Rulicia Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag dricker en fettkaffe ibland till frukost, har läst om många som blir så mätta på detta. Då tar jag svart kaffe med kanske 2 matskedar smör och 1 matsked kokosolja. Men jag blir inte långsiktigt mätt på detta, utan efter någon timme är jag hungrig.Nu äter jag inte så strikt lchf. Jag äter mest kött, smör och grönsaker. Men jag kan äta lite ris eller potatis ett par gånger i veckan. Jag vet inte om jag är i ketos, det är jag kanske inte om jag äter så.Men jag har gått ner 10 kg på ett år, och annat har blivit bättre. Så något har ju hänt i kroppen iaf. Men det jag undrar är, kan det vara så att man måste vara i ketos för att bli mätt på fettkaffe? Och om jag inte riktigt är det då, så fungerar inte det som frukost?Jag tycker det är gott, och det hade varit väldigt smidigt om det kunde fungera för mig som frukost. Eller tar jag för lite fett i kaffet? Jag är inte rädd för fett, men har ändå lite svårt för att få i mig riktigt så mycket som 75%. Det är nog därför det har fått bli lite liberalt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Så funkar jag med. Efter mitt första mål på dagen (95% av fallen runt lunch) så det känns det som något hormon/signal (?) kommer igång och sätter på hungerskänslorna. Så efter jag käkat lunch blir jag lite småhungrig igen efter några timmar. Samma efter middagen. Du kanske helt enkelt skall testa att skjuta på din frukost till lunch? Dvs en slät kopp utan fett. Då blir de ju också ett längre fastefönster som kan vara fördelaktigt om man vill gå ner i vikt. Något är det med kroppens signaler iaf. Jag kan lägga mig hungrig vilket ju händer någon gång ibland. Och vakna "ohungrig"... fram till lunch, ibland tom till EM. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Hej! Jag blir inte heller särskilt mätt på fettkaffe, vilket var en förhoppning jag hade. Det skulle vara skönt att slippa greja med matlåda åtminstone nån gång i veckan, tänkte jag, men det har inte funkat. Jag äter en ganska liberal LCHF med rätt mycket mejerier och grönsaker.. Om jag är i ketos eller ej vet jag faktiskt inte (och ärligt talat så skiter jag i vilket!), vet inte hur det inverkar på om man blir mätt eller inte. Det är en intressant tanke i alla fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Nu äter jag inte så strikt lchf. Jag äter mest kött, smör och grönsaker. Men jag kan äta lite ris eller potatis ett par gånger i veckan. Jag vet inte om jag är i ketos, det är jag kanske inte om jag äter så. Det beror ju på vad du menar med "lite" potatis och ris. Det som för en person är lite, kan för nästa vara lite för mycket. Prova en period utan potatis och ris. Kvarstår problemet, så kanske det kan åtgärdas med att du tillsammans med fettkaffet tuggar på t ex ett par stycken oststavar. Ibland kan tuggmekanismen hjälpa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flæskesvær Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Inte jag heller! Det är inte bara mig det är "fel" på alltså. Jag brukar äta kött och smör. Tex två lövbiffar med kanske 50 gram smör till frukost eller lunch, eller vad nu klockan brukar vara på dagen när jag känner att det är dags att äta. Sen går det kanske en till två timmar innan jag är enormt hungrig/sugen igen. Jag vet ju att det inte kan vara hunger, men varför blir det så? Om jag tex äter gräddsås till istället så är jag "mätt" längre tid. Om jag gör min egen version av äggmjölk, som i princip består av massor av smör och på sin höjd två ägg, och dricker lite av det så kan jag också vara mätt hela dagen. Det hela är mycket mysko! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag brukar dricka kaffe med en dl grädde, 30 gram smör och ett par matskedar kokosolja. Utan grädden skulle jag nog inte bli mätt. Jag står mig allt från två till sex timmar. Varför det varierar så mycket vet jag inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Utan att riktigt veta tänker jag att vi är olika när det gäller förbränning och att våra kroppar också fungerar olika, olika dagar. Jag tycker inte det är något självendamål att äta två måltider per dag, även om det kan upplevas bekvämt. För min egen del äter jag frukost en del dagar (yoghurt, grädde, nötter, bär o ägg). Andra dagar gör jag en äggmjölk (två ägg, kokosfett o/e smör samt kakao), ca 2 dagar/veckan tycker kroppen det är bra med periodisk fasta (16:8). Jag ser inga som helst mönster och bryr mig inte heller, jag får ju signaler. Mest mätt blir jag på yoghurtfrukosten så dricka fett-te (dricker sällan kaffe) till frukost varje dag är inte min melodi 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag står mig lätt på min fettkaffe ( 1/2 dl kokosfett + 2 ägg) fram till lunch...och tittar man rent objektivt på energiinnehållet på detta så ska det ju också räcka...men som många här påpekar är kroppen en underlig apparat som fungerar olika för olika personer...men det är ju egentligen inget problem...ät en hyfsat tidig lunch så är det löst. Problemt uppstår ju om du känner dig "hungrig" och kanske äter 2500 kalorier eller mer om dagen...då måste någonting göras åt situationen... Men du verkar ju ha en positiv trend just nu...så ändra inte ett vinnande koncept. ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulicia Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Tack för svar och tips! Jag kör inte med fasta utan vill nog helst äta frukost, lunch och middag. Mitt "problem" är att jag tycker inte fettkaffet räcker som frukost ens. Jag har väldigt svårt för att äta "fast föda" på morgonen fastän jag är hungrig, ingenting är gott. Därför hade jag hoppats att fettkaffet skulle lösa det problemet, det är lätt att få i sig. Förr i min dåliga livsstil, så löste jag ofta frukosten med att äta en bulle eller annat sött, det gick ju alltid ner. (Hemskt, jag vet, men så var jag överviktig också och mådde inte bra.) Nu skulle jag såklart aldrig göra så, men jag måste hitta nåt annat. Då känns dricka lättare än att äta. Har testat lite att fasta ibland också med 16:8, och hoppa över frukosten helt. Men jag blir så otroligt hungrig på morgonen/förmiddagen. Men det är nog så att jag är inte i ketos, och har inte de här långsiktiga mättnadskänslorna. Jag mår ändå bra på att äta lite liberalt och håller vikten fint, men det är just frukosten, där jag inte riktigt har hittat min grej. Men att ha både smör och grädde i kaffet, det har jag inte testat, det ska jag göra! Det låter också gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Tack för svar och tips! Jag kör inte med fasta utan vill nog helst äta frukost, lunch och middag. Mitt "problem" är att jag tycker inte fettkaffet räcker som frukost ens. Jag har väldigt svårt för att äta "fast föda" på morgonen fastän jag är hungrig, ingenting är gott. Därför hade jag hoppats att fettkaffet skulle lösa det problemet, det är lätt att få i sig. Förr i min dåliga livsstil, så löste jag ofta frukosten med att äta en bulle eller annat sött, det gick ju alltid ner. (Hemskt, jag vet, men så var jag överviktig också och mådde inte bra.) Nu skulle jag såklart aldrig göra så, men jag måste hitta nåt annat. Då känns dricka lättare än att äta. Har testat lite att fasta ibland också med 16:8, och hoppa över frukosten helt. Men jag blir så otroligt hungrig på morgonen/förmiddagen. Men det är nog så att jag är inte i ketos, och har inte de här långsiktiga mättnadskänslorna. Jag mår ändå bra på att äta lite liberalt och håller vikten fint, men det är just frukosten, där jag inte riktigt har hittat min grej. Men att ha både smör och grädde i kaffet, det har jag inte testat, det ska jag göra! Det låter också gott. En morgonsmoothie med ägg, fett och några goda bär? Om det funkar kan man lägga till yoghurt eller kokosmjölk, om man inte vill lägga till detta kan man nog späda med lite vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag brukar dricka kaffe med en dl grädde, 30 gram smör och ett par matskedar kokosolja. Utan grädden skulle jag nog inte bli mätt. Jag står mig allt från två till sex timmar. Varför det varierar så mycket vet jag inte. Naturligtvis är orsaken individuellt men kan spekulera lite om det har med grädde och mjölkproteinerna i den som påverkar.. jag har upplevt också att jag med grädde står längre med men utan grädde bara några timmar.. iofs helt tillräckligt eftersom jag använder det för att slippa frukosten och kan då sen äta ungefär till lunchtiden den första måltiden... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulicia Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Tack Fundersam, det låter bra också. Jag tycker om den feta turkiska yoghurten. Kan man blanda den med kokosolja? Eller blir oljan stelnad då tro? Jag tror inte att jag är "för hungrig" eller äter för mycket, min vikt har stannat på en bra siffra nu under lång tid. "Normalvikt" enligt bmi. Jag kan improvisera rätt mycket med kosten utan att detta ändras. Så jag tror att mina hungerkänslor fösöker visa mig att jag behöver äta med denna frekvensen, för att må bra. Huvudsaken för mig och det som har funkat, är att jag "istort sett" undviker kolhydrater, och helt undviker socker, samt äter ganska gott om fett. Jag är även noga med att det ska vara så ren mat som möjligt utan onödiga tillsatser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Tack för svar och tips! Jag kör inte med fasta utan vill nog helst äta frukost, lunch och middag. Mitt "problem" är att jag tycker inte fettkaffet räcker som frukost ens. Jag har väldigt svårt för att äta "fast föda" på morgonen fastän jag är hungrig, ingenting är gott. Därför hade jag hoppats att fettkaffet skulle lösa det problemet, det är lätt att få i sig. Förr i min dåliga livsstil, så löste jag ofta frukosten med att äta en bulle eller annat sött, det gick ju alltid ner. (Hemskt, jag vet, men så var jag överviktig också och mådde inte bra.) Nu skulle jag såklart aldrig göra så, men jag måste hitta nåt annat. Då känns dricka lättare än att äta. Har testat lite att fasta ibland också med 16:8, och hoppa över frukosten helt. Men jag blir så otroligt hungrig på morgonen/förmiddagen. Men det är nog så att jag är inte i ketos, och har inte de här långsiktiga mättnadskänslorna. Jag mår ändå bra på att äta lite liberalt och håller vikten fint, men det är just frukosten, där jag inte riktigt har hittat min grej. Men att ha både smör och grädde i kaffet, det har jag inte testat, det ska jag göra! Det låter också gott. Alternativt kan du göra kaffevarianten till en go "oboy" .. kakao, ägg, grädde och smör/kokosfett.. mixa till med hett vatten... o bara att dricka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Lägg till ett rått ägg i fettkaffet kanske? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Tack Fundersam, det låter bra också. Jag tycker om den feta turkiska yoghurten. Kan man blanda den med kokosolja? Eller blir oljan stelnad då tro? Jag tror inte att jag är "för hungrig" eller äter för mycket, min vikt har stannat på en bra siffra nu under lång tid. "Normalvikt" enligt bmi. Jag kan improvisera rätt mycket med kosten utan att detta ändras. Så jag tror att mina hungerkänslor fösöker visa mig att jag behöver äta med denna frekvensen, för att må bra. Huvudsaken för mig och det som har funkat, är att jag "istort sett" undviker kolhydrater, och helt undviker socker, samt äter ganska gott om fett. Jag är även noga med att det ska vara så ren mat som möjligt utan onödiga tillsatser. Det borde gå bra att blanda. Skall vi testa i morgon och sedan stämma av i morgon kväll ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Jag känner hunger oftast bara några timmar efter frukost, oavsett vad jag äter. Därför tar jag mig nu bara en matsked kokosfett och en slät kopp svart kaffe till frukost för att sedan äta en större lunch. Konstigt nog är både lunch and middag inga som helst problem, står mig alltid länge på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Fettkaffe är kanon! Kör alltid ett ägg, 1-2 msk kokosolja och vaniljpulver i kaffet på morgonen.. Men efter en stund (ca 1 timme) äter jag ändå frukost tex kokta ägg med smör. Så kan hålla med om att fett kaffe inte mättar jättemkt. Dock vet jag inte om det kanske skulle göra de om man ökar fettmängden ännu mer alternativt ett ägg till. Dock tror jag, eller enligt mig så mättar alltid maten mer när jag får tugga den än och dricka den etc... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulicia Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Det borde gå bra att blanda. Skall vi testa i morgon och sedan stämma av i morgon kväll ? Jag har tyvärr ingen yoghurt hemma nu, men det skall inhandlas direkt imorgon! Vad många bra tips jag fått nu! Kaffe med både smör o grädde, Oboy med kakao och grädde, smoothie med yoghurt. Härligt, nu känns det väldigt roligt att testa alla dessa varianter. Jag har gått från ett liv med godis och färdigmat, till att mödosamt få mer liv i mina rudimentära matlagningskunskaper. Och jag blir så glad varje gång jag lyckas med någon ny, nyttig lchf-rätt. Många gånger så blir min mat inte så god, jag har för lite övning. Då är det bara att ta ett djupt andetag och försöka igen. Men rätt vad det är så blir det gott! Och då blir jag så uppmuntrad. :-) 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Alternativt kan du göra kaffevarianten till en go "oboy" .. kakao, ägg, grädde och smör/kokosfett.. mixa till med hett vatten... o bara att dricka. Ja den är inte så tokig...smakar förvånansvärt sött tycker jag...det är ju bra om man gillar den söta smaken och bara behöver "betala" med några få kolhydrater.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Tack Fundersam, det låter bra också. Jag tycker om den feta turkiska yoghurten. Kan man blanda den med kokosolja? Eller blir oljan stelnad då tro? r. Rysk youghurt är fetare. Kokosoljan smälter i 27 gr temperatur tror jag det är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Rysk youghurt är fetare. Kokosoljan smälter i 27 gr temperatur tror jag det är Den är bara så mycket dyrare, den ryska . Jag blev också intresserad av att experimentera med kokosoljan för jag behöver hitta olika sätt att använda den. Så idag kommer jag att testa i smoothie till frukost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Många gånger så blir min mat inte så god, jag har för lite övning. Då är det bara att ta ett djupt andetag och försöka igen. Men rätt vad det är så blir det gott! Och då blir jag så uppmuntrad. :-) Många "som inte lagar så god mat" brukar salta och krydda för lite (enligt mig). Smaka av när du lagar så du hittar en bra balans mellan salt, kryddor, fett och råvaror. Med rätt mängd salt och kryddor blir nästan all mat god! Speciellt nu när man inte behöver snåla med fettet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Jag har tyvärr ingen yoghurt hemma nu, men det skall inhandlas direkt imorgon! Vad många bra tips jag fått nu! Kaffe med både smör o grädde, Oboy med kakao och grädde, smoothie med yoghurt. Härligt, nu känns det väldigt roligt att testa alla dessa varianter. Jag har gått från ett liv med godis och färdigmat, till att mödosamt få mer liv i mina rudimentära matlagningskunskaper. Och jag blir så glad varje gång jag lyckas med någon ny, nyttig lchf-rätt. Många gånger så blir min mat inte så god, jag har för lite övning. Då är det bara att ta ett djupt andetag och försöka igen. Men rätt vad det är så blir det gott! Och då blir jag så uppmuntrad. :-) Gjorde en smoothie på 1,5 matsked kokofett, 1 dl fullfet yoghurt, blåbär och 2 dl vatten. Blev verkligen gott i all enkelhet och snabbt, det tog under 5 minuter. Jag har svårt för kokofettet även om jag köper smaklös men tillsamman med yoghurt och bären blev det bara gott och väldigt mättande. Tog ett kokt ägg till också . I morgon, om jag äter fruktost då, kommer jag att testa att blanda yoghurt med kokosfett som jag brukar blanda med grädde. Men då får man nog värma kokofettet i vattenbad så att det blir flytande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulicia Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Gjorde en smoothie på 1,5 matsked kokofett, 1 dl fullfet yoghurt, blåbär och 2 dl vatten. Blev verkligen gott i all enkelhet och snabbt, det tog under 5 minuter. Jag har svårt för kokofettet även om jag köper smaklös men tillsamman med yoghurt och bären blev det bara gott och väldigt mättande. Tog ett kokt ägg till också . I morgon, om jag äter fruktost då, kommer jag att testa att blanda yoghurt med kokosfett som jag brukar blanda med grädde. Men då får man nog värma kokofettet i vattenbad så att det blir flytande. Jättespännande! Det ska jag absolut testa! Jag kunde inte bärga mig, så jag gjorde en slags efterrätt nu ikväll med mina nyinköpta ingredienser: 2 rågade matskedar fet yoghurt, i rågad matsked kokosolja, 1 matsked ren kakao, lite kanel. Rörde ihop det till en slags chokladkräm. Det var gott faktiskt! För ett halvår sen hade jag nog inte kunna äta detta, det är inte sött alls, utan snarare ganska bittert. Men den milda yoghurten tar udden av det bittra litegrann, och det smakar ändå choklad. Detta kommer jag definitivt att göra igen, och det är ju inte onyttigt! Åtminstone för mig som inte har valt bort mejerier. Det är säkert så att jag som ätit så mycket godis, har en helt konstig uppfattning om hur choklad smakar. Jag förknippar det med sött. Choklad i sig är ju faktiskt inte sött. Men man känner igen smaken, ändå. Det känns som om jag behöver lära mig från början igen hur choklad smakar, och att upskatta det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulicia Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 På tal om kakao, så satt jag och funderade här och kom på att det är ju giftigt, för t.ex hundar o katter. Och nu moffsade jag i mig motsvarande en matsked ren kakao, bara så där. Men har googlat det lite, det verkar inte som om det skulle vara så giftigt för människor. Jag har ju aldrig ätit choklad på detta viset förut, rent, utan bara utblandat med en massa annat i kakor och godis. Det blir ju inte så koncentrerat då. Men hoppas inte det är någon fara med en matsked. Ville nämna det ändå för säkerhets skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 På tal om kakao, så satt jag och funderade här och kom på att det är ju giftigt, för t.ex hundar o katter. Och nu moffsade jag i mig motsvarande en matsked ren kakao, bara så där. Men har googlat det lite, det verkar inte som om det skulle vara så giftigt för människor. Jag har ju aldrig ätit choklad på detta viset förut, rent, utan bara utblandat med en massa annat i kakor och godis. Det blir ju inte så koncentrerat då. Men hoppas inte det är någon fara med en matsked. Ville nämna det ändå för säkerhets skull. Gå in här ock titta http://www.fineli.fi/food.php?foodid=20〈=sv, innehåller massor med mineraler. Jag har aldrig hört att det skall vara farligt för människor, hundarnas nervsystem blir överstimulerade men det blir inte våra vid normal konsumtion. Kan ju svårligen tänka mig att en matsked hör till den kategorin . Viktigare är nog att hålla kakaon borta från sockerskålen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Kokosolja smälter vid 23 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majabella Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Förr när jag inte undvek mejeri, så gjorde jag fetyoghurt: blandade 500g rysk yoghurt med 300g hallon och 300g kokosolja och 1tsk vaniljpulver. För att få en homogen blandning så använde jag en blender/mixerkanna och mixade först yoghurten med upptinade hallon och tillsatte sedan smält kokosolja under rejäl mixning, sist i med vaniljpulvret. Blev ca 1 l och förvarade i kyl, räckte till varsin kaffekopp (1dl) till mig o maken varje vardagsmorgon. Om man inte har riktigt kallt i kylen har fetyoghurten en tendens att skikta sig, då får man röra om lite före servering. Vaniljpulvret rundar av smaken fint. Ger 3g kolhydrater, 2g protein och 38g fett per dl. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Naturligtvis är orsaken individuellt men kan spekulera lite om det har med grädde och mjölkproteinerna i den som påverkar.. jag har upplevt också att jag med grädde står längre med men utan grädde bara några timmar.. iofs helt tillräckligt eftersom jag använder det för att slippa frukosten och kan då sen äta ungefär till lunchtiden den första måltiden... Intressant reflektion, nu har jag två morgnar i rad blandat kokosfett och yoghurt till smoothie och jösses vad mätt jag blir. Har inte varit hungrig innan men detta blir ytterligare ett snäpp upp på mättnadsskalan. Vad tror ni, är det kokosfettet som ger en sådan hög mättnadsfaktor när den blandas med en mjölkprodukt, i detta fall yoghurt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Ja det är säkert kokosoljans förtjänst. Jag blir mätt i minst 6-7, oftast 8-9 timmar på mitt kaffe men har betydligt mer kokosolja och smör i mitt än de flesta, ca 30-40 g kokosolja och 50-55 g smör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ja det är säkert kokosoljans förtjänst. Jag blir mätt i minst 6-7, oftast 8-9 timmar på mitt kaffe men har betydligt mer kokosolja och smör i mitt än de flesta, ca 30-40 g kokosolja och 50-55 g smör. Men det verkar vara kombon okokett och yoghurt. Gör jag bara kokoste är det inte alls samma sak. Testade att blanda smält kokosfett (från vattenbad) med yoghurt men det blev sådär. Kokosfettet stelnade igen och det blev kornigt men ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts