Jump to content

Har antalet cherry spots minskat?

MKJ
 Share

Recommended Posts

Små röda pluppar kan dyka upp på huden och det sägs att man får fler med åldern.

Cherry spot, hemangiom, smultronmärke, körsbärsmärke är några benämningar jag har sett.

Har dessa slutat komma eller minskat i antal sedan ni började med LCHF?

Barn kan födas med dom men jag vet inte om det är exakt samma sak. På barn är dom ofta större medan dom som kommer med åldern är 1-2 mm i diameter och oftast runda.

Den bästa bilden och beskrivningen hittade jag här http://www.skinsight.com/adult/cherryHemangioma.htm

I alla fall smultronmärken är inte samma sak. Det är födelsemärken som barn föds med, till skillnad från vanliga "födelsemärken" som kommer senare i livet. De är röda, upphöjda och lite bubbliga i strukturen.

Själv har jag inte några kostrelaterade märken alls.

I alla fall smultronmärken är inte samma sak. Det är födelsemärken som barn föds med, till skillnad från vanliga "födelsemärken" som kommer senare i livet. De är röda, upphöjda och lite bubbliga i strukturen.

Själv har jag inte några kostrelaterade märken alls.

Beskrivningen är så här "A cherry hemangioma is a small non-cancerous, red-purple bump on the skin that is typically seen in older adults. It is formed from an overgrowth of small veins."

Beskrivningen är så här "A cherry hemangioma is a small non-cancerous, red-purple bump on the skin that is typically seen in older adults. It is formed from an overgrowth of small veins."

Jag TROR att de kallas hemangiom på svenska, det som man utvecklar i vuxen ålder.

Till skillnad från smultronmärken, som man föds med.

Är inte helt hundra, dock - det finns säkert nån som vet bättre.

Jag TROR att de kallas hemangiom på svenska, det som man utvecklar i vuxen ålder.

Till skillnad från smultronmärken, som man föds med.

Är inte helt hundra, dock - det finns säkert nån som vet bättre.

Så har jag också fattat det. Min syster hade ett smultronmärke, eller storkbett som vissa sade, som barn. Det var svagare rött, men större än prickarna i MKJ:s länk. Med tiden bleknade det och försvann.

De där småprickarna har jag ett antal av. Tror de första dök upp någon gång på högstadiet och det har kommit nya i allt snabbare takt med stigande ålder. Inget som bekymrar mig, eftersom de varken är farliga eller besvärar mig. .

Så har jag också fattat det. Min syster hade ett smultronmärke, eller storkbett som vissa sade, som barn. Det var svagare rött, men större än prickarna i MKJ:s länk. Med tiden bleknade det och försvann.

De där småprickarna har jag ett antal av. Tror de första dök upp någon gång på högstadiet och det har kommit nya i allt snabbare takt med stigande ålder. Inget som bekymrar mig, eftersom de varken är farliga eller besvärar mig. .

Jag fick intrycket att dom hade samma namn på dom som barn föds med men jag har inte kollat färdigt på det.

Jag har själv fått ett ökande antal av dom där små röda och undrat vad det är men nu tycker jag dom har minskat. Jag är allmänt misstänksam mot sådant som ökar med åldern.