StinasKompis Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Nån som vet eller har en hypotes om varför man rekommenderas undvika baljväxter inom paleo? Inom LCHF förstår jag det eftersom det är en hög andel kolhydrater i dem, men paleo säger ju ok till frukt, så varför inte till baljväxter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Hoppas engelska går bra Sarah Ballantyne om baljväxter och paleo One of the cornerstones of a Paleo diet is avoiding legumes (soy, peanuts, kidney beans, black beans, broad beans, etc.), and this may be one of the biggest sources of confusion for many since legumes are so often recommended as a healthy and cheap protein with relatively low glycemic index.It's important to emphasize that the protein in legumes is not easily digested (the protein in meat, poultry and seafood is much, much more readily digested and absorbed for use by the body). Also, while low glycemic index, legumes tend to have a high glycemic load (a measure of the impact on blood sugar corrected for carbohydrate density, and the more important number to look at between glycemic index and glycemic load) and typically contain at least double the grams of carbohydrates for every gram of protein (although admittedly, they are high in dietary fiber and include a very beneficial dietary fiber called resistant starch). Legumes also contain anti-nutrients, especially phytic acid and protease inhibitors, which hinder digestion and absorption of nutrients.However, the biggest reason legumes are omitted on a Paleo diet is due to the high levels of a class of lectins that they contain, called agglutinins (so called because of their ability to make red blood cells clump together). Agglutinins are proteins that resist digestion by our bodies (because our digestive enzymes aren't very good at breaking them apart), are very good at interacting with the brush border of the intestine and entering the body (there are four known mechanisms through which wheat germ agglutinin, another member of this class of lectins can enter the body and contribute to increased intestinal permeability, or "leaky gut"--described in detail in my book), and are known to stimulate the immune system.It's important to note a little gray area here. The agglutinins in many types of legumes can be reduced by soaking, sprouting and fermenting and largely deactivated by heat, especially during prolonged cooking. And the concentration of agglutinins in different types of legumes varies dramatically. In fact, legumes with edible pods like green beans, sugar snap peas and snow peas are generally endorsed on a paleo diet because the concentration of agglutinins is low and the instability of the agglutinins in these legumes means they are typically rendered inactive by cooking. In other types of legumes (soy and peanuts being the biggest culprits, but also some types of dried beans like kidney beans), the agglutinins are very resistant to deactivation and degradation. There are no comprehensive studies that measure the amount of different types of agglutinins in different legumes or their stability in different preparation methods. Until these details are better understood, the Paleo diet omits all legumes (with the exception of those with edible pods as already mentioned). However, you will find that legumes (usually not soy or peanuts though) are seen as a great "cheat meal" choice for those following 80/20 rule. Many people also incorporate traditionally-prepared legumes on a semi-regular basis (although this would more technically be considered a traditional foods diet rather than a Paleo diet). I advise that if you are first starting off on your Paleo journey, it's best to omit all legumes for at least a month before testing out to see how you react to them. And for those with chronic health conditions, I definitely recommend extreme caution due to the more easily stimulated immune systems in these people. Once again, it's important to understand the why's but also the limitations in what science can actually tell us right now. And, the most important question to answer is how do you feel when you eat them and are they a food that works for you. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Ett annat sätt att svara är att paleo = stenålderskost, dvs det vi de facto åt under cirka 2,5 miljoner år före jordbruket. Då ingick inte baljväxter annat än eventuellt i mycket liten skala. Det betyder att vi inte är biologiskt anpassade till att äta baljväxter, på samma sätt som vi inte är det för spannmål, socker och omega-6-oljor i stor mängd. Djur bli med tiden anpassade till den föda som finns tillgänglig i den ekologi de befinner sig, så länge det inte varierar för mycket. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 En sak till: paleo/stenålderskost har principiellt inga synpunkter på makronutrientfördelningen, så blotta faktumet att baljväxter har många kolhydrater skulle inte diskvalificera dem, lika lite som du påpekar frukt eller för den delen rotfrukter och bär. Många populationer har levt på mycket hög E% kolhydrater under vår evolution, men aldrig raffinerade kolhydrater, utan naturligt förpackade med vatten och vattenlösliga fibrer som mättar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Tack för gedigna och bra svar! Då gör jag som Sarah Ballantyne skrev i sin slutkläm: provar och känner efter. Kommer aldrig bli nån storkonsument av baljväxter men gillar t ex att äta lite hummus ibland. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Tack för gedigna och bra svar! Då gör jag som Sarah Ballantyne skrev i sin slutkläm: provar och känner efter. Kommer aldrig bli nån storkonsument av baljväxter men gillar t ex att äta lite hummus ibland. Ah, hummus dränkt i olivolja är verkligen supergott! Kan nog vara ett "okej fusk" emellanåt.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Paleo hummus! http://www.paleocupboard.com/zucchini-hummus.html http://chriskresser.com/recipe-paleo-hummus 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Hummus <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Paleo hummus! http://www.paleocupboard.com/zucchini-hummus.html http://chriskresser.com/recipe-paleo-hummus intressant med zucchini-hummus.....lite skeptisk men kanske man skulle testa, tack för tipset! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Jag håller ju med Guyenet om att de borde räknas som paleo. De tycks ha konsumerats länge, och exempelvis !Kung äter gärna bönor. http://wholehealthsource.blogspot.com/2013/11/beans-lentils-and-paleo-diet.html En del får ju magproblem, men för övrigt ser jag inga problem om man tillagar dem ordentligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Själv är jag "a free agent" när det kommer till nutrition. Vetef*n vad man ska kalla min kosthållning? Low carb - fast inte ketogent. Utan socker, mjöl och fuktjuice är det skitsvårt att komma upp i några större kolhydratsmängder. Älskar rotfrukter men är restriktiv med potatis (jag tycker de är måttligt spännande och ser ingen anledning att äta dem då, ge mig en rova istället!) Undviker tillsatser lite fanatiskt sådär. Även där ligger jag nära paleo. Ser kroppen som en helhet så jag tar hänsyn till rörelse, sömn, skratt, kramar, stresshantering o.s.v. Ännu en beröringspunkt med paleo. Jag äter bönor, helst i form av hummus och falafel. Blir väl ett par tillfällen i månaden och jag känner inga negativa biverkningar av det. Nån gång i månaden blir det sushi. Unnar mig ibland knäckebröd på 100% råg. Mmmm, kavli supertunt rågknäcke med rejält med smör på! Äter mjölkprodukter. De är goda och jag tål dem. Finns ingen anledning att låta bli då. Ni ser. Jag spretar åt alla håll. Jag ser det mest som en check-lista. Autoimmuna problem, krånglig mage o.s.v? Första rådet borde vara att ta ut spannmål och se hur man mår. Steg två mjölkprodukter. Övervikt? Skär ner på kolhydraterna. Börja med spannmål, juice och socker. Striktare om det inte räcker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Jag tror att en kost med baljväxter och spannmål som huvudsaklig proteinkälla gör det svårare för kroppen att ta upp mineraler och att man lätt får en skev kvot mellan omega3 och omega 6. Men som tillbehör verkar det väl vara ok om det går bra för magen? Jag gissar också att många inte preparerar baljväxter som man ska. PS. Baljväxter verkar svårsmälta så om jag hade krånglig mage eller autoimmuna problem skulle jag skippa dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Hummus är gott. Men Baba ganoush går inte av för hackor heller! Här är en variant (finns lite olika) http://www.ica.se/recept/baba-ganoush-och-auberginrora-665380/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Hummus är gott. Men Baba ganoush går inte av för hackor heller! Här är en variant (finns lite olika) http://www.ica.se/recept/baba-ganoush-och-auberginrora-665380/ Baba ghanoush är super Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Kokta bönor på burk - finns det något värre? I salladen på lunchrestaurangen, fy så osmakligt. En riktig hemgjord hummus däremot, det är suveränt gott. Det finns väl fermenterade bönor också, man kanske skulle testa det. Dit har jag inte kommit ännu... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Aha, tempeh. Det finns tydligen B12 i tempeh, fattigmanskött. Bättre än färska sojabönor iallafall. Inget jag direkt längtar efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Grönsaksgryta med massor av grönsaker (svamp av alla dess slag, zucchini, aubergine, paprika, spenat), linser, bönor, krossade och passerade tomater och en massa örter och indiska kryddor. Grymt gott, nyttigt och väldigt billigt! Håller sig fräscht väldigt länge i kylen också. Passar nog även för folk som äter lite mer liberal LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Grönsaksgryta med massor av grönsaker (svamp av alla dess slag, zucchini, aubergine, paprika, spenat), linser, bönor, krossade och passerade tomater och en massa örter och indiska kryddor. Grymt gott, nyttigt och väldigt billigt! Håller sig fräscht väldigt länge i kylen också. Passar nog även för folk som äter lite mer liberal LCHF. Linser känns intuitivt som att de skulle vara en av de mest lättsmälta baljväxter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Linser känns intuitivt som att de skulle vara en av de mest lättsmälta baljväxter. Kan nog stämma eftersom man enligt kokinstruktionerna inte behöver blötlägga linser. Så det kan vara en indikation på att de innehåller mindre naturliga växtskyddsmedel. Dock tror jag alla baljväxter är lättsmälta bara man tillagar dem på rätt sätt. Här finns bra tips på hur man ska förbereda och tillaga bönor: http://www.baljvaxtakademin.se/tillagning/default.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Kan nog stämma eftersom man enligt kokinstruktionerna inte behöver blötlägga linser. Så det kan vara en indikation på att de innehåller mindre naturliga växtskyddsmedel. Dock tror jag alla baljväxter är lättsmälta bara man tillagar dem på rätt sätt. Här finns bra tips på hur man ska förbereda och tillaga bönor: http://www.baljvaxtakademin.se/tillagning/default.asp Jag vet hur man tillagar bönor men det går ändå inte. Man får bara gilla läget att det inte går att göra sådana svepande uttal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinefis Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Ni som gillar hummus, kolla in Under Vårt Tak´s websida med recept för hummus på sötpotatis och morot.De har för övrigt otroligt många bra paleo recept och annan bra info på sin blogg. =o)http://undervarttak.blogspot.se/2012/07/hummus-pa-sotpotatis-och-morot.htmlHar själv ätit enligt paleo en tid, men i det sista introducerat mer mjölk produkter (så jag spretar mer åt lchf) som ett experiemtn för jag går ju f#n inte ner i vikt (ursäkta språket).Men mjölk produkter triggar mina eksem och en otroligt irriterad och röd flammig hy i ansiktet. Weird....I alla fall.... =o)Kule med paleo trådar här hos kostdoktorn 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleohososs Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Vad sägs om kronärtskocksröra? http://paleohososs.com/2014/05/30/kronartskocksmojja/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Nån som vet eller har en hypotes om varför man rekommenderas undvika baljväxter inom paleo? Inom LCHF förstår jag det eftersom det är en hög andel kolhydrater i dem, men paleo säger ju ok till frukt, så varför inte till baljväxter? Att de innehåller giftiga lektiner är väl en anledning till att undvika baljväxter. Det kan i längden leda till så kallad "leaky gut" som i sn tur kan leda till autoimmuna sjukdomar. Att äta det nån gång då och då (då ordentligt tillagade så att de mesta av gifterna försvinner!) är säkert OK (om man ej är kanslig, till exempel har Chrons eller IBS), men jag skulle inte rekommendera dig att äta det regelbundet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts