Jump to content

Questbar - hjälp mig fatta!

hundrafemtiotre

Recommended Posts

Jag har hamnat i en diskussion som jag gärna vill vinna, alternativt blir jag tvungen att erkänna att jag har fel.... :angry:

Oavsett vilket det blir så vill jag i alla fall förstå vad det är vi pratar om för kunskap har aldrig skadat mig.

Diskussionen handlar alltså om de omåttligt populära QuestBar som verkar ha fått värsta uppsvinget just nu - är de okej att äta om man kör lchf?

Jag hävdar nej utifrån bland annat kolhydratinnehållet, sen tycker jag att rent allmänt att det är bättre med mat. Har en hang-up på "måltidsersättningar" - men det är en helt annan sak.

Men, jag KAN alltså ha fel och har surfat runt för att finna svar och argument. Inser att min kunskap inom näringslära har stora svarta hål....

Så här ser innehållsförteckningen ut:

Kolhydrater 21 g

- varav sockerarter 1 g

- varav sockeralkoholer 3 g

- varav fiber 11 g

Fråga mig inte var resten av grammen tog vägen, men detta var iaf en av de innehållsförteckningar jag hittade. (Som bilagd fil finns ytterligare en uppställning, den bilden blev så liten i inlägget och jag vet inte hur man gör den större!)

post-2900-0-61515100-1392531799_thumb.jpg

Det motargument jag får är att delen med fibrer och sockeralkohol inte tas upp av kroppen och alltså inte påverkar blodsockret.

Som sagt, jag inser att jag har mer än bristfälliga kunskaper när det kommer till kolhydrater, min egen regel går ut på att undvika dem i största allmänhet. :P

Men vad gäller egentligen, är det okej att äta en QuestBar utifrån kolhydratperspektiv?

• Like 1

Fibrerna tas ju upp av kroppen fast på ett annorlunda sätt än "vanliga" kolhydrater... Vilket innebär en ganska lågt momentant sockerpåslag... Sockeralkoholer ger söt smak utan att egentligen höja blodsockret...sen så tror jag att de innehåller sötningsmedel också...de kolhydrater som "saknas" skulle jag tro är såna som inte är tillsatta...

Det är alltså en högprocessad produkt med ambitionen att ha ett lågt sockerinnehåll men som ändå ska smaka sött.

De kanske kan vara bra efter ett hårt träningspass och som alternativ till att vräka i sig en chokladkaka... Men det är nog många här som skulle gå i taket om man kallade det LCHF. ;-)

• Like 4

Som jag definierar LCHFär det en medvetet kolhydratreducerad paleokost där man är försiktig med frukt, stärkelserika rotfrukter och honung men istället godkänner fullfeta mjölkprodukter för att enkelt få in kalorier från fett.

Vissa paleokretsar godkänner smör. Och inte heller paleo godkänner att man frossar i söta frukter eller honung. Då vissa LCHF-inriktningar (individuella variationer)använder lite honung eller frukt i matlagning och frukt som godis är skillnaden närmast det här med mjölkprodukter. Båda förespråkar oprocesserad riktig mat, ekologisk produktion/odling och naturbeteskött som en grundläggande del i filosofin.

Jag är knappast den enda som definierar LCHF så. De två kostinriktningarna går alltså kraftigt in i varandra.

Test på om något inte är lchf:

Är Questbar paleo? Nej. Är det en mjölkprodukt? Nej. Då är det inte heller LCHF. (Testet funkar bara åt detta håll.)

Alltså. Svar: nej Questbar är inte lchf.

• Like 4