Popular Post Kjell Granelli Posted February 15, 2014 Popular Post Share Posted February 15, 2014 10 minuter in i åttonde delen av en föreläsning om kolesterol och hjärtkärlsjukdom nämner Uffe Ravnskov en orsak som han tror bidrar till hjärtsjukdom vid diabetes. Han säger att hjärtinfarkt ofta sker efter infektioner samt att man ofta vid obduktion finner stora mängder vita blodkroppar i själva hjärtmuskeln. Vita blodkroppar innehåller vidare 80 gånger mer askorbinsyra (C-vitamin) än andra kroppsceller, varför han konkluderar att den är viktig för deras funktion, men man vet inte varför. Så berättar han att de vita blodkropparnas portar för C-vitamin är desamma som för glukos, så när det är mycket glukos i blodet blir det av konkurrensskäl om portarna mindre C-vitamin i de vita blodkropparna, vilka därmed fungerar sämre, vilket i sin tur försämrar skyddet mot de infektioner som föregår hjärtinfarkter. Så nånting förstod jag det, och det låter ju logiskt i alla fall även om där är en del kunskapsluckor som kan täppas till av framtida forskning. C-vitamin lagras inte i kroppen så han menar man borde inta det flera gånger under dagen. Kanske man som diabetiker rent av skulle ta en C-vitamintablett varje gång blodsockret är över, säg 10? Synpunkter någon. Föreläsningen är på Uffes modersmål danska men jag tror det även finns en version dubbad till engelska på youtube. (Jag förstår danska helt obehindrat ) 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Jaa, det är väl lite av våra tidigare misstankar och diskussioner här på forumet, att är man frisk och äter LCHF så har kroppen ett litet behov av extra C-vitaminer. Har man någon sjukdom och äter LCHF så har man ett ökat behov av C-vitamin. Äter man kohydrater och har någon sjukdom så har man ett stort behov av extra C-vitamin. Jag tror definitivt att han är helt rätt ute här, mycket intressant tycker jag, då jag har möjlighet att översätta det till mig själv, som har en del genetiska kroniska åkommor som inte LCHF kan få bukt på. Jag KÄNNER ett ökat C-vitaminbehov de tider som jag är sämre i mina grundsjukdomar 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts