alltså procent fett respektive kolhydrater av energiintaget över tid.

Ni som påstår att vi minskat fettintaget, var har ni fått uppgiften ifrån?

Ost och grädde har ju ökat kraftigt enligt dom siffrorna medan "matfett" har minskat, vad nu det är för något.

Intressant men jag är mera ute efter den konsumerade andelen fett. Det äts ju mer gatuköksmat och mycket luncher som inte är hemlagade, pizza med mera.

"Utematen" bör väl vara inbakad i siffrorna??

Det kanske du har rätt i. Framgår inte det av sidan där du hittade siffrorna?

Man kan ju undra vad som räknas in i "matfett".

Vegetabiliska oljor borde ju ha ökat snarare än minskat.

Enligt Livsmedelsverket ser det ut så här

Konsumtionen av

• ris och pasta har ökat kraftigt medan konsumtionen av färsk potatis har minskat.

• färska grönsaker har tredubblats sedan 1960. Vi äter också mer frukt, speciellt bananer och meloner.

• kött har ökat. Konsumtionen av griskött har ökat med knappt 60 procent, nötkött har ökat med knappt 40 procent. Vi äter dessutom tio gånger så mycket fjäderfäkött år 2006 som år 1960.

• färsk fisk har minskat samtidigt som konsumtionen av beredd och konserverad fisk har ökat.

• ägg har varit konstant under perioden.

• mjölk har minskat dramatiskt från 158 liter per person och år till drygt 100 liter per person och år.

• syrade produkter, alltså fil och yoghurt, har ökat.

• grädde har ökat från 6­-7 liter per person och år till 10­-11 liter per person och år.

• smör har minskat.

• ost har mer än fördubblats.

• kakao, choklad- och konfektyrvaror har ökat.

• läsk, light-läsk och smaksatt vatten har ökat från 22 liter per person och år till 90 liter per person och år.

Energitillförseln har ökat med drygt 7,5 procent per person och dag. Det kan låta lite men motsvarar en viktuppgång på 7,5 kilo per år, om man inte samtidigt är mer fysiskt aktiv.

I stort kan man konstatera att en minskad andel energi kommer från fett, en ökad andel kommer från protein medan andelen energi som kommer från kolhydrater ligger på ungefär samma nivå som år 1960.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matvanor---undersokningar/Trender-i-livsmedelskonsumtionen-1960-2006/

Där står alltså att andelen kolhydrater är oförändrat men att vi ökat energiintaget.

Så här skriver Jacob Gudiol och här finns en hel del olika diagram som visar kostförändringen över tid http://tranastyrka.se/ater-vi-en-storre-andel-kolhydrater-idag-an-forr/

"Mängden tillsatt fett i maten har ökat markant i USA. Per kalori så står tillsatt fett för den största ökningen i av kalorier i kosten. Trenden är troligen liknande i Sverige med mer tillsatt fett i kosten

Särskilt tillsatta fetter och oljor är en sak som jag verkligen saknar i den svenska statistiken. För tittar man på den amerikanska statistiken är det faktiskt dessa kalorier som stått för den största ökningen av de extra kalorierna som amerikaner äter idag jämfört med för 50 år sen."

Fettskräcken har inte lett till minskat fettintag.. utan att vi undviker riktig mat och får i oss mer fett från sämre mat.. ofta olika raffinerade fetter och oljor.

Sen är statistiken behäftad med felaktigheter vad gäller socker o sirap.. i dag ingår allt mer HFCS i mat och dryck.. vilket inte redovisas.

• Like 5

Jag minns en äldre släkting. Hon och jag bodde grannar under andra häften av 1980-talet och brukade promenera en del.Under en promenad talade vi om matoljor. Hon trodde att de innehöll mindre fett än smör, för de skulle ju vara nyttigare. Hm. 

Paulun skriver i sina böcker att enkelomättat och fleromättat fett höjer insulinkänsligheten och mättat fett sänker den.

• Like 1

Paulun skriver i sina böcker att enkelomättat och fleromättat fett höjer insulinkänsligheten och mättat fett sänker den.

Jag tror att denna effekt är en liten susning jämfört med de effekter stort intag av raffinerade kolhydrater har på insulinkänslighet på sikt. Det är nog mer av akademiskt intresse.

Överintag av fleromättat fett ger ju problem av en helt annan dignitet genom att öka/orsaka oxidativ stress.

• Like 3

Jag tror att denna effekt är en liten susning jämfört med de effekter stort intag av raffinerade kolhydrater har på insulinkänslighet på sikt. Det är nog mer av akademiskt intresse.

Överintag av fleromättat fett ger ju problem av en helt annan dignitet genom att öka/orsaka oxidativ stress.

Finns det några studier som visar att normal konsumtion av kallpressade och varsamt hanterade oljor är skadliga för hälsan?

Angående fettskräck så var det en annonsbilaga i senaste Land där man kunde köpa keramiskt belgada stekpannor för att kunna laga "fettfri och häslosam" mat. Om man jämför med Hirams kokbok från 1960, där hon ofta säger att man ska lägga en slösaktigt stor bit smör i pannan så tror jag att idé att fettfri mat skulle vara hälsosam beror på just fettskräck.

• Like 1

Angående fettskräck så var det en annonsbilaga i senaste Land där man kunde köpa keramiskt belgada stekpannor för att kunna laga "fettfri och häslosam" mat. Om man jämför med Hirams kokbok från 1960, där hon ofta säger att man ska lägga en slösaktigt stor bit smör i pannan så tror jag att idé att fettfri mat skulle vara hälsosam beror på just fettskräck.

Samtidigt innehöll Hirams recept på sylt mer socker än någon annan kokbok. 9 dl socker per kg svarta vinbär istället för 6 dl som det stod i andra kokböcker. Det är alltså 50 % mer socker.

Finns det några studier som visar att normal konsumtion av kallpressade och varsamt hanterade oljor är skadliga för hälsan?

Det viktiga, tror jag, är inte hur oljorna framställts, utan innehållet av instabila molekyler i form av fleromättade fettsyror, vilka lätt oxiderar. Här en studie från 1999: http://europepmc.org/abstract/MED/10452406/reload=0;jsessionid=OxepEjzr0B0dz7uft3Io.2

CONCLUSIONS: This study indicates that although increasing dietary levels of PUFA may favourably alter cholesterol profiles, the same dietary changes may adversely affect some indices of lipidperoxidation. Care should be taken when providing dietary advice on PUFA intake and an adequate intake of antioxidants to match any increased PUFA may be important for preventing oxidative stress.

Här en annan: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X99916443

Majs, soja, solros och bomullsfröolja är de värsta "bovarna".

• Like 2

Det viktiga, tror jag, är inte hur oljorna framställts, utan innehållet av instabila molekyler i form av fleromättade fettsyror, vilka lätt oxiderar. Här en studie från 1999: http://europepmc.org/abstract/MED/10452406/reload=0;jsessionid=OxepEjzr0B0dz7uft3Io.2

CONCLUSIONS: This study indicates that although increasing dietary levels of PUFA may favourably alter cholesterol profiles, the same dietary changes may adversely affect some indices of lipidperoxidation. Care should be taken when providing dietary advice on PUFA intake and an adequate intake of antioxidants to match any increased PUFA may be important for preventing oxidative stress.

Här en annan: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X99916443

Majs, soja, solros och bomullsfröolja är de värsta "bovarna".

I olja som kallpressats och hanterats varsamt så finns antioxidanterna kvar. Sedan kanske mängden antioxidanter kan skilja mellan olika oljor också. Samtidigt får man ju i sig mycket antioxidanter när man äter grönsaker.

Om man däremot äter "Junk food" med hamburgare, pomes frites och läsk och nästan inga grönsaker så blir det säkert en helt annan sak. Friteringsoljan kan man ju heller inte kalla för "varsamt hanterad" och den är nog sällan den kvalitativt finaste oljan heller.

• Like 1