Jump to content

Varför sockerskatt är en dålig idé

Per Wikholm
 Share

Recommended Posts

Vem talar om sockerskatt som en quick-fix? Kan det inte vara början på att ge insikt i att socker faktiskt har implikationer på folkhälsan?

Jag tycker inte att andras misslyckande eller exempel på vissa sätt att kringgå regler är argument nog emot en beskattning. Dock är det viktigt att beakta detta då man eventuellt ska utforma en skatt. Det är väl inte otänkbart att skatten omfattar till exempel maltodextrin?

Alternativet att minska skatt på "riktig" mat är en god tanke.

Det som kanske upprör mig mest med denna diskussion är att den syftar till att ensidigt skuldbelägga föräldrar som ger sina barn läsk och godis.

Det här förstår jag inte alls.

M.v.h.

OO

Olleolle,

Som du ser av inlägget så är en effektiv sockerskatt svår att konstruera. Enklaste och rimligaste vore att skattebelägga alla sockerarter men i så fall kommer även frukt, juice och mjölk att straffbeskattas. Det kommer helt enkelt inte att inträffa, inga politiska partier är så suicidala.

Vad gäller föräldrar, barn, läsk och godis: Alla föräldrar vet redan att läsk och godis inte är bra. Om inte så påminns de om det när det är dags för deras barns tandläkarbesök. En straffskatt på ca 20 % kommer inte att påverka detta nämnvärt.

Bra! Det är otroligt att det fortfarande finns folk som tror att höga skatter kan lösa alla problem. Även om man inte har en liberal världsåskådning så kan man betänka följande.

Ponera att vi skulle haft skatter för att styra ätandet i hälsosam riktning. Vad tror ni att vi skulle haft straffskatter på?

Vad tror ni vi hade haft lättnader på, jo;

Margarin

Fullkornsbröd

Pasta

Potatis

Lightyoghurt

etcetera

Det är inte politikernas uppgift att bestämma vad man äter, det är vårt eget ansvar. Sedan skulle det ju underlätta om inte statliga verk och skolorna kom med (det som vi fanatiker tycker är) irrläror.

• Like 1

Olleolle,

Som du ser av inlägget så är en effektiv sockerskatt svår att konstruera. Enklaste och rimligaste vore att skattebelägga alla sockerarter men i så fall kommer även frukt, juice och mjölk att straffbeskattas. Det kommer helt enkelt inte att inträffa, inga politiska partier är så suicidala.

Vad gäller föräldrar, barn, läsk och godis: Alla föräldrar vet redan att läsk och godis inte är bra. Om inte så påminns de om det när det är dags för deras barns tandläkarbesök. En straffskatt på ca 20 % kommer inte att påverka detta nämnvärt.

Jag förstår vad du menar men tycker argumentationen haltar. Att något är svårt medför inte att det är en dålig idé.

De flesta föräldrar vet att socker inte är bra, det tror jag med. Men många tror att så länge deras barn är normalviktiga så kan de äta vad som helst, inklusive socker. 

[...]

Det är inte politikernas uppgift att bestämma vad man äter, det är vårt eget ansvar. Sedan skulle det ju underlätta om inte statliga verk och skolorna kom med (det som vi fanatiker tycker är) irrläror.

Ohälsan har blivit ett samhällsproblem, ett välfungerande samhälle försöker lösa det, inte lägga ansvaret individen. Sen är jag inte alls säker på att ytterligare en skatt är lösningen. Jag gillar Per Wikholms idé om skattelättnader på bra mat.

M.v.h.

OO